Elämä kantaa – turistinkin

Amsterdam feature

Kevätreissumme Amsterdamiin ja Brysseliin asettui vähän tiukalla aikataululla hetimmiten Karibian matkamme perään. Matkojen väliin jäi alle 2 viikkoa, joka minusta on vähän, jos edellinen reissu oli pituudeltaan 16 päivää ja tämä 11. Ostimme KLM:n tarjoushintaiset lennot jo ennen joulua ajatellen ajoituksessa erityisesti Keukenhofia. Karibian matkasta päätimme vasta myöhemmin, joten ajoitus nyt sitten vaan oli mikä oli.

Lentojen lisäksi olin varannut hotellit niin Amsterdamista kuin Brysselistä ainakin alustavasti jo helmikuussa. Arvelin hintojen vaan nousevan kevättä kohti, mutta muut valmistelut jäivät vasta matkaa edeltäviin päiviin. Eikä niitä vielä silloinkaan paljoa tullut tehtyä.

Keukenhof ja Pohjanmeri

Sen verran tarkensimme suunnitelmaa jo kotona, että päätimme yöpyä ensimmäisen yön Keukenhofin lähellä sen sijaan, että samana päivänä lentäisimme Helsingistä Amsterdamiin, rehjuaisimme sieltä bussilla Keukenhofiin, kiertäisimme ison puutarhan ja palaisimme Schipholiin ja sieltä vielä illaksi Amsterdamiin.
Onneksi hotellivarauksemme oli vielä tuossa vaiheessa muutettavissa ja 5 yötä Amsterdamissa vaihtui 1 yöhön Lissessä ja 4 yöhön Amsterdamissa.

Keukenhof 2018

Kahden päivän Keukenhofin reissu on selvästikin harvinaisempi kuin päiväkäynti, sillä Schipholista lähtevässä bussissa piti melkein rautalangasta vääntää, että ostamme vaan menolipun emmekä tule takaisin samana päivänä.

Boutique Suites Lisse -hotellista kysyimme pyöriä lainaan – idea meillä oli, mutta emme olleet etukäteen asiaa sen kummemmin selvittäneet – ja onnistuihan se ja saimme pyörät vuorokaudeksi. Joten pyörät alle ja Keukenhofiin iltapäivällä ja takaisin puutarhan sulkemisaikaan. Tällä aikataululla taisimme välttää pahimmat ruuhkatkin.

Keukenhof

Ystävämme olivat puhuneet Keukenhofia ympäröivistä kukkapelloista ja ajattelimme, että ehkä ehtisimme vielä aamulla hiukan kierrellä lähiseutua pyörillämme. Seuraavana aamuna hotellin respa innosti meitä tuomaan tavarat säilöön ja lähtemään pitemmällekin retkelle, aina Pohjanmeren rannalle asti. Ei meillä mitään varsinaista suunnitelmaa ollut, joten miksei, tehdään sitten näin. Kasasimme tavarat ja saimme retkikartan ja lähdimme Hollannin värikkääseen kevääseen. Tai kesään, sillä hellehän täällä jo on ollut! Pohjanmeren rannastakin olimme vähän haaveilleet, mutta ilman sen kummempaa suunnitelmaa ja sinnekin nyt sitten päädyimme.

Keukenhof kukkapellot Pohjanmeren rannalla

Lissessä selvittelin miten pääsisimme Schipholista Parkview -hotellille ja onni oli myötä: bussi 397 veisi meidät vaihdotta Schipholista Museumpleinille!

De Foodhallen ja Anne Frank

Ensimmäisenä päivänä Amsterdamissa teimme pienen kertauskierroksen Damille ja rautatieaseman tienoille ja totesimme sentään jotain kaupungista vielä muistavamme. Mutta halusimme myös löytää ja kokea uusia asioita, ja illalla löysimmekin De Foodhallenin ravintolakokonaisuuden Amsterdamia hyvin tuntevan ystävän vinkistä.

De Foodhallen

Osuimme myös riittävän ajoissa pari päivää ennen lähtöämme varaamaamme aikaan Anne Frank -museon jonoon, perjantai-iltana klo 20:30, sillä aikaisempiakaan aikoja ei enää ollut vapaana. Anne Frank olikin Keukenhofin puutarhan lisäksi ainoa juttu, jonne olimme ostaneet liput etukäteen.

Anne Frank

Vondelpark ja kanavat

Kesäinen ilma kantoi ja valitsimme lauantain teemaksi pyöräilyn tässä pyöräilyn luvatussa kaupungissa. Harjoittelimme vilkasta pyöräliikennettä kiertämällä ensin Vondelparkin, mutta kohta uskaltauduimme jo ulos puistosta liikenteeseen, jossa haasteellisempaa oli mahtua pyöräliikenteen sekaan kuin selvitä kaduilla myös liikkuvista muutamista autoista. Paikoitellen Prinsen- ja Keizersgrachtin rannoilla oli vaikeuksia löytää pyörälle parkkipaikkaa, kun halusimme välillä kävellä kanavien rantoja ja katsella asuntolaivoja ja liikennettä kanavissa! Joitakin läheltä piti -tilanteita osui kohdalle, mutta selvisimme ehjinä takaisin hotellille, emmekä ehkä suututtaneet kovin montaa kanssapyöräilijääkään. Itse harmittelimme kyllä muutamaa pyöräteillä epähuomiossa kävelevää ymmärtämätöntä turistia.

Vondelpark Amsterdam Amsterdam

Banksy ja Cafe Loetje

Asuimme siis ihan lähellä Museumpleinia, mutta loppujen lopuksi isojen museoiden, kuten Riksmuseum tai Van Gogh -museon kertaus ei meitä tällä kertaa innostanut, mutta jottei museoiden naapurissa asuminen olisi mennyt ihan hukkaan, niin poikkesimme katsomaan Banksya ja Roy Liechtensteinia pieneen Moco-museoon. Ei ollut suunnitelmissa ennen matkaa, mutta kiva kokemus tämäkin!

Banksy Moco Amsterdam

Toisenkin illallispaikan valitsimme kaupunkia tuntevan ystävämme suosituksesta: Cafe Loetje Johannes Vermeerstraatilla oli sekin kivasti pyörillä saavutettavissa, joten kokeilimme onneamme ilman pöytävarausta, ja mahduimmekin terassille, joka kesäisenä iltana olikin parempi vaihtoehto kuin sisälle ravintolaan.
Loetje-ketjun ravintoloita on muuten useita, myös esimerkiksi ihan Amsterdamin päärautatieaseman vieressä.

Cafe Loetje

Zaanse Schansin tuulimyllyt

Alkumatkasta poimin jostain Tours & Tickets -kioskista Amsterdamin retkiesitteen ja hetken verran pysähdyin Countryside & Windmills -retken kohdalle, mutta hylkäsin sen ymmärrettyäni, että pieni ryhmä retken VIP-versiossa olisi tarkoittanut lähes 30 hengen ryhmää sekin ja VIP-versiota ei olisi ollut tarjolla vielä nyt huhtikuussa. Lauantai-iltana palasimme kuitenkin vielä ideaan: olisi kiva nähdä toimivia tuulimyllyjä. Pieni opiskelu aiheesta ja opimme, että pääsemme Zaanse Schansiin helposti omatoimisesti paikallisjunalla ja sunnuntain suunnitelma oli valmis. Piti vaan lähteä aamulla ajoissa, kun iltapäivällä olisi saattanut sataa, mutta sehän sopi meille. Eikä sitten lopulta edes satanut koko päivänä.

Zaanse Schans
Zaanse Schansiin junalla

Lähiviikkoina yritän palata vähän laajempina kokonaisuuksina niin Keukenhofiin, Vondelparkiin kuin Zaanse Schansiin, ehkä myös De Foodhalleniin ja Cafe Loetjeen, mutta ensin Brysseliin. Ja sieltä sitten vielä takaisin Amsterdamiin, sillä varasimme silloin joulun alla lennot Hki – Amsterdam – Hki, vaikka Brysselinkin kertaaminen oli suunnitelmissa. Jos vaikka kevät ja tulppaanit olisivat olleet kovasti myöhässä, niin olisimme voineet vielä vaihtaa kaupunkien järjestystä.

King’s Day

Amsterdamiin paluun myötä osumme myös vielä kaupunkiin King’s Dayn humuun. Ihan vahingossa, sillä alkuperäinen ajatus oli välttää sitä, mutta vaikka tiesinkin Queen’s Dayn muuttuneen King’s Dayksi, niin en ollut huomannut, että päivämääräkin oli muuttunut 30. huhtikuusta 27. huhtikuuta!

Useimmiten tapaan suunnitella tai ainakin hahmotella matkamme vähän tarkemmin kuin tämän, mutta ehkä tällaiselle suunnitelmalliselle tyypille hiukan yllättäenkin, ainakin tällä viikolla suunnittelemattomuus on päivä kerrallaan tarkoittanut vaan hyviä yllätyksiä joka päivä!

, , ,

1. Kiitos kommentistasi! Toivottavasti matkanne on sijoittumassa kuukauden alkupuolelle, jos Keukenhof on suunnitelmissa – viime viikon kesäinen lämpö tarkoittanee, että tulppaaniaika on kohta jo tältä keväältä ohi. Lisää juttuja on tosiaan tulossa, kunhan täältä Brysselistä kotiudumme.

1. Kiitos Jenna! Perjantaina olemme menossa Tulip Inniin iltapäivällä tiputtamaan kamat ja sieltä sitten keskustaan iltapäiväksi/alkuillaksi ja yöksi taas Tulip Inniin. Paluulento lauantaina klo 14, joten katsotaan, jos vaikka osutaan nokakkain jossain kohdin.

1. says: Tanja

Keukenhofin ???-loisto kiinnostaa kovasti, ja ihanaa tuo pyöräily. Meri on aina kiva elementti. Odotan muita Amsterdam-postauksia ?

2. says: Mari

Kiitos, juuri suunnittelemme, että ensi keväänä näihin aikoihin matkustaisimme Hollantiin. Ja niin haluaisin nähdä nuo tulppaanipellot!

Kiitos Mari! Tämän matkamme tiimoilta asiaa vähän tutkittuani, niin nämä huhtikuun kaksi viimeistä viikkoa lienevät melko varma valinta tulppaanipelloille. Nyt tänä vuonna ilmeisesti ne häviävät (eli kukat leikataan pois) jo tällä viikolla, eli toukokuun ensimmäisellä ja kovin aikaisin huhtikuussa, jos kevät on myöhässä, ne eivät vielä kuki.

3. says: Liisa

Vau, te ehditte kyllä tehdä suhteellisen lyhyessä ajassa paljon! Moni asia on vielä itseltäkin tekemättä, vaikka olen viettänyt täällä viimeisen vuoden aikana yhteensä kuukausia. Kiva, että pyöräily sujui myös hyvin!

Kiitos! Niinhän se on, että jos kaupungissa on pitempään, niin kaiken voi aina lykätä huomiseen tai ensi viikkoon :-)

4. Keukenhof ja Anne Frank jäi tälläkin Hollanin-reissulla kokematta. Harmi sinänsä, mutta minilomani ajankohdan määräsi työt ja muut kohteet menivät Anne Frankin edelle. Siksi on kiva päästä fiilistelemään Keukenhofia muiden blogeista. Tekisin varmaan juuri noin, että ottaisin pyörän alle läheltä ja nauttisin :)

Kiitos Heidi! Joskus ne työt vaan häiritsevät muuta elämää :-) – ei voi mitään. Mutta varmasti mukavaa päästä edes vähän niidenkin lomassa fiilistelemään Suomeen vasta lähestyvää kevättä.

5. Paljon olette ehtineet. Keukenhof olisi hieno joskus kokea, samoin Amsterdamin kertaus ei olisi pahitteeksi. Edellisestä reissusta jo 20 vuotta. Ylihuomenna Pariisiin pariksi päiväksi kesää katsomaan. Keski-Eurooppaa on nyt hyvät säät hellineet.

1. Kiitos Merja! Me olemme viime vuosina oikein panostaneet tuohon kertaukseen. Uudet maat ovat kaikki kaukomatkojen päässä emmekä, mekään, niitä voi/halua ihan joka kuukausi tehdä, joten teemme sitten välillä lyhyempiä matkoja lähelle. Tosin tämä Amsterdam ja Bryssel ei ollut ihan lyhyt, kun kaupunkeja oli kaksi. Seuraavaksi käymme kertaamassa Berliiniä 3 vuorokauden verran.

6. Tällainen reissu kuulostaa kyllä just niin mun tyyliseltä reissaamiselta. Eristysesti se että olette pyöräilleet noin paljon, sai mut taas haluamaan Amsterdamiin ja ylipäänsä pyörän selkään. Pyöräily niin parasta. Kävellessä saattaa väsähtää yllättävänkin helposti, mutta pyörällä ehtii näkemään todella paljon lyhyessäkin ajassa. Toisaalta tuo Amsterdamin pyöräliikenne kuulostaa vähän hurjalta, mutta kaipa sellaiseenkin pienen totuttelun jälkeen pääsee sisälle. Ihan huippureissulta kuulostaa!

1. Kiitos Outi! Pyörä niin Keukenhofissa kuin Amsterdamissa oli tosiaan kiva vaihtoehto. Keukenhofin lähellä peltoja voisi toki kiertää autollakin, mutta toisaalta pyörällä voi kivasti pysähdellä missä haluaa. Amsterdamissa pyöriä tosiaan riittää, vaikka oli meillä aikaisempaa kokemusta myös Kööpenhaminasta, jossa sielläkin niitä on välillä ruuhkiksi asti.

7. says: Rosa

Banksyn näyttely olisi kiinnostava nähdä. Ensimmäiset Banksyni näin Betlehemissä melkein 10 vuotta sitten. Kiinnostava taiteilija kaiken kaikkiaan.

8. Amsterdamissa olen ollut viidesti, sinne tekisi mennä pian uudestaan. Juurikin keväällä Amsterdam on parhaimmillaan ja näkemistä/tekemistä riittää! Anne Frankin talo koskettavin kaikista paikoista, kanaalinvarren baarit mukavampia.

1. Kiitos Rami! Meillä Schiphol on ollut se ”suositumpi osa” Amsterdamia, mutta välillä on kiva käydä ihan kaupungissakin – ja mikäs siihen tosiaan parempia ajankohta kuin kevät.

Kiitos Anna-Katri! Sinä ja Tulip Inn olettekin yhdistyneet mielessäni siten, että kun taas tälläkin reissulla olimme siellä jo toista kertaa tänä keväänä, niin kuvasi hotellista oli mielessäni. Ehkä olet jopa onnistunut sitä suomalaisille, ainakin matkabloggaajille, onnistunut jopa markkinoimaan, kun Huge Passion for Life -blogin Jennakin sattui samaan hotelliin samaan aikaan.