Pingviinejä bongaamassa

(Päivitys 26.12.:  Lisää kuvia Uudesta Seelannista tarjolla kahdessa Picasa- kuva-albumissa.)

Queenstowniin olisi ollut helppo kotiutua pidemmäksikin aikaa, mutta me jatkoimme matkaa – nyt bussilla Milford Soundin vuonon maisemiin. Matkaa sinne oli n. 300 km ja Uuden Seelannin hyvistä teistä huolimatta käytimme siihen kaikkine taukoineen n. 6 tuntia – koko matka tuntui olevan yhtä näköalapaikkaa tai luontopolkua! Näimme lisää vuoria, lukuisia koskia, saniaismetsiä, tyyniä järviä, joista vuoret heijastuvat, vuoripuroja, joissa oli kirkasta jääkylmää vettä. Vaikka emme varsinaisesti vaellusretkellä olleetkaan pääsimme myös kävelemään lyhyitä luontopolun pätkiä ja mm. ylitimme vuolaan joen köysisiltaa pitkin. Näimme myös osan Uuden Seelannin yli 30 miljoonasta lampaasta – vaikka lampaiden määrä onkin puolittunut huIppuvuosien 70 miljoonasta, niin riittää niitä vielä tienvarsille sadoittain ja taas sadoittain. Onnistuimme jopa näkemään lammaskoirat työssään, kun yhtä laumaa siirettiin tien yli.
Ohitimme Te Anaun kylän, johon palasimme yöksi, ja jatkoimme yhä ylemmäs nousevaa kiemurtelevaa tietä ja ajoimme läpi Eteläsaarten alppien alittavan isommille autoille yksikaistaisen tunnelin (Homer Tunnel, 1219 metriä pitkä) ja laskeuduimme meren rannalle toisella puolella Milford Soundiin.

Milford Soundin vuonolla teimme katamariinilla parin tunnin risteilyn. Jylhien vuorten rinteiden ja lukuisen vesiputousten lisäksi risteilyllä voi kuulemma nähdä hylkeitä ja hyvällä tuurilla delfiinejä. Meitä onni suosi ja näimme myös pingviinejä! Pingviinejä ei näillä vesillä kaikkina vuodenaikoina ole, mutta nyt vielä oli ja vaikkakaan mukanamme ei ollut varsinaisesti lintukuvaukseen sopivaa objektiivia, niin me (kuten muutkin risteilymatkustajat) räpsimme innokkaasti jokaista rantakivikossa vilahtavaa pingviiniä.
Pingviinejä ei luonnossa kovin monessa paikassa voi nähdä ja näin Uudesta Seelannista tuli kolmas pingviinimaamme Etelä-Afrikan ja Galapagos-saarten jatkoksi. Näimme myös hylkeitä: ison ryhmän paistattelemassa päivää isolla kivellä ja yksittäisiä hylkeitä myös muualla rannoilla siellä täällä. Delfiinit jäivät tällä kertaa näkemättä, mutta kelpaisiko pienellä keltaisella spinnulla purjehtiva kanootti?

20131114-133901.jpg 20131114-133919.jpg

Milford Soundista palasimme vajaan kahden tunnin bussimatkan verran vielä takaisin samana päivänä Te Anaun kylään, jossa yövyimme pienessä Edgewater -motellissa. Retkeilyhenkeen haimme illalliseksi kiinalaista noutoruokaa ja katsoimme iPadiltä uusimman jakson Isänmaan puolesta -televisiosarjasta. Nettiyhteydet matkallamme ovat muutamaa paikkaa lukuunottamatta olleet sen verran hyviä ja kuuluneet hotellihuoneen hintaan ainakin tunnin verran per vuorokausi, että olemme TV-kaistan kautta pysyneet lempitelevisiosarjoissamme lähes ajan tasalla. Aikaakin niille on löytynyt etenkin lennoilla ja lentokentillä.

Te Anausta palasimme seuraavana aamuna vielä nauttimaan yhdeksi yöksi Wakatipu-järven maisemista Queenstowniin ennen seuraavaa lentoa – vuorossa Sydney ja Australia.

Ennen tätä ensimmäistäkään matkaamme Uuteen Seelantiin tiesin parinkin hyvän ystäväni ihastuneen tähän maahan siinä määrin, että ovat viettäneet täällä pitempiäkin aikoja palaten maahan mahdollisuuksien mukaan yhä uudelleen – ja harvinaista kyllä, tästä maasta minäkin voisin sanoa, että tänne pitää palata, vaikka useimmat, hienotkin kohteet, tapaan kuitata sanomalla, että maailmassa on niin paljon muitakin mielenkiintoisia paikkoja.

1. says: Titta & Thomas / IKILOMALLA

Mahtavia vinkkejä ja reissuinspiraatiota!