Venetsiassa syksyllä 2004

Venetsia feature

Artikkeli päivitetty 14.12.2020 vuoden 2004 päiväkirjoihin perustuen.

Lennot Frankfurtin kautta. Perillä Venetsiassa Marco Polon lentokenttäkuljetuksella vesibussiasemalle, josta julkisilla (2 x 10 € vs. 90 € venetaksi) vähän kiemurrellen San Marcon aukiolle ja siitä vielä eteenpäin pari pysäkinväliä ”vaporettolla” hotellin pysäkille (S.M. del Giglio). Olimme alunperin varanneet huoneen Flora-hotellista, mutta kun se oli täynnä, meidät majoitettiin parin korttelin päähän pieneen 9 huoneen Novecento -hotelliin. Novecento osoittautui rauhalliseksi ja kodikkaaksi vaihtoehdoksi! Siistikin se oli, luultavasti äskettäin uusittu/kunnostettu.  tuntuinen hotelli. Ja siisti, ei varmaan uusi, mutta ehkä äskettäin remontoitu/kunnostettu. Iltapalaksi pizzaan Pyhän Markuksen aukion lähistöllä ja iltakävelyllä pieniä kujia pitkin ja poikin. Hotellin alakerran ”olohuoneessa” itsepalveluna vielä teetä ja grappaa.

Accademica, Pyhän Markuksen aukio ja Huokausten silta

Sunnuntairetki vaporettolla Accademican –taidemuseoon, josta emme kuitenkaan ihan erityisesti innostuneet synkistä uskonnollisista Carpaccion, Tintoretton, Tizianin ja Bellinin töistä. Accademican jatkoimme vaporettolla Grand Canalille aina rautatieasemalle asti, jossa jäimme pois ja pidimme lyhyen jäätelö/kahvi/matkamuistomyymälävakoilutauon ja palasimme sitten Grand Canalia takaisin San Samuelin asemalle, josta kävelimme ”kotiaukiollemme”. Alkuillasta palasimme tänäänkin Pyhän Markuksen aukiolle ja jonotimme hetken Campanileen (kellotorniin) katsomaan näköaloja kaupungin joka suuntaan. Kävelimme myös rantaa pitkin ja kävimme katsomassa Huokausten sillan ja joimme rantakahvilassa Bellinit. Kotimatkalla eksyimme, kuten kai Venetsiassa kuuluukin, käytyämme Rialtossa, jonka jälkeen löysimmekin taas itsemme Pyhän Markuksen aukiolla, josta löysimme sentään ”kotiaukiolle” syömään pastaa (ja juomaan viiniä) ennen ”olohuoneessamme” nauttimaa iltateetä ja grappaa.

Murano, Burano ja Florianin kahvila

Maanantaina kiertelimme kaupunkia lähes koko päivän vaporettoilla.  ”Kotiasema” (Gigliolta) ja ajoimme San Marcolle, josta (vasta) ostimme päivän turistilipun ja yritimme löytää laivan, joka veisi meidän Fondamenta Nuovelle ja sieltä Buranoon, mutta odotettuamme ensin aika kauan väärässä paikassa päädyimme sitten lopulta Muranoon menevään laivaan, vaikka olisin halunnut ensin Buranoon. Muranossa tehokkaat sisäänheittäjät ohjasivat meidät jonnekin lasitehtaaseen, jonne en nyt varsinaisesti olisi välittänyt edes mennä ja lähdimmekin lasinpuhallusnäytöksestä aika pian pois ja etsimme Muranosta Buranoon lähtevien veneiden laiturin ja selvitimme niiden aikatauluja. Söimme kuitenkin lounaan Muranossa ja jatkoimme sen jälkeen Buranoon, jossa katsastimme (ja kuvasimme!) värikkäitä taloja ja nautimme kahvilassa iltapäiväleivokset. Takaisin tulimme isohkolla laivalla lähes suoraan San Marcolle. Mikään opaskirjoistamme ei maininnut tästä yhteydestä, ehkä ihan turhaan aamupäivällä rehjusimme pysäkiltä pysäkille Muranoon mennessämme! Pistäydyimme vielä Pyhän Markuksen aukiolla Florianin kahvilassa grappalla/bellinillä – lasku yli 20 euroa kahdesta drinkistä!

San Giorgio ja gondoliajelu

Tiistaina kävimme aamupäiväretkellä San Giorgio –saarella, jossa katsastimme purjevenesataman ja siellä meneillään olleen jonkun elokuvan (?) kuvausprojektin ja nousimme kellontorniin näköaloja katsomaan. Paluu Pyhän Markuksen aukion kautta Rialton sillalle, josta kauppakujia takaisin Markuksen aukiolle. Markuksen aukio oli tänään puolittain veden vallassa, sen ylittämiseksi piti kävellä sille asetettuja korokkeita pitkin. Iltapäivällä pienten neuvottelujen (ja Visa-automaatista lisäkäteisen noston jälkeen) ½ tunnin gondoliajelulla, 100 eurosta tinkimämme 80 euron hintaan. Gondolilla pääsimme liikkumaan pienemmillä kanavilla, joille vaporetoilla ei pääse. Ostimme kotiin lasilautasen, jota etsimme pitkään, kun emme tulleet sitä ostaneeksi ensimmäisellä kerralla kun näimme ”juuri sen oikean” ja Petralle tuliaiseksi kissanaamarin.

Viimeisenä aamunakin kävin katsastamassa vielä kerran Pyhän Markuksen aukion ja nautimme sen reunalla cappuccinon/sitruunajäätelön, jonka jälkeen tulikin jo melkein kiire ehtiä 11:20 laivaan, jolla olimme lähdössä. Kentällä n. 12:45, vähän jonoja, mutta ehdimme ihan hyvin. Paluumatkakin Frankfurtin kautta ja Helsingissä vähän jälkeen klo 21.

Matkan valokuvia voit halutessasi katsoa klikkaamalla alla olevaa kuvaa tai tästä!