Kaksi kertaa Petrassa

Lähtiessämme aamulla ajamaan Wadi Rumista kohti Petraa kuljettajamme kertoi, että yöllä on kuulemma satanut lunta. Petraan asti tien pitäisi olla kunnossa, mutta Petrasta Ammaniin tie saatettaisiin jopa sulkea. Ja huomenna meidän pitäisi päätyä lentokentälle Ammaniin. Mietimme jo, että pitäisikö tehdä Petraan vaan päiväretkiä ja yrittää Ammaniin jo iltapäivällä.

Aluksi lämpötila oli 9 astetta emmekä oikein uskoneet, että näkisimme lunta, mutta niin vaan noustessamme ylöspäin lämpötila laski pariin asteeseen ja tien reunoilla alkoi näkyä pieniä määriä lunta. Aqaba – Amman valtatieltä erkaneva tie Petraan oli paikoitellen täysin sumun vallassa, näkyvyys muutamia metrejä. Tällaista olimme viimeksi kokeneet Nordkappissa. Ja Petraa hitaasti lähestyessämme maa muuttui valkoiseksi, lunta oli useita senttejä ja pienemmät autot seisoivat ylämäissä pääsemättä niitä ylös.

Pääsimme lopulta kuitenkin turvallisesti Petra Mövenpick – hotellille, mutta siellä saimme kuulla, että Petra on suljettu! Pääkohteemme Jordaniassa emmekä pääsisi sinne.

Kirjoittauduimme sisään hotelliin, luminen tiekään ei houkutellut ihan nyt ihan heti taas ja huone oli joka tapauksessa jo maksettu. Pidimme kahvi/kaakaotauon ja mietimme vaihtoehtoja, kun kuulimme, että nyt Petraan pääsee – ja että sinne olisi hyvä lähteä heti, sillä mahdollisesti kaupunki suljetaan taas kohta. Pääsimme oppaamme kanssa matkaan, laskeutumaan Siqin kalliosolaa alas Aarrekammiolle (Treasury) asti – ja jo matkalla oppaamme sai tiedon, että sitä pitemmälle ei nyt pääsekään. Syynä kaupungin sulkemiseen ensin kokonaan ja sitten Aarrekammiolta alaspäin olivat tulvat. Kaikkialta solaa ympäröiviltä kallioilta valuva vesi ja sulava lumi pakkautuivat solaan ja muuttuvat tien vuolaasti virraksi. Aarrekammiolle asti kävellessämme hypimme välillä kiveltä toiselle kävelykelpoista kohtaa etsiessämme (ja taas kiitin jalkani kuivani pitäneestä Dr Martenseja katsoessani säälien joidenkin muiden läpimärkää tennareita).

Joeksi muuttunut kävelytie Vettä tuli alas putouksina Turisti Petrassa

(Joeksi muuttunut kävelytie, putouksina alas tulevaa vettä ja turisti Petrassa)

Näimme siis kuitenkin Petran – tai edes osan siitä. Nämä Petran kallioon louhittu haudat ajalta 500 eKr. – 100-luvulle jKr. Kun nabatealaisten kaupunki liitettiin Rooman valtakuntaan sinne rakennettiin myös roomalaiseen kaupunkiin kuuluneet rakennukset forum (tori), kylpylä ja teatteri. Sittemmin Petra jäi unohduksiin – siitä tiesivät vain lähiseudun asukkaat, jotka käännyttivät muukalaiset pois. 1812 Petra löydettiin uudelleen kun sveitsiläinen tutkimusmatkailija Johan Burckhardt sai paikallisen oppaan opastamaan hänet Siqin kalliosolan kautta Petraan.

Aarrekammio (ja kameli)

Palasimme takaisin hotellille tyytyväisinä siitä, että näimme edes Siqin ja Aarrekammion, mutta tietysti myös pettyneinä siitä, että paljon jäi näkemättä tästä maailman ihmeestä. Asetuimme taloksi ja söimme lounaan ja tiedustelimme hotellin vastaanotosta, josko Petra olisi kokonaan avattu, kun aurinkokin pilkisti pilvien lomasta ja kuulimme, että kaupunki on nyt kokonaan auki, mutta kannattaisi, taas, pitää kiirettä, sillä kukaan ei tiedä miten tilanne kehittyy. Siis, menoksi, ja toiseen kertaan Petraan. Onneksi päivälipulla saa käydä kaupungissa niin monta kertaa kuin ehtii ja haluaa, mutta kun matkaa portilta jo Aarrekammiolle on pari kilometriä ja kaupungin perälle asti runsaat 4 km ja takaisin tullessa koko tuo matka on nousua, niin kaksi kertaa Petrassa muutaman tunnin välein ja siis yhteensä yli 10 km kävely kävi jo melkein urheilusuorituksesta!

Mutta toisella kerralla pääsimme perille asti, ehdimme näkemään amfiteatterin, lisää hautoja ja asumuksena käytettyjä luolia kalliossa ja pylväskadun, muun muassa. Tosin nyt omatoimisesti, siinä missä aamupäivällä mukanamme oli opas. Pääreitin ulkopuoliset nähtävyydet, kuten luostari jäi näkemättä, mutta tilanteessa, jossa aamulla näytti siltä, ettemme näe Petraa lainkaan, niin pidämme lopputulosta ihan loistavana!

Kameli ja beduiini – hiukan mielikuvitusta, niin ovat ne siinä!
Viiden hengen pieni hauta
Fasadeja on aika paljon alueella …

P.S.
Vuonna 1963 23 ranskalaista turistia hukkui nopeasti syntyneessä tulvassa Siqiin, Petran kaupunkiin vievään solaan, joten ei ihme, jos alueesta vastaavat tahot nykyisin ovat varovaisia tilanteissa, joissa tähän solaan tulee vettä.