Åland 2011

Ahvenanmaan pannukakkua Eckerön postitalon kahvilassa

Kesän kotimaan matkamme suuntautui Ahvenanmaalle – vähän sillä idealla, että käydään katsomassa paikkoja, jotka ovat aikaisemmin jääneet väliin tai ovat uusia – ja sellaisiksi lyhyelle matkalla valikoituivat sitten Märketin majakka, Havsviddenin alue ja Väderskär.

Ahvenanmaalle tulimme autolautalla (Tallink) Turusta – aikaista aamulähtöä lukuunottamatta aikataulu oli ihan mukava (8:15 – 13:35), etenkin kun yövyimme Turussa Pirkon veljen luona edellisen yön.

Märketin majakka

Laivalta ajoimme suoraan Eckerön postitalon kahvilaan, jossa nautimme ensimmäiset Ahvenanmaan pannukakut – must Ahvenanmaan reissulla. Vasta seuraavaksi haimme avaimet Käringsund Resort & Conference -alueen vuokramökkiimme. Käringsundin mökki oli ihan kelvollinen – joskin arvokas tapa yöpyä, kun olimme alueella vain yhden yön ja oikeastaan vain yövyimme mökissä. Mutta halusimme juuri Käringsundin alueelle, niin saimme hiukan samalla fiilistellä Käringsundin satamassa aikaisempien vuosien purjehdusreissuja. Retki Märketille tehtiin illalla, n. klo 18 – 22:15, josta venematkaan (14 mpk) kului 2 x 1:15 melko reippaassa 10 m/s etelänpuoleisessa tuulessa. Tuuria sinänsä, että kun varasimme matkan pari kuukautta aikaisemmin, mukaanlukien Märketin retken, niin tuulet sitten juuri sunnuntai-iltana mahdollistavat retken – maanantai-iltana se olisi jäänyt tekemättä.

Havsvidden

Eckeröstä jatkoimme lyhyen Maarianhaminassa pistäytymisen jälkeen Havsviddenin alueelle, jota vaikka hotelli, huvilat ja satama onkin avattu vasta 2010, useampikin ystäväni oli ehtinyt kehua. Ja olihan se hieno, erityisesti rantakallioilta pohjoiseen avautuvat maisemat. Asuimme, kun yövyimme siellä vain yhden yön (ja kun olimme reissussa kahdestaan) vain hotellihuoneessa, joka oli melko pieni, mutta ehdottoman siisti ja tasokas. Huvilassa olisi asunut väljemmin, mutta vain yhtä kesäyötä varten se ei tuntunut tarpeelliselta – mutta jos joskus palaisimme Havsviddeniin pitemmäksi ajaksi, niin kannattaisi varmaan harkita. Illallisen söimme paikan ravintolassa – sekin neljän tähtensä väärtti. Saunoja ja uima-altaita emme tällä reissulla kokeilleet, mutta luontopolun kiersimme ja nautimme kovasta tuulesta rantakallioilla. Ja venesataman vilskeestä.

Simskäla ja Väderskär

Havsviddenistä jatkoimme Jan Karlsgårdenin kautta (lisää Ahvenanmaan pannukakkua!) Simskälaan, jossa majoituimme Stormskärs Värdshusiin, joka järjesti tiistai-iltana iltaretken Väderskärille, saarelle, jossa televisiosarja Myrskyluodon Maija kuvattiin 70-luvulla. Kuvauksissa käytetyt rakennukset (ja tietysti maisemat) olivat edelleen saarella jäljellä. Kävimme myös kirjailija Anni Blomqvistin kotitalossa, jonne pääsee asiasta etukäteen sopimalla tutustumaan ja vielä Vårdön hautausmaalla katsomassa kirjailijan hautaa.

Vårdö

Vårdössä kävimme myös ystäviemme Ahvenanmaan kesämökillä – kun sellaisen on perinyt, niin se kannattaa pitää, vaikka sinne ei kovin usein ehtisikään, sellaista kuin ei mantereella asuvat suomalaiset voi ostaa. Ja sitten palasimme saaristolautoilla Vårdön Hummelvikistä ensin Torsholmaan (2½ tuntia) ja sitten vielä Åvasta Osnäsiin (Vuosnainen) (½ tuntia). Lautoilla oli oikeastaan mukavampi matkustaa kuin Tallinkilla ja kun yövyimme turistina Vårdössä saimme varata autopaikat molemmille lautoille siten, että pääsimme kulkemaan koko matkan keskeytyksittä – ja edullisella ”paikallisten” tariffilla. Ei-yöpyvien turistien autohinta lautoilla Ahvenanmaalta Kustaviin onkin korkeampi kuin Tallinkin (tai Vikingin) hinta eikä paikkaa voi varata koko reitille samaksi päiväksi etukäteen.

Ahvenanmaalla oli taas kerran ihan mukavaa – säät suosivat, paikallinen ruoka (ja saaristoleipä) oli hyvää ja ruotsinkieltä on hyvä aina joskus päästä vähän verryttelemään käytännössäkin.
Pitäisiköhän sitä oikeasti harkita seuraavan vuoden vaihteen viettämistä Havsviddenissä kuten veljeni perheineen viime vuoden vaihteessa?

Ahvenanmaa 2011
Klikkaa tästä tai kuvasta tämänkertaisen Ahvenanmaan kierroksemme kuviin
, , ,

1. says: Ulla Grönroos

Kiva reissu teillä! Ja hvyiä kuvia! Tosi kiva kun sulla on tuo linkki sinne Märketin sivuille. Pakko päästä joskus käymään siellä! Me ajettiin tänä kesänä Ahvenanmaan läpi – ois sopinut siihen reissuun aika hyvin kun tultiin Ruotsista Eckeröhön suoraan. No, tosi kaunis paikkahan se on eli kyllä sinne voi mennä taas uudestaan :-). Ja mekin tultiin kotiin saaristolautoilla mutta sitä eteläistä reittiä. Yövyttiin Kökarissa.

2. Kivoja paikkoja ja kauniita kuvia ihanista maisemista! Suunnittelin viime kesänä perheellemme Ahvenanmaan reissua ja tarkoitus oli mennä yöpymään nimenomaan tuonne Käringsundin mökkeihin. Loma-ajankohtamme selvisi vain niin harmittavan myöhään, ettei mökkejä ollut silloin enää saatavilla ja suunnitelma meni uusiksi. Ehkä ensi kesänä. Ja no, nyt on HavsVidden mukana tuossa suunnitelmassa. Sitä ei voi enää ohittaa jos ja kun Ahvenanmaalle menee :) Tuo Annin paikka pitää myös pitää mielessä.

Kiitos Anu kommentistasi! Käringsundissa muutamaankin kertaan olleena olemme oppineet, että sieltä tosiaan majoitus pitää melkein varata vuotta ennen, on sen verran hyvin etenkin ruotsalaisten suosiossa!