Yllättävä Singapore – Manila -lento

Singapore Manila feature

Lensimme Dhakasta Manilaan Singapore Airlinesilla. Matka tuntui etukäteen helpolta, sillä kummankin välin, Dhaka – Singapore ja Singapore – Manila lentoaika oli vain noin neljä tuntia ja vaihtoaikaa Singaporessa oli reilusti, muttei liikaa.

Dhaka – Singapore -lento sujuikin ongelmitta. Kuten aikoinaan keskustelunpätkissä, joita töissä käytiin ulkomaisten vieraiden kanssa: ”How was your flight?” ”Uneventful”.  Eli lento, jolla ei tapahdu mitään erityistä on onnistunut lento.

Singapore – Manila välikin alkoi ihan tavallisesti – mitä nyt lento oli lähtiessä jo yli tunnin myöhässä, syystä tai toisesta. Istuimme koneessa aika pitkään ennen kuin lähdimme Singaporesta. Aamulento yölennon jälkeen ja pari tuntia lisää aikaeroa väsytti, mutta kyllä tästä selvitään. Hotellilla Manilassa pitäisi olla jo iltapäivällä ja loppupäivä on vapaata.

Manilaan … ei kun Angelesiin!

Olimme jo laskeutumassa Manilaan, kun kone yllättäen vetikin ylös. Mitään sen kummempia selitystä tälle ei hetimmiten tarjottu. Koneen ikkunasta näkyi mustia pilviä ja kieltämättä kone vähän tärisi, joten oletimme ylösvedon johtuvan säästä. Seurasimme tilannetta viihdejärjestelmän lentokartasta, josta näkyihin kohta, että olemme suuntaamassa Angelesin kaupunkiin noin 100 kilometriä Manilasta luoteeseen. Seuraava laskeutumisyritys sujuikin sitten jo ongelmitta – ainoa ongelma, että olimme väärällä kentällä.

Singapore Angeles
Tässä vaiheessa oltiin myöhässä vain runsas tunti, mutta väärällä kentällä!

Manila Angeles

Tässä vaiheessa tietoa oli sen verran tarjolla, että tilannetta selvitellään ja lisää tietoa on tulossa, eli odotellaan, penkeissä. Ehdimme jo mielessämme laskeskella, että montako matkustajaa täydessä A350-koneessa voisi olla ja päädyimme karkeasti ottaen lukuun 400. Aika monta bussia, jos meidät kuljetettaisiin busseilla Manilan lentokentälle.

Jonkin ajan päästä – joka tietysti tuntui pitkältä ajalta – saimme tiedon, että jatkaisimme kohta matkaa, suuntana Manila. Vettä kummempaa tarjoilua koneessa ei odotusaikana ollut. Istuinvyöpakko kuitenkin poistettiin, jotta halukkaat saattoivat käydä vessassa.

Angeles – Manila

Lopulta vajaan kahden tunnin päästä lähdimme uudelleen kohti Manilaa, jonne tällä kertaa laskeuduimme ongelmitta. Lento Angelesista Manilaan kesti lentodatan mukaan noin 30 minuuttia. Päädymme kuitenkin Manilankin kentällä vielä istumaan koneessa yli tunnin ennen kuin meille järjestyi portti. Ehkä siksi, että SQ910 saapui Manilaan n. 16:30 eikä aikataulun mukaan 12:50, tai sitten vaan Manilan kentällä oli edelleen ruuhkaa.

Siinä vaiheessa kun pääsimme poistumaan koneesta olimme alkuperäiseen aikatauluun nähden myöhässä jo yli 5 tuntia! Onneksi Manila oli päätepisteemme tuona päivänä, sillä kohtuullisellakin vaihtovälillä olisimme tässä vaiheessa jo varmasti menettäneet jatkolentomme.

Angeles Manila

Manila airport
Manilan kentällä, mutta koneessa, auringonlaskun aikaan
Tämä lentodatasivusto laski meidän olleen Manilassa siinä vaiheessa kun pääsimme koneesta. Lentoaika ei ollut kuin 1/2 tuntia, ehkä 16:00 – 16:30.

Matkalaukku seikkaili omia teitään!

Filippiinien immigrationissa viivähti hetki koronatodistuksia ja maahantulolomaketta esitellessä ja jatkoimme matkatavarahihnan ääreen odottamaan laukkuamme. Viikon reissut tapaamme jo tehdä käsimatkatavaroilla, mutta pitemmille reissuille otamme tyypillisesti mukaan yhden yhteisen ruumalaukun. Aika moni muukin näytti edelleen odottelevan laukkuaan. Ruumalaukkumme Airtagin mukaan laukkumme oli kuitenkin jo kentällä, eli ei hätää. Paitsi että hihna lakkasi jo pyörimästä ja jono matkatavarakyselytiskillä kasvoi.

Lopulta selvisi, että laukkumme on kyllä jo Manilassa, mutta se ei olekaan tullut samalla lennolla SQ910 kuin me vaan seuraavalla Singaporesta lähteneellä lennolla SQ916! Onneksi (?) lentomme oli niin paljon myöhässä, että molemmat Singaporesta Manilaan tulevat lennot olivat lopulta saapuneet Manilaan melko lailla samoihin aikoihin. Jälkimmäisen lennon matkatavarat tulisivat hihnalle ”kohta”, ehkä vartissa, ehkä puolessa tunnissa ja voisimme joko edelleen odottaa laukkuamme tai se toimitettaisiin myöhemmin hotellillemme. Valitsimme odottamisen varmemman tuntuisena vaihtoehtona ja tulihan se lopulta, laukkumme.

Singapore Manila 2
Päivän myöhäisempi lento Singaporesta Manilaan

Kuljettajamme oli selvillä lentomme myöhästymisestä, mutta matkalaukun ylimääräinen odotus tuli tietysti hänellekin yllätyksenä, eli kyseli jo tilannettamme, mutta ymmärsi sitten, ettemme voi asialle oikein mitään, eli odotellaan vielä hetki.

Lopulta selvisimme ulos terminaalista ja laukkuinemme autoon. Hotellimme, Makati Diamond Princess, oli onneksi ihan lähellä lentokenttää, joten pitkän yön ja päivän jälkeen pääsimme lopultakin oikaisemaan itsemme – ja nauttimaan huonepalvelun oikeasti mainiosta pizzasta!

singapore manila
Airtagin mukaan mustakin laukkumme oli jo Manilassa, mutta hetken kesti, että selvisi, että se on tullut toisella lennolla ja vielä hetken siitä, että se ilmestyi hihnalle!

Manilan haasteet

Manilassa ja muutenkin Luzonin saarella meitä kierrättänyt kuljettaja arveli seuraavana päivänä, että lentomme ohjattiin Angelesiin Manilan lentokentän ruuhkan, ei sään takia. Myös Manilassa myöhemmin tapaamamme sinne pysyvästi asettunut suomalainen tuttavamme tiesi kertoa, että Manilan kentän lennonjohto ei ole ihan tehtäviensä tasalla, eli ohjaavat herkästi koneita muualla vähänkin tiukemmissa tilanteissa. Ei kuulemma kannata sopia tapaamisia Manilassa saapumispäivällä, saapumisaika on aina (?) kuitenkin sen verran epävarma. Hän kommentoi myös, että siinä missä Singapore Airlinesilla on muuten hyvä maine myös sen suhteen, että lennot ovat ajallaan, niin Manilan osalta edes se ei pysy aikataulussa!

Flightstats
Flightstats sivuston mukaan aamulento Singaporesta saapuu Manilaan melko harvoin aikataulussa!

Tuosta, että laukkumme matkusti eri koneella, oli siitäkin puhetta toisen matkalla tapaamamme tuttavan kanssa, joka muisteli, että eikös jo lentoturvallisuuden takia laukkujen pitäisi ainakin pääsääntöisesti lentää samalla lennolla kuin matkustaja. Toisaalta tätä nykyähän monet laukut tuntuvat jäävän matkasta ja kyllähän niitä silloin lennätetään myöhemmin kohteeseen, hyvällä tuurilla ainakin.

Makati Diamond
Seuraavana aamuna jo taas freessinä valmiina päivän seikkailuihin :-)
, ,

1. Aikamoinen lentokokemus! Eipä muistu, että itselleni olisi tuollaista tapahtunut, että laskeudutaan eri kentälle. Mutta hyvä juttu, että lopulta pääsitte Manilaan. Varsin outoa tuo matkatavaroihinkin liittyvä asia, se ei ilmeisesti myöskään varmuudella selvinnyt, miksi ne olivat seuraavassa koneessa?

Kiitos Mikko! Kyllähän näitä kait Suomessakin jossain sään takia poikkeuksellisissa tilanteissa on ollut, että Helsingin sijaan joku kone onkin laskeutunut Tampereelle. Niihin liittyvistä uutisista meillekin tuo bussikuljetuksen mahdollisuus tuli mieleen. Matkatavaroiden osalta en oikein muuta keksi kuin että ne eivät Dhaka – Singapore -väliltä ehtineet jatkolennolle, mikä sekin on kyllä vähän outoa, sillä aikaa oli kuitenkin reilusti. Mutta loppu hyvin, kaikki hyvin.

2. says: Reissu-Jani

Molempia on sattunut. Matkatavarat ovat tulleet myöhässä, koska jäivät jatkolennolta (Frankfurt-Wien) sekä matkatavarat ovat tulleet etukäteen (Berlin-Helsinki). Jälkimmäinen olikin outo tapaus Berlinin Tegelin kentällä. Palautin vuokra-auton aiemmin sovittua aikaa ja kävin kysymässä checkin deskillä että pääsenkö aiemmin lähtevällä lennolla Helsinkiin. Kone oli kuulemma täynnä, mutta voisivat checkata jo laukun mun lennolle. Lähdin käymään Berlinin keskustassa syömässä ja myöhemmin illalla palasin Finnairin lennolla Helsinkiin. Helsingissä laukut olivatkin jo hihnan vieressä ja ne tosiaan olivat tulleet tägien mukaan edeltävällä lennolla. Eli kyllä ne laukut nähtävästi osaa lentää eri lennoilla kuin matkustaja. Diverttejä en ole ”päässyt” kokemaan vaikka lentoja on takana lähes 400. Go-aroundeja olen kokenut useammankin ja pari vakavampaa aborted takeoffia.

Kiitos Jani! Tuo, että matkatavarat tulevat perille ennen Sinua kuulostaa sekin aika hurjalta. Tuollaisia Go-aroundeja olemme kokoneet ainakin New Yorkissa ja Moskovassa. Moskovassa oli sikäli vähän kuumottavaa, että meillä oli jatkolento Pekingiin ja mietimme, että jos sille ei ehditä, niin mitenkähän yöpyminen Moskovassa, kun viisumi on voimassa vasta viikon-parin päästä. Mutta ehdittiin sitten kuitenkin seuraavalla lennolle.

Kiitos Mira! Joo, tieto – ja miksei kyllä syötävä ja juotavakin, olisi ollut ihan kiva, kun tuolle lennolle tuli jo reilusti lisämittaa.

3. says: Mari/Kodinvaihtaja

Inhottava ja vähän pelottavaa tuo koneen ylösvetäminen loppuvaiheessa. Itselle ei ole käynyt, olen kuullut kyllä

Kiitos Mari! Tilannetta olisi kyllä helpottanut monella tapaa, jos olisivat pystyneet/viitsineet hetimmiten kertoa mistä on kyse.

4. Oho, en oo koskaan kokenut koneen takaisin ylös nostamista, olis kyllä hämmentävä kokemus jo sekin pelkästään. Etenkin ne kerrat kun kone on juuri koskettamassa kiitorataan, niin lähdetäänkin takaisin ylös. Säikähtäisin varmaan tosi paljon, heh. Olipa erikoista, että laukut tuli kokonaan eri lennolla, mutta onni onnettomuudessa että lento oli sen verran myöhässä, että niitä ei joutunut kovin pitkään odottelemaan. Mutta hurjan paljon ylimääräisesti ootte joutuneet koneessa istuskelemaan.

Kiitos Elina! Onhan se vähän hämmentävää kun ensin valmistaudutaan laskuun ja sitten ei laskeudutakaan. Ruumalaukkujen kanssa, vaikka niitä olisi vain yksi, elämä on aina vähän kuumottavaa nykyisin :-)

Kiitos Kati! Joo, lyhyestä lennosta tuli pitkä. Loppuvaiheessa aloin jo olla huolissani, että jokohan tässä on veritulpan vaara, kun kuitenkin suht ahtaasti jouduimme pitkään istumaan paikallamme, mutta lopulta kaikki meni kyllä sitten hyvin ja sen suuremmitta ongelmitta.

5. says: Terhi

Tuo on yksi syistä, miksi suosin käsimatkatavaroilla lentämistä, tosin laukkuja ei enää saa laittaa hattuhyllylle joissain lentoyhtiöissä.
    Tulipa mieleeni Färsaaren matkani, lento odotteli Kööpenhaminassa tunnin ennen lähtöä koska Färsaarille piti viedä kiireesti keskoskaappi. Kuitenkin olimme aikaisemmin perillä kuin edellinen kone sillä se ei ollut pystynyt laskeutumaan Torshavniin vaan lensi Islantiin ja teki sitten aikanaan uuden yrityksen laskeutua Färsaarille.

Kiitos Terhi! Viikon reissut meilläkin menevät jo säännönmukaisesti käsimatkatavaroilla. Tapaamme kyllä tarvittaessa maksaa siitä lentolaukusta, eli ihan repulla ei tavata mennä ainakaan siksi, että siinä säästäisi muutaman kympin. Pitemmällä reissulla on kiva olla mukana useammat jalkineet esimerkiksi ja niitä on kyllä vähän vaikea tietokoneen, kameran ja muun sälän ja vaatteiden lisäksi tungettua lentolaukkuun.

6. No onpa seikkailua!
    Aikamoista sählinkiä, että ihmisiä marinoidaan koneessa 5 tuntia vain sen takia, että lennonjohto ei osaa hommansa. Silloin, kun lento ohjataan toiselle kentälle ja vieläpä mitään tietoa ei tipu, voi jo hermot pettää herkimmillä matkustajilla. Onneksi sekin selvisi lopulta ja laukutkin tuli perille.

Kiitos kommentistasi! Sitä tosiaan vähän havainnoimme, että ihmisten pinna kesti hyvin. Tiedä sitten mitä kaikkia kansalaisuuksia koneessa oli, ehkä Singaporesta, ehkä Filippiineiltä, muttei varmaan ainakaan kiinalaisia, koska he eivät taida oikein vielä päästä matkustamaan. Kiinalaisistahan on kovasti uutisoitu huonosta käyttäytymisestä lennoilla.

7. Kuulostaa seikkailulta! Vaikka paikoillaan olevassa lentokoneessa odottelu on varmasti kaikessa tylsyydessään melko epäseikkailullista. Loppu hyvin kaikki hyvin, hauskaa loppu reissua teille! :) Helsingissä oli viikonloppuna enemmän lunta kuin Kymenlaaksossa :D

Kiitos Petra! Tässäkin tapahtumaketjussa, kuten monessa muussakin, jos vaikka hetkellisesti harmittaa, niin loppu hyvin kaikki hyvin, kuitenkin.

Kiitos Melissa! Pitkästyttäväähän tuo enemmän oli kuin seikkailua, mutta tavallisesta lentomatkasta poikkeava kokemus kuitenkin!

8. Harmillinen tilanne, mutta eipä noille mitään voi. Tuli mieleen tuosta, kun laukku matkustaa eri koneella kuin matkustaja, niin meille kävi samalla tavalla Havaijilla. Laukut olivat menneet edellisellä koneella ja kun istuimme vielä koneessa sen rullatessa portille, tuli tekstiviesti että laukut odottavat jo kentällä. Mekin mietimme silloin tilannetta lentoturvallisuuden näkökulmasta. Meidän koneemme oli ylibookattu, joten pohdimme olisiko tilanne johtunut siitä.

Kiitos Merja! Ilmeisesti tuohon, että laukku matkustaisi samalla koneella kuin matkustaja on monia poikkeuksia ja tilanteet, jossa vaikka juuri ennen koneeseen nousua sairaskohtauksen saaneen matkustajan matkatavarat poistetaan koneesta liittyy enemmänkin siihen, että kyseisen matkustajan kannalta näin on tietysti parasta. Tuollainen tilannekin tuossa Singapore – Manila -välillä oli, eli se juuri aiheutti myöhästymisen lähdössä.