Etelä-Afrikka ja Swazimaa 1998

Etela-Afrikka ja Swazimaa

Joulun 1998 vietimme Etelä-Afrikassa ja Swazimaassa.

Matkareittimme oli Helsinki – Lontoo – Johannesburg ja siitä eteenpäin bussilla: Pretoria – Krügerin puisto – Swazimaa – Johannesburg, josta taas lentäen Kapkaupunkiin, josta sitten paluu Lontoon kautta Helsinkiin.

Pretoria

Vaikka ensimmekin Johannesburgiin, niin emme jääneet sinne lainkaan, sillä ainakin 1998 kaupunkia pidettiin melko vaarallisena, kaupungin läpi ajaessaan mennen tullen lentokentälle bussi ei edes pysähtynyt kertaakaan.
Pretoriassa näimme joitakin historiallisia monumentteja, kuten
Voortrekk Monument, Melrose House, Krüger House ja Union Building – näistä sympaattisin oli Melrose House. Pretoriassa viivyimme vaan vuorokauden ja jatkoimme sieltä Krügerin luonnonpuistoon pienellä bussilla (Finnmatkan ryhmän koko tällä matkalla n. 10 henkeä), joka pärjäsi muuten matkan ihan hyvin, mutta renkaat olivat teillä kyllä kovilla ja pariin kertaan bussista puhkesikin rengas, joka kuljettaja sitten vaihtoi ja sitten taas jatkettiin matkaa.

Krüger

Krügerin puistossa majoituimme safarimajoihin, jotka olivat ihan normaalia hotellihuonetasoa – mitä nyt illalla alueella on niin pimeää, että investoimme hetimmiten taskulamppuun. Puistokierroksia tehtiin aamuisin ja iltaisin ja näimme hyvin eläimiä: impaloita, elefantteja, kirahveja, virtahepoja, sarvikuonon, pahkasian, erilaisia antilooppej ja lintuja ja kameleontin!

Swazimaa

Krügeristä matka jatkui Swazimaahan, jonka nähtävyyksiä olivat mm. kuninkaallisen heimon jäsenet punaisine pääsulkineen, kierrätyslasitehdas, ananasviljelmä ja kynttilätehdas – käsintehdyt kynttilät olivat oikeasti hienoja ja ostimmekin niitä niin kotiin kuin tuliaisiksi, ja kun ne sitten joskus loppuivat, olisin oikeasti halunnut ostaa niitä lisää, mutta aikoinaan lähin paikka Euroopassa, jossa niitä oli myytävänä olisi ollut Tukholma.

Kapkaupunki

Viimeinen kohde matkallamme oli Kapkaupunki, jossa majoituimme keskustaan – vaikka olisi ollut parempi majoittua Waterfrontin alueelle (esimerkiksi Table Bay hotelli olisi ollut hyvä!): liikkuminen keskustassa ei ollut kovin turvallista, ryhmästämme useampi ryöstettiin muutaman illan aikana. Kapkaupungissakin kierrettiin ”pakollisia” nähtävyyksiä: Signal Hill, Castle (vahdinvaihto), Table Mountain. Kävimme myös purjehdusretkellä Robben Islandin edustalle ja takaisin. Jouluaattona varasimme pöydän Rozenhof-nimisestä ravintolasta Kloof-kadulla ja otimme taksin sinne – sikäläiseen tapaan taksi jäi pienen puutarhapihan portille odottamaan, että pääsimme sisään ravintolaan, ennen kuin ajoi pois, turvallisuus oli ainakin 1998 tärkeä aspekti Etelä-Afrikan matkailussa.

Joulupäivänä teimme retken Hyväntoivonniemelle, jolla pysähdyimme myös Simon’s Townissa ja Boulderin rannalla ihailemassa sikäläistä pingviiniyhdyskuntaa.

Muutamaan Kapkaupungin päivään mahtui myös vierailu ihan vaikuttavassa Two Oceans –akvaariossa, jossa pääsi näkemään monen metrin korkuisia Kelp-leviä vedessä kasvavina, siinä missä niitä Hyväntoivonniemellä oli läjeittäin rantakivillä.
Ja tietysti shoppailua Waterfrontin alueella …

Etelä-Afrikka
Klikkaa tästä tai kuvasta matkamme kuviin

Kuvista muuten sen verran, että vuonna 1998 käytössämme oli jo digikamera, mutta digikamerat olivat tuolloin jotain ihan muuta kuin nykyisin, kuvien koko luokkaa 50 ktavua, mikä selittää kuvien laatua.

, , ,

Taitaa olla niin, että 15 vuodessa maa on muuttunut siinä määrin, että tuonaikaiset kokemukset eivät enää olisi paljon avuksi – ja siis tosiaan, emme matkailleet omatoimisesti vaan olimme siellä ihan valmismatkalla.

Mutta kiva, että löysit blogini ja oikein antoisaa matkaa Etelä-Afrikkaan!