Tofta, Gnisvärd – ja Visby

Tofta Strandpensionat

Ideasta lähteä taas kerran Gotlantiin saamme kiittää Tallink Siljan Visbyn risteilyjä, joita tällekin kesällä oli tarjolla 6 lähdön verran. Hetken niitä tutkittuamme tulimme kuitenkin nopeasti siihen tulokseen, että haluamme enemmän aikaa Gotlannissa ja vähemmän matkalla. Kunnon hytissä risteilyt vaikuttivat myös hintavilta.
Elämää ja matkoja -blogissa (ainakin) on kuvaus tällaisesta risteilystä.

Finnairin tarjouskirje, joka kertoi, että tarjolla olisi myös suoria lentoja Visbyhyn, antoi tarvittavan viimeisen tönäisyn matkan varaamiseen. Tosin emme sitten kuitenkaan varanneet Finnairin lentoja, ja suoran lennonkin saimme vain paluumatkalle, sillä emme suostuneet lähtemään aamukuudelta: mieluummin sivistyneesti klo 9:05 vaikka sitten Tukholman kautta.

Bloggaaja Toftan rannalla Visby Tofta Gnisvärd

Tofta Strandpensionat

Lennot varattuani katselin Visbyn hotelleja, joiden hinnat hiukan hirvittivät – sittemmin opimme, että samalla viikolla Visbyssä oli meneillään Medeltidsveckan, joka ei ainakaan tarkoita tarjoushintoja hotelleissa. Booking.com muistutti minua Tofta Strandpensionatista, josta huoneen saisi kolmeksi yöksi n. 250 eurolla ja etenkin kun kyseinen hotelli oli meille tuttu jo aikaisemmilta Gotlannin matkoiltamme niin varasimme huoneen sieltä.

Tofta on mielestäni oikein hyvä vaihtoehto jos on liikkeellä omalla tai vuokra-autolla (kuten me tällä kertaa). Autottomana Gotlanti supistuukin helposti Visbyhyn ja kaikki parhaat asiat Gotlannista jää kokematta. Tai no, onhan se Visbykin kaunis.

Tofta Strand Tofta Strand Tofta Strand

Toftan rantaa väitetään Gotlannin parhaaksi ja Tofta Strandpensionat on kyseisellä rannalla. Parhaimmista huoneista on merinäköala, mutta mistään huoneesta ei ole matkaa rannalle kuin sata metriä. Rantaa pitkin voi sitten kävellä suuntaan ja toiseen vaikka kilometrikaupalla: me kävelemme yleensä Gnisvärdin pieneen kylään. Gnisvärd on mielestäni yksi hienoimpia paikkoja Gotlannissa.
Voi tietysti olla, että hienous tulee osittain siitä, että tutustuimme siihen, Toftan lisäksi, jo viettäessämme pari viikkoa noilla seuduilla kesällä 1992.

Hotelli, tai pensionaatti, ei ole mitenkään erityisen hohdokas muuten kuin sijaintinsa osalta, mutta huoneissa on sentään omat kylpyhuoneet ja edulliseen hintaan kuuluu myös aamiainen. Ei sekään loistokas tai valikoimaltaan erityisen runsas, mutta yleensähän vähän aikaa aamiaisen jälkeen on jo vuorossa päivän ensimmäinen kahvila ja silloinhan on ihan hyvä, että tilaa on myös jollekin pienelle herkulliselle kahvileivälle!

Tofta Strandpensionat Tofta Strandpensionat Tofta Strandpensionat Tofta Strandpensionat Tofta StrandpensionatTofta Strandpensionat

Gnisvärd

Tälläkin kerralla vietimme lyhyestä lomastamme osan ihan Toftassa. Kävelimme rantaa pitkin Gnisvärdiin todetaksemme, että elokuun puolessa välissä sesonki täälläkin alkaa jo kääntyä syksyyn: suosikkikahvilamme vuosien takaa oli jo sulkenut ovensa tältä kaudelta. Toftan rannalla kävimme joka aamu haistelemassa päivän säätä ja iltaisin katsomassa auringonlaskua.

Gnisvärdin vanhat kalastajien majat ovat vuosien mittaan muuttuneet pieniksi kesämökeiksi – kuten kaikkialla Gotlannin rannoilla. Mökit ovat kooltaan yhden tai korkeintaan kahden huoneen kokoisia, ihanan minimalistisia. Jos kesämökistä joskus innostuisin, niin juuri tällaisesta voisin innostua!

Gnisvärd - Visby Tofta Gnisvärd Gnisvärd Gnisvärd Gnisvärd Gnisvärd

Gnisvärdissä on myös muutama laivanmuotoinen kivihauta pronssikaudelta. Tälläkin kertaa kävimme katsomassa nekin, mutta vasta nyt saimme twitteriin laittamamme kuvaan kommentin, että toinen näistä ei olekaan aito! Mielenkiintoista miten sosiaalinen media silloin tällöin toimii ihan asiassakin!

Gnisvärd
Laivanmuotoinen pronssiaikainen kivihauta

Ylläolevan kuva on oikeasta kivihaudasta, Twitterin kuvassa alla ”väärä” hauta, mutta kuvan kommentissa taas kommentoijan lisäämänä kuva tästä oikeasta – klikkaa alla olevaa kuvaa, niin pääset katsomaan myös Twitter-keskustelun.

Yhden tällaisen kivihaudan näimme myös Gannarvessa matkallamme Hoburgiin.

Gannarve
Gannarven kivihauta – taustalla horisontissa Lilla Karlsön saari

Toftasta käsin teimme tällä kertaa kaksi pitempää retkeä, toisen itärannikolle ja toisen etelään – lisää näistä ”raukki-retkistä” vähän myöhemmin.

Visby

Kävimme myös Visbyssä pari kertaa. Ensimmäinen retkemme suuntautui Österportenin ostoskeskusalueelta keskustan kujia ja toria kierrellen pienvenesatamaan, joka sekin oli meille tuttu pariltakin Visbyhyn suuntautuneella purjehduksella. Yhden uuden kivan ravintolankin löysimme sataman liepeiltä, Florence -nimeltään. Testasimme vaan sahramipannukakun, mutta miljöö sohvineen oli niin houkutteleva, että ruuallakaan ei olisi niin väliä!

Visby Gotlanti Visby Gotlanti Visby Gotlanti Visby Gotlanti

Toisella kertaa jätimme auton sairaalan parkkipaikalle ja panostimme kaupungin rannan pohjoispäähän: nousimme kaupungin muurille Snäckgårdportenilla, haahuilimme Medeltidsveckanin markkinoilla, kävimme kasvitieteellisessä puutarhassa ja etsimme muurista Rakkauden portin.

Tällä kertaa emme jaksaneet innostua kirkoista, raunioista, museoista, taidenäyttelyistä tai shoppailusta: kaikissa näissä kategorioissa kuvankauniilla kaupungilla on toki tarjontaa.

Kohteena maailma -blogin vinkit Visbyhyn kannattaa tarkistaa täältä.
Vinkit nousta muurille Snäckgärdsportenilla ja kiivetä Santa Maria -kirkon viereiset portaat Kyrkbergetille kaupungin kattoja katsomaan ovat ainakin oikein  hyviä.
Myös Elämää ja matkoja -blogissa on myös juttu Visbystä.

Viides kerta Gotlannissa

1984 Decus Nordic -konferenssi

Omalta osaltani tämä oli viides kertani Gotlannissa – Lassella neljäs, sillä ensimmäinen kertani saarella oli konferenssimatka – lentäen tietysti, Helsingistä Arlandan kautta. Ohjelmassa oli kuitenkin myös retki Ljugarniin Folhammarin raukkeja katsomaan ja Visbyn kiertoajelu, joten nyt jo edesmenneen hienon Snäck-hotellin ohella pääsin jo silloinkin näkemään myös hiukan Gotlantiakin.

Snäck-hotelli
Snäck-hotelli, joka on sittemmin muutettu asuintaloksi

1992 Kaksi viikkoa Toftan rannalla

Kesällä 1992 vietimme saarella kokonaista kaksi viikkoa, johon mahtui niin rantapäiviä Toftan rannalla kuin päiväretkiä niin pohjoiseen, aina Färöhön asti, kuin itään ja länteen.
Tämä taisi olla se kerta, jolloin rakastuin saareen.
Matkan Gotlantiin teimme autolla, ensin Tukholmaan ja sieltä Oskarshamniin, josta yli Visbyhyn.

Toftassa 1992
Tofta Strandpensionatin terassilla kesällä 1992

2000 Purjehduskurssilla myrskyssä

Vuonna 2000 kävimme Hangosta edestakaisin Visbyssä purjehduskurssin merkeissä. Purjehdusretki toi Lasselle purjehtijaliiton päällikön pätevyystodistuksen ja minulle perämiehen. Menomatka Hangosta kesti keskimäärin kohtuullisissa tuulissa 48 tuntia (260 mpk), mutta paluumatka tuulilukemien koko ajan noustessa aina yli 20 m/s asti vain 34 tuntia. Hankoon saapuessamme veneemmekin oli jo hiukan kärsinyt myrskystä, mutta koko porukka pääsi kuitenkin onnellisesti maihin.

Veneemme vietti Visbyssä päivän saapumis- ja lähtöpäivän välissä, mutta me emme jääneet kaupunkiin, vaan vuokrasimme pyörät ja pyöräilimme Gnisvärdiin ja Toftaan. Matkaa edestakaisin kertyi lähes 40 kilometriä, mutta olihan se hyvää vaihtelua purjeveneessä pitkälti istuen vietetylle ajalle.

Purjehdus 2000
Hanko – Visby 48 tuntia 4 tunnin jaksoissa – väsymys painaa jo Visbytä lähestyttäessä
Klikkaa kuvaa, niin näet lisää vanhoja kuvia :-)

2002 Lickershamn ja Gotska Sandö

Kesällä 2002 jatkoimme Turun Pursiseuran Ruotsin järville suuntautuneen eskaaderin jälkeen matkaa kolmen hengen miehistöllä: me ja aikaisemmin keväällä Kreikan purjehduksella tapaamamme Volkerin kanssa Nynäshamnista yön yli Visbyhyn ja sitten parin päivän päästä Gotlannin pohjoisrannikkoa Lickershamniin ja edellen Gotska Sandölle ja sieltä sitten Sandhamniin taas yön yli. Lickershamnissa näimme Gotlannin suurimman raukin, 12 metriä korkean Jungfrun. Käynti Gotska Sandöllä oli ihan mahtava!
Ehkä seuraava Gotlannin matkamme voisikin suuntautua taas sinne?
Myös Stora Karlsön saari jäi vielä tälläkin kertaa kokematta …

gotska sandö
S/Y Meriharakka ankkurissa Gotska Sandön edustalla ja purjehtija rannalla.
Klikkaa kuvaa, niin näet lisää vanhoja kuvia :-)
Vuoden 2002 kuvamme ovat kyllä turhan aikaisin digikameroihin siirtymisemme takia laadultaan valitettavasti jokseenkin olemattomia.

, ,

Kiitos Rami! Vaikkakin Gotlanti sinänsä oli meille jossain määrin tuttu, niin täytyy todeta, että noilla parilla Visbyn retkellä tuli välillä taas vinkkisi tsekattua, varmuuden vuoksi … näytimme muuten ottaneen kuvan ihan samalta kujalta tuolla Kyrkbergetin ja Österportenin välisellä alueella :-)

1. Lämmin kiitos maininnasta!
    Vaikka kokemuksemme itse risteilystä ei ollut ihan onnistunut, vei sen sijaan ihastuttava Visby sydämen kertaheitolla ja herätti kiinnostuksen kierrellä Gotlantia oikein ajan kanssa. Saari tuntui niin omalta, että suunnitelmissa on lähteä sinne vielä uudelleen, joko lentäen tai laivalla Tukholmasta.

Teillä oli oikein mukavan kuuloinen reissu kaikin puolin ja vuokra-autolla pääsee kätevästi kiertelemään omaan tahtiin minne mieli vie. Gotlanti on vaan niin ?

Kiitos Mia! Me arvioimme risteilyjä lähinnä hinnan ja kohteessa vietetyn ajan suhteen, kun emme sitä laiva-aikaa osaa erityisesti arvostaa – ja juttusi perusteellakin valintamme oli kyllä sitten lopulta ihan hyvä. Samalla hinnalla olimme saarella 4 päivää, kuin mitä se risteily olisi maksanut.

2. Kylläpä on kaunista! Usein Visby on ollut mielessä mutta eipä ole vielä tullut lähdettyä. Mekin usein katsellaan tuota laivaristeilyä Visbyhyn mutta aika perillä on todella lyhyt. Saarella pitäisi selkeästi yöpyä, koska paljon nähtävää.

Kiitos sari! Itse suosittelisin kyllä vahvasti noita ainakin kesäkaudella tarjolla olevia suoria lentoja risteilyn vaihtoehdoksi Visbylle ja muutenkin Gotlannille.

3. says: Susanna

Visby on kiva kohde, kävin siellä parivuotiaana ja muistan nuo kukkakujat ja maisemat. Luulin että muutimme sinne asumaan, kunnes laiva toi takaisin

Kiitos Susanna! Ihanaa, jos Sinulle on jopa jäänyt jotain mielikuvia tuosta ensimmäisestä Gotlannin matkastasi!

4. says: Heidi

Kiitos tästä postauksesta! Olen haaveillut jo jonkin aikaa Visbyn matkasta, juurikin risteillen, mutta tämän jutun myötä ymmärrän nyt että Gotlantiinhan pitää nimenomaan mennä pidemmäksi aikaa että näkee muutakin, niin kauniilta näyttää.

Kiitos Heidi! Juuri olen julkaisemassa toisen jutun saarikierroksestamme – tutustu siihen ja ala suunnitella ensi kesän reissua, jos tämän kesän lomat on jo tullut käytettyä :-)

5. Voi, miten tunnelmallisen näköisiä paikkoja! Tuolla olisi ihana viilettää pyörällä, kesämekon helmat hulmuten. Visbyn risteilyjä mäkin olen joskus katsonut ja olivat ihan hirveän hintaisia – silloin ainakin. Ja möivät äkkiä loppuun. Aamukuuden lennolle ei helposti minuakaan saa, joten me tehtäis varmasti sama Tukholman-kieppi.
    Gotlanti kiinnostaa kyllä kovasti!

6. Kiitos Kati! Minäkin katsoin niitä risteilyhintoja, mutten tullut ihan kuvakaappauksena ottaneeksi niitä talteen ja nyt niiden jo mentyä ei niitä taida päästä tarkastelemaan. Mutta mielikuvani on, että 4 päivää perillä Gotlannissa maksoi (ilman tuota blogiyhteistyönä saamaamme vuokra-autoa, melko vaatimattomassa majoituksessa) vähemmän kuin 8 tuntia Visbyssä risteilymatkalla.

7. Teillä on käynyt just samoin kun meillä. Katselimme noita risteilyitä, mutta totesimme, että ei nappaa niin lyhyt aika.

Sitten yritimme saada Gotlannin istumaan omalla autolla paluuseen Euroopasta, mutta lorvimme liian kauan muissa mielenkiintoisissa paikoissa ja emme tuonne ehtineet.

Nyt olemme seurailleet lauttahintoja Tukholmaan, koska haluamme sinne ehdottomasti mennä omalla autolla, mutta risteilyistä osa on ollut loppuunmyytyjä autojen osalta. Lisäksi hyttihinnat ovat olleet varsin suolaisia, johtuen sesongista.

Samoin huomasin, että hotellihinnat ovat melko järkyttäviä. Nyt ollaan tilanteessa, että eletään jo elokuun loppua. Syyskuulle on jo matka varattuna, joten taitaa mennä koko Gotlanti ensi kesälle.

1. Niin, se piti vielä lisätä, että eivät ne lauttahinnatkaan olleet kovin halpoja, vaan kovasti markkinavetoisia. Pelkkä meno-paluu Ruotsista on kalliimpi kuin Turku-Tukholma. Kiinnostava saari lähellä, mutta hankalasti ja kaliisti tavoitettavissa.

Kiitos Anna! Olemme kerran olleet tuolla omalla autolla ja toisen kerran nyt vuokra-autolla ja jälkimmäinen oli kyllä helppoa ja vaivatonta verrattuna auton yliviemiseen ensin Suomesta Tukholmaan ja sitten Ruotsista Gotlantiin.
      Auton kanssa saarella voi vältellä Visbyn kalliita hotelleja ja asua vähän kauempana – tietysti kannattaisi myös ajoittaa matka ei-tapahtumaviikolle, eli ei Almedalsveckanille tai Medeltidsveckanille ellei sitten ihan erityisesti juuri niistä ole kiinnostunut.

8. Gotlanti ollut mullakin haaveissa jo jonkun aikaa. Viime kesälle melkein jo lennot varasin, olisin päässyt plussapisteillä lähes ilmaiseksi, mutta majoitus oli yhdelle niin törkeän kallista, että se jäi siksi.
    Mutta on tuolla ihanan näköistä! Haluaisin niin nähdä nuo ruusut ja kapeat kujat ja keskiajan tapahtuma olis varmasti aivan huippu!
    Hauskoja nämä teidän vanhat kuvat, toi kivan lisämausteen tähän juttuun!

Kiitos Anna! Sama vinkki kuin tuossa yllä kaimallesi, että majoitus muualla kuin Visbyssä on edullisempaa, mutta siihen tarvitaankin sitten kyllä jo melkein auto ja jos ei sitä muuten ole ajatellut vuokrata, niin hintaero menee tietysti auton vuokraan.