Mallorcaa pyöräillen

Pyöräretki Mallorcalla

Olimme useammalta taholta kuulleet kehuttavan Mallorcaa hyvänä pyöräilysaarena, joten käytimme yhden Playa de Murolla viettämistämme päivistä pyöräillen. Vuokrasimme pyörät sen enempää vaihtoehtoja tutkimatta lähimmästä vuokraamosta päiväksi ja lähdimme matkaan Alcudian suuntaan. Ensimmäiset 5 kilometriä sinne taittuivat pyörien hienoisesta raskaudesta huolimatta sen verran kevyesti, että päätimme jatkaa saman tien toiset 5 kilometria Port de Pollensan suuntaan.

Pyöräilijä Mallorcalla
Port Pollensa

Port de Pollensan rannat osoittautuivat jokseenkin samanlaisiksi kuin Playa de Muro tai Playa de Alcudia tai hiukan myöhemmin näkemämme Port d’Alcudia: hiekkarantoja, auringonpalvojia ja rantaleluja ja muita rantatarvikkeita myyviä liikkeitä vieri vieressä.

Toki täällä nimensä mukaisesti oli myös satama ja nautimme, paitsi tuorepuristetusta appelsiinimehusta, myös pienten purjealusten katselusta. Täältäkin olisi voinut lähteä veneretkellä läheisen niemen tai parin ympäri, mutta me jatkoimme pyöräilyä.

Port Pollensa Port Pollensa

Port de Pollensan ja Alcudian välinen ranta on S’Albuferetan luonnonpuistoaluetta, mutta rannalla oleilu on ilmeisesti silti sallittua – tai sitten ihmiset eivät vaan välitä kielloista. Kasvillisuus luonnontilassa olevalla rannalla oli sentään erilaista kuin turistirannoilla, joilla sitä ei ole.

Port Pollensa

Port de Pollensasta palasimme Alcudian vanhaan kaupunkiin, jonne oli parempi tutustua jalkaisin, sen verran ruuhkainen tuo tämän alueen ”keskustan” vanha kaupunki oli sunnuntaina. Alcudia on juuri turistille sopiva sekoitus vanhoja muureja, kirkko, idyllisen kapeita kujia, kukkia, matkamuisto- ja pieniä vaatekauppoja ja runsaasti ravintoloita ja kahviloita. Sunnuntain kunniaksi, tai ehkä joka päivä, isommille aukioille levittäytyivät myös markkinat: lisää huiveja, paitoja ja nahkatavaraa.

Alcudia Alcudia Alcudia Alcudia Alcudia Alcudia

Pienen kaupungin ruuhkaisuudesta huolimatta saimme myös mahdutettua itsemme jäätelöbaariin ja nautimme juhannuksen päättymisen kunniaksi mansikoita ja jäätelöä.
Jäätelö ja kermavaahto olisi varmaan kelvannut tuosta auringon lämmöstä nauttivalle alcudialaiselle kissallekin :-)

Jäätelöä ja mansikoita MallorcallaKissa Alcudia

Alcudiasta palasimme Playa Murolle Port d’Alcudian kautta. Satamakaupunki oli Port de Pollensaa isompi ja veneitä oli melkein yhtä paljon kuin Bullandössä (isoin purjehdusvuosinamme Ruotsin rannikolla kokemamme satama). No ehkei ihan niin iso.

Lähdimme liikkeelle aamulla melko aikaisin, ehkä 9:30 maissa, ja aamulla liikennettä oli vielä aika vähän, joten pyöräily oli leppoisaa. Alcudiasta alkuiltapäivästä ulos suunnistaessamme liikennettä oli jo enemmän ja liikenteessä sai olla tarkempana, keskustassa kun ei pyörille ollut erillisiä pyöräteitä tai pääkadun rinnalla pienempiä katuja, mutta hyvin me siitäkin pienestä liikenneruuhkasta selvisimme.

Myöhemmin teimme vielä pienen iltaretken Playa de Murolta toiseen suuntaan, läheiseen Albuferan luonnonpuistoon. Pyörillä saattoi ajaa puistoon infopisteelle asti, joten saimme hiukan mielikuvaa alueesta, vaikka se olikin jo menossa kiinni (klo 18). Emmekä me muutenkaan jo melko reippaan pyöräilypäivän jälkeen olisi olleet oikeasti kiinnostuneita tarjolla olevista vaellusreiteistä, tällä kertaa.

L'Albuferan luonnonpuisto

Iltaretkellä ohitimme myös sattumalta hotellin, jossa oli kyllä huikein koskaan näkemämme lastenallas! Jättikokoinen ankka ja vielä isompi kilpikonna tarjosivat monta pientä vesiliukumäkeä perheen pienimmille. Tosin tuo kilpikonna oli kyllä jo melkein pelottava, jopa aikuiselle :-)

Lasten allas Playa de Muro Lasten allas Playa de Muro

Meillä kilometrejä kertyi päivässä 27, joka näissä lämpötiloissa (ylimmillään 30 astetta) oli meille ihan riittävästi. Ja rannalla maasto oli lähes tasaista. Seuraavana päivänä autolla Serra de Tramuntanan ylös alas kiemurtelevilla vuoristoteillä näimme runsaasti meitä paljon urheilullisempia pyöräilijöitä reiteillä, joilla meidän kunnolla ei olisi pärjännyt, pyöräilemässä luultavasti yli 50 kilometrin päivämatkoja, joten Mallorca tarjoaa selvästikin pyöräreittejä hyvinkin erilaisille lajin ”harrastajille”.

, , ,

Kiitos kommentistasi kaima!
    Se kissa piti sisällyttää tähän juttuun mukaan tietysti ihan teitä varten :-)

2. says: Ansku BCN

Pyöräily on kyllä kiva tapa tutustua paikkoihin, samoin kuin epämääräinen kävely ja pieni eksyminen!

Kiitos kommentistasi Ansku! Me olemme tosiaan mielellään liikkuneet pyörällä(kin) niissä kaupungeissa, missä se on jotenkin turvallisuus (ja keliolosuhteet) huomioiden järkevää. Suurkaupungeistakin Kööpenhamina ainakin on ihan pyöräiltävissä.

3. Pyöräily on kyllä paras tapa tutustua uuteen paikkaan. Se on nopea, mutta silti pääsee paikan iholle. Etenkin Saksassa on tarjolla myös sähköpyöriä, jotka antaa tarpeen tullen lisäapua.

Kiitos Teppo! Pidimme tosiaan tuollakin pyöräretkellä siitä, että maisemat vaihtuvat vähän hitaampaan tahtiin ja voit helposti pysähtyä mihin vaan. Rantareitillä oli tasaistakin, niin jaksoimme ilman lisäapuakin :-)