Palermo ja Monreale

(Klikkaa kuvaa tai tästä lisäkuviin)

Lampedusalta lensimme takaisin Falcone-Borsellinon lentokentälle ja tällä kertaa jatkoimme lentokenttäbussilla Palermon keskustaan viettääksemme siellä lomamme viimeiset pari päivää. Hotellimme, Mediterraneo, vaikkei ollutkaan erityisen loistelias, tuntui Lampedusan melko vaatimattoman lomahuoneiston jälkeen hienolta ja Palermo paluulta sivistyksen pariin.

Palermon otimme jo enemmän loman kannalta – ensimmäisen päivän käytimme osittain shoppailuun La Rinascente -tavaratalossa ja kevyeen kiertelyyn satamassa ja Vanhassa kaupungissa. Hyviä ostoksiakin tuli tehtyä: Pirkolle iloinen Desigualin kevättakki ja kotiin uusi rantapallon tapainen puhallettava maapallo, jolla on hyvä suunnitella tulevia matkoja. Maapallo on tosin italiankielinen, mutta maiden nimistä taidamme sentään pienellä arvailulla ja espanjan alkeiden opiskelun jälkeen selvitä myös italiaksi.

Palermoa kuvasi äskettäin Helsingin Sanomissa sieltä kotoisin oleva kirjailija Davide Enia sanoilla dekadentisti ränsistynyt ja Vanhan kaupungin kapeista kuvista, jotka paikoitellen olivat romanttisen kauniita ja paikoitellen pelottavan ränsistyneitä, tuo osuu ihan kohdalleen. Kapeiden kujien ja kujille levittyneiden markkinoiden: ruokaa, vaatteita, kaikenlaista taloustavaraa, lisäksi Palermossa huomio kiinnittyy paikoituksen kaaottisuuteen. Autoja on paikoitellen kahdessa rivissä ja siinä missä Pohjoismaissa risteyksiin ei ”voi” pysäköidä, niin tässä kaupungissa siinä vaiheessa kun kadut ovat täynnä, voi katujen kulmiin pysäköidä vielä helposti 4-6 autoa!
Ravintolat olivat iltaisin auki vasta klo 19-20 alkaen, joten kun taas teimme jonain päivänä sen virheen, että korvasimme lounaan välipaloilla ja olisimme halunneet syödä ”jo” klo 17-18 tienoilla, niin ruokaa ei vaan saanut, keskustasta ainakaan, mistään (paitsi ruokakaupasta).

Toisen Palermon päivämme käytimme vierailuun Monrealessa. Kirkkoa ja luostaria hehkutettiin nettisivulla sen verran paljon ja surffailu tuotti sopivan hajanaista tietoa siitä miten Monrealeen Palermosta pääsee, että se alkoi tuntua mukavalta omatoimihaasteelta. Löytämmme ohjeistus kertoi, että Piazza Indipendenzalta lähtee bussi 389, joten kävelimme sinne ja kysyimme sitten lähimmästä aukion lehtikioskista, että missähän pysäkki olisi. Lehtikioski taisi ymmärtää kysymykseni siten, että haluamme ostaa liput bussiin ja myikin ne sitten meille ja neuvoi sitten lähes kädestä pitäen, että tuosta bussi lähtee. Ja kun seuraava bussikin tuli sitten melkein heti ja vie meidät hienosti perille (matkalla isommasta bussista joutui vielä siirtymään ennen loppunousua pienempään, mutta ei siinä mitään haastetta ollut) – niin saatoimme todeta, että hyvinhän tämä sujui, ihan omatoimisesti (ja hintaan n. 3 euroa per hlö).

Monrealen alueesta tuli mieleen vaikka Montserratin alue Barcelonan lähellä. Tosin Monreale on lähempänä Palermoa kuin Montserrat Barcelonaa. Kävimme luostarin puutarhassa katsastamassa sadat erilaisilla mosaiikeilla koristellut pylväät ja kirkossa ja kirkon terassilla, josta näkyi luostarin puutarhaan ja toiselta reunalta Palermoon. Myös kirkossa sisällä oli runsaasti mosaiikkeja – joku kirjoitti jollain nettisivulla, että Monrealen kirkko oli kaunein kirkko, jossa hän oli koskaan ollut, mutta ei se nyt meitä ehkä ihan näin paljoa vaikuttanut. Pyhän Pietarin ja Paavalin kirkko Vilnassa kaikkine koristeineen, esimerkiksi, oli minusta vaikuttavampi – tai pitäisikö sanoa minun makuuni.

Monrealesta palattuamme katsastimme vielä katedraalin, mutta toinen kirkko samana päivänä ei ihan jaksanut enää innostaa – etenkään 10 päivän loman loppupuolella.

Lopuksi kävimme vielä katsastamassa Politeama -aukion iltamenoa ja tarkistamassa, että mistä bussi takaisin lentokentälle lähtee seuraavaa aamua varten. Ja hyvä olikin, että kävimme – bussipysäkillä nimittäin luki, että sunnuntaina juostavan Palermon maratonin takia bussit sunnuntai-aamuna pysähtyvätkin Politeaman sijaan Piazza Sturzolla, jonka etsiminen oli toki mukavampaa tehdä edellisenä iltana ilman matkalaukkuja, kuin seuraavana aamuna matkatavaroiden kanssa!

Palermosta palasimme, kuten sinne olimme tulleet, ensin Easyjetillä Roomaan ja sieltä Norwegianilla Helsinkiin. Kahdella halpalennolla, jolloin matkatavarat pitää tsekata sisään itse kummallekin välille aikaa kului pääosa sunnuntaista, mutta muuten paluumatka oli onnellisen tapahtumaköyhä.

1. says: Jenni / Globe Called Home

Katselin noita Picasa-albumin lisäkuvia ja todella komea tuo Monrealen luostari! Harmi, ettei tajunnut itse tuolla poiketa 10 vuotta sitten… etenkin kun tämä nyt on päätynyt maailmanperintökohteeksi.