Hanoi

Hanoissa liityimme Olympian ryhmämatkaan, mutta saavuimme kaupunkiin jo edellisenä päivänä. Matka kentältä Hanoi Opera Hiltoniin (Hanoi Hiltonissa, kuuluisassa Hoa Lon vankilassa kävimme vasta myöhemmin) sujui vielä meitä vastassa olleella autolla ihan tavalliseen tapaan, mutta kun hetken päästä lähdimme etsimään ”kotikauppaa” juotavia ostaaksemme, niin huomasimme todella tulleemme uuteen maahan.
Hanoi VietnamHanoissa ei ole julkista liikennettä kuin nimeksi 4 – tai ehkä 7 – miljoonan asukkaaan kaupunkiin, joten kaikilla on kaksipyöräinen kulkuneuvo, tyypillisimmillään skootteri, ja niitä on siis PALJON. Liikenne on yhtä kaaosta, ja jalankulkijana pääset kadun yli oikeastaan vaan rohkeasti yrittämällä. Ruuhka-aikaan liikennevaloissa kaksipyöräisiä on satoja – tai tuhansia ja kun myöhemmin matkustimme bussilla Halong Bayn alueelle ja näimme kaupungin ulkopuolella olevia tehtaita, niin niiden skootteriparkit olivat ISOJA. Parempien ravintoloiden henkilökunta saattaa yrittää pysäyttää liikennettä sen verran, että pääset kadun yli. Katuravintolat ovatkin sitten oma juttunsa – lasten puutarhahuonekalukokoisia pöytiä ja tuoleja kapeilla kujilla ja ravintolan keittiö niiden välissä, kadulla sekin.

Hanoi Vietnam Hanoi Vietnam

Olympian ohjaama osuus syksyn matkastamme alkoi polkupyöräriksa-ajelulla hotellilta vanhan kaupungin kujille – 20 riksaa letkassa, sillä opas mukaan lukien meitä on 20 hengen ryhmä. Riksan istuimella liikenne tuntuu vielä hurjemmalta kuin kävellen – kun kuljettaja yrittää päästä risteyksestä vaan menemällä sinne ja toivoen, että risteävä liikenne antaa tilaa, niin Sinä olet siinä keulassa ensimmäisenä. Mitään ei kuitenkaan tapahdu ja liikennekuolleisuus on kuulemma suhteellisen vähäistä: nopeudet ovat keskimäärin niin alhaisia, että selvitään ei-kuollettavilla kolhuilla. Kujilla näytetään myyvän kaikkeja, hiukan alueittain kuten Soulissakin, yhdellä kadulla kenkiä, toisella hedelmiä, kolmannella pehmoleluja. Ja sopivin välein matkamuistoja, retkiä turisteille, kilopesupalveua turisteille.
Me pesetimme ensimmäisen viikon pyykit Hiltonin pesulapalvelussa 30 eurolla, kilopesulassa olimme ehkä selvinnet 3 eurolla, mutta valitsimme helpon (ja kalliin!) vaihtoehdon.

Tunnissa riksakuskimme jo väsyvät rikkaiden (lue isojen) länsimaisten polkemiseen ja vaihdamme bussiin. Lennollamme Soulista Hanoihin taisimme olla ainoat länsimaalaiset, mutta Hanoin vanhaan kaupunkiin länsimaalaisetkin ovat hyvin löytäneet – ehkä he tulevat muuta kautta kuin Soulista. Pariisista ehkä, entiseen siirtomaahansa. Länsimaalaiset hymyilevät täällä kaikki toisilleen – samassa veneessä ollaan.

Vanhankaupungin jälkeen vuorossa on kirjoitustaidon temppeli. Täällä on erityisesti kilpikonnaveistoksia, joiden selkiin on kiinnitetty tauluja, joissa on kirjoitusta – meille tietysti käsittämätöntä. Syvemmällä temppelialueella on alttareita – ja tietysti matkamuistomyymälöitä. Vanha puutarha istutuksineen ja harmaine kivimuureineen on kuitenkin kaunis.

Hanoi Vietnam Hanoi Vietnam Hanoi Vietnam

Illalla kävimme vielä katsomassa vesinukketeatteria – tunnustan, etten ollut etukäteen ottanut tästä selvää, enkä siis tiennyt ihan mitä odottaa ja ensimmäisen nuken tullessa näyttämölle (pieneen uima-altaaseen) mietin, että miten näyttelijä tuon nuken alla hengittää, mutta aukenihan se: näyttelijät olivat kaislaverhon takana ja nukkeja liikutellaan pitkien keppien ja narujen avulla, mutta vaikka näyttelijätkin olivat vedessä, niin vaan lantiolle asti. Esityksessä vilahteli kaloja, lintuja, käärmeitä, lohikäärmeitä ja tietysti tällä alueella mystinen kilpikonna miekkoineen. Lohikäärmeet syöksivät tulta – ja vettä ja korkea-arvoiset virkamiehet (siis virkamiesnuket) kulkivat hienoissa veneissään ympäri näyttämöä (siis uima-allasta).

Hanoi Vietnam Hanoi Vietnam

…..

Halong Bay – päivän jälkeen jatkoimme tutustumista Hanoin nähtävyyksiin: Ho Chi Minhin mausoleumi (tosin hänen palsamoitua ruumistaan emme, pitäisikö sanoa onneksi, päässeet näkemään, sillä yli 50-vuotias ruumis oli ”huollossa”), presidentin palatsi, jonka alueella oli myös Ho Chi Minhin asumuksia parikin ja hänen käyttämiään autoja ja itse Ho Chi Minh patsaana istumassa mangokujan reunalla puutahakalusteissa. Samalla alueella oli myös yhden pylvään pagoda, jolta vielä nykyisinkin pyydetään lapsionnea (olisikohan jo meille vähän myöhäistä!).
Mielenkiintoista muuten miten nämä yksipuoluejärjestelmien johtajat kuten Ho Chi Minh, Mao ja Lenin, muutamia mainitakseni, nostetaan kuolemattomaan maineeseen ja kansa kiertää paikkoja, jotka liittyivät näiden miesten historiaan kuin temppeleitä …

Hanoi Vietnam
Ho Chi Minhin mausoleumi
Presidentin palatsi

Hanoi Vietnam Ho Chi Minh house Hanoi Vietnam Ho Chi Minh Ho Chi Minh

Kävimme myös katsastamassa Hoa Lon -vankilan, myös Hanoi Hiltonina tunnetun, jossa Vietnamin sodan, tai kuten sitä täällä kutsutaan, Amerikan sodan, aikana myös amerikkalaisia sotavankeja pidettiin. Tämä on kuitenkin vaan pieni osa vankilan historiaa, siellä on aikoinaan myös pidetty ihan tämän maan kansalaisiakin vankina. Ja mestattu heitä ranskalaisella giljotiinilla, sekin siirtomaavallan tälle maalle antamaa perintöä.

Hoa Lo Hanoi VietnamHoa Lo Hanoi VietnamHoa Lo Hanoi Vietnam

Lopun iltapäivää kiertelemme vielä vanhassa kaupungissa, tällä kertaa jalan, vaikka se vaikeaa liikenteen ja jalkakäytävät vallanneiden kauppojen ja skoottereiden takia onkin. Käymme kääntymässä myös Dong Xuanin torilla, mutta se oli jo niin täynnä kaikkea tuota samaa kuin kujillakin, ettei niiden välissä, alle metrin levyisillä poluilla mahdu edes kulkemaan.

Hanoi Vietnam

Pakenemme kaaosta hotellin, sen oikean, iltapäiväteelle.

Hilton Opera Hanoi

Hanoista jatkamme Laosiin, mutta palaamme vielä myöhemmin Ho Chi Minh Cityyn, Etelä-Vietnamiin, joka on kuulemma ilmastoltaan ihan erilainen kuin utuinen Pohjois-Vietnamin Hanoi.