Megastarilla Tallinnaan ja Silja Europalla takaisin

Tallink Megastar Silja Europa feature

Kolme päivää ja kaksi yötä Tallinnassa oli meille hyvän mittainen matka.

Tallinnaan lähdimme tiistaiaamuna 10:30 -laivalla. Tällä aikataululla ei tarvinnut nousta kovin aikaisin ja Tallinnan päässä sai niin halutessaan hotellihuoneen jo melko pian.
Matka taittui Megastarilla kahdessa tunnissa – hienoa!
Etenkin kun kyse on vielä isosta laivasta, joka ei Suomenlahdella pienestä säiky.

Länsiterminaali

Megastar

Matkasimme Tallinnaan Megastarin Business Loungessa, jossa matkan lisäksi oli tarjolla ruokaa ja juomaa, päivän lehdet ja ihan hyvin toimiva nettiyhteys.

Mokasimme tosin aamulla kotoa lähtiessämme syömällä normaalin aamiaisemme, joten ihan hirveä nälkä ei laivalla ollut – mutta toki sitä jotain pientä tuli aina silloin tällöin kahden tunnin aikana napsittua. Vinkkivitonen: jos matkustat Business Loungessa Tallinnaan, jätä kotona aamiainen syömättä, sen verran hyvin kaikkea on laivalla tarjolla.

Megastar aamiainen Megastar business lounge Tallink Megastar Silja Europa

Kivan tuntuisesti ostosmahdollisuuksiakin Megastarilla näytti olevan tarjolla, vaikka näin menomatkalla, käsimatkatavaroilla, ohitimmekin ne melko sujuvasti – kuten tietysti Tallinnan matalankin!

Megastar Tallinnan matala

Silja Europa

Takaisin Tallinnasta tulimme torstaina Silja Europan 22-tunnin risteilyn paluumatkalla. Silja Europahan tekee Tallinnaan päivittäin Helsingistä klo 18:30 lähteviä 22 tunnin risteilyjä, jotka ovat Tallinnassa illalla klo 22, joissa yövytään laivalla ja Tallinnassa voi pistäytyä aamulla klo 8 – 12 välisenä aikana. Takaisin Helsinkiin laiva lähtee klo 13 ja on perillä Länsisatamassa klo 16:30 – hyvä aika tulla kotiin.

Matka-aika Silja Europalla oli siis vähän pitempi kuin Megastarilla, mutta 10-kannen hyttiä tukikohtana käyttäen käytimme ajan mielestämme hyvin erinomaiseen lounaaseen ja tuliaisostosten tekemiseen.

Lounaan nautimme Grill Housessa ravintolavaihtoehtoja hetken tutkittuamme.
Heavy Starters & Dessert Buffet -vaihtoehto sen lounaslistalla vei vaan voiton, niin siihen kuuluvien ihanien salaattien kuin tietysti jälkiruokavalikoiman takia.

Silja Europa Grill House Silja Europa Grill House Silja Europa Grill House Silja Europa Grill House Silja Europa Grill House Silja Europa Grill House Tallink Megastar Silja Europa

Tällä kertaa teimme jopa hiukan ostoksia laivalla: mukaan lähti merihinnoilla niin kosmetiikkaa, suklaata kuin siideriä. Kosmetiikan hintoja vertailin kevyesti Tallinnassa vs. laivalla ja yksi tuote olisi ollut kaupungilla halvempi, toinen kalliimpi, joten keskiarvona taisi olla sama ostinko ne laivalta vai Tallinnan keskustasta, mutta laivalta ostettaessa niitä ei tarvinnut kovin kaukaa kuljettaa paikasta toiseen.

Siiderille tuli toki hintaa sitä kautta, että se vaikutti kyllä osaltaan päätökseemme ottaa taksi Länsisatamasta kotiin, vaikka menomatkan olimmekin urheasti taittaneet bussilla ja ratikalla!

Ratikkapysäkillä

Tallinnan matkamme kustannukset

Tallink Silja tarjosi meille laivamatkat ja majoitukset Tallink City ja Pirita Spa -hotelleissa. Niin matkojen kuin hotellien hinnat muuttuvat sen verran päivästä toiseen, että näiden osalta suosittelen Tallink Siljan sivustoa.

Ateriat, hotelliaamiaisia lukuunottamatta maksoimme itse, samoin taksimatkat ja KGB- ja Lennusadam -museot.

• Taksit yhteensä 3 päivän ajalta 24 euroa (4 matkaa Uberilla ja yksi Tallink Taksolla)
  • Lennusadam -museo 28 euroa (kahdelta)
  • KGB-museo 24 euroa (kahdelta)

Helsingin päässä siis ylitimme itsemme ja menimme julkisilla Espoosta aamulla Länsisatamaan, arvolipuilla 2 x 4,50 euroa. Paluumatkalla emme enää olleet yhtä urheita, vaan otimme taksin Länsisatamassa Etelä-Espooseen, hintaan 32,70 euroa.
Melkoinen ero taksimatkan keskihinnalla Tallinnassa ja Helsingissä! Tallinnassa ajoimme yhteensä ehkä 25 km, Helsingin pään yhden taksimatkamme pituus oli 12 km.

Matkajuttumme Tallinnasta

Näiden kahden laivamatkan välissä ehdimme Tallinnassa mm.

Edellisestä Tallinnan matkastamme olikin ehtinyt vierähtää jo seitsemän vuotta, mutta melkein veikkaisin, että seuraavaan piipahdukseen Tallinnassa ei ihan niin montaa vuotta tule kulumaan!

Silja Europa

Matkat Megastar- ja Silja Europa aluksella, sisältäen hytin ja lounaan,
yhteistyössä Tallink Siljan kanssa.

, ,

1. Voi kiitos linkkauksesta! Nuo Tallinkin Lounget (Business ja Comfort) ovat kyllä todella hyviä lyhyelle merimatkalle ja kesällähän niihin pääsi jälleen alennetulla hinnalla. Olemme menossa Silja Europalle muutaman viikon päästä, enkä tiennyt edes tuosta Heavy Starters & Dessert Buffetista. Sen verran hyvälle näytti tuo sinun ensimmäinen mustikkainen kuva, että täytyypi tutkailla enemmän sitä buffet-vaihtoehtoa.

Eipä kestä – sen verran hyvät laivakuvaukset Sinulla!
      Minun pitäisi varmaan harrastaa enemmän kuvatekstejä (tai ottaa parempia kuvia) – tuo ”mustikkainen” oli viinirypäleitä sisältävä vuohenjuustosalaatti :-)
      Mutta tosi hyvää kyllä ilman mustikoitakin!
      Mukavaa reissua teille, taas kerran.

2. says: Ne Tammelat

Tuo Business Lounge on ihan loistojuttu Tallinnan matkalle. Se on oikeastaan ainoa matkustusmuoto, jota suostun enää käyttämään, jos kyseessä on vain lahden ylitys eikä biletysristeily kavereiden kanssa.

1. Kiitos kommentistasi! Pitäisi vaan seuraavalla kerralla sitten muistaa olla syömättä kotona aamiaista ennen lähtöä. Menee vähän hukkaan hienot tarjoilut, jos on juuri syönyt ?