Libanonin reissun kustannukset

Libanon kustannukset feature

Tästä olisi voinut tulla vuoden yksinkertaisin kustannusyhteenveto.
Arial Travelin viikon matka Libanoniin maksoi kahdelta hengeltä 2 980 euroa.
Hintaan kuuluivat lennot Turkish Airlinesilla Istanbulin kautta Beirutiin ja takaisin, hotelli ja retket matkan jokaisena päivänä.

P-juna lentoasemalle

P-junalla lentokentälle

Lentokentälle menimme elämämme ensimmäistä kertaa julkisilla, eli Espoosta Rautatieasemalle bussilla ja Rautatieasemalta lentokentälle junalla. Seutulippu yhteen suuntaan maksoi kahdelta hengeltä arvokortilla 8,50. Matka taittui julkisillakin muuten hyvin, mutta Reittioppaan arvio kävelyvauhdistamme  oli kyllä hiukan yläkanttiin, sillä saimme lähes juosta junaan. Ehkä bussimme oli myöhässä tai ehkä lentolaukkumme hidastivat hiukan kulkuamme. Juoksemisen sijaan olisimme tietysti voineet odottaa seuraavaa junaa – silläkin olisimme vielä lennolle ehtineet.

Istanbulin kautta

Menomatkalla vietimme muutaman tunnin Priority Passilla loungessa Istanbulissa (käytimme Amexiin liittyviä ilmaisia lounge-vierailuja, eli ei kustannuksia).
Istanbulin kenttähän tapaa olla ruuhkainen kaikkina vuorokauden aikoina eikä ilmaista wifiä ole, joten tapaamme siellä lähes poikkeuksetta valita loungen, jossa saa paitsi wifin, vähän rauhallisemman tilan ja juomat ja pikkunaposteltavaa.

Istanbul loungeIstanbul lounge

Matkamuistoihin (1 jääkaappimagneetti) ja käteisvaluutan ostoon (keskikurssia huonompi kurssi) kului 14,50.

Paluu Tukholman kautta

Tarina ei kuitenkaan osaltamme tällä kertaa lopu tähän.
Arial Travelin matka oli maanantaista sunnuntaihin, mutta vajaa viikko ennen lähtöä meille selvisi, että meidän pitäisi olla Turussa hautajaisissa jo perjantaina.

Lähdin tutkimaan mahdollisuuksia tähän ja löysin lopulta torstai-iltana klo 23 Beirutista Arlandaan lähtevän Germanian lennon. Germaniasta en ollut koskaan tätä ennen kuullutkaan, mutta tämän kerran viikossa, juuri torstaisin, lennettävän lennon aikataulu oli meille mitä parhain: emme menettäisi mitään torstaista Libanonissa, mutta ehtisimme juuri sopivasti Turkuun SASin aamulennolla Tukholmasta.

(25.4.2019: Linkki Germania-lentoyhtiön sivulle poistettu, sillä kyseinen yhtiö on nyttemmin jo tehnyt konkurssin.)

Germania
(Kuva Flickr: Ken Fielding)

Germanian lennot ostettuna viikkoa ennen lentoa (ei luultavasti siis kyseisen lennon halvin hinta) etukäteen valituilla istumapaikoilla (mutta ilman matkatavaroita) maksoivat 566,74 euroa kahdelta.
Lennon Tukholmasta Turkuun maksoimme SASin pisteillä, jotka olisivatkin jo osittain muuten vanhentuneet, eli jäljelle jäi vaan verot, 33,10 euroa kahdelta.

Germania oli meille uusi lentoyhtiökokemus, muttei se mielestäni erottunut muista halpalentoyhtiöistä mainittavasti suuntaan tai toiseen. Ihmisten asettuminen koneeseen oli tavanomaista sekavampaa, mutta se taisi johtua libanonilaisista, ei lentoyhtiöstä!

Rest & Fly

Paluumatkan kustannuksiin voitaneen laskea myös kolmen tunnin unet Arlandan Rest & Fly -tuntihostellissa (linkki poistettu hostellin sulkeuduttua koronan myötä) hintaan 31,06 euroa. Germanian lento oli perillä Tukholmassa aamuyöstä 02:50 ja lento Turkuun lähti 08:30 paikallista aikaa.

Olin etukäteen selvittänyt, että Arlandan Sky Cityssä on tällainen paikka ja löytyihän se. Emme olleet varanneet huonetta etukäteen, joten  jouduimme hetken nuokkumaan aulan nojatuoleissa ennen kuin meille vapautui huone.
Mutta vaikka lopulta ehdimme oikaisemaan itsemme vain kolmeksi tunniksi, niin tuo kolmen tunnin tauko oli seuraavaa päivää ajatellen tosi hyvä juttu!

Rest & Fly Rest & Fly

Rest & Fly tuntui sen verran hyvältä löydöltä Arlandassa, että pohdin hetken sitäkin, että kun ajoittain etsimme yhteyksiä vähän eksoottisempiinkin kohteisiin, niin ehkä niitä kannattaisi etsiä aktiivisemminkin Tukholmasta, sillä sinnehän aina pääsee, ja jos ei ihan sopivalla vaihtoajalla, niin ainahan voisi majoittua tuonne lentojen välissä!

Junamatkakin pitäisi varata etukäteen

Turun lentoasema
Turun lentokentällä olen tullut vain harvoin, vaikka Turusta olenkin kotoisin

Maakuljetuksiin Turun lentokentältä Turkuun ja edelleen illalla junalla Turusta Leppävaaraan ja taksilla Leppävaarasta kotiin meni vielä 71,30 euroa, joten kokonaisuudessaan aikaisempi paluu maksoi meille melko tasan 700 euroa, mikä oli meille ihan ok.

Junallakin matkustamme suunnilleen yhtä harvoin kuin muillakaan julkisilla, joten Turussa yllätyimme asemalle tullessamme, että seuraavaan junaan myytiin jo vihon viimeisiä paikkoja: onneksi emme olleet allergisia ja saatoimme hyväksyä paikat lemmikkivaunusta.

Matkavakuutus ei korvannut

Etukäteen tutkin kevyesti matkavakuutusten ehtoja lähisukulaisen hautajaisten osalta ja näytti siltä, että olisimme voineet peruuttaa koko matkan ja vakuutus olisi korvannut sen. Olimme kuitenkin jo orientoituneita siihen, että käymme nyt Libanonissa, emmekä halunneet luopua koko matkasta, etenkään kun löysimme tuon lennon, jolla menetimme matkasta vain 2 päivää.

Kotiin palattuamme teimme kuitenkin koemielessä korvausanomuksen tuosta 700 eurosta vakuutusyhtiölle, mutta se tuli bumerangina takaisin selityksellä, jonka jo tiesimmekin: kustannukset olisi korvattu vain siinä tilanteessa, että olisimme saaneet tiedon kuolemasta ja hautajaisista Libanoniin.

vakuutus

Hakukoneet eivät löydä kaikkea

Selvittäessämme mahdollisuutta palata Beirutista siten, että ehtisimme Turkuun perjantaina klo 13 alkaviin hautajaisiin aloitin vaihtoehtojen etsimisen toiveikkaasti yleensä käyttämilläni hakukoneilla (Skyscanner, Momondo) ja hakemalla vaihtoehtoja välille Beirut – Turku. Halusin lennon lähtevän Beirutista mahdollisimman myöhään illalla, jotta voisimme käyttää vielä torstainkin Libanonissa, mutta toisaalta aikaraja Turussa oli ehdoton.

Kumpikaan hakukone ei löytänyt tuollaista vaihtoehtoa, ei ainakaan mitenkään kohtuulliseen hintaan. Kiinnitin kelvottomissa hakutuloksissa huomioni Beirutista illalla klo 23 Arlandaan lähtevään lentoon ja kävin tarkistamassa tämän lennon paikkatilannetta ja hintaa Germanian omilta sivuilta ja totesin, että tällä pääsemme Tukholmaan aamuyöhön mennessä meille riittävän edulliseen hintaan ja Tukholmastahan pääsee tietysti aamulla Turkuun (vaikka hakutulokset eivät siitä mitään tienneetkään).
Tarkistin vielä erikseen Tukholma – Turku -välin ja löytyihän sieltä SASin aamulento 8:35 – 10:30, joka sopi meille oikein hyvin!
Ostimme lennot, alkumatkan Germanialta ja loppumatkan SASilta, ehdimme viettämään koko torstain vielä Libanonissa ja ehdimme hyvin Turkuun hautajaisiin.

momondo
Momondo ehdottaa: lähtö Beirutista klo 20 ja 3 vaihdon jälkeen Turussa lauantaina!
skyscanner
Skyscanner löysi Germanian, muttei suoraa lentoa Turkuun ennen kuin iltapäivällä

Olen tähän – hakukoneiden osaamisen rajallisuuteen – törmännyt toki aikaisemminkin, eli osaan jo epäillä niiden tuloksia. Esimerkiksi yhteydet pohjoisiin kohteiseen, Fär-saarille, Huippuvuorille ja Grönlantiin, löytyivät paremmin selvittämällä sinne lentävät lentoyhtiöt ja etsimällä ensin kriittistä väliä heidän sivuiltaan ja sitten erikseen siihen sopivat ”helpommat” välit vaikka hakukoneella.
Sama juttu alkuvuodesta kun etsin lentoja Faroon turistikauden ulkopuolella, jolloin suoria lentoja ei ollut – tällöin avuksi tuli silloin minulle vielä uusi hakukone, eli Kiwi.
Tosin ei Kiwikään tätä vaihtoehtoa Arlandan kautta Turkuun sen paremmin näyttäisi löytävän – testasin hakuja tätä kirjoittaessani vielä uudelleen valitsemalla paluupäiväksi tammikuun 18. päivän, jonka mielestäni pitäisi olla täysin vertailukelpoinen marraskuun 23. päivään – molemmat torstaita, eikä keskellä mitään juhlakautta.

, , , ,

1. Mielenkiintoinen artikkeli, ja surullista kuulla loppuloman muuttumisen hautajaisiksi.

Artikkelissa huomioni kiinnittyi hauskaan yksityiskohtaan: nimittäin junakuvaan, joka raidepuskimista ja kalustoista päätellen ei kovin tuore ole. Tosin tämä huomioni on aika epäoleellinen.

Onko muuten kellään paljon kokemusta Kiwistä? Onko se muita vertailukoneita parempi jollain tavalla.

Kiitos Niko! Tosiaan, tämän kuvittamiseen käytin joitakin vapaasti käytettävissä olevia kuvia, jollainen tuo junakuvakin oli – enkä sitten tullut niitä, joissa ei pyydetty kuvaajaa kreditoimaan, tullut selittäneeksi.

Kiwillä mekin olemme yhdet sellaiset lennot löytäneet, joita muut koneet eivät löytäneet.

3. says: Sisko

Ikävä kuulla kuolemasta lähipiirissä. :(
    Teidän budjettipostaukset ovat kyllä hyviä, ne ovat selkeitä ja kattavia.

Itse käytän Kiwi hakukonetta lähes aina lentojen etsimiseen. Tietokoneella saa säädettyä sädettä ja näkee kartalta heti, minne päin on minkäkin hintaista matkustaa. Toimii myös hyvin puhelimella. Määränpääksi saa minne vain, ajaksi milloin vain, tai hintakalenterista mieleisen aikavälin matkalle ja paluun voi valita vaikka 9 yötä kohteessa.

Kiitos Sisko! Kiwi on joskus hyvä, mutta tällä välillä sekään ei löytänyt yhteyttä, joka kuitenkin oli olemassa – ja hyvä!

4. says: Rosa

Käytitte viimeisen päivän todella tehokkaasti kun ehti nukkumaan vain muutamaksi tunniksi.

Mielestäni junayhteys lentoasemalle on vähän floppi. Matka-aika ei lyhene keskustasta matkustaessa verrattuna bussiin ja junalta on myös pitkä matka terminaaliin. Asun Töölössä ja matkustan kentälle aina Finnairin bussilla, vaikka rattaiden kanssa saisimme matkustaa junalla ilmaiseksi.

Kiitos Rosa! Me päädyimme tosiaan testaamaan tuota vaan siksi, että tällä kertaa emme voineet jättää autoa kentälle parkkiin kuten yleensä. Ainakaan matkalaukkujen kanssa tuo reitti Espoosta ei ole kovin kätevä vaihdon takia.

5. Ikävä kuulla lähisukulaisenne poismenosta. Tehokkaasti käytitte viimeisen päivän ja hienoa, että sieltä löytyi sopiva lentoyhteys. Kiwistä olen kuullut, mutta en ole sitä koskaan käyttänyt. Hakutilanteessa tulee mieleen vain ne useimmiten käytetyt Momondo, Supersaver, eBookers jne.

Kiitos Merja! Kannattaa pitää myös tuo Kiwi mielessä, mutta ehkä Suomen syrjäisen sijainnin takia joskus voi sopiva yhteys löytyä myös ajattelemalla, että Tallinnasta tai Arlandasta pääsee aina melko kätevästi Helsinkiin, eli jos yhteys löytyy sinne, niin kyllä sieltä kotiinkin pääsee :-)