Pyöräretki Nåtön luontopolulle Ahvenanmaalla

Nåtö luonnonsuojelualue feature

Kaupallinen yhteistyö Visit Åland ja Tallink Silja

Kun kesällä 2016 suuntasimme Maarianhaminasta Stickstuganin kahvilaan Järsön saarelle Ahvenanmaalla ohitimme mennen tullen myös Nåtön ja taisimmepa pysähtyäkin hetkeksi Nåtön sillan kupeessa. Nåtötä oli jo tuolloin vahvasti suositeltu meille yhdeksi vierailukohteeksi, mutta kivoja kohteitahan Ahvenanmaalla riittää, joten Nåtö jäi tuolloin kokematta.

Mutta eipä ole enää kokematta! Ahvenanmaalle toukokuun alussa yhteistyössä Tallink Siljan ja Visit Ålandin kanssa tekemäämme muutaman päivän reissua meille tarjoutui tilaisuus vierailla Nåtössa oikein oppaan kanssa.

Pyöräteitä ja joutsenia

Hiukan koleassa säässä lähdimme matkaan Park Alandia -hotellilta RO-NO RENTin vuokrapyörillä. Yksityishenkilönä saat pyörän vuokralle Länsi- tai Itäsatamasta, mutta tällä kertaa meitä oli sen verran monta, että saimme pyörät hotellille toimitettuna.

Matkaa keskustasta Nåtön luonnonsuojelualueelle ja sitä kiertävällä muutaman kilometrin pituiselle luontopolulle on noin 7 km suuntaansa. Pääosan matkaa tien oikealla tai vasemmalla puolella kulkee pyörätie tai voit ajaa pienempiä asuinkatuja pitkin, eli ihan koko matkaa ei tarvitse taittaa päätien reunalla. Matka Maarianhaminan keskustasta Nåtöhön on myös enimmäkseen lähes tasaista eli isoja nousuja matkalla ei ole.

Ahvenanmaan keväinen luonto pani parastaan jo ennen Nåtön saarta. Rannan kaislikossa näimme kerralla enemmän joutsenia kuin koskaan! Toki joukkoon mahtui vähän muitakin merilintuja, kuten vaikka haahkoja. Reittimme varrella näimme myöhemmin myös ainakin kaksi meriharakkapariskuntaa.

Pyörällä Nåtöhön

Joutsenia Nåtö
Joutsenia! (Kuva: Rebecka Eriksson / Visit Åland)

Nåtö luonnonsuojelualue
Luontopolun parkkipaikka (Kuva: Rebecka Eriksson / Visit Åland)
Oppaamme Anna Lampén-Boeving (Kuva: Rebecka Eriksson / Visit Åland)

Lehtometsää ja kukkaniittyjä

Nåtön saarella luovuimme hetkeksi pyöristä ja jatkoimme matkaa jalan. Luonnonsuojelualuetta kiertävällä polulla on pituutta 2-3,3 kilometriä riippuen siitä minkälaisen reitin valitsee. Me kiersimme aluetta pitemmän kaavan mukaan, siis myös meren rantaa saaren koillisnurkkaan asti. Meri ei Nåtössä kuitenkaan ole se juttu, vaan vehreät pähkinäpensaslehdot, rantaniityt ja värikkäät kukkaniityt, joilla kasvaa monia kämmekkäkasveja.
Heti aluksi oppaamme kiinnittää huomioimme alueen puustoon, joista monet on lehdestetty, eli katkaistu muutaman metrin korkeudesta. Puiden pitäminen matalana on mahdollistanut niiden hyödyntämisen eläinten ruokinnassa. Aluskasvillisuus pidetään kurissa myös niittämällä alue kesäisin. Mielenkiintoisena yksityiskohtana yhdessä kohtaa metsää polku kulkee pienoisen ryteikön läpi: se on kuulemma jätetty tällaiseksi, jotta ihmiset näkisivät miten alueen kävisi, jos sitä ei pidettäisi avoimena.

Nåtön luonnonsuojelualue
Ote Visit Ålandin -sivuilta löytyvästä Nåtön luontopolun karttalehdestä

Mutta, mennään niihin kämmeköihin! Toukokuun ensimmäisellä viikolla on vielä aikaista, mutta oppaamme tuntee alueen ja osaa asiansa ja löytää meille kukkien pienet vaatimattomat alut.

25 kämmekkälajia

Kämmekkälajeista ovelin oli mielestäni seljankämmekkä, jonka suomalainen nimi ei ole lainkaan niin kuvaava kuin ruotsinkielinen Adam och Eve, joka viittaa siihen, että kämmekän kukat voivat olla joko punaisia tai keltaisia ja useammassa kohdassa näimmekin niitä juurikin pareittain. Isot miehenkämmekät olivat nekin vielä vaatimattomia alkuja. Oppaamme kännykän näytöltä pääsemme näkemään miltä maisema näyttää muutaman viikon päästä kun keltaiset ja punaiset orkideat ovat täydessä kukassa. Alueella kasvaa kuulemma jopa 25 erilaista kämmekkää, joista näimme tällä kertaa muutaman lajin alkuja.

Sinivuokot, valkovuokot, ja etenkin kevätesikot, Ahvenanmaan maakuntakukat, olivat hienosti kukassa jo nyt. Ahvenanmaalla on yleisesti valkovuokkojen rinnalla myös keltavuokkoja, jotka ovat manner-Suomessa harvinaisempia.

Nåtö luonnonsuojelualue

Suomukka (ruotsiksi Västerros) (Kuva: Rebecka Eriksson / Visit Åland)
Adam och Eve – suomeksi seljankämmekkä (Kuva: Rebecka Eriksson / Visit Åland)

Nåtö luonnonsuojelualue Nåtö luonnonsuojelualue

Nåtö luonnonsuojelualue
Miehenkämmeköitä kukassa myöhemmin kesällä (Kuva: Anna Lampén-Boeving Sunny Anna)
Seljankämmeköitä kukassa vähän myöhemmin kesällä (Kuva: Anna Lampén-Boeving Sunny Anna)

Saaren itärannalle polku kulkeen rannan kivikossa ja nousee välillä kallioille. Pääosin luontopolku on helppokulkuinen, tasainen ja kosteimmissa paikoissa tarjolla on lyhyitä pätkiä pitkospuita.Tarjolla on myös levähdyspaikkoja, jopa mahdollisuus tulentekoon.

Ohitamme myös pienen marjakuusen, idegran, jonka ympärille on pystytetty aita. Nåtön alueella laiduntavat eläimet voisivat muuten kokeilla senkin syömistä, mutta se ei ole hyvä idea, sillä marjakuusi on tappavan myrkyllinen niin ihmisille kuin monille eläimille. Suomessa euroopanmarjakuusi kasvaa luonnonvaraisesti vain Ahvenanmaalla ja on rauhoitettu.

Nåtö luontopolku
Peräkanaa rantaniityllä (Kuva: Rebecka Eriksson / Visit Åland)

Nåtö luontopolku Nåtö luontopolku

Euroopan marjakuusi – Idegran
Nåtö luontopolku
Kosteimmissa paikoissa kuljetaan pitkospuilla  (Kuva: Rebecka Eriksson / Visit Åland)

Paddelboden ja juhannuskruunu

Paluumatkalla Nåtöstä pysähdymme vielä melontakeskukseen, joka vasta valmistautuu kesäkauteen. Lervikin pienvenesatamassa, vain muutaman kilometrin päässä Maarianhaminan keskustasta, sijaitseva Paddelboden tarjoaa vuokralle niin kanootteja kuin suplautoja – opastusta ja kurssejakin löytyy tarvittaessa.

Melontakeskuksen jälkeen teemme pienen irtioton ryhmästämme ja pyöräilemme Maarianhaminan keskustaan etsimään askartelukauppaa, Ehns hobbyaffäriä, Styrmansgatanin ja Torggatanin risteyksessä. Kotonamme on ollut vuosia, ehkä jopa vuosikymmeniä, pieni sinipunakeltainen juhannuskruunu, jonka ostin aikoinaan jollain purjehdusreissuistamme jostain Maarianhaminan matkamuistokaupasta tai vastaavasta. Sittemmin tämä juhannuskruunu on haalistunut ja pölykin on imeytynyt siihen jokseenkin pysyvästi, joten jo viime kesänä Ahvenanmaalla käydessämme oli mielessäni hankkia uusi juhannuskruunu, mutta en silloin sellaista kevyesti etsimällä löytänyt. Nyt olin paremmin valmistautunut ja olin etukäteen selvittänyt, että Ehns on oikea osoite tälle hankinnalle, joten sinne!

Juhannuskruunu löytyi ja lähti matkaamme. Retkemme lopuksi meille jäi vielä hetki aikaa piipahtaa syömässä Ahvenanmaan pannukakkuakin, kuten aina täällä käydessämme. Onneksi tämä herkku on helposti saavutettavissa ja tälläkin kertaa pannukakkua löytyi heti ensimmäisestä löytämästämme kahvilasta!

Paddelboden Lervik
Evästauko melontakeskuksessa (Paddelboden Lervikissä)

Paddelboden

Evästauko Paddelboden Ahvenanmaan pannukakkua

Juhannuskruunu
Uusi ja vanha juhannuskruunu – nyt kun olemme saaneet tuon uudenkin, niin eihän tuo vanhakaan niin pahalta näytä! Ehkä jos sen laittaisi vaikka seuraavassa myrskyssä ulos tuulettumaan?

Baltic Princessillä takaisin Turkuun

Vielä viimeiset pari kilometriä, pyörien palauttaminen Länsisataman RO-NO RENTin pisteeseen ja sitten olikin jo aika siirtyä terminaaliin ja kohta Baltic Princess -laivalle ja Turkuun. Reippaan pyöräretken jälkeen buffetlounas maistui ja useamman tunnin pyöräilyn ja kävelyn jälkeen söimme useamman jälkiruuankin Grande Buffetin valikoimasta hyvällä ruokahalulla. Laivalla oli myös aikaa käydä lämpimässä suihkussa, vaihtaa retkivaatteet ”kaupunkivaatteisiin” ja tehdä vielä hiukan ostoksiakin ennen saapumistamme Turkuun, jonne jäimmekin sitten vielä yhdeksi yöksi.

Pyöräretkeläiset

Suomen rajavalvonnasta mahdollisesti kiinnostuneille kerrottakoon, että näin toisena koronakeväänä ainakin Turun satamassa homma oli hoidossa. Ahvenanmaalta palaavat saivat laivaan noustessaan tarran, josta rajaviranomaiset tiesivät, että nämä ihmiset voi päästää pysäyttämättä Turkuun. Muut ohjattiin terveystodistusten tarkastukseen tai koronatestiin.

Mutta Nåtöhän haluan vielä palata! Myöhemmin keväällä, toukokuun lopulla tai alkukesästä. Haluan omin silmin nähdä nämä rantaniityt kukassa. Jonain vuonna – ehkä jo ensi kesänä.

Tiesitkö muuten, että tänä kesänä Ahvenanmaalle pääsee helposti, paitsi päivittäin Turusta, myös suoraan Helsingistä. Silja Serenade risteilee Helsingistä Maarianhaminaan joka toinen päivä juhannuksesta aina heinäkuun loppuun asti. Risteilyllä ehdit tutustua Maarianhaminaan ja autolla Ahvenanmaahan laajemminkin päivän verran tai voit halutessasi palata vasta seuraavalla tai jollain sitä seuraavalla risteilyllä ja viettää Ahvenanmaalla useamman päivän. Juhannusristeilyllä tarjolla on myös hyvää seuraa:-) –  me palaamme Ahvenanmaalle myös kesäkuussa juurikin juhannusristeilyn merkeissä.

(Kuva: Tallink Silja)

(Kuvat, joiden kuvateksteissä ei mainita kuvaajaa, ovat omiamme.)

Kiitos Mikko! Aluetta väitetään yhdeksi maakunnan lajirikkaimmiksi ja tuo lehtomaisema kukkaketoinen muuttuu koko ajan keväästä syksyyn, eli lienee hyvä kohde myös kesällä.

Kiitos kommentistasi! Itse olen sen verran paljon liikkunut niin Turun saaristossa kuin Ahvenanmaalla, että nämä eivät mene sekaisin, mutta hyvä huomio tietysti, että Nötöstä on vielä matkaa Nåtöhön :-) – ainakin Kihti pitää ylittää.

1. Pyöräretki Ahvenanmaalla olis todella kiva tälle kesälle! Oon kuullut, että parhaat maisemat on Ahvenenmaan ulkosaaristossa. Vähän parempaa säätä toivoisin omalle reissulle. Toisaalta tuollaisen kolean puoleisen retken jälkeen maistuu pannukakku varmasti ihanalta!

Kiitos Anna! Ahvenanmaalla on monenlaista, niin pääsaarella kuin muilla saarilla ja kauempana merellä. Aikoinaan kiersimme Ahvenanmaan purjeveneellä ja sillä reissulla ihastelimme vähän harvemmin koluttuja Ahvenanmaan pohjoisosia, näkemisen ja kokemisen arvoisia nekin.

2. Näyttääpä kyllä kivalle! Ai että harmittaa kyllä kieltämättä, kun en saanut aikatauluja kohtaamaan tälle pressimatkalle. Kävin viime vuoden puolella kaksi kertaa Ahvenanmaalla ja sen luonto on kyllä niin upea. Tuo pyöräily saaristossa on ehdottomasti oma suosikkipuuhani. Ehkäpä vielä kesällä pääsisi käymään! :)

Kiitos kommentistasi! Säät eivät oikein suosineet tuota reissua, mutta muuten oli kiva reissu ja monestikin Ahvenanmaalla käyneinä opimme, näimme ja koimme taas hyvien oppaiden seurassa uutta tälläkin kertaa.