Sint Maarten – Saint Martin

Sint Maarten feature

Maalis-huhtikuussa kiertelimme eteläistä Karibiaa saarelta toiselle lentäen. Kierroksemme alkoi – kuten monen muunkin Karibian kierrokset Sint Maartenilta, jonne monet lennot niin Euroopasta kuin Yhdysvalloista saapuvat. Matkakertomussarjani Karibian saarista jäi kuitenkin keväällä kesken kun vähän turhankin nopeasti Karibialta palattuamme lähdimme katsomaan Keukenhofin kukkaloistoa.
Mutta toisaalta, nyt alkutalven harmaudessa onkin mukava hypätä hetkeksi takaisin aurinkoiselle Karibialle!

Holland House ja Great Bay

Viivyimme saarella kolme yötä hienossa Holland House -hotellissa Philipsburgin rannalla. Osa saaren hotelleista oli vielä maaliskuussa 2018 ainakin osittain remontissa hurrikaani Irman moukaroitua saarta syksyllä 2017, mutta Holland House oli jo hyvässä iskussa. Veikkaisin että tätä kirjoittaessani, joulukuussa 2018, saari alkaa jo olla entisellään. Hotellin tilat, niin huoneemme kuin ravintolat olivat upeita, mutta palvelu jätti paikoitellen toivomisen varaa. Tämä taitaa olla yleistä pitkälti risteilyturisteista elävillä saarilla: ihmiset viipyvät keskimäärin saarella vain vähän aikaa ja käyttävät palveluitakin vaan niukasti.

Holland HouseHolland House Holland House

Upeasta hotellimme edessä aukeavasta Great Bayn rannasta huolimatta vietimme aikamme saarella enimmäkseen muualla, jopa toisella saarella, Saint Kitts & Neviksellä, mutta pitäydytään tässä jutussa tälle saarelle.

Philipsburg

Philipsburgissa koimme ensimmäisen kerran Karibialla sen miten saaret hiljenevät illalla risteilylaivojen jatkaessa matkaansa kohti seuraavaa saarta. Saavuimme Philipsburgiin iltapäivällä jolloin saaren rantabulevardi oli vielä täynnä nyt jo risteilylaivasataman suuntaan käveleviä turisteja. Viivyimme hetken huoneessa asettuen taloksi ja lähdimme alkuillasta etsimään jotain pientä kivaa rantaravintolaa päästäksemme Karibian tunnelmaan. Ei ollut enää ruuhkaa rantabulevardilla tai rannalla. Myös osa ravintoloista oli jo sulkenut ovensa. Mutta ei hätää, löysimme kuitenkin pienen patonkipaikan, jonka pöydät levittyivät aivan vesirajan tuntumaan ja tilaamamme leivätkin osoittautuivat oikein maukkaiksi. Meren liplatellessa rannan veneiden lomassa tiesimme olevamme Karibialla.

Sint Maarten Sint Maarten

Rantaa kulkiessamme näimme hurrikaani Irman tuhoja, mutta korjaustyöt näyttivät monessa kohteessa olevan meneillään, joten eikähän tästäkin rantaraitista ole ehkä jo tätä kirjoittaessani tullut taas entistäkin upeampi.

Yhtenä aamuna kiersimme vähän enemmän myös keskustan kauppakatuja. Tarjolla oli niin laatumerkkejä myyviä hienoja kauppoja kuin basaarityyppisiä liikkeitä rannan tuntumassa. Harvinaista kyllä, päädyimme jopa täydentämään Lassen matkavaatevarastoa yhdellä alueen tyyliin sopivalla paidalla!

Sint Maarten Sint Maarten Sint Maarten

Saint Martin

Hurrikaani Irma oli moukaroinut saaren Ranskalle kuuluvaa osaa vielä enemmän kuin Sint Maartenin puolta ja lisäksi rahaa korjaustöihin taisi tuolla puolella löytyä hitaammin kuin Hollannin puolella. Emme kuitenkaan antaneet tämän estää vaan teimme iltapäiväretken Philipsburgista Marigotiin, ranskalaisen puolen pääkaupunkiin.

Saint Martin Sint Maarten Saint Martin

Matkalla Marigotiin näimme rannalle paiskoutuneita purjeveneitä ja kaupunkia lähestyessämme raunioituneita kauppoja ja ravintoloita. Ihan keskusta oli kuitenkin jo maaliskuussa pääosin kunnossa.

Saint MartinSaint Martin Saint Martin

Marigotissa pohdimme pienen hetken, että kiipeäisimmekö Fort St. Louisin linnoitukselle vai kiertelisimmekö rannan venesatamassa ja, tietysti, entisinä purjehtijoita, sataman tunnelma veti puoleensa paljon enemmän kuin rauniot! Huvivenesataman ilmainen wifi saikin meidät viihtymään laiturialueella melkein liiankin pitkään, mutta lopulta nälkä pakotti liikkeelle.

Saint Martin

Päiväretki Anguillalle tai St. Barthélemylle?

Meille tyypilliseen tapaan emme olleet etukäteen selvittäneen Marigotin parhaita ravintoloita, joten päädyimme rannan ravintolarivistöstä siihen, jonka menusta löytyi molemmille kelpaava vaihtoehto. Ei nyt ehkä ihan ranskalaista gourmet-ruokaa, mutta ihan maittavaa kuitenkin. Ja laskun maksoimme euroilla, olimmehan Ranskassa.
Laiskuuttamme olla selvittämättä laajemmin ravintolatarjontaa rajoitti myös hiukan tieto siitä, että keväällä 2018 monet paikat Marigotissa olivat vielä hurrikaanituhojen takia kiinni, joten strategia ”mene ja katso mitkä ovat auki” oli juuri tuolloin ehkä sittenkin paras.

Saint MartinSaint Martin Saint Martin

Retken Marigotiin teimme Philipsburgista taksilla. Takseilla tuntui olevan kiinteät taksat retkille saaren eri kohteisiin eikä niistä juurikaan saanut tingittyä. Kyydistä Maho Beachin kautta Marigotiin maksoimme 40 dollaria sisältäen pysähdyksen Maho Beachillä.
Taksin saaminen paluumatkalle ilta-autiosta Marigotista osoittautuikin haastavaksi, sillä torilla niitä ei ollut. Lopulta pyysimme apua torin tienoilla oleilevilta nuorukaisilta ja heidän kontakteillaan taksikin sitten lopulta ilmestyi viemään meidät takaisin Philipsburgiin 20 dollarilla.

Maho Beach

Sint Maartenia ei voi ohittaa käymättä Maho Beachillä.

Maho Beachhän on se maailman kuuluisin uimaranta, jossa jotkut ihmiset haluavat riskeerata henkensä roikkumalla Princess Julianan lentokentän ja hiekkarannan erottavassa aidassa suihkukoneiden aiheuttamissa pyörteissä.

Suosituimmat ajat saapua rannalle ovatkin isojen koneiden saapumisajat, mutta ihan niin kiinnostuneita emme tästä ”urheilusta” olleet. Lentokentän koimme kuitenkin tällä matkalla neljä kertaa, KLM:llä saarelle tullessamme, pienkoneella sieltä Saint Kittsille aikaisin aamulla lähtiessämme ja illalla palatessamme ja saarikierrostamme Dominican suuntaan jatkaessamme.

Maho Beach Sint Maarten Maho Beach Sint Maarten
Maho Beach
Maho Beach Sint Maarten Maho Beach Sint Maarten Maho Beach Sint Maarten

Rannallekin pysähdyimme kahdesti, ensin matkalla Saint Martinille ja vielä toisen kerran matkalla lentokentälle Dominicaan lähtevälle lennolle, mutta päädyimme näkemään vaan pienten tai keskikokoisten koneiden laskuja ja nousuja.

Otetaan vielä yksi kuva Maho Beachiltä tai oikeammin Princess Julianan lentokentästä. Tältä kenttä näytti laskeutuessamme sinne myöhään illalla pienkoneella. Kuva on tainnut olla blogissa aiemminkin, mutta National Geographic -kanavan Lentoturma-ohjelman innokkaalle katselijalle näillä pienkoneilla lentäminen, jossa näkee laskeutumisen ohjaamon ikkunasta, kunhan valitsee istumapaikkansa sopivasti, on niin mielenkiintoista, että haluan jakaa kuvan vielä toisenkin kerran!

Maho beach by night

Lisää Maho Beachistä todellisille lentokonebongareille voit lukea vaikka tästä Kohteena maailma -blogin jutusta:

Maho Beach – St. Maartenin ykkösnähtävyys

7 muutakin kohdetta

Top 10 tekemistä St. Maarten | Saint Martin

Kohteena maailma -blogin jutussa Top 10 tekemistä St. Maarten | Saint Martin löydät lisää ideoita tälle saarelle: me emme mm. käyneet Orient Beachillä, eikä aika riittänyt päiväretkiin Anguillalle tai St. Barthélemylle, ei vaikka niistä olisi saanut aluepisteitäkin. Karibian osalta olemme tällä hetkellä asettaneet tavoitteeksi käydä kaikissa alueen valtioissa, joista meiltä uupuu vielä Dominikaaninen tasavalta ja Haiti. Jos vielä senkin jälkeen jostain syystä päätyisimme vaikka risteilemään Karibialla, niin emme panisi pahaksemme vierailuja myös alueen ei-itsenäisillä saarilla, mutta tuskin lähdemme enää niitä tavoitteellisesti kiertämään.

Voit myös lukea lisää päiväretkestämme Saint Kitts & Nevisille – ja onpa siinäkin jutussa vielä muutama kuva lisää myös Sint Maartenista, jos kaipaat kesäisiä maisemia juuri nyt!

, ,

1. Varmasti mielenkiintoisempaa ja ”aidompaa” lentää saarelta toiselle ja kierrellä rauhassa, eikä vain tutustua siihen muiden risteilyturistien kanssa samassa ruuhkassa. En tiedä Karibian matkailusta mitään muuta kuin Karibian risteilyt, joten jäin miettimään, pääseekö saarelta toiselle jollain pienemmillä lautoilla? Jotenkin nuo pienet lentokoneet hirvittää!

Kiitos Anita! Kieltämättä pienissä lentokoneissa on oma jännityksensä. Sint Maarten – Saint Kitts -välillä meillä kävi vielä niin, että ensimmäinen kone pääsi jo kiitoradalle asti, mutta sitten lentäjät eivät olleet ihan tyytyväisiä koneen ääneen tai johonkin muuhun juttuun ja sitten rullattiin takaisin terminaaliin ja yritettiin tunnin päästä uudelleen: toisella koneella! Mutta parempi odottaa kuin ottaa riskejä, tietysti.

2. Itse tykkään St. Martinista paljon! Pari kaveria siellä tälläkin hetkellä pyörii, niin on kiva seurata heidän reissuja somessa. Vielä jonakin päivänä tuonne viikoksi-kahdeksi ja sitten voisi tehdä reissuun yhdistettynä teidän tyyppisen saarihyppelyn koneella :-)

Kiitos Rami! Osaltamme emme suunnittele uusintavierailua tuonne, mutta toisaalta johtuen hyvistä lentoyhteyksistä tuon kautta, niin on ihan mahdollista, että päädymme vielä tuonne :-)