5 viikkoa Aasiassa – millä hinnalla

Palasimme eilen kotiin vajaat viisi viikkoa kestäneeltä Aasian kierrokseltamme ja vaikka itse matkastakin on vielä paljon juttuja tänne työjonossa, niin samalla kun muutenkin selvittelin matkan jäljiltä rahojen ja luottokorttien tilannetta, niin kokoan tännekin matkan kustannusyhteenvedon.

Olympia
sitours
Sally

Paketteina ostetut osuudet

Olympian Suuri Indokiinan kiertomatka – ilman lentoja (paitsi Luang Prabang -Vientiane)

6030,00

Explore.my:n paketti Borneolle (Malesia + Brunei)

1856,60

Jejun matkapaketti (Sally Tour Korea)

884,30

South Korea KRW
South Korea Won KRW

Vietnamissa, Laosissa ja Kambodzassa kuljimme Olympian Suuren Indokiinan kiertomatkan ryhmässä, eli paketti kattoi majoitukset, kuljetukset lentoja lukuunottamatta, oppaan palvelut ja puolihoidon. Lentojen osalta jollain kumman logiikalla kun emme ottaneet pitkiä lentoja Olympian kautta, niin myös kaikki välilennot lukuunottamatta väliä Luang Prabang – Vientiane Laosissa jäivät itse varattaviksi ja ostettavaksi.
Ennen Olympian pakettiin päätymistä kyselin myös vastaavaa mahdollisuutta Aventuralta, jonka kanssa teimme maailmanympärimatkan viime syksynä ja jonka hiukan Olympiaa vähemmän kaikesta huolehtiva tyyli sopi meille hyvin, mutta he eivät pystyneet siinä vaiheessa kun matkaamme varasimme vahvistamaan, että heidän vastaava matkansa Indokiinaan toteutuu, joten päädyimme sitten Olympiaan.
Nopeatahtisesti näitä maita, Vietnam, Laos ja Kambodza, kiertäen, kun kohteita, joissa kuitenkin olisimme halunneet vierailla on paljon ja lentojen ja hotellien lisäksi olisi tarvittu kuljetuksia ja paikallisoppaita monessa paikassa, niin jo melko alkuvaiheessa matkan suunnittelua päädyimme tältä osin valmiin kokonaispaketin etsimiseen.

Vietnam VND
Vietnam Dong VND

Borneon osuuden alkaen lennolla Kuala Lumpur – Sandakan ja päättyen Brunein lentokentälle lähtiessämme Singaporeen varasimme netistä löytämäni Explore.my -toimiston kautta. Vaikkakin paketti (Borneo + Brunei) oli suhteellisen kallis, niin se oli kuitenkin reilusti halvempi kuin vertailun vuoksi Starlight Toursista kysymäni vaihtoehto, joten otimme riskin ja varasimme tuon itse – ja maksoimme kaiken etukäteen – tuntematta tuota Explore.my:tä etukäteen, mutta kaikki sujui ihan mallikkaasti myös heidän kanssaan. Sen verran olin ennen varausta toimistoa netistä tutkinut, että se oli saanut muutamia positiivisia arvosteluja, mutta tietysti jos tarkoitus on huijata ihmisiä, niin varmasti niitäkin voi generoida nettiin. Mutta siis ihan asialliseksi toimijaksi tämä osoittautui. Explore.my siis kokosi paketin, lennot, majoitukset ja retket, toteuttajina oli Borneolla S.I. Tours Sdn ja Bruneilla Fremes Tours.

Samoin Jejun paketin varasin netistä löytämäni toimiston (Sally Tour) kautta, sisältäen kaiken hotelliltamme Soulissä ja aina takaisin sinne, eli lentokenttäkuljetukset, lennot, auton ja kuljettajan Jejulla ja yhden hotelliyön saarella. Hyvin tämäkin toimi – ja tässä tapauksessa rahallista riskiäkään ei ollut, sillä ehdottivat, että maksamme käteisellä, minkä sitten teimmekin, ja vasta ensimmäisen päivän illalla Jejun saarella.

Lennot

Helsinki – Soul ja Singapore – Helsinki (Finnair)

2 192,05

Soul – Hanoi (Vietnam)

740,28

Hanoi – Luang Prabang (Vietnam)

230,23

Vientiane – Phnom Penh (Vietnam)

302,16

Phnom Penh – Siem Reap (Cambodia Angkor)

228,86

Siem Reap – Ho Chi Minh City (Cambodia Angkor)

432,00

Ho Chi Minh City – Kuala Lumpur (Malesian)

244,55

Bandar Seri Begwan – Singapore (Royal Brunei)

384,88

Laos LAK
Laos Kip LAK

Helsinki – Soul -välin lensimme business-luokassa ja upgraden maksoimme osittain pisteillä. Muilta osin varasimme lennot pääosin Supersaverin kautta – liikkuessamme Olympian ryhmän kanssa (Hanoista Ho Chi Minh Cityyn) ostimme lennot samoille lennoille kuin Olympian muukin ryhmä, muilta osin haimme edullisinta vaihtoehtoa, mutta kuitenkin järkevällä aikataululla. Lista yllä ei sisällä ihan kaikkia lentoja, sillä osa niistä sisältyi noihin matkapaketteihin.

Hotellit (siltä osin kun eivät sisältyneet paketteihin)

Rian-hotelli Soulissä (7 yötä, vaikka 1 niistä jäi käyttämättä, kun olimme sen Jejulla)

707,45

Royale Chulan -hotelli Kuala Lumpurissa (3 yötä)

309,62

Kaikki muut hotellit kuuluivat johonkin näistä paketeista, joista matkamme pääosin koostui.

Lentokenttä- ja muut kuljetukset

Kuala Lumpur (taksilla)

69,71

Soul (bussilla)

33,12

Helsinki – taksi kentältä kotiin (menomatkalla kaverit veivät kentälle)

55,00

Takseja (Ho Chi Minh City, Kuala Lumpur) ja metroja (Soul, Singapore)

42,46

Kambodza KHR
Kambodza Riel KHR

Kuala Lumpurissa kuljimme lentokentältä hotellille ja takaisin kummatkin matkat taksilla, sillä tulimme kaupunkiin illalla emmekä pimeässä halunneet matkustaa junalla ja vaihtaa sitten vielä monorailiin ja lähdimme kaupungista aamulennolla klo 6:25, mikä tarkoitti lähtöä hotellilta klo 3:30. Öisestä taksimatkasta jouduimme vielä maksamaan 50% korotetun hinnan.

Soulissa lentokentältä meni bussi käytännössä hotellimme eteen, joten kuljimme sillä kumpaankin suuntaan.

Lisäretket

Retki Pohjois-Korean rajalle Soulissa (DMZ)

140,76

Retki Cu Chi:n tunneleille Saigonissa (Olympian lisäretki)

72,50

Petronas Towers Kuala Lumpurissa

38,98

Sky Deck Marina Bay Sands Singaporessa

26,70

Lintupuisto Kuala Lumpurissa

24,58

Auringonlaskuristeily Mekong-joelle Phnom Penhissä (Olympian lisäretki)

16,48

Angkor Wat auringon noustessa

12,36

Perhospuisto Kuala Lumpurissa

11,52

Gyeongbokgungin palatsi Soulissa

4,97

Angkor Watin auringonnousuretken sovimme ja maksoimme erikseen, sillä Olympian ohjelma ei, yllättävää kyllä, sisältänyt tätä mahdollisuutta Angkor Watin osalta.

Soulin pääsymaksukulut jäivät tuohon yhteen, sillä muut palatsialueet onnistuimme sattumalta kiertämään kuukauden ilmaispäivänä!

Muut kulut

Matkamuistoja (ja muutama pieni tuliainen)

193,79

Muut sekalaiset

106,86

Pyykkien pesetys

48,87

Valokuvauslupia Borneolla (Turtle Island, Sepilok Rehabilitation Center)

10,24

Air Asian check-in fee Kuala Lumpur – Sandakan -välillä

5,12

Internet

4,55

Malesia MYR
Malesia Ringgit MYR

Muut sekalaiset sisältää tippejä oppaille ja hotelleissa, valuutanvaihtokuluja ja yksi paikallispuhelu, kun piti muuttaa ennalta sovitun lentokenttäkuljetuksen ajankohtaa kun lentomme lähtöaikaa muutettiin tunnilla eteenpäin.

Pyykkejä pesetimme kahteen otteeseen hotellihinnoilla – lisäksi pesimme niitä Phnom Penhissä itse, kun apartementostyyppisessä hotellissamme oli käytössämme kuivaava pesukone.

Mainitsen tuon Air Asian check-in feen erikseen, kun selvästikin mokasimme sen – kyseessä oli  ainoa Air Asian lentomme, emmekä olleet tajunneet, että halpalentoyhtiöllä olisi tietysti pitänyt tehdä itse check-in netissä. Ei vaan tuntunut tärkeältä lyhyelle lennolle paikkojen takia ja kun matkatavaroiden takia kuitenkin piti mennä tiskille. Maksoimme sitten pyydetyn (pienen) lisämaksun.

Ainoa hotelli, jossa jouduimme netistä maksamaan oli hotelimme Seogwipossa, Jejulla. Vientianessa netistä huoneessa olisi pitänyt maksaa, mutta aulassa sitä sai käyttää ilmaiseksi.

Muita kuluja kotimaassa ennen lähtöä

Malarone-lääkitys

201,60

6 passikuvaa (viisumeja varten Lasselle, jolta vanha varasto oli päässyt loppumaan)

29,00

Postin pysäytys matkan ajaksi

18,30

Viisumin suomalainen tarvitsi näistä maista, joissa vierailimme, vain Laosiin (hinta 35 USD) ja Kambodzaan (30 USD), mutta ne sisältyivät Olympian pakettiin.

Kokonaiskustannukset

Kahdelta hengeltä maksoimme matkasta 15 710 euroa, sisältäen puolihoidon n. 2/3 matkan ajasta. Viime vuonna maksoimme suunnilleen saman mittaisesta maailmanympärimatkasta lähinnä Aventuralle 19 640 euroa, joten Aasian kierros oli hiukan edullisempi – tosin hintaeroa selittää myös se, että nyt olimme edes osan ajasta (Soul, Kuala Lumpur, Singapore) omatoimimatkailijoita.

Brunei BND
Brunei Dollar BND

Reppumatkailijat oleilisivat näillä summilla varmaan Aasiassa ainakin todella pitkään, mutta me asuimme keskimäärin 4 tähden hotelleissa ja nautimme henkilökohtaisesta tai lähes henkilökohtaisesta opaspalvelusta pääosan matkaa.
Rytmiltään matka oli melko tiivis, olimmehan keskimäärin samassa paikassa vain 3 yötä, mutta etukäteen hyvin hiottujen järjestelyjen myötä koimme ehtineemme nähdä ja kokea kaiken oleellisen – veikkaisin, että reppumatkailijana tai muuten ihan omatoimisesti matkaillen, vasta paikan päällä selvitellen miten minnekin pääsee, aikaa olisi välttämättä tarvittu hiukan enemmän per kohde.