Itä-Suomen parhaat

Karhu Nurmes

Kesän Suomi-roadtrippimme suuntautui tänä vuonna Itä-Suomeen. 1563 kilometriä, 5 täyttä päivää, 4 yötä, 3 hotellia/huvilaa. Kilometrejä emme olisi kaivanneet yhtään lisää, mutta päiviä olisi kyllä voinut olla pari lisääkin.

Espoosta Punkaharjulle

Päivän paras – tauko Miekankosken kahvilassa. Vain muutama viikko ennen reissuamme tulin lukeneeksi Taloussanomien jutun Suomen parhaista taukopaikoista. Niistä kaksi olikin entuudestaan tuttuja: Design Hill Salon lähellä ja Vaskikello Pohjois-Pohjanmaalla. Miekankoskesta emme tätä ennen olleet koskaan kuulleetkaan, mutta nyt päätimme poiketa sinne, vaikka matkaa päätieltä olikin muutama kilometri. Kyllä kannatti: Miekankoski tarjosi todella kesäaamun tunnelmaa parhaimmillaan!

Miekankoski Roadtrip Nurmekseen

Design Hillin tyylistä ja tunnelmasta olen siitäkin pitänyt, joskin se on ehkä jo enemmän shoppailu- kuin taukopaikka. Vaskikello taas käy, hienoisessa outoudessaan, hyvinkin nähtävyydestä.

Tarkemmin muutamasta pysähdyksestä Mikkelissä ja Punkaharjusta tuonnempana.

Punkaharjulta – Nurmekseen

Hotelli Punkaharju on tänä kesänä ollut ilmeisen hyvin varattu heti rajoitusten poistuttua. Huonetta jo kesäkuun alussa varatessamme olimme jo varsinaisen hotellin osalta myöhässä, mutta Keisarinnan huvilasta löytyi sentään pieni vapaa huone haluamaamme ajankohtaan.

Punkaharju – Nurmes välillä poikkesimme Parikkalan patsaspuistossa, Joensuun vierasvenesatamassa lounaalla ja Kolilla. Jos näistä pitäisi jostain syystä valita vain yksi, niin ehkä sitten kuitenkin lievästä ruuhkaisuudestaan huolimatta Koli.

Koli Roadtrip Nurmekseen

Nurmes (ja vähän Kuhmoa)

Nurmeksessa majoituimme Kainiemessä Villa Erikaan, joka olisi lisäksemme majoittanut kevyesti kymmenen muutakin ihmistä. Mutta nyt turistit itärajan takaa eivät pääse Suomeen, joten tilaa löytyi yrittäjän kannalta liiankin hyvin. Pielisen rannalla oleva huvila tarjosi hulppeat puitteet paitsi itse huvilassa, myös lähiympäristössä – veipä samalla niemellä kesäänsä viettävä omistajapariskunta meidät veneretkellekin heti ensimmäisenä iltana.

Nurmeksessä kävimme myös pienellä vaelluksella Äksyjen ämmien hellässä huomassa, mutta kyllä Nurmeksen kohokohta sittenkin oli karhun näkeminen luonnossa Nurmeksen ja Kuhmon rajalla. Myös kävely karhukojulta takaisin autolle öisen metsän läpi sammakoita väistellen kävi sekin hyvinkin elämyksestä!

Lue tästä minkälainen oli yö karhukopilla:

Karhuja Suomen luonnossa

Nurmeksesta Jyväskylään

Lyhyiden yöunien jälkeen käännyimme takaisin etelään, hiukan väsyneinä, mutta onnellisina – olimmehan nähneet karhun! Sää suosi meitä edelleen ja saimme kierrellä Valamon luostarin alueella kastumatta. Valamon lisäksi päivään mahtui nostalgiaretki Partaharjulle, jossa ystävälliset rippikoululaiset opastivat meitä tarvittaessa – ihan kaikki yksityiskohdat ja reitit eivät olleet tallentuneet mieliimme 60- ja 70-luvulla Partaharjulla osittain vietetyistä kesistä.
Päivän paras: Valamon puutarha venerantaan vievän kävelytien varrella.

Valamo Roadtrip Nurmekseen

Partaharju 1972
Naamoja Partaharjulla kesäkuussa 1972

Jyväskylästä Espooseen

Hotelli Yöpuussa vietetyn yön jälkeen viivähdimme vielä Jyväskylässä lyhyen aamukävelyn verran. Kävelimme hotellilta Seminaarinmäelle ja poikkesimme Kortesuon kaupunginosassa, katsomassa Wilhelm Schildtin katua. Hartolassa ”kertasimme” La Kar de Mumman taukopaikan, mutta toisella kertaa vierailtuna se ei enää innostanut yhtä paljon kuin ensimmäisellä kerralla. Poikkeamisen Struven ketjun pisteellä Porlammilla päätimme sittenkin ohittaa, sillä ajoittain satoi aika rankastikin. Joku toinen kerta sitten – tai sitten ei, kävimmehän jo Oravivuorella Struven pisteellä muutama vuosi sitten. Viimeiseksi taukopaikaksi valitsimme Kauppakeskus Kaaren, jossa paitsi söimme myöhäisen lounaan, teimme hiukan ostoksia Luhdan outlet-myymälässä. Muut tuliaiset matkan varrelta olivatkin enimmäkseen nestemäisiä: kuohujuomia Kenkäverosta, viinejä Valamosta ja raparperimehua La Kar de Mummasta.

Päivän paras? Kukkakimput Jyväskylän torilla!

Struven ketju: Oravivuori

Lisää kaikesta kokemastamme lähiviikkoina – ensimmäisenä tietysti illasta karhukojulla!

, , , ,

1. Kävimme Mikon kanssa kesän alussa Punkaharjulla kävelemässä luontopolkuja. Hotelli Punkaharjun alue on varsin viehättävä! Haluaisinkin palata sinne vielä uudestaan suvun naisten viikonloppureissulla. Täytyy siis ilmeisesti varata majoitus hyvissä ajoin.

Kiitos Marika! Yrittäjän kannalta tietysti hyvä, että paikka on täyteen varattu, mutta satunnainen matkailija saattaisi nauttia myös tilanteessa, jossa ihan *kaikki* eivät ole siellä samaan aikaan :-)

2. says: Reissu-Jani

Yllättävä tuo Mäntyharjun Miekan kosken kahvilan nousu — lehtijutun perusteella. Upea paikkahan se on, kieltämättä, ja monesti siellä käynyt kun mökki on siinä lähellä. Myös patsaspuisto Parikkalassa on kokenut uuden ”renesanssin” vaikka siitäkin moni on aiemmin vaan ohi ajanut pysähtymättä. Tänä kesänä tuli myös tutustuttua paremmin Mäntyharjun vieressä olevan Hirvensalmen tarjontaan — ja sieltä löytyikin sellaisia helmiä että. Niistä pitää olla hiljaa ettei kaikki syöksy sinne jonottamaan.

Kiitos Jani! Helposti asioiden bongaamisesta innostuvana etenkin kun huomasin, että kaksi noista kolmesta ovat jo tuttuja, niin pakkohan tännekin oli päästä :-) Ja tosiaan, kesäaamuna, auringon paistaessa, olihan se hieno paikka. Jopa uittomuseossa hetken kiertelin.

Kiitos Elisa! Kirjoitan varmaan tuosta Parikkalan patsaspuistosta vähän myöhemmin ja yritän siihen juttuun löytyy kivan kokoelman kuviakin sieltä.

Kiitos kommentistasi! Punkaharjulla ja sen lähistöllä on kyllä tarjolla ainakin kesäisin paljonkin erilaista tekemistä.

3. Valamon ja Kolin osalta kuljimme kesällä samoja reittejä. Jyväskylässä kävin myös mutta eri reissulla. Miekankosken kahvilasta minäkään en ole aikaisemmin kuullut, mutta näyttää hienolle paikalle. Aurinkoisena kesäaamuna tuolla kelpaisi kahvit juoda. Huikeaa tuo karhun näkeminen. Se olisi hienoa joskus kokea. Onko siellä kopissa mahdollista olla yötä? Muistelen lukeneeni sellaisestakin, mutta noita retkiä varmaan erilaisia.

Kiitos Merja! Kopissa on tosiaan, tässä jossa me olimme, ja mitä ilmeisemmin monessa muussakin, mahdollista olla koko yökin. Meillä noutoajankohdan sai valita 01 tai 06 vaihtoehdoista emmekä halunneet jäädä pääosin pimeään yöhön aina 06:een asti, kun meillä muukin majapaikka oli varattuna.

4. ”1563 kilometriä, 5 täyttä päivää, 4 yötä, 3 hotellia/huvilaa” huh olihan ajoa noille päiville!!
    tai jotenkin tuntuu sille Suomessa :)
    Normaalisti omalla kesälomalla kun menee se 1800km pariin päivään..
    Miekankoski on upea etenkin auringonlaskun aikaan.
    Navin reittivaihtoehdosta riippuen ajetaan tota reittiä mökiltä kotiin / mökille ja tää mesta on upea!!

Koli on aina upea mutta tainnut olla todella tukossa tänä vuonna joten sinne menosta en edes haaveile!

Hienoja kuvia ja mukavan kuuloinen matka teillä!

Kiitos kommentistasi! 1800 km parissa päivässä ei paljon pysähdyksiä sitten taida sallia, tai sitten pitää olla liikkeellä aamuvarhaisesta ilta myöhään :-)

5. Hotelli Punkaharju on todellakin ollut suosittu tänä kesänä. Noh… jonain päivänä sitten sinne.

Tuo Vaskikello osuu mulla aina matkan varrelle ajaessani Helsinkiin tai takaisin. Ihan kannatuksen vuoksi käyn mielummin siellä tauolla, kun tien toisella puolella olevassa ABC-liikennemyymälässä.

Kiitos Anna! Suosittu, selvästikin, mutta pienen hotellin on ilmeisesti silti aika haastavaa pärjätä Suomen lyhyellä kesäsesongilla.