Gent ja Brugge

Gent Brugge feature

Brysselistä teimme pitkän päiväretken Gentin ja Bruggen kauniisiin kaupunkeihin. Mietimme hetken erillisiä retkiä ja retkiä junalla, mutta koska olimme Brysselissä vain kolme kokonaista päivää, niin päädyimme valmiiseen retkeen, joka sisälsi molemmat kaupungit. Kaupunkien juna-asemat eivät myöskään sijainneet päiväturistin kannalta ihan optimaalisesti, eli ihan näiden kaupunkien keskustoissa.

Brussels City Toursin retki maksoi 88, lisäksi maksoimme vapaaehtoisesta veneretkestä Bruggessa 16 euroa lisää, eli yhteensä 104 euroa kahdelta. Hintaan ei myöskään sisältynyt Bruggessa nauttimamme lounas. Pituutta retkellä oli aamuyhdeksästä (lähtö Brysselin keskustasta) iltaseitsemään.

Gent
Ensinäkymä Gentiin lupaa hyvää!

Brysselistä on Gentiin matkaa tunnin verran (vajaa 60 km), joten bussimme kurvasi kaupunkiin jo vähän jälkeen aamukymmenen ja havahduimme aamutorkuilta kaupungin sykkeeseen.

Ensimmäinen kohteemme oli St. Bavon katedraali, joka olisi ehdottomasti Gentin päänähtävyys ellei Hubert ja Jan van Eyckin 1400-luvulla toteuttama Gentin alttarikaappi, joka tunnetaan myös nimellä The Adoration of the Mystic Lamb olisi ollut restauroitavana. Näiltä näkymin vuonna 2012 aloitettu restaurointityö saattaa valmistua vuonna 2020, joten pitänee kerrata Bryssel ja siinä yhteydessä Gent vielä kerran vuoden 2020 jälkeen. Katedraalin saarnastuoli on kuitenkin sekin näkemisen arvoinen, oli se sen verran erilainen kuin keskimääräinen luterilainen saarnastuoli.

St Bavo Ghent

Jatkoimme siis matkaa mystistä lammasta näkemättä.

City Pavilion -rakennusta kaupungintalon, St Nicholasin kirkon ja Belfryn tornin läheisellä aukiolla ei voi ohittaa sitä huomaamatta. Rakennuksen sisällä ympäröivä valo heijastuu kauniisti sen 1600 pienestä ikkunasta.

City Pavilion Ghent

Belfry Ghent
Belfry Gentissä
St Nicholas Ghent
St Nicholasin kirkko

Belfryn torniin olisi voinut kiivetä ja katsella Gentiä yläilmoista, mutta tällä kertaa aikataulussamme ei ollut sille tilaa.

Kävelimme kanaalin rantaa vanhoja rakennuksia ja uutta taidetta ihaillen Graslein ja Korenlain rantojen ohi suuntana Castle of the Counts -linna, jota sitäkään emme sen tarkemmin tutkineet.

Graslei Korenlei Ghent Graslei Korenlei Ghent

Castle of the Counts Ghent

Gent Ghent Gent Ghent Gent Ghent

Vielä muutama kiva näkymä Gentin kanaville ja olimme valmiita jatkamaan matkaa Bruggeen. Tai olimme ja olimme – parissa tunnissa tästä Espoon kokoisesta ei sittenkään ehdi näkemään kovin paljoa, joten ehkä se kertaus sitten joskus vuoden 2020 jälkeen olisi ihan hyvä idea.

Ghent Altarpiece by Jan van Eyck
Adoration of the Mystic Lamb, 1432 (Kuva Flicrk: Siembra Conmigo) (tämä on siis vaan pieni yksityiskohta 12, avattuna 24 taulusta koostuvassa kokonaisuudessa)

Brugge

Toinen tunti (tai melkein) bussissa ja toiset (vajaat) 60 km ja olimme Bruggessa. Tai pienen kaupungin isolla parkkipaikalla, josta kävelimme viimeisen kilometrin (ainakin) kaupungin vanhaan keskustaan. Kaupunki on suosittu turistikohde ja turisteja on paljon, jo huhtikuussa. Veikkaisin, että kesällä kaupungin kadut ovat aika täysiä.

Brugge BruggeBrugge

Aloitimme lounaalla. Oppaamme suositteli yhtä ravintolaa, mutta toki olisimme voineet valita jonkun muunkin, mutta tyydyimme suositeltuun. Ja yllätyimme siitä, että miten hyvin ravintola, joka ei tainnut ensimmäistä kertaa ruokkia n. 30 hengen ryhmää, selvisi tehtävästä. Siitä huolimatta, että jokainen sai itse valita mitä syö ja jokainen maksoi oman lounaansa.

Lounaan jälkeen tarjolla oli veneretki halukkaille. Brugge onkin kaupunki, jota on mukava katsella kanavia kiertämällä. Jos ei laajempaa kanavakierrosta halua tehdä, niin ainakin Rakkauden järvi (Lake of Love) lukuisine joutsenineen kannattaa käydä katsomassa.

Lake of Love Brugge
Lake of Love
Joutsenia järven rannalla –  parven ainoa musta ilmeisesti kuoli joitakin vuosia sitten

Brugge Brugge Brugge Brugge

Brugge
Bruggessakin on tarjolla näköalapaikka, Belfry tämäkin nimeltään

Veneretken jälkeen kävimme katsomassa vanhan luostarin pihapiiriä. Tarkkaan ottaen Begijnhof ei ole alunperin ollut luostari, mutta samantapainen yhteisö naisille, kuitenkin ilman vaatimusta sitoutumisesta luostarielämään, eli yhteisöön saattoi liittyä, mutta sieltä oli myös vapaa lähtemään.

Benijnhof Beguinage BruggeBenijnhof Beguinage BruggeBenijnhof Beguinage Brugge

Michelangelon Madonna ja lapsi

Myös Bruggessa kiertelimme vanhaa kaupunkia, jota täälläkin riittää ja päädyimme lopulta torille, jossa meille koitti vapaus!
Kunhan palaisimme torille 1,5 tunnin sisälle olimme vapaita tekemään mitä vaan. Osa ryhmästämme taisi lähteä shoppailemaan, mutta meitä jäi hiukan harmittamaan se, että vaikka oppaamme kulkikin Church of Our Lady -kirkon ohi, niin emme poikenneet katsomassa Michelangelon Madonnaa ja lasta, joten päätimme palata takaisin kirkolle katsastamaan tämän ehkä kaupungin kuuluisimme taideteoksen. Se ei sentään ollut restauroitavana juuri nyt!

Madonna Brugge

Church of Our Lady oli kaunis ja valoisa kirkko

Paluumatkalla ehdimme vielä poikkeamaan täälläkin syömään belgialaiset vohvelit mansikoiden ja kermavahdon kanssa – ei hassumpi päätös päivälle.

Ehdimmepä katsastamaan muutaman torin laidan kaupan ja pohtimassa täälläkin, kuten Brysselissä, että pitäisikö tuo(kin) matkailuaiheinen taulu ostaa kotiin, mutta onneksi kuljetukseen liittyvät haasteet pysäyttivät ostoaikeet. Gobeliinejakin olisi ollut tarjolla kaikissa muodoissaan, tyynyistä laukkuihin nyt ainakin.

Brugge vohveliBruggeBruggeBrugge Markt karttatauluBrugge

Jos aamulla menomatka Brysselistä Gentiin sujui jossain määrin unia jatkaen, niin myös paluumatka Bruggesta Brysselin keskustaan sujui bussissa lokoisasti. Siitä huolimatta, että paluu Brysselliin osui tietysti ruuhka-aikaan, joten viimeisiin kilometreihin kului jos ei nyt ihan tuntia, niin reippaasti aikaa kuitenkin. Jälkeenpäin vähän harmittelimme, että ehkä olisi kannattanut jäädä pois lähes ensimmäisen hotellin pysäkillä ja jatkaa metrolla asuntomme liepeille.
Mutta kyllä me lopulta perille asti pääsimme ja onneksi asuntohotellimme myi alakerrassa valmiita ruoka-annoksia, jotka saatoimme sitten vaan lämmittää mikrossa illalliseksi. Tuona iltana Brysselin ravintolat eivät enää houkutelleet.

Adagio Bryssel

, , ,

1. Gent ja Brugge ovat molemmat viehättäviä paikkoja! Kävimme niissä (ja Brysselissä) juuri kesällä. Pidimme Gentiä tukikohtana ja teimme sieltä junalla päiväreissut Brysseliin ja Bruggeen. Gentissä kävimme tuossa Gravensteenin linnassa, joka oli aika nopeasti kierretty, mutta ihan vierailun arvoinen kuitenkin, kun linnat kiinnostavat meitä. Jos kiinnostaa, niin tässä linkki postaukseeni linnasta: https://www.unelmatrippi.fi/gravensteenin-linna-komeilee-keskella-gentia/

Kiitos Jenni! Olipa mukava käydä blogijuttusi myötä vierailemassa linnassa! Näin jälkikäteen ajatellen, niin jos lähdemme Gentiin uudelleen, vaikka vuoden 2020 jälkeen, niin voisikin tosiaan asua siellä ja jättää Brysselkin päiväretken varaan.

2. Me ollaan näköjään vanhoissa tunnelmissa samassa maassa menossa. Joskin itse aloitin idän puolelta.

Muhun tuo Brugge ei vaan ollenkaan iskenyt. Oli aivan liikaa ihmisiä ja jäi valitettavasti aivan liian turistirysä olo. Kirkontornistakin piti maksaa 9 euroa. Sen sijaan Ghent oli tosi kiva ja nuorekas. Taistelee omassa luokituksessani antwerpenin kanssa ykkössijasta ehdottomasti. Mielipiteeseen saattaa vaikuttaa myös se, että yksi kaverini on kaupungista kotoisin ja hänen johdollaan pääsin sitten näkemään nähtävyyksien ja kaupungin lisäksi yliopiston menoja ja iltaelämää. Ja no paikallinen opas on aina paikallinen opas.

Kiitos Katja! Olimme toki varautuneet tuon Bruggen suosioon ja pahimmillaan kadut olivat tosiaan ihan täynnä. Mutta kyllä sitten iltapäivän loppupuolella löytyi jo kivasti tilaakin, eli ei tilanne nyt ihan toivoton ollut sielläkään.

3. says: Ansku

Ei ole tullut käytyä Belgiassa, kun pyörähtämässä. Monesti olen sinne kyllä haaveillut palaavani vähän pidemmäksi aikaa, joten täytyy pitää tämä postaus mielessä matkaa suunnitellessa.

Kiitos kommentistasi! Belgia ei ole maana kovin suuri, mutta kyllä sielläkin kivoja kohteita on ihan riittämiin vaikka pitemmällekin reissulle.

4. says: Daniel

Kiitos Pirkko! Täytyy sanoa, että nuo pienemmät kaupungit näyttävät paljon Brysseliä viehättävämmiltä, vaikka Bryssel aikanaan yllätti kyllä ihan positiivisesti.

Belfry ei ole erisnimi vaan englantia, ja tarkoittaa ihan yleisesti kellotornia tai -tapulia. Vaikkapa Halikon kirkossakin on belfry :)

Kiitos Daniel! Itse asiassa tutkinkin tuota belfry termiä, mutta jätin nuo sitten tuohon muotoon, kun turisteille suunnatuilla sivuilla, suomenkielisilläkin, niistä tuolla nimellä tavataan puhua.

5. says: souliina

En ole noissa paikoissa vielä ikinä käynyt, mutta matkakuumehan tässä nostaa päätään ehdottomasti. Ihana postaus, kiitos siitä<3

6. says: Tuuli

Olen käväissyt jokunen vuosi sitten Bruggessä heinäkuussa päiväretkellä Brysseliin suuntautuneen työmatkan yhteydessä. Kaupunki oli viehättävä, mutta niin täynnä turisteja, ettei siellä hirveän miellyttävää ollut. Muistaakseni kanava-ajeluille oli niin järkyttävät jonot, ettei edes yritetty. Valmisretki, jossa veneajelut sai valmiiksi buukattua, oli todennäköisesti erinomainen idea. Gent näyttää kivalta.

Kiitos Tuuli! Enpä tullut ajatelleeksi/huomanneeksi tuota jono kanava-ajeluille, kun oppaamme tosiaan ohjasi meidät muiden ohi, kun ryhmälle oli kai sitten jotenkin varattu oma vene :-)

7. En ole tainnut kummassakaan kaupungissa käydä ja jos niin ohikulkumatkalla… Viehättäviä Keski-Eurooppalaisia kaupunkeja! Täytyy sanoa että tuo taulu on kyllä kieltämättä aika siisti!

Kiitos Martta! Tarkoittanet tuota maanosataulua?
      Vaikka olihan myös vesivärityö Lake of Lovestakin oli kiva kuten Mystic Lamb -yksityiskohta tuosta alttaritaulusta, jota emme nähneet.

Kiitos Sari! Kumpikin kaupunki saattaisi olla parhaimmillaan, jos niissä viipyisi pari yötäkin ja saisi nautittua kaupungeista ennen/jälkeen päiväturistien. Samaan tapaan kuin Karibian saaret ovat hienoja ennen/jälkeen risteilyturisteja :-)

8. says: Anna | T'mä matka

Bryssel on aina ja ikuisesti vain sellainen pakkopulla matkalla, jos sitäkään. Mutta sen lähialueet ovat kyllä tutkimisen arvoisia. Noissakin kaupungeissa kannattaisi ehkäpä yöpyä (jos siis aikaa). Voisi vaikka aamusta lähteä kävelemään hiljaisia katuja. Tosin, ei tuo kaikilla reissuilla vaan ole mahdollista.

Kiitos Anna! Minulle Bryssel on monen monen työmatkan ajalta jossain määrin tuttu, mutta kun niistä, työmatkoista, alkaa olla aikaa, niin oli kiva kerrata kaupunki. Gentissa ja Bruggessa voisi kummassakin kuvitella viihtyvänsä pitempäänkin, mutta niin vaan ei meillä tällä(kään) kertaa ollut tavallaan aikaa niihin jäädä.

9. says: Belgiatar

Tein viime kesänä Brysselistä junalla päiväretken Gentiin ja silloin Mystic Lambia pääsi katsomaan. Ehkä tekevät restaurointia talvella, kun turisteja on vähemmän? Bruggessa kannattaa viettää yö tai pari, niin pääsee näkemään kaupungin illalla ilman valtavaa päiväturistien määrää. Suosittelen Belgiasta matkakohteeksi myös Antwerpenia. Nuorekas kaupunki, jossa paljon nähtävää.

Kiitos kommentistasi! Ehkä sitten näin, me olimme huhtikuussa ja meille kerrottiin, että se on restauroitavana.

10. Sympaattisilta pikkukaupungeilta vaikuttavat molemmat. Ehkä hyvä juuri yhdistää molemmat yhdelle päivälle, kun ei tiedä riittäisikö omalle mielenkiinnolleni riittävästi nähtävää kokonaiseksi päiväksi. Ja belgialaiset vohvelit on aina ihanaa.