Risteillen Helsingistä Maarianhaminaan

Baltic Queen

Kaupallinen yhteistyö Tallink Silja

Koronakesän paras juttu, nämä kaikki Tallinnalle ja Tukholmalle vaihtoehtoiset reitit suoraan Helsingistä! Toki kaikkialle, myös Maarianhaminaan, Riikaan ja Saarenmaalle on päässyt ennenkin ja pääsee nytkin muutenkin kuin laivalla, mutta jotain kesäistä ja erinomaisen helppoa on lähteä matkaan Länsisatamasta ja palata sinne. Asettua taloksi hyttiin, joka on käytössäsi koko matkan ajan.

Koronakolikon toisella puolella on kuitenkin lievä huoli siitä, että uskallammeko? Onko laivalla turvallista? Ikämme puolesta kuulumme enemmän tai vähemmän riskiryhmään. Päätimme uskaltaa. Muutama päivä ennen lähtöämme uutisoitiin altistumisista koronavirukselle Tallinnan-risteilyllä, mutta tulimme silti siihen tulokseen, että tilanteessa, jossa päivittäisten tapausten määrä koko maassa on alle kymmenen, riski on pieni.

Teimme myös valintoja, joilla minimoisimme osaltamme riskiä:

• Lähdimme matkaan autolla, jolloin jonottaisimme laivaan tai laivasta omassa kuplassamme.
  • Autokannen ja hytin välin liikuimme mahdollisimman ruuhkattomasti. Helsingistä lähdettäessä hissille kertyi hiukan jonoa, joten valitsimme portaat. Paluumatkalla meillä oli tuuria ja saimme käyttöömme melko tyhjän hissin.
  • Illalliset ja aamiaiset söimme pienemmissä ravintoissa.
  • Perillä Maarianhaminassa valitsimme ruuhkattomiksi arvioimiamme kohteita.

Laivayhtiö on myös pyrkinyt tekemään kaikkensa turvallisen matkustuskokemuksen eteen mm. näillä ohjeilla.

Maarianhaminan risteilyt toteutetaan Baltic Queen -laivalla, joka normaalista liikennöi Tallinnan ja Tukholman väliä, eli laiva oli meille, kuten kai useimmille suomalaisille, ihan uusi tuttavuus. 10-12.7. risteilyllä matkustajia oli vain neljäsosa laivan kapasiteetista, joka kyllä näkyi väljyytenä monessa kohdin.

Pääosin kaikki sujuikin hyvin ja siltä osin kun ruuhkia syntyi kyse oli ihmisten välinpitämättömyydestä. Helsingistä lähdettäessä illalliselle muodostui jono, jonka turvaväleissä oli etenkin lapsperheiden osalta toivomisen varaa. Korjaavana toimenpiteenä muutimme toisen illan illallisvarauksemme myöhäisempään ajankohtaan.

Maarianhaminassa Ahvenanmaan merimuseoon muodostui sinnekin museon avautuessa hiukan jonoa, mutta museolla turvavälejä jossain määrin noudatettiinkin ja sisällä museossa ihmiset kulkivat sen verran eri reittejä, ettei turhan läheisiä kontaktitilanteita syntynyt.

Mutta huolet sikseen, vaikka asia olikin terveellä tavalla mielessämme eri tilanteissa, niin päällimmäisenä tunteena oli kuitenkin ilo kesäisestä laivamatkasta yhteen suosikkikohteistamme, Ahvenanmaalle!

Autojonossa Helsingissä Päivä Maarianhaminassa risteily
Tästä se alkaa, Länsisatamasta
Baltic Queen
Baltic Queen Maarianhaminassa automatkailijan näkökulmasta

DeLuxe-hytti tuntui kodilta

Iän myötä olen entistä vahvemmin omaksunut periaatteen, että miksi lähtisin matkalle ankeampiin oloihin kuin kotona, joten vaikka risteilyllä Maarianhaminaan viivyimmekin laivassa vaan kaksi yötä, niin mieluiten nukun ne kaksi yötä kuin olisin kotona nukkunut. DeLuxe-hytissä on parisänky, pieni oleskeluryhmä ja työpöydäksikin kelpaava pöytä. Minibaarin sisältö kuuluu matkan hintaan ja välipalaksi voi halutessaan tilata hyttiin ennakolta pienen hedelmäkorin. Hyvinkin siis kodinomaiset olosuhteet, jääkaappia ja pientä välipalaa myöten. Merinäköala on kyllä aavistuksen verran parempi kuin kotona.

DeLuxe Tallink Silja Baltic Queen Päivä Maarianhaminassa risteily
DeLuxe Baltic QueenDeLuxe herkut

Syödään ravintolassa!

Koronakeväänä tulikin syötyä kotiruokaa (ja vähän noutoruokaa) ihan riittämiin, joten muutamakin päivä ravintolaruokia tuntui taas oikeasti kivalta!
Menomatkalla söimme Grill House -ravintolassa ja pidimme sen sanoisinko mutkattomasta ja rennosta menosta, vaikka annokset olikin kauniisti aseteltuja.

Ravintolassa usein kumpikin meistä valitsee lempiruokiaan, joita siltä osin kuin ne eivät ole samoja, valmistamme kotona harvemmin. Tällä logiikalla päädyimme  ankanfileeseen kauden uunikasviksilla ja kirsikkakastikkeella ja alkuruokalistalta löytyneeseen Toast Skageniin. Ankka oli mehukasta, mutta alkuruokakokoinen Toast Skagenista ei nyt tietysti ihan ollut kokonaiseksi ateriaksi. Lasse paikkasi asiaa paitsi ankan mukana tulleilla maalaisranskalaisilla myös juustolautasella siinä missä Pirkolle riitti mansikka-trifle kinuskikastikkeella, kauracrumblella ja vaniljajäätelöllä.

Grill House Baltic Queen Päivä Maarianhaminassa risteily
Tästä se lähtee, kesän ensimmäinen risteily!

Grill House Baltic Queen Grill House Baltic Queen Päivä Maarianhaminassa risteily Grill House Baltic Queen Grill House Baltic Queen Päivä Maarianhaminassa risteily

Toisen illan ravintolavalintamme oli vaihtelun vuoksi Gourmet Baltic Queen, mutta jos olisimme viipyneet laivalla vielä kolmannenkin illan, olisimme kyllä palanneet Grill Houseen, jossa tunsimme olevamme enemmän kotonamme. Ei niin, että Gourmet-ravintolassakaan mitään vikaa olisi ollut, päinvastoin, esimerkiksi palvelu vähän myöhemmin illalla oli todella nopeaa ja ystävällistä, mutta suppealla ruokalistalla olleet vaihtoehdot olivat ehkä vähän liiankin hienoja Ahvenanmaan retkipäivän iltaan.

Päädyimme yrttitäytettyyn kanaan sitruunavoikastikkeella, uusilla perunoilla ja varhaisvihanneksilla ja härkään pitkäpippurilla ja koivusiirapilla friteerattujen perunoiden ja savustetun tomaattisalaatin kanssa. Härkä oli niin mureaa, että se olisi käynyt nyhtöhärästä! Jälkiruoan osalta tyydyimme jo jakamaan yhden annoksen raparperikeittoa, mansikkasorbettia ja vaahterasokerikeksiä.

Gourmet Baltic Queen

Gourmet Baltic Queen Päivä Maarianhaminassa risteily
Aika ovela yhdistelmä tuo raparperikiisseli ja mansikkasorbetti

Aamiaisherkkuja

Illallisilla on helppo välttää buffet-ruokailuja, mutta laivan molemmat aamiaiset on toteutettu buffet-muodossa. Toki Grill It -ravintolan Special Breakfastissa oli pienen hintaeron myötä mukavasti vähemmän väkeä. Ruuhkia ei onneksi kuitenkaan syntynyt ja kuten illallisellakin, käsidesiä oli näkyvästi tyrkyllä ravintolaan mentäessä – hyvä niin!

Buffet-aamiaisen valikoima oli riittävä – eiköhän sieltä jokainen löytänyt omansa ja vähän enemmänkin, juomia myöten. Kahvikoneelta näytti löytyvän aika monta erikoiskahvivaihtoehtoa, mutta teenjuojalta ne jäivät testaamatta.

Aamiaisten osalta jäin miettimään, kevään koronarajoitusten innoittamana, että voisiko laivoilla olla vielä kolmaskin vaihtoehto, sellainen johon kuuluisi vaan kahvi/tee, appelsiinimehu, ehkä paahtoleipä ja valinnainen pöytiintarjoiltava vaihtoehto esimerkiksi munakas ja pekonia tai pannukakkuja ja hilloa tai jogurttia ja hedelmiä?

Baltic Queen aamiainen
Aamiainen kuin kotona – leikkeleitä tai kuohuviiniä tosin harvemmin kotona nautimme aamulla
Baltic Queen aamiainen Päivä Maarianhaminassa risteily
Kallen mätitahnan kysyntä taisi ruotsalaisten puuttuessa olla vähän normaalia vähäisempää

Taxfree-ostoksia

Ihan alkuperäisenä ajatuksena oli välttää laivalla ei-välttämätöntä liikkumista, mutta lopulta tulimme siihen tulokseen, että kyllä merimatkalla taxfree-ostokset ovat välttämättämiä!

Ennen Supermarketin löytymistä ”eksyimme” myös hetkeksi tutkimaan muotipuolen tarjontaa, sillä esimerkiksi viime kesänä Tukholman reissulta mukaan tarttui Freequentin neuletakki ja Desigualin viitta, eli laivan merkki- ja kokovalikoimat ovat mielestäni yllättävänkin hyvät ja laajat.

Tällä kertaa järki kuitenkin voitti ja totesin, että kesävaatteita ei oikeastaan tälle kesälle enää kannata ostaa ja syksyä ei myymälässä ihan vielä näkynyt. Pitää siis palata asiaan alkusyksyllä, ehkä Helsinki – Tallinna -reitillä …

Baltic Queen muotia
Freequentin paidalla on sanoma ja SoyaConceptin paita kyllä vähän houkutti

Löytyi se Supermarketkin lopulta ja kuohuviinihyllyllä melkein kiljahdin ilosta: viime syksynä kannoimme Rabarbrata Kaubamajasta Tallinnan kaduilla repuissamme, kun sitä juuri silloin ei laivalta löytynyt, mutta nyt löytyi myös Maarianhaminan reitiltä! Suosikkisuklaatakin – no suklaa ei nyt ehkä ole ihan gourmet-tasoa, mutta näitä pieniä ”suklaalaukkuja” on vaikea vastustaa – löytyi tälläkin kertaa.

Supermarketin jonoissa pidettiin jonkinlaisia turvavälejä ja isot We have missed you -kyltit muistuttivat nekin omalla tavallaan poikkeuksellisesta keväästä.

Rabarbra Päivä Maarianhaminassa risteilyTallink Silja suklaalaukku

Hyvästi Ahvenanmaa – tältä erää

Ulosajo autokannelta aamulla sujui joutuisasti ja tallustelimme Itäsatamassa jo 9:15. Takaisin laivalla piti olla viimeistään 17:45, mutta palasimme jo vähän viiden jälkeen – olimme vaan ehtineet jo tekemään kaiken mitä olimme suunnitelleet. Paluumatkan illallisvarauksemme oli kuitenkin vasta klo 20, joten meillä jäi kivasti aikaa seurata laivan lähtöä Maarianhaminasta ja säänkin jo siinä vaiheessa suosiessa katselimme pitkään merta yläkannelta, aina Kobba Klintarna -luodolle asti. Kobba Klintarna -luodolle tehdään päiväretkiä Maarianhaminasta – ehkä sitten ensi kerralla? Sen verran kivan näköiseltä tuo paikka näytti ainakin näin alkuillasta.

Ensimmäisenä iltana ehdimme kannelle vasta illallisen jälkeen, mutta oikeastaan juuri sopivasti auringonlaskuun.

Päivä Ahvenanmaalla

Kobba Klintar Päivä Maarianhaminassa risteily  Auringonlasku Suomenlahdella

Kesän risteilyvaihtoehdot

Kerrataanpa vielä lopuksi tämän poikkeuskesän mainiot risteilyvaihtoehdot.

• Baltic Queen risteilee Maarianhaminaan perjantai-iltaisin heinäkuun ajan ja elokuussa vielä on kaksi kertaa, keskiviikkona 19.8. ja perjantaina 21.8. Jos en olisi nyt jo Maarianhaminassa tänä kesänä käynyt, niin tuo elokuun keskiviikon lähtö kiinnostaisi ehdottomasti ajatellen sitä, että arki-iltana laivalla saattaisi olla väljää ja rauhallista.
  • Silja Serenadella pääsee Riikaan elokuun puoleen väliin asti joka toinen päivä ja maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin aina elokuun loppuun asti. Kävimme risteilyllä Riikassa viime keväänä, mutta tänä kesänä Riikaan olisi mahdollisuus myös jäädä pariksi yöksi ja palata Helsinkiin vasta laivan seuraavalla reissulla – tai palata Helsinkiin maata pitkin Tallinnan kautta.
  • Saarenmaallekin pääsisi tänä kesänä yhdellä risteilyllä. Victoria lähtee matkaan Helsingistä 27.7. ja palaa Helsinkiin parin yön päästä, eli kuten Maarianhaminankin risteilyillä aika Kuressaareen jää kokonainen päivä. Olisi ollut kiva kerrata Kuressaartakin, mutta valitettavasti olimme jo ehtineet sopia muuta tälle viikolle.
  • Tallinnaa tietysti unohtamatta, mutta sille suunnallahan kesä ei ole niin poikkeuksellinen.
    Erilaisia vaihtoehtoja on tarjolla useita, lyhyemmästä pitempiin hotellilomiin.
  • Tallinnaan pääsee myös päiväksi suoraan Turusta tänä kesänä.
Tallink Silja laivat
Kaikki Tallink Siljan laivat ovat taas merellä (kuva Tallink Silja)

Baltic Queen Päivä Maarianhaminassa risteily

1. says: Melissa

Mua vähän aina nolottaa, kun en ole koskaan ollut Maarianhaminassa. Meillä tosin on tuo reissu suunnitteilla, mutta koska mulla ei tuota lomaa ollut ja mies innostui Riikasta, niin…Valinta oli sitten sen mukainen. Mutta kyllä me vielä tuonne mennään :)

Kiitos Melissa! Riikakin on kyllä tosi kiva risteilykohde – ja Tallink Siljahan juuri ilmoitti, että jatkavat noita Riikan risteilyjä koko loppuvuoden.

2. says: Annukka | HappyAnnukka

Siitä on monta vuotta kun olen Tukholmasta Tallinnaan tuolla laivalla matkustanut, ja tutulta näyttää edelleen. Noita TallinkSiljan laivoja on kyllä viime aikoina paljon uudistettu, onkohan Baltic Queeniin tulossa uudistusta…

Kiitos Annukka! Tiedä hänestä, ei se nyt kovin kulahtaneeltakaan vaikuttanut ja ulkopuoleltahan laiva on iloisen piristävä näky :-)

3. says: Marjo

Ahvenanmaalla olin ensimmäistä kertaa toissa syksynä ja menetin kyllä sydämeni. Koskaan emme lapsuudessa sinne saakka matkustaneet vaikka muuten Suomi aika huolellisesti tuli koluttua. Myöskään koulun luokkaretket eivät vieneet Ahvenanmaalle. Kahden päivän reissussa ehdin nähdä aika paljon mutta jäi polte moniin juttuihin, jotka pitäisi päästä vielä kokemaan. Jos ei tänä kesänä niin sitten ensi vuonna. Baltic Queen on minullekin vieras mutta näyttää ihan kivalta laivalta.

Kiitos Marjo! Lapsuuteni Turussaja osan aikuisikää kesälomia purjeveneessä viettäneenä Ahvenanmaa on aina innostanut. Tänä kesänä kävimme siellä vaan päiväseltään, mutta mietin kyllä, että josko vaikka jo ensi kesänä taas viipyisi siellä pitempäänkin.

4. says: tuulanneli

Ahvenanmaa on meillä myös matkustuslistalla mutta emme ole vielä sinne ehtineet. Toivottavasti joskus tulevaisuudessa.

Kiitos kommentistasi! Kyllähän tuo tietysti vähän paneutumista vaatii, että Maarianhaminaan pääsee, laivalla, saaristolautoilla, lentäen – tai omalla veneellä. Mutta lopputulos on kyllä palkitseva :-)

5. Olen nyt koronalingon ja kesän runsaan laivamatkustuksen myötä alkanut ymmärtää miksi ihmiset valitsevat auton mukaan näille reissuille. Itse autottomana olen jo tottunut olemaan kantojuhta, mutta kuulemma kätevä tapa myös kuljettaa ne Rabarbrat (mitä pääsin itsekin maistamaan Tallinnassa – ihanaa!) ja muut mahdolliset painavat ostokset maihin ;)

Kiitos kommentistasi! Lisäksi auton laivalle ottaminen ratkaisee paikoitusongelman satamassa :-)

6. Tämä kesä on kyllä oikea risteilyjen kesä Tallinkilla ja Siljalla! Tosi mielenkiintoisia vaihtoehtoja valikoiamassa ja tätä Ahvenanmaata mietin itsekin yhtenä vaihtoehtona tälle kesälle, mutta sitten päädyin valitsemaan Riian risteilyn. Ehkä ensi kesänä olisi vihdoin ja viimeinen Ahvenanmaan vuoro!