Maui – Havaijin toiseksi suurin saari

Maui feature

Havaijilla saaria riittää. Kahdeksasta pääsaaresta kävimme neljällä suurimmalla, joista turistina voi vierailla kuudella. Seitsemäs, Niihau, on yksityisomistuksessa ja kahdeksas Kahoolawe, asumaton.

Suurin saarista on Havaiji (Big Island), Maui on toiseksi suurin ja sen jälkeen tulevat Oahu, Kauai, Molokai ja Lanai. Väestöstä suurin osa asuu Oahulla, Honolulussa, lähes miljoona, ja loput käytännössä Havaijilla (200 000), Mauilla (150 000) ja Kauailla (70 000).

Maui kartta

Me nousimme siis Oahulla laivaan, jätimme Honolulun taakse, ja olimme seuraavana aamuna Mauilla, jossa Pride of America viipyikin sitten kaksi päivää. Välimatkat Havaijin risteilyllä ovat lyhyitä, joten laiva oli kaikilla saarilla kaksi päivää, Havaijilla tosin kahdessa eri satamassa.

Kahului

Mauilla olimme varanneet etukäteen vaan yhden retken: iltaretken Haleakala-kraatterille. Päivän ajattelimme retkeillä omatoimisesti, mutta totesimme melko nopeasti, että Kahuluissa ei todellakaan ole mitään. Kuten paikallinen retkimyyjä totesi yrittäessään myydä meille retkeä vaikka mihin, että ette te tänne halua jäädä.

No me jäimme kuitenkin. Lähimmästä Maui-ostoskeskuksesta löytyi sentään ilmainen wifi. Nettisurffailuun kyllästyttyämme päätimme kävellä vähän kauempana olevaan Queen Ka’ahumanu ostoskeskukseen, mutta matka sinne oli kuuma ja kuumuudessa pitkä. Eikä sielläkään ollut mitään, ellei Sears ja Macy’s -tavarataloja lasketa. Päädyimmekin sitten ottamaan taksin takaisin laivalle ja ottamaan rennosti ennen Haleakalalle lähtöä. Ja ostamaan seuraavalle päivälle liput bussikuljetukselle Lahainaan. Taksi olisi maksanut kuulemma n. 70 euroa suuntaansa ja laivan retkenä bussiliput edestakaisin 50 euroa nuppi, joten valitsimme nyt jo kahdestaan matkaillessamme jälkimmäisen vaihtoehdon.

Mutta siis, pelkän Kahuluin takia tuskin kannattaa laivasta poistua – ilmaisen wifin takia ehkä.

Maui Kahului

Haleakala

Haleakalaa väitetään maailman suurimmaksi nukkuvaksi tulivuoreksi ja yli puolet Mauin saaresta onkin Haleakalan kraatteria. Kraatteri on kuulemma saman kokoinen kuin Manhattanin saari. Retkivaihtoehdoista auringonnousu ja auringonlasku valitsimme laiskoina auringonlaskun, sillä herääminen aamukolmelta ei Havaijillakaan innostanut meitä.

Retkiohjeissa muistutettiin lämpimästä pukeutumisesta ja siitä, että huipulla on kylmä. Suomalaisina suhtauduimme pukeutumisohjeisiin hiukan skeptisesti, mutta otimme nyt kuitenkin muutaman vaatekerran verran pitkähihaistakin mukaan.
Retkibussi kiemurteli ylös rinnettä vähitellen, pysähdellen paikkoihin, joissa oli hyvä näköala ja luonnonpuiston infoon, jossa oli mahdollisuus tutkailla alueen kasvillisuutta kompaktilla alueella.

Maui Haleakala Maui Haleakala Maui Haleakala

Lopulta olimme huipulla: jossa OLI kylmää ja tuulista, mutta kaikki vaatteet päälle ja ulos katsomaan miten auringonlaskun kanssa käy. Tuulisella säällä, kuten täällä usein, pilvet liikkuvat nopeasti ja yhtenä hetkenä aurinko näkyi niiden välistä, toisena taas ei.
Onneksi aurinko painui näillä leveyksillä mailleen tosi nopeasti, onneksi niin ei tarvinnut viimassa odotella kovin pitkään.

Maui Haleakala Maui HaleakalaMaui Haleakala

Paluumatka alas välillä jyrkästikin kiemurtelevaa tietä pimeässä oli sekin melkein nähtävyys. Kokenut bussikuski selvitti reitin kyllä, mutta huipulla oli myös useita turisteja vuokra-autolla, joille reitin vaativuus pimeänä taisi tulla osittain yllätyksenä – ei kuulemma ole harvinaista, että yksi jos toinenkin auto unohtaa jossain mutkassa kääntyä kun tie kääntyy. Mutta selvisimme laivalle ja illalliselle ongelmitta.

Maui hopeamiekka silversword
Honuanui-blogin kuva hopeamiekasta

Haleakalasta on kirjoittanut myös Honuanui-blogin Minna – hän oli myös saanut kuvattua tämän uhanalaisen hopeamiekan (Ahinahina) kukkivana.
Syyskuisen vierailumme aikaan onnistuimme näkemään vain muutaman jo kuivuneen kukinnon.

Lahaina

Lahainan satama on nykyisille risteilyaluksille liian pieni. Sääli, sillä siinä missä Kahuluissa ei ole oikein mitään, niin Lahainan rantakadulla viihtyy. Pieniä kauppoja, ravintoloita, jopa museoita on rinta rinnan. Ravintoloiden terasseilta voi katsella merelle ja pienvenesatama tarjoaa lisää merellistä nähtävää. Kinuskikauppias tarjoaa maistiaisia ja elämänmeno on letkeää. Korttelinkokoinen Banyon puu ei ehkä ole maailman suurin, mutta tämän maailman suurin – ja se tarjoaa hetkeksi varjoisan paikan polttavassa auringossa.

Maui Banyan tree
Kaikki tämä on siis yhtä ja samaa Banyan-puuta

Maui Banyan treeMaui LahainaMaui LahainaMaui LahainaMaui LahainaMaui shopping

Maleksittuamme pääkadun edes takaisin päädymme pizzalle, vaikka laivalla olisikin taas ruokaa tarjolla sinne palatessamme: ilmainen wifi ja rantaravintolan tunnelma houkuttelevat. Pi Artisan pizzerian Pi 808 -pizza houkuttelee nimellään, ja kun ainesosatkin (mozzarella, italiainen kinkku, ananas) kelpaavat molemmille niin tilaamme paikan nimikkopizzan. 808, Havaijin puhelinaluekoodi on napattu siellä täällä kauppojen nimiin, täällä pizzan nimeen.

Maui Pi Artesan Pizza

Ehdimme jo syödä pari palaa ennen kuin kuvaaminen tuli mieleen :-)

Loput runsaan 4 tunnin ajastamme Lahainassa vietämme isossa outlet-kylässä ja yllättäen päädymme tekemään jopa ostoksia: Calvin Klein syysmalliston pitkä hyvänlaatuinen neuletakki alle 40 eurolla ja symppis Banana Republicin t-paita alle 14 eurolla lähtevät jatkamaan matkaa kanssamme.

Maui shopping Maui shopping

Paluumatkalla Lahainasta Kahuluihin kuljettajamme kertoili tarinoita Mauilta, niin sokeriruo’on viljelyn loppumisesta saarilla kuin siitä miten aikoinaan Havaijin vesillä valaita pyytävät viikingit ja lähetyssaarnaajat eivät oikein samalle saarelle sovussa mahtuneet. Yhdistetyn Havaijin pääkaupunkina Lahaina oli vuosina 1820-1845.
Sokeriruoon tilalle on etsitty korvaavia tuotteita, mutta oikein hyviä ei ole löytynyt: auringonkukka näyttää kuitenkin lupaavalta, niin saarella viihtymisen osalta kuin siltä osin, että se voidaan kokonaisuudessaan käyttää saarella: Havaiji nimittäin häviää lähes aina kun aletaan keskustella kuljetuskustannuksista.

Tuo  Lahainan rantakatu (Front Street) on muuten kerran American Planning Associationin Great Streets listalle (2011). Samana vuonna listalle näytti päässeen Nantucketin Main Street: mahtava katu sekin! Ainakin vielä vuonna 2012, jolloin siellä viimeksi tallustelimme.

Road to Hana

Tämä olisi ollut ilmeisen eeppinen tie Mauilla, mutta skippasimme sen retken pitkän keston (9.5 tuntia) takia, vaikka laivaretki olisin vielä toisenakin päivänä taannut laivalle takaisin ehtimisen.
Emme varsinaisesti kadu päätöstämme, sillä Road to Hana -retki olisi sulkenut pois joko Lahainan tai auringonlaskun Haleakalalle, mutta ehkä, jos jostain kumman syystä vielä joskun Mauille palaisimme, niin sitten tänne.

Road to Hanasta ovat kirjoittaneet ainakin Delfiinin selässä -blogia kirjoittavat Lotta-Maaria ja Paavo.

, , ,

1. Kiitos Sofia! Parissa päivässä ehtii selvästikin vähemmän kuin viikossa – ja juuri tuo, että jos ei sää suosi jossain kohteessa juuri silloin asettaa omat rajoituksensa.
    Haleakala auringon noustessa olisi ehkä tarjonnut enemmän, sillä silloin olisi voinut varmaan jäädä vähän odottelemaankin värien heräämistä, mutta toisaalta se olisi sitten vaatinut heräämisen silloin aamuyöstä :-(

2. Tässäpä hyvä tietopaketti, kiitos! Maui saattaa hyvinkin olla seuraava Havaijin kohteemme, minua kun kovasti kiinnostaisi tuo Haleakala. Se kaiketi kuuluu kansallispuitoihin muistaakseni? Oliko se sen verran matalalla ettei tarvinut pelätä vuoristotautia tmv.?

1. Kiitos Paula! Haleakalan huippu on n. 3 km:ssä, joten jos ei kovin herkkä ole, niin tuskin vuoristotauti vielä tuossa korkeudessa muodostuu ongelmaksi. Ja juu, Haleakalan alue on kansallispuistoa.

3. Kiitos Pirkko. Lueskelen suurella mielenkiinnolla Havaiji-postauksia, sillä seuraava kaukomatkamme on vielä auki. Mikä on fiilis. Kannattaisiko Havaijille mennä pariksi viikoksi esim. RCI-hotelleihin? Mitkä kaksi saarta laittaisit kärkeen?

4. Kiitos Asko! Pidimme kyllä kovasti Havaijista, vaikka vierailu jäänee meidän viimeiseksi saarilla, mutta lähinnä siksi, että se on niin kaukana ja maailmaa on niin paljon muuallakin vielä nähtäväksi. Oahua (Honolulua) ei oikein voi välttää lentoyhteyksien takia ja toki nyt ainakin Waikiki Beach ja Pearl Harbour silläkin saarella kannattaa nähdä. Jos Oahun lisäksi valitsisi vaan yhden toisen saaren, niin ehkä sitten Kauai. Jos vielä kolmannenkin, niin minusta Maui, sillä pidin kyllä esimerkiksi Lahainan tunnelmasta. Big Island on jo enemmän todellisille luontofaneille, tosin Kona sielläkin oli rennon tuntuinen rantakaupunki.
    RCI:stä kannattaa kysyä Honuanui -blogin Minnalta – he ovat asuneet niissä myös Havaijilla. Jos et löydä Minnan yhteystietoja, niin pyydä vaikka minulta yksityisviestillä.

5. Ihanan näköistä! Eipä ole tullut mieleen, että saarista saisi napattua useamman käytyjen listalle tuollaisella risteilyllä. :) Ei ehkä budjettisyistä lähitulevaisuuden kohde, mutta joskus ainakin on pakko päästä näihin maisemiin!

6. Kiitos Emilia! Havaijihan on kokoelma saaria, ei yksi saari ja useimmat niin kauas mennessään yrittävät käydä useammallakin niistä. Risteily on helppo vaihtoehto käydä käytännössä kaikilla niistä, mutta tietysti aikaa per saari on liian vähän. Parhaimmillaan Havaiji kai olisi tyyliin kuukausi, riittäisi viikko jokaiselle isommalle saarelle!