Pohjois-Intian kiertomatka

Taj Majal ja Agra
Jaipur
Varanasi

(Linkit aukeavat aina uuteen ikkunaan)

Osallistuimme siis Aurinkomatkojen Pohjois-Intian kiertomatkaan (ohjelma kohdassa Kiertomatkan ohjelma) – pakettimatka tuntui oikealta vaihtoehdolta ensimmäistä kertaa Intiaan lähdettäessä, etenkin kun aikaa perillä oli rajallisesti ja halusimme käydä useammassa paikassa. Ja pääosin olimmekin toteutukseen ihan tyytyväisiä. Kiertomatkan hotellit olivat hyviä, Delhissä jopa loistokkaita ja matkaan kuuluneet retket kattoivat melko hyvin ”kaiken”. Jos jotain olisi voinut muuttaa, niin olisimme sisällyttäneet matkaan ehkä hiukan vähemmän linnoituksia, temppeleitä ja tarinoita hindujumalista – ja vastaavasti hiukan enemmän Intian nykyisyyttä ja tulevaisuutta. Mutta aamiaisella oli tarjolla intialaisia päivälehtiä (in English), joista sai jonkinlaisen käsityksen nykyisyydestä ja omatoimiretkenä kävimme mm. oppaan kanssa katsastamassa Varanasin yliopiston campusaluetta. Jätimme myös basaarialueilla kiertelyn vähemmälle – ja kävimme, tarkoituksella, katsomassa mm. Delhissä uusia ostoskeskuksia. Erityisesti kirjakaupat houkuttelivat – englanninkieliset kirjat maksoivat tyypillisesti 4-6 euroa. Kotimatkalla lentokoneessa oli lopulta tarjolla Bollywood -elokuvakin, vaikka ryhmästämme ei tälle retkelle löytynyt riittävästi osallistujia, että se olisi järjestetty.

Matkan reittinä oli siis Helsinki – Delhi – Agra (Taj Mahal) – Fatehpur Sikri – Jaipur – Delhi – Varanasi ja Sarnath – Delhi (tai tarkemmin Gurgaon) – Helsinki. Finnairin suorat lennot Delhiin ja takaisin olivat tunnin tarkkuudella ajallaan ja menomatkalla onnistuimme saamaan itsemme vuodetuoleihin jopa, ylellistä. Delhi – Varanasi -välit lennettiin Kingfisherillä, muut välit kuljettiin Intiassa turistibussilla. Välimatkat eivät kilometreinä olleet kovin pitkiä (pisimmät välitkin alle 300 km) – mutta liikenne Intiassa on sellaista, että keskinopeus jää alle 50 km/tunti, joten tulihan sitä istuttua jokunen tunti bussissa.

Yksi yleisimpiä kysymyksiä Intian matkaamme liittyen oli, että saimmeko vatsataudin. Me selvisimme ongelmitta – mutta n. joka kolmas ryhmästämme kärsi siitä jossain vaiheessa. Ja taisimme olla ryhmän varovaisimpia: vain pullovettä, mukaanlukien hampaiden pesu, ei raakoja vihanneksia tai hedelmiä, poislukien banaanit ja muutamat muut hedelmät, jotka itse kuorimme ja desinfiointigeeliä käsiin monta kertaa päivässä. Onneksi intialainen ruoka tarjoaa myös paljon hyvin kypsennettyjä vaihtoehtoja ja maukasta naan-leipää, joten vaikka salaatit jäivät väliin, niin emme toki kärsineet nälkää! Naudanlihaa Intiassa ei kuitenkaan tarjota – jopa McDonaldsien vaihtoehdoista (55 rupiaa = 1 euro) puuttuu naudanlihahampurilainen, kanaa ja kalaa olisi ollut tarjolla, mutta emme kokeilleet.

Ilmat suosivat – Pohjois-Intiassa oli vuodenvaihteessa päivälämpötilat 20..25 astetta. Myöhemmin illalla ja aikaisin aamulla (auringonnousu Ganges-joella, lähtö hotellilta 5:30!) tarvitsi hiukan lämmintä päälle, mutta iltapäivällä saattoi oleilla vaikka hotellien uima-altailla (jos aikaa sille jäi). Koko matkamme aikana ei tainnut sataa pisaraakaan – paikalliset olisivat kyllä sitä toivoneet, Pohjois-Intiassa on ilmeisesti ollut liian kuivaa jo pitkään, jopa niin, että Taj Mahal on kuulemma uhattuna, kun sen takana kulkevassa joessa ei enää oikein ole vettä, jonka takia joen penkat uhkaavat romahtaa ja sen myötä sitten ehkä koko mahtava mausoleumi valuisi joen penkkaa kohti.

Tavaroita ostimme melko niukalti: muutaman pashminahuivin, joitakin miesten paitoja ja joitakin koriste-esineitä. Pidin pään kylmänä esimerkiksi sarien osalta – sellaisia tilaisuuksia, jossa sellaisen voisin päälleni myöhemmin pukea olisi kuitenkin ollut ehkä elämässäni vain yksi tai kaksi, joten en halunnut sellaista vaatehuonetta täyttämään. En myöskään ole silkkikankaiden ystävä muutenkaan – joten miksi olisin niitä sitten ostanut Intiastakaan. Palveluita sen sijaan kulutimme enemmän: pesetimme vaatteita hotelleissa, vuokrasimme auton (ja kuljettajan!) kun sellaista tarvitsimme ja kun internet-yhteys jossain hotellissa ei käynnistynyt heti ensi yrittämällä, niin hotellista löytyi IT-asiantuntija, henkilökohtaisesti, paikalle viidessä minuutissa!

Taj Mahal, joka oli kimmokkeeni lähteä Intiaan, on nyt siis nähty. Koko Intiaa ei toki voi väittää nähneensä alle kahdessa viikossa. Goa on luultavasti ihan erilaista Intiaa. Samoin vaikka Chennai. Mutta tämän verran Intiaa tällä kertaa – ja luultavasti pitkäksi aikaa. Ei siksi, että Intiassa matkakohteena olisi ollut mitään vikaa, ihan mielenkiintoinen ja paikoitellen hyvinkin eksoottinen maa Intia on – mutta kun maailmassa on vielä yli 200 maata kokonaan näkemättä, niin …

Lue muuten myös jo matkan aikana tuoreeltaan kirjoittamamme pienet jutut Delhista ja Agrasta, Jaipurista ja Varanasista, jos et niitä aikaisemmin tullut lukeneeksi. Tässä myös linkki yhteen kuvaukseen matkasta Pohjois-Intiaan – samoja paikkoja, mutta erona mm. siirtyminen junalla Agrasta Varanasiin siinä missä me lensimme Varanasiin.

4 kommenttia artikkeliin ”Pohjois-Intian kiertomatka

1. Ok, siitä vaan (kannattanee linkittää tähän juttuun, ei koko sivustoon, koska muu sivusto ei erityisesti käsittele Intiaa).

2. Olen samaa mieltä, että pakettimatka lienee paras vaihtoehto ensimmäiselle Intian matkalle, varsinkin jos kokemattomana yksin matkustaa.
    Intiasta Goa, ja Goasta erityisesti Etelä-Goa, on lähes vastakohta Delhin, Agran ja Jaipurin kokemuksille. Taj Mahal on mielestäni parhaimmillaan auringonlaskun tai auringonnousun aikaan. Varanasissa en ole vielä päässyt käymään ja olikin kiva lukea kokemuksistanne!

3. Kiitos Indivue! Juuri näiltä näkymin emme taida Intiaan palata – vaikka noin olisikin, että Goa on ihan eri juttu kuin Pohjois-Intia. Niin on varmaan, lukemani perusteella, myös esimerkiksi Kerala, mutta näinhän isossa maassa aina on, eri puolilla maata on aika erilaista, useimmiten.