Pari päivää Kuala Lumpurissa

kuala lumpur

Ennen Kuala Lumpuriin saapumistamme olimme tehneet turistin töitä, kuten Olympian oppaamme sanoi, melko tiukalla aikataululla pari viikkoa.
Joten suunnitelmamme oli ottaa nämä pari ”välipäivää” täällä melko löysästi ja varata aikaa myös erilaisille huoltohommille: matkalaukkujen täyssiivoukselle, vielä kerran yhdelle nyrkkipyykierälle, pankkiasioille ja jo menneiden maiden valuuttojen poisvaihdolle – viiden viikon reissulla pitää jo tehdä vähän näitä ”kotitöitäkin”.

Kuala Lumpur Malesia Petronas Towers

Ensimmäisenä päivänä kävimme kuitenkin katsastamassa Petronas Twin Towersit – liput olimme ostaneet netistä edellisenä päivänä (80 MYR per henki). Tornit sijaitsevat Suria KLCC (Kuala Lumpur City Center) ostoskeskuksen päällä, joten yhdistimme samaan visiittiin myös kevyesti ostarilla hengailua – länsimainen ostari monessa kerroksessa. Kaksoistorneihin vierailu alkaa valokuvauksella, tietysti, lisämyyntiä turisteille kuvista, jonka jälkeen noustiin ensin tornien väliselle yhdyskäytävälle, jossa sai palloilla vartin verran. Sen jälkeen jatkettiin tästä 41. kerroksesta 86. kerrokseen, jossa saattoi ihailla maisemia vielä korkeammalta. Ja lopuksi n. kolmen vartin vierailun jälkeen paluu alas, valokuvia ja matkamuistoja ostamaan. Ostimme mekin, omat valokuvamme, valokuvana ja parina jääkaappimagneettina!

Torneilta hotellillemme, Royale Chulan, palatessamme kuljimme KLCC:n kivan pienen puiston läpi, jota näytti kiertävän myös lenkkipolku, mutta tässä helteessä (yli 30 astetta) emme edes kävelleet lähellä sijaitsevalla hotellillemme vaan otimme alle kilometrin matkallekin taksin.
Hotellimme on ihan ok, tosin sijainti ei ehkä ollut ihan paras mahdollinen etenkään kun lähistöllä tehdään rakennustöitä, joka vaikeuttaa kävelemistä, jos sitä edes haluaisi yrittää. Läheinen Traders-hotelli voisi olla sijainniltaan aika ideaali – mutta kyllä tässä pari pävää selviää, kun pääsoan liikkumisesta kuitenkin tässä kaupungissa joutuu tekemääb taksilla. Monoraililla ajoimme kerran, mutta matkaa Raja Chulan -asemaltakin tänne on helteessä melkein turhan paljon.

Toisena päivänä päädyimme viettämään aamupäivän perhos- ja lintupuistoissa – edelliset pari viikkoa sisälsivät niin paljon temppeleitä, että temppelit ja moskeijat hylkäsimme Kuala Lumpurin osalta.

Kuala Lumpur Butterfly Park Malesia Kuala Lumpur Butterfly Park Malesia

Perhospuisto oli kiva – ja edullinen (20 MYR per henki) – lintupuisto (48 MYR per henki) ei ihan aikuisvierailijoita säväyttänyt, mutta lapsiperheelle se voisi olla ihan oiva kohde.

IMG_0417Hotellilta perhospuistoon ja myös välin sieltä läheiseen lintupuistoon kuljimme taksilla, samoin kuin sitten lintupuistosta Nu Sentral -ostarille, jossa olimme sopineet tapaavamme Kuala Lumpurissa nykyisin asuvan maabongaajan, Pekka Suonion.

Pekasta kuulimme blogin kautta – Samu Viljanen palasi Pekkaan liittyen blogissani juttuuni Gunnar Garforsista sattumalta juuri muutama viikko ennen Kuala Lumpuriin saapumistamme ja päädyimme sitten vielä jatkamaan aiheesta mailitse myös Pekan kanssa ja kun hän mainitsi sivulauseessa olevansa Kuala Lumpurissa, niin ehdotimme tapaamista.

Pekka on siis yksi näitä suomalaisia, jotka jo meitä paljon nuorempana on käynyt kaikissa maailman maissa. Haastattelimme häntä hiukan maabongausharrastuksesta ja kuten kai useimmilla hänelläkin harrastus alkoi, kun hän tapasi ensin yhden ja sitten toisenkin sitä harrastaneen ja kohta harrastus eskaloitui tavoitteeksi käydä kaikissa maissa seuraavan kymmenen vuoden aikana, mutta vauhti kiihtyi siinä matkan varrella ja lopulta viimeiset, Kiribati ja Etelä-Sudankin tulivat käytyä n. viiden vuoden sisään. Ja kaikki tämä suunnilleen normaalien lomien puitteissa, eli pääosin parin kolmen, korkeintaan kuuden viikon mittaisilla reissuilla. Ihailimme siinä sitten vielä lopuksi KL Sentralin Starbucks-kahvilassa kuvaa Pekan Etelä-Sudanin viisumista (vaikka meidän suunnitelmissamme ei ole moista hakea!)

Matkamme maabongauspäivitys muuten tähän väliin: itsenäisillä valtioilla mitaten Lassella 100 maata tuli täyteen Kambodzassa, eli hänelle Malesia on maa numero 101, Pirkolle vasta 99 – jos suunnitelmissa pysytään, niin Pirkon numero 100 on Bruinei. TCC-, YK- ja MTP-pisteet laskemme vasta joskus kotiin palattuamme.

Loput päivästä sitten vaan oleilimme – olihan seuraavana aamuna (tai voisi kai sanoa yöllä) lähtö lennolle Sandakaniin Borneolle klo 0330 hotellilta!
Iltapäiväretki hotellin uima-altaalle osui iltapäiväkuuron aikaan – mutta onneksi sade ei uidessa kovin paljoa haittaa. Pekka olikin meitä juuri valistanut, että marraskuussa täällä sataa kuukausista eniten, mutta kohdallemme osui siis vaan tämä yksi iltapäiväkuuro.

1. Kiitos kommentistasi perhospuistopostaukseeni. En muistanutkaan, että olin tämän postauksesi lukenut ennen KL-vierailuamme. Olin varannut tuon samaisen Royale Chulan -hotellin, mutta vaihdoin sen toiseen postauksesi luettuani. En sitten tiedä, olisiko vielä kesällä 2015 ollut naapurin remontista haittaa. Hotellimme Parkroyal Serviced Suites oli kuitenkin todella kiva ja sijainti mainio. Huone oli kolmen yön majoitukseen vähän turhankin tilava, mutta toisaalta hinta oli edullisempi kuin Royale Chulanissa. Varsin onnistunut vaihto siis, kiitos siitä kuuluu tälle postauksellesi.