Päivä Sofiassa

(Lisätty linkki kuva-albumiin ja päivitetty hiukan tekstiä 28.8.2013,
julkaistu alunperin 21.8.2013.)

image image

(Klikkaa kuvaa tai tästä nähdäksesi lisää kuvia)

Skopjesta 4 pääkaupungin kierroksemme jatkui bussilla Sofiaan, Bulgariaan. Bussilla, koska lentoyhteydet näiden kaupunkien välillä ovat kalliita ja kiertävät usein Istanbulin tai Wienin kautta. Sofiaan, koska sinne oli suhteellisen lyhyt matka ja hyvät bussiaikataulut (830 aamulla lähtö Skopjesta) ja sieltä löytyi edullinen paluulento Air Berlinillä Tegelin kautta Helsinkiin. Bussimatka kesti 5 tuntia, ja niistäkin yksi kului rajamuodollisuuksissa ja hiukan aikaa taukopaikalla hetimmiten rajan jälkeen. 5 tuntia tuntui sitäpaitsi lyhyeltä kun emme olleet muistaneet, että aikavyöhyke vaihtuu Makedonian ja Bulgarian välillä ja kun lähestyimme Sofiaa matka-ajasta katosi kivasti tunti. Bussi oli ihan siisti ja riittävästi ilmastoitu yli 30 asteen lämpötiloissakin.

Sofian bussiasemalle saavuttuamme aloitimme pikakurssimme turistihuijauksiin Bulgariassa. Otimme kyytiä tarjoava taksin, joka ei sitten hetimmiten näyttänyt mittaria, vakuutti vaan, että no problem, taksometer, ja lähti lisäksi mielestämme ajamaan kiertotietä. Jossain vaiheessa, kun ehkä matkasta oli ajettu neljännes, Lasse onnistui näkemään mittarin, jossa oli 20 leviä. Seurasimme sitten mittaria ja kun se hotellille saavuttaessa näytti vain 27 niin tiesimme, että tuossa oli turhan paljon pohjia. Maksoimme sitten 20 leviä, kuski pyysi lisää, mutta sanoimme, että sitten keskustellaan hotellin respan avustuksella (kuski ei juuri englantia puhunut) ja kuski sitten häipyi. Respa sitten sanoi, että 10 leviä olisi ehkä ollut oikeampi hinta. (Hotellilta lentokentälle maksoimme 15 leviä, mittarissa 13). Seuraava huijaus tapahtui pääkadun rahanvaihtopisteessä – Makedoniassa vaihdettujen levien lisäksi ajattelimme vaihtaa, onneksi, vain 20 euroa näin alkuun, ja saimme niistä levejä kurssilla 1,59. Sittemmin kun netistä haimme taksihuijauksista lisää tietoa, niin opimme myös, että tuo 1,59 kurssi oikean 1,95 kurssin sijaan on myös suosittu huijaustapa. Käsityksemme Bulgariasta ei kieltämättä etukäteenkään ollut kovin positiivinen, mutta eipä se näistä ainakaan parantunut. Serbia, Kosovo ja Makedonia jättivät kaikki paremman mielikuvan itsestään.

No, olimme kuitenkin Sofiassa, ”onneksi” vain tulo- ja lähtöpäivän välissä yhden kokonaisen päivän. Kaupunkiin tutustuaksemme valitsimme tällä kertaa pyöräretken sijaan (sellainenkin olisi ollut tarjolla) kävelyretken, kun Tripadvisor sitä parhaana ”Things to do in Sofia” -asiana suositteli ja olimme kierroksen jälkeen samaa mieltä. Tämä vapaaehtoisten vetämä ilmainen (!) kävelykierros kierrätti meidät tärkeimpien nähtävyyksien ohi (kirkkoja kaikista uskontokunnista, kommunistiajan rakennuksia, presidentin palatsi vartiosotilaineen) ja kertoi mukavalla tavalla niin Bulgarian historiasta ja elämästä Bulgariassa. Siis maisema-arkkitehtioppaamme Radina kertoi.
Presidentin palatsin edessä näimme myös pienen mielenosoittajajoukon, josta oli Suomessakin uutisissa puhuttu. Nyt paikalla oli vaan kourallinen ihmisiä, jotka kuulemma olivat harmistuneita siitä, että hallitus lähti heistä välittämättä lomalle. parhaimmillan/pahimmillaan paikalla on joinain iltoina ollut kuulemma jopa 60 000 ihmistä. Bulgarian kuninkaallisia retkellä käytiin läpi laittamalla vapaaehtoisia ryhmästämme ( arviolta 30 henkeä) esittämään heitä. Kävelykierros kesti ehkä 2,5 tuntia, minkä helteessäkin jaksoi hyvin, sillä selostustuokiot pidettiin varjopaikoissa. Nähtävyyksistä lisää kuva-albumin teksteissä.

Lähtöpäivän aamuna valitsimme retkikohteeksi Sosialistisen taiteen museon, jonne matkustimme metrolla. Täällä, kuten Vilnassakin, kommunistiajan patsaat on koottu pois kaupungilta yhteen hiukan kaupungin ulkopuolelle. Retkellä tuli siis hoidettua kolme asiaa, tutustuminen Sofian, hienoon, metroon, näimme kaupunkia hiukan keskustan ulkopuolelta – ja näimme erikokoisia Leninin ja muiden kommunistiajan keskeisten henkilöiden patsaita aina Che Guevarasta alkaen. Osa tänne päätyneistä patsaista vaikuttivat melko neutraaleilta, mutta ehkä tekijä oli sitten ollut kommunisti ja riippumatta aiheesta hänen työnsä olivat päätyneet tänne.

Kävimme myös keskustassa katsomassa kommunistiajan keskustavarataloa Tzum’ia sisältä, Radinan kerrottua miten hän nuorena tyttönä pääkaupunkiin päästyään ajoi siellä Bulgarian ainoita rullaportaita edestakaisin ja ihasteli kauppaa, jossa oli muutakin kuin jauhoja ja sokeria. Mutta nyttemmin aika on ajanut tuon kauppakeskuksen ohi – kauppa käydään uusissa ostoskeskuksissa keskustan ulkopuolella, joihin emme kuitenkaan viitsineet lähteä, ei oikein jaksanut enää shoppailu innostaa. Ostoskeskuksista Serdika lienee lähinnä keskustaa.

Seura -lehdessä (22.8.2013) oli myös juttu (Hertta-Mari Kaukonen) Sofiasta. Monilta osin olen toimittajan kanssa samaa mieltä, kuten esimerkiksi, että etenkin helteessä jäätelö maistuu ja jäätelötarjonta vaikka Vitosha -kadulla oli houkuttelevaa ja runsasta ja että näissä maissa tyypillinen shopska -salaatti on hyvää (siinä missä kreikkalainen salaatti).

Tzum-luksustavarataloa en kuitenkaan jättäisi väliin, tai ostosmielessä kyllä, mutta kommunistiajan historiansa takia se kannattaa käydä vilkaisemassa – varsinaisia ostoskeskuksia Sofiassa artikkeli ei sitäpaitsi maininnut lainkaan. Ja väittämänä siitä, että vanhoja neuvostopatsaita ei ole raivattu pois, ei kyllä ihan pidä paikkansa – onhan niitä Sosialistisen taiteen museossa sellainen määrä, että kyllä sitä poisraivaamiseksi voisi kutsua! Ja matkailuartikkeleille tyypilliseen tapaan lopun erinomaisen positiiviseen lauseeseen ”Sofialle ei voi olla menettämättä sydäntään” suhtautuisin myös skeptisesti, sillä kaupungissa taitaa olla nurjia puolia kyllä enemmän kuin monessa muussa eurooppalaisessa kaupungissa.

Useampi Bulgariassa enemmän matkaillut ystävämmekin tuntuivat olevan jossain määrin samaa mieltä siitä, että Sofiassa ei välttämättä kannata olla montaa päivää, mutta jos aikaa Bulgariassa on enemmän, niin käynti Rilan luostarissa ja Plovdivin vanhassa kaupungissa tai Veliko Tarnovossa kannattaa – ja ilmeisesti huijareita ja taskuvarkaitakin on maaseudulla vähemmän kuin Sofiassa.

, ,

1. says: Annika

Kurja kuulla, että kokemuksenne Bulgariasta huonot. Rahanvaihdosta huomasimme mekin, että illalla, kun pankit olivat kiinni, vaihtopisteiden kurssit olivat paljon huonommat kuin päivällä. Muuten kokemuksemme olivat pelkästään hyvät. Muistaakseni. Mutta aivan parasta Bulgaria on ihan muualla kuin Sofiassa. Mustanmeren rannikosta en tiedä, mutta sisämaassa on mahtavia paikkoja.

Ehkä koko maata ei pitäisi tuomita parin päivän pääkaupungissa vierailun takia, mutta sattumalta kommentoin tätä myös romanialaiselle kolleegalleni, ja totesi, että kun viimeksi kävivät autolla (Suomesta) Romaniassa, niin ajoivat pitemmän reitin vaan välttääkseen Bulgarian!

Kiitos ananas2to – Sofia on ihan kaunis kaupunki, vaikka Bulgariassa koimmekin tavanomaista enemmän turistien huijausyrityksiä, mikä aina vähän laskee maan pisteitä.