Pariisia valikoiden

Olimme käyneet Pariisissa ennenkin, useammankin kerran, joskin edellisestä kerrasta oli jo ehtinyt kulua yli kymmenen vuotta. Meidän ei siis tarvinnut nähdä muutamassa päivässä ”kaikkea”, joten valitsimme vaan muutaman kohteen.

Aloitimme Trocaderolta, halusimme kuitenkin nähdä Eiffel-tornin koko komeudessaan ja Trocadero on siihen paras paikka. Uutta oli se selfie-kuvaajien määrä, joka täytti näkymän. Osalla oli ihan erityisiä laiteviritelmiä itsensä kuvaamisen avuksi!

Trocaderolta jatkoimme Seinen rantaa Ile des Cygnesin suuntaan. Halusimme nähdä täkäläisen kopion Vapaudenpatsaasta. Kävelyretken bonuksena näimme Seinen rannan asuntolaivoja, puutarhoineen!
Ile des Cygnes on lähes kilometrin pituinen hyvin kapea saari Seinessä: lenkkeilijöiden ja koiranulkoiluttajien suosikki. Vehreä keidas kaupungin sydämessä, jonka puiden reunustamaa kävelytietä kävelee ihan ilokseen. Vapaudenpatsaalta oli lisää selfie-kuvaajia. Tosin vähemmän kuin Trocaderolla.

imageimage

Seuraavaksi halusimme Musee d’Orsaylle ja RER-juna Radio Francen kupeessa olevalta asemalta vaikutti hyvältä vaihtoehdolta. Tosin saimme odottaa junaa n. 20 minuuttia keskellä päivää (ja keskellä rautatieläisten tämänkertaisessa mielenilmauksia), mutta olihan asemalla penkit …

Musee d’Orsaylla törmäsimme ensimmäisen kerran jonoon – museoon oli muitakin menijöitä, mutta jono eteni nopeasti. Jonossa tuntui olevan muitakin suomalaisia. Kuten metrossa ja siellä täällä kaduilla – olemme vaihteeksi ”normaalien” suomalaisten suosikkikohteessa, vastakohtana vaikka Kuwaitille. Onnistuimme vielä pääsemään ennen museoon syventämistä lounaalle museon ravintolaan jonottamatta: mikä miljöö ja mitkä ruuat! Kuin söisi palatsissa huikeiden kattomaalausten alla, suurten shamppanjapullojen vierellä. Jo aikaisemmilla Ranskan vierailuillani olen vakuuttunut siitä, että ranskalaiset osaavat tämän ruokapuolen ja kahden täällä toistaiseksi nautitut lounaan perusteella olen edelleen samaa mieltä.

image image

Lounaan vahvistamana kiersimme itse museon: impressionisteja ja neo-impressionisteja salien täydeltä. Paul Signacin ja Vincent van Goghin työt säväyttivät, kuten aina. Rodinin patsaita. Ja entisen aseman hieno arkkitehtuuri. Erikoisnäyttely Van Goghin ympäriltä oli ehkä tuhonnut museokauppaan tämän ylenpalttisen tarjonnan hänestä kertovaa kirjallisuutta: viime kesänä vaikutuin Karen Blixen -museossa Tanskassa hänen kirjoittamisensa kirjojen määrästä, Van Gogh voisi kyllä vaikuttaa hänestä kirjoitettujen kirjojen määrästä!

Viimeinen päivän listanne kohde oli Pont des Arts. Kävelimme hitaasti Seinen rantaa sinne päin rannan kirjakojuja katsellen – nämä lienee osa sitä Seinen rantaa, joka on Unescon maailmanperintökohteeksikin nimetty. Hiukan ennen Pont des Artsia kohujen tarjonta levenee käsittämään myös lukot. Ja itse silta on sitten niitä todella pullollaan. Jos viime aikoina on maailmalla käyty jonkin verran keskusteluja siitä, että pitäisikö näitä lukkoja poistaa suosituilta silloista vaarallisina rakenteille vai ei, niin ottamatta siihen kantaa voisin kuitenkin kannattaa sitä, että lukkoja ei saisi myydä sillalla, vaan ainakin siltaan kiinnitettävät lukot pitäisi olla etukäteen hankittuja ja teon siis kunnolla harkittu ja oikeasti merkityksellinen, ei hetken päätös sillalle sattumalta osuttaessa! Ja täälläkin, tietysti, selfie-kuvaajia riitti – myös ihan kameralla ja tarkalla sommittelulla.

Louvreen emme tällä kertaa ajatelleen mennä, mutta kävelimme kuitenkin Pont des Artsilta Pois Louvren pyramidin ohi – ja pitihän sitä hiukan leikkiä kaikkien muiden tapaan tuon pyramidin kuvaamisen kanssa.

Louvren asemalta palasimmekin sitten jo Gare Saint-Lazareelle, jossa yritimme vielä selvittää seuraavaa aamua varten mistä junamelun Caeniin lähtee ja lähteekö se – osa junista kun ei, ranskalaiseen tapaan, kulje näinä päivinä. Vielä alkuillasta ei varmaa tietoa aamun junasta ollut, mutta hiukan myöhemmin illalla luimme netistä, että junamme pitäisi aamulla kulkea, joten päässemme ainakin Normandiaan – ja eiköhän sieltä sitten jotenkin pääse takaisinkin viimeistään lauantain paluulennolle …