Hollanti

Amsterdam

Belgian ja Luxemburgin jatkoksi sopinee Hollanti. Myös Hollannissa tuli vuosina 1984 – 1994 käytyä luultavasti lähes 10 kertaa, mutta siihen aikaan erityisesti lyhyehköille työmatkoille ei kameraa tavattu kuljettaa, joten turistikuvia Hollannista löytyi tosi niukasti.

Ensimmäisen kerran taisin käydä maassa keväällä 1973 ollessani lukion ensimmäisellä luokalla – isäni työskenteli tuolloin Portugalissa ja vuoden 1973 päiväkirjani mukaan lähdimme pääsiäisen jälkeen Amsterdamin ja Rotterdamin kautta Lissaboniin, josta palasin takaisin viikon kuluttua, vapun jälkeen. Isällä oli Rotterdamissa varmaan joku tapaaminen, tuskin me muuten sinne olisimme poikenneet.

Syksyllä 1984 kävin Amsterdamissa Digitalin käyttäjäyhdistyksen Decuksen Euroopan syyskonferenssissa.
Digital -vuosina kävin kursseilla Utrechtissa ja/tai Nijmegenissä 1988, 1992, 1994.

Vuonna 1988 kurssi oli vajaa 2 viikkoa pitkä (onkohan nykyisin enää yhtään 3 päivää pitempää kurssia olemassakaan!) ja Lasse tuli Utrechtiin viikonlopuksi ja lomaili siellä toisen kurssiviikonkin. Muistaakseni kommentoi pariin otteeseen jälkeenpäin, että Utrecht oli melko tylsä kaupunki, lomailuun. Viikonloppuna kävimme päiväretkillä Rotterdamissa ja Haagissa ja Scheveningenissa rannalla. Seuraavan viikon lopulla vietimme vielä muutaman päivän Amsterdamissa, komeasti Grand Hotel Krasnapolskyssa asuen. Indonesialaisessa ravintolassa tuli testattua, että heidän määritelmänsä ”Hot” kannattaa ottaa tosissaan. Vincent van Gogh -museo oli hieno.

Syksyllä 1992 osallistuin Sig Sigma -kurssille Genevessä ja jatkoin sieltä johonkin kokoukseen Nijmegeniin sillä lailla sopivasti, että Lassen kannatti taas lentää Amsterdamiin torstai-iltana ja vietimme siellä viikonlopun (ja juhlimme syntymäpäivääni!).

Myös 1994 kävin ainakin yhdessä kokouksessa Nijmegenissä, mutta tällä kertaa matka oli ihan puhtaasti työmatka. Tältä matkalta muistan matkustaneeni junalla illalla Nijmegeniin asti todetakseni sitten, että asemalta ei saa taksia ja jouduin sitten pyytämään aseman pizzeriaa tilaamaan minulle taksin aikani tilannetta ihmeteltyäni. Olisi kannattanut ottaa taksi jo Utrechtin asemalta … noin jälkiviisaasti.

Ensimmäiset kuvat alla Rotterdamista 1973, kaksi alinta vuoden 1992 reissulta Nijmegenistä/Utrechtista – huomaa olkatoppaukset puserossani sen aikaiseen tyyliin!