Amsterdam ja Bryssel
– 2 kaupunkia yhden hinnalla

Amsterdam Bryssel feature

Amsterdamiin ja Brysseliin suuntautuneen matkamme aikana yksi lukijoistamme kiitteli ideasta, että Brysseliinhän voi siis matkustaa Amsterdamin kautta. Bryssel kun taitaa olla niitä kohteita, jonne lentotarjouksia on melko harvoin, kun lennot täyttyvät hyvin Helsingin ja Brysselin väliä matkaavista poliitikosta, lobbareista ja muista virkamiehistäkin.

Me päädyimme pitkähköön (10 vuorokautta) kevätlomaan tällä suunnalla osittain Keukenhofin hiukan epävarman aikataulun takia ja osittain ihan vaan siksi, että molemmat kaupungit olivat kertauksen tarpeessa.

Keukenhof Amsterdam ja Bryssel kustannukset

Näin paljon kahden hengen kevätloma kahdessa kaupungissa maksoi:

• lennot (Helsinki – Amsterdam – Helsinki) 378 euroa
  • juna Brysseliin (Amsterdam – Bryssel – Schiphol) 182 euroa
  • hotellit 10 vrk 2 136 euroa
  • taksit, pyörät, julkinen liikenne, lentokenttäpaikoitus 229 euroa
  • retket ja museot 195 euroa
  • muuta pientä, mm. matkamuistoja 35 euroa

Eli kaikki yhteensä kahdelta 3 155 euroa, eli 1 577 euroa per nuppi.

Jonkinlaisena hintavertailuna valmismatkoihin OK-matkoilla on tarjolla 3 päivän matka Amsterdamiin tarjoushintaan (!) 879 euroa Finnairin lennoin – ei ihan edullisimmasta päästä minusta sekään.

Mutta, ne kootut selitykset, oman toteutuksemme osalta:

Lennot ja junamatkat

Lennot ostimme hyvissä ajoin jo joulukuussa KLM:n tarjouksesta. Halvimmillaan ne olisi tuolloin saanut muistaakseni hintaan 130 euroa per nuppi, mutta päädyimme maksamaan lennoista 155 euroa per nuppi (paremmat lentoajat) ja 68 euroa yhdestä matkalaukusta mennen tullen.

Välillä Amsterdam – Bryssel halusimme testata nopean Thalys-junan, johon liput kahdelta maksoivat pari viikkoa ennen matkaa ostettuna 114 euroa kahdelta.
Paluumatkankin liput ostimme etukäteen ja välin Brysselistä Schipholiin matkustimme tavallisella Intercity-junalla ilman paikkalippuja hintaan 68 euroa kahdelta.

Thalys Amsterdam - Bryssel Amsterdam ja Bryssel kustannukset Thalys Amsterdam - Bryssel

Thalys-juna oli hiukan ylellisempi, varattuine istumapaikkoineen ja ravintolavaunuineen, mutta nopeampi se ei tällä kertaa teknisten ongelmien takia ollut – matkaan kului suunnitellun alle kahden tunnin sijaan lähempänä kolme tuntia.

Paluumatkankin yhteyden piti olla suora, mutta Kuninkaan päivän takia jouduimme vaihtamaan junaa Rotterdamissa. Vaihto oli kyllä tehty helpoksi, sillä juna Amsterdamiin lähti viereiseltä laiturilta. Epätietoisuus vaan hiukan stressasi, sillä kuulutuksia englanniksi ei juuri ollut ja ranskalaisestakaan kuulutuksesta oikein saanut selvää.
Mutta loppu hyvin kaikki hyvin.

Lähdössä Brysselistä Amsterdam ja Bryssel kustannuksetKuninkaan päivä Amsterdam

Jos siis kaupungeista erityisesti Bryssel sattuisi kiinnostamaan, mutta Amsterdamiin olisi tarjolla edullisia lentoja, niin Schipholista pääsee Brysseliin halvimmillaan ehkä tuolla 34 euroa per nuppi per suunta. Matka aika kaupunkien välillä on junasta riippuen kaksi tai vajaa kolme tuntia. Junia kulkee ellei ihan joka tunti, niin ainakin joka toinen tunti. Junaliput kannattaa ostaa ennakkoon – kuten Suomessakin, niin viime hetkellä ostetut liput ovat kalleimmat.

Hotellit

Asumisemme jakautui neljään eri paikkaan, eli olimme Keukenhofin lähellä Lissessä yhden yön, sitten Amsterdamissa Museumpleinin lähellä 4 yötä, Brysselissä huoneistohotellissa lähellä EU-kortteleita 4 yötä ja lopuksi vielä yhden yön lentokenttähotellissa Schipholissa.

Otimme kaikki hotellit ilman aamiaista ja lopulta päädyimme hotellin aamiaiselle  kerran, Park View-hotellissa, sunnuntai-aamuna ja Tulip Innissä, jossa ei juuri muita vaihtoehtoja aamiaispaikaksi ole, ellei jaksa odottaa lentokentälle siirtymiseen asti.
Muut aamiaiset ostimme kaupasta tai nautimme jossain kahvilassa.

Parkview Amsterdam

Parkview-hotellista luin jostain Facebookin matkailuaiheisesta ryhmästä – en muista enää mistä – mutta vinkki osoittautui hyväksi. Tässäkin pidimme sijainnista Museumpleinin ja Vondelparkin välittömässä läheisyydessä. Huone oli pienen puoleinen, mutta pidin kylpyhuoneesta, näköalasta ja modernista ilmeestä.

Boutique Suites Lissen varasimme viime tipassa – tuossa vaiheessa Lissessä ei ollut enää kovin paljon vaihtoehtoja ja tämän sijainti vaikutti loistavalta, mitä se sitten olikin. Muutenkin olimme hotelliin ihan tyytyväisiä.

Boutigue Suites Lisse

Adagio Accessin sijainti ei ollut huono, mutta ehkä jos valitsisin uudelleen, yrittäisin silti löytää vaihtoehdon Grand Placen puolelta. Vaikka sen Adagio Access Grand Placen De Bruckerei -metroaseman lähellä. Huoneistossa ei ollut mitään moitittavaa ja alakerran pientä elintarvikekauppaakin tuli muutaman kerran käytettyä.

Tervetuloa Adagio Access Bryssel
Tervetuloa Adagio Access -huoneistohotelliin:
mitä sitä ihminen muuta tarvitsee kuin olutta ja suklaata!
Bryssel
Huoneistohotellissa asuessaan pääsee myös tutustumaan Brysselin jätehuoltoon :-)

Tulip Inniin päädyimme viimeiseksi yöksi, kun emme halunneet jättää paluuta Brysselistä samaan päivään kun lentomme lähti iltapäivällä ja Amsterdamiin emme enää halunneet majoittua Kuninkaan päivän takia, sillä olimme lukeneet, että julkinen liikenne on Amsterdamin keskustassa tuona päivänä jokseenkin olematonta. Kävimme kyllä keskustassa, mutta ilman matkatavaroita ja tiettyä osoitetta mikä tahansa keskustan liepeille Schipholista menevä bussi kelpasi meille.

Tulip Inn
Tulip Inn, jonka ikkunasta heijastuu 40 minuutin välein kulkeva hotellibussi

Asuminen, suurin menoerä

Kuten usein, hotellit olivat tämänkin matkan suurin menoerä: kokonaishinnasta 2/3 muodostui asumisesta. Useimmitenhan ainakin Eurooppaan lennot saa nykyisin hyvinkin edullisesti, mutta jos Länsi-Euroopan suurkaupungeissa haluaa asua hyvin tai edes kohtuullisesti ja vielä hyvällä sijainnilla, niin majoituksen löytäminen alle 200 euron per yö vaatii jo hyvää tuuria. Hostelleja emme ole harkinneet, sillä haluamme oman rauhan ja etenkin oman kylpyhuoneen. Airbnb-huoneistotkaan eivät houkuttele, sekä niihin suurkaupungeissa liittyvän eettisen näkökulman takia että siksi, että niitä harvoin on kävelyetäisyydellä keskustasta.

Bagels and Beans
Aamiaisella Bagels and Beans-kahvilassa Amsterdamissa

Muu liikkuminen

Amsterdamissa ja Brysselissä julkinen liikenne toimii erinomaisesti. Matkamme ainoan taksin otimme Keukenhofista hotelliimme Lissessä ja senkin vain toiseen suuntaan.

Schipholista Keukenhofiin, siis Lisseen, kulkeen näin keväällä busseja 858 lähes koko ajan.
Schipholista Museumpleinille pääsi hyvin suoralla bussilla numero 397 ja Museumpleinilta taas pääsi ratikoilla joka paikkaan. Brysselillä liikumme metrolla, lähinnä mennen tullen matkatavaroiden kanssa, mutten kävelimme.

Keukenhofiin

Pyörät vuokrasimme vuorokaudeksi Lissessä ja samoin vuorokaudeksi Amsterdamissa.

Taksit ja muut

Junaliput ZaandamiinLentoparkki Helsinki

Retket, museot ja muut

Suurin menoerä oli kokopäiväretki Gentiin ja Bruggeen Brysselissä. Päädyimme valmiiseen retkeen, sillä ajattelimme, että sillä ehtii saamaan edes vähän käsitystä kummastakin kaupungista saman (pitkän) päivän aikana.

Keukenhofin ja Anne Frankin liput ostimme netistä etukäteen. Keukenhofin liput olisi ehtinyt ostaa vaikka vasta portilta, mutta Anne Frankin liput kannattaa ostaa vaikka jo kuukausi ennen suunniteltua vierailua.

Retket

Keukenhof

, , , ,

1. says: Mari

Kiva postaus, juuri tässä olen suunnittelemassa ensi kevääksi matkaa tuolle suunnalle. Harvemmin kirjoitetaan näin tarkkaan kustannuksista.

Kiitos Mari!
      Otimme tavaksi avata näitä jo muutama vuosi sitten, jotta lukijamme, kuten Sinä, saatte kohdejuttujen rinnalle tiedon siitä, että millä rahalla matka on tehty.