Islanti – vastakohtia ja väärinkäsityksiä

reykjavik

Artikkeli päivitetty 16.12.2020 vuoden 2005 päiväkirjoihin perustuen.

Sanovat Islantia tulen ja jään maaksi – tulivuorenpurkauksia tai maan järistyksiä ei kohdallemme osunut, mutta jäätä ja lunta tällä matkalla kyllä näimme.

Iltalennolla Reykjavikiin saapuessamme syksyn ensimmäinen lumimyrsky oli juuri saavuttanut kaupungin ja matka lentobussilla hotelliin kesti aika kauan … Valitsemamme hotelli, Nordica, osoittautui hienoksi – business-hotellitasoa.  Hotellin bistrossa illallisella (club sandwich, parma salad, creme brulee).

Kaupunkikävelyllä Reykjavikissa

Hotelli tarjosi bussin keskustaan, joten aloitimme sillä. Kävelimmekauppakatua pitkin kohteina rantabulevardilla oleva viikinkilaivaveistos ja iso kirkko – ja poikkesimme matkan varrella matkamuistomyymälöissä ja mm. North 66 -kaupassa. Matkamuistokaupoissa myydään neuleita ja mm. huovutettuja (!) tuotteita, joiden mallit ovat paikallisia ja vuosikymmenienkin takaa. Kahvilassa ihmettelimme ihmisiä, jotka söivät leivistä tarjottua keittoa.
Hotellilla kuntosalilla ja illallisella Pizza Hutissa. Islanti on kallis maa, 2 hengen ateria Pizza Hutissa maksoi 3500 ISK = 50 euroa.

Aamu-uinti, geysireitä ja Gullfoss

Aamulla klo 8(!) kävellen uimassa läheisessä uimahallissa (Laugadalur), jossa iso lämmitetty ulkouima-allas, uimme 30 min, kävelimme takaisin hotellille ja ehdimme vielä syömään aamiaisen ennen klo 10.

Päiväretki katsomaan geysireitä ja Gullfoss –vesiputousta – ja niiden lomassa myös islanninhevostalleilla, Kerio-kraaterilla Hverageroin kasvihuoneella. Geysir-alueella pitempi tauko – ja hurja tuuli. Onneksi Strokkur purkautuu aika säännöllisin välein, joten aina välillä saattoi käydä sisällä suojassa! Puitakin Islannissa kasvaa, muutamia, istutettuina, mutta emme niitä kovin montaa ainakaan onnistuneet näkemään.

Kringlan ja Perlan

Aamiaisen jälkeen lähdimme kävellen läheiseen Kringlan –ostoskeskukseen – aika tuulinen matka, tämäkin. Ostoskeskuksen kaupat olivat melko tavanomaisia emmekä erityisesti innostuneet mistään, mutta kävimme kahvilassa cappuccinolla/teellä ja kävelimme takaisin hotellille – nyt vastatuuleen, entistä haastavampaa.

Hotellilla ihan pieni tauko, jonka jälkeen menimme katsomaan veistosmuseota, joka sattui olemaan ihan tien toisella puolella. Pieni iglumainen rakennus. Olimme ainoat kävijät juuri siihen aikaan – ja sattui olemaan vielä ilmaispäivä :-)
Illalla kuntosalilla ja hotellin kylpylässä ja sen jälkeen vielä illallisella pyörivässä Perlan –näköalaravintolassa. Otimme riistabuffeen – ja söimme itsemme ihan ähkyiksi! Maistoimme myös lunnia, savustettuna, muttei tällä kertaa valasta (vaikka islantilaiset saavat niitä vielä pyytääkin, tutkimustarkoituksiin). Ravintolaan ja takaisin taksilla, matkaa oli sen verran ja ilma oli sairaan tuulinen.

Kuva-albumi

Kuvia matkalta voit halutessasi katsoa klikkaamalla tästä tai kuvasta.