Välipysäkkinä Singapore

Singapore flag feature

Korona-ajan matkailuna kirjoitin blogiimme maayhteenvetoja maista, joissa olemme käyneet ainakin kolmesti. Viimeisin, huomaamani, tällainen maa on Singapore. Itse asiassa kesällä tuli pistäydyttyä siellä jo neljännen kerran, mutta vasta nyt tajusin, että Singaporestakin olisin voinut kirjoittaa maayhteenvedon jo vaikka toissavuonna!

Helsingistä Balille

Kesällä matkustimme Balille Finnairin tätä nykyä 13 tunnin suoralla lennolla Singaporeen. Pitkä lento oli perillä Singaporessa vasta illalla, joten jäimme Singaporeen yöksi ja jatkoimme Denpasariin vasta seuraavana aamuna. Yövyimme Changin ylistetyllä lentokentällä, mutta kuitenkin ”landside” eli vaikkakin Yotelair Singapore Changi sijaitsi kävelyitäisyydellä lentokentältä, niin sinne päästäksemme jouduimme kuitenkin menemään immigrationin läpi kaikkine siihen liittyvine muodollisuuksineen. Latasimme etukäteen jopa ohjeiden mukaisesti Singaporen koronasovelluksen, vaikkei sitä sitten meiltä kukaan kysynytkään.

Maabongariyhteisöissä käydään ajoittain keskustelua siitä, että minkälainen vierailu maassa kelpuutetaan käynniksi kyseisessä maassa. Tyypillisimpiä kriteerejä on maahantulomuodollisuuksien selvittäminen, joillakin vähintään yksi ateria, joillakin jollain nähtävyydellä vierailu, joillakin jopa yöpyminen. Näillä kaikilla kriteereillä tämän kolmannenkin pistäytymisemme Singaporessa voinee laskea käynniksi kyseisessä maassa. Aterian söimme yhdessä Changin ostoskeskuksen lukuisista ravintoloista ja nähtävyydeksi voisi ehkä kelvata jos ei pelkkä jättimäinen ostoskeskus, niin sen sisällä oleva vesiputous, joka kävimme ihailemassa niin ilta- kuin aamuvalaistuksessa.

Maahantulomuodollisuudet Changi vesiputous

Brunei – Singapore – Helsinki

Toinenkin käyntimme Singaporessa oli lyhyt. Syksyllä 2014 olimme palaamassa viiden viikon Kaakkois-Aasian kiertueeltamme. Lentomme Brunein pääkaupungista, Bandar Seri Begawanista saapui Singaporeen aamupäivällä ja Finnairin lento Singaporeen lähti vasta keskiyöllä, joten vietimme päivän Singaporen silloin uudempia nähtävyyksiä kierrellen. Marina Bay Sands -hotellia tai Gardens by the Bay -puistoa ei ollut vielä syksyllä 1997, jolloin ensimmäisen kävimme tässä kaupunkivaltiossa.

Last stop: Singapore

Helsinki – Bangkok – Singapore – Jakarta – Sydney

Pisimmän ajan Singaporessa vietimme syksyllä 1997, jolloin kävimme kaupungissa, tuolloin ihan oikeasti, kahdesti, sekä meno- että paluumatkalla Australiaan/Australiasta.

Menolennon reittinä oli Helsinki – Bangkok – Singapore, jossa olimme puoliltaöin. Päiväkirjani mukaan majoituimme Le Meredien -hotelliin, josta sittemmin on ilmeisesti tullut Concorde Hotel Singapore. Seuraavana päivänä kiertelimme kauppakeskuksia, kävimme Raffles-hotellin baarissa juomassa Singapore Slingit ja koimme trooppisen, hetken kestävän kaatosateen. Illalla matka jo jatkui Singapore – Jakarta – Sydney -reitillä.

Singapore Raffles

Singapore Slingit

Brisbanesta Helsinkiin

Vietettyämme pari viikkoa Australiassa, mm. Sydneyssä, Cairnsissa ja Brisbanessä lensimme Brisbanesta Singaporeen ja saavuimme taas samaiseen Le Meredien -hotelliin myöhään illalla. Päiväkirjastani löytyy myös merkintä, että jonkun singaporelaisen lentoyhtiön kone oli pudonnut välillä Jakarta – Singapore Palembaangin tienoille: 104 kuollutta. Luultavasti uutinen on pysäyttänyt paitsi Jakartan ja Singaporen takia myös tapahtuma-aikansa takia. Vähän samaan tapaan kuin aikoinaan olimme jatkamassa Istanbulista Bishekiin yölennolla tilanteessa, jossa olimme Istanbulissa juuri kuulleet uutiset Germanwingsin silloin vielä käsittämättömättömästä onnettomuudesta. Molemmat onnettomuudet osoittautuivat sittemmin sattumalta ohjaajan itsemurhalennoiksi.

Tällä kertaa olimme Singaporessa jopa kaksi yötä, joten ehdimme sunnuntaina viettämään päivällä aikaa Millenia Walk -ostoskeskuksessa ja illan Sentosan saarella. Sentosalle matka taittui kaapelivaunulla ja saarella kävimme ainakin akvaariossa, sillä muistiinpanoissani esiintyvät mm. iso mustekala, jättiravut ja rauskut. Myös musiikki- ja valoshowt ovat jääneet oikeasti mieleen. Tuolta kerralta Singaporesta on myös jäänyt mieleeni se, että taksijonot olivat säännöllisesti järkyttävän pitkiä ja sen takia esimerkiksi illalla (yöllä) Sentosalta palatessamme päädyimme lopulta etsimään taksin sijaan edes jotenkin sopivan bussin.

Maanantainakin ehdimme vielä shoppailemaan. Siinä missä nyttemmin harvoin tuomme matkoiltamme mitään jääkaappimagneettia isompaa, niin 90-luvulla selvästikin vielä shoppailimmekin maailmalla. Toisaalta 90-luvulla tavarat eivät olleet kaikkialla maailmassa enemmän tai vähemmän samoja eikä niitä yleensä voinut tilata Suomeen netistä.
Ennen iltalentoa Singapore – Bangkok – Helsinki kävin vielä kampaajallakin. Kampaajakäynnistä mieleeni on erityisesti siihen jotenkin ilmeisesti vakiona liittynyt päähieronta, sillä tuskin sitä olisin osannut erikseen pyytääkään, kun en sellaista sitä ennen ollut koskaan kokenut!

Singapore 1997
Joulun aikaa Singaporessa 1997

Sentosa Singapore Sentosa Singapore

Vielä kerran Singapore?

Jotenkin en usko, että päätyisimme enää varsinaisesti kaupunkilomalle Singaporeen. Sen sijaan lienee edelleen mahdollista, että jonkun matkan lentoreitti tulisi menemään Singaporen kautta ja silloin aikatauluista riippuen saattaisimme viivähtää kaupungissa hetken. Tuolla vuoden 1997 Australian matkallamme pysähdykset mennen tullen Singaporessa olivat tietysti pääosin lentoyhteyksien ohjaamia, mutta oli niissä mukana myös ajatus siitä, että saamme hiukan aikaeroa kurottua umpeen jo matkan varrella. Samaisesta syystä voisin teoriassa kuvitella päätyväni kaupunkiin vielä joskus. Ehkä jos ihan yöksi jäisimme, niin pitäisi harkita tuota Marina Bay Sands -hotellia :-)

Kaikki blogimme jutut Singaporesta pääset lukemaan myös tästä.

Jutun otsikkokuvan tausta on Apollomatkojen Singaporen matkan mainoksesta.

1. says: Daniel

Sepä se on Singaporen kohtalo. Mäkin olen pysähtynyt kaupungissa monta kertaa, kun olen ollut matkalla jonnekin kauemmas. Pari yötä aikaeron ja kulttuurishokin tasoittelua, ja sitten eteenpäin Australiaan, Itä-Timorille, Bruneihin, Balille. Aika samoihin kohteisiin olemme näemmä lentäneet Singaporen kautta.

Koronan jälkimainingeissa olen kuitenkin tänä vuonna tehnyt tuonne kaksi matkaa niin, että Singapore on ollut matkan ainoa kohde. Ensin huhtikuussa maskien ja appien ja QR-koodien kanssa ja nyt lokakuussa ilman niitä. Singaporella on ollut paljon annettavaa, ei ole aika käynyt pitkäksi.

En ihan heti ole lähdössä uudestaan, mutta uskon, että päädyn Singaporeen vielä monta kertaa. Ja etteköhän tekin, vaikka sitten vain välipysäkille.

Kiitos Daniel! Tuo samoihin kohteisiin saman kaupungin kautta kertonee jotain lentoreiteistä, eli ei taida olla ihan sattumaa. Kesällä Singaporen lyhyttäkin vierailua varten latailtiin tosiaan vielä koronatodistuksia ja olihan siinä askartelua, etenkin kun meitä oli 5 hengen seurue kolmessa eri kotiosoitteessa, eli piti varmistaa, että kaikki muistavat ja osaavat ja … onneksi nuo meitä nuoremmat matkailijat ovat niin diginatiiveja, että taipuvat näihin kaikkiin latailuihin ja appeihin ehkä meitäkin helpommin!

2. Me ei olla kertaakaan käyty Singaporessa. Useaan kertaan meillä on kuitenkin ollut siellä vaihto. Nytkin käydessämme Malesian puoleisessa Borneossa, Bruneissa jaa Filippiineillä, oli vaihto Singaporessa. Harkinnassa oli (taas) muutaman päivän visiitti, mutta muut kohteet tuntuivat taas kiinnostavammalta. Eiköhän joskus kuitenkin Singaporessakin tule käytyä.

Kiitos Mikko! Me taas emme ole kertaakaan onnistuneet tekemään Singaporessa ”vain” transittia :-)

3. says: Anna

Vietin ensimmäisellä Kaakkois-Aasian matkallani useammankin päivän Singaporessa. Mua vähän jännitti se koko reissu, joten Singaporessa oli mukava keräillä voimia ja rohkeutta. Hyvät muistot jäi tuosta kaupungista!

Kiitos Anna! Veljentyttäreni oli aikoinaan vaihdossa Thaimaassa pitempään ja hänellekin nämä kaupungit, Singapore, ja silloin vielä Hongkong, tuntuivat olevan sellaisia kivoja vähän enemmän länsimaisia keitaita välillä nautittavaksi.

4. Singapore on niitä paikkoja, joissa haluaisin vierailla uudestaan. Pari kertaa visiteerasin opiskeluaikoina, kun olin Malesiassa vaihdossa, mutta tuolloin ei ollut kalliissa maassa oikein varaa tehdä mitään. Yhdistäisin johonkin muuhun kohteeseen muutaman päivän pysähdyksen Singaporessa, pelkästään kaupunkivaltion takia ei kyllä lentää kannata 13h.

Kiitos kommentista! Kesällä Singaporessa oikeastaan vaan illallisella (+ yö lentokenttähotellissa) käydessämme tuo kalleus tuli kyllä vastaan. Matkassamme tuolloin mukana ollut nuoriso totesi kättelyssä, että heidän lomakassansa ei riittäisi täällä mihinkään – siinä missä se sitten Balilla riitti ihan kivasti.

5. says: Reissu-Jani

Olen käynyt Singaporessa yhden matkan aikana kahdesti – kyllä kahdesti. Lensin ensin Helsingistä Finnairilla Singaporeen kolmen päiväksi, josta jatkoin matkaa Kuala Lumpuriin bussilla viideksi päiväksi, josta sitten palasin takaisin Singaporeen muutamaksi päiväksi ennen kuin jatkoin Indonesiaan. Maa / kaupunki on hyvä transit kohde, mutta pidempään en siellä varmaan viihtyisi – viikko voisi olla sopiva aika. Minun piti matkustaa Singaporeen 50-v syntymäpäiviä viettämään ja olin suunnittelut jo matkani sinne Singapore Airlinesin first classissa ja hotellina Marina Sands Bay. Sitten tuli pandemia. Ehkäpä vielä joskus tulevaisuudessa palaan tekemään matkan ja käy juomassa sen imelän Singaporen Slingin myös Rafflessissa.

Kiitos Jani! Itseasiassa nuo meidänkin kaksi ensimmäistä pistäytymistä Singaporessa olivat yhteen ja samaan Australian matkaan liittyen, eli mennen tullen, välissä runsas pari viikkoa.
      Jotain ikonista tuossa Marina Sands Bayssä selvästikin on, kun se on monella (ollut) jonkinlaisissa suunnitelmissa :-)

6. says: Mari/Kodinvaihtaja

Ystäväperheemme asui kymmenkunta vuotta Singaporessa. Juuri kun aloimme suunnitella tosissamme reissua sinne, niin tuli korona. Muutoin Aasiassa ja Ausseissa olen viimeksi kunnolla ollut ennen lapsia.

Kiitos Mari! Singapore on tainnut ainakin ennen olla aika monenkin expatin työpaikkakaupunki. Itsellänikin on ystävä, joka edelleen muistelee Singaporen vuosiaan lämmöllä.

7. Meidän ensimmäinen ja ainakin toistaiseksi ainoa vierailu Singaporessa oli syksyllä 2010, ensimmäisen Kaakkois-Aasian reppureissun päätteeksi. Meillekin se oli lähinnä välipysäkki, kun paluulento Eurooppaan lähti sieltä (menolento oli Bangkokiin ja reitti kulki maateitse Thaimaasta Malesiaan ja edelleen Singaporeen, mutta vietettiin maassa kuitenkin kolmisen päivää. Tuossa ajassa ehti jo ihan kivasti tutustua nähtävyyksiin ja ajella paikallisjunilla ympäriinsä. Mieleen on jäänyt järkytys hintatasosta verrattuna Thaimaaseen ja Malesiaan, mutta muistissa on myös Sentosan saari keinotekoisine rantoineen, hyvät ruuat Little Indiassa ja China Townin mid-autumn juhlahumu.

Kiitos Anne! Tuo muistikuva Singaporen kalleudesta tuntuu kyllä olevan sen suhteen yhteinen havainto. Kuten sekin, että useimmat ovat pysähtyneet siellä vaan muiden kohteiden välillä, hyvin lyhyesti tai vähän pitempään, mutta harvempi vaikka viikoksikaan.

8. Me vietettiin Singaporessa syyslomaviikko muutamia vuosia sitten (ennen koronaa). Se oli tosi kiva reissu ja viikoksi riitti mukavasti nähtävää. Ei tarvinnut hiki hatussa juosta nähtävyydeltä toiselle, vaan käytiin katsomassa 1-2 paikkaa / päivä. Voisin mennä joskus uudestaankin, mutta en ehkä enää koko viikoksi.

Kiitos Merja! Osaltamme vielä joskus viikko Singaporessa lienee hyvin epätodennäköinen, mutta kiva kaupunki tuo toki on ja länsimaalaiselle ns. ”helppo” Aasian kohde – verrattuna vaikka Dhakaan, jossa nyt olemme.

9. Jähmetyin tuohon kansikuvaan, mikä on aivan mieletön! Pitikin kysymäni, että onko teidän ottama, mutta onkin siis Apollomatkojen. Tuoltahan se Singapore huikeimmillaan näyttää. Olen käynyt kahdesti, mutta en usko että välttämättä itsekään enää varta vasten kaupunkilomailen siellä. Varmasti toimii jatkossa juuri välipysäkkinä matkalla jonnekin toisaalle. :)

Kiitos Sanna! Juu, emme ole edes olleet Singaporessa illalla sen jälkeen kun tuo Marina Bay Sands on rakennettu :-) sillä viimeisin vierailumme oli vaan ”päiväretki” lentokentältä.

10. says: Ne Tammelat

Jos kaikki menee hyvin, niin tämä olisi meidän seuraava kohde. Odotetaan kyllä innolla reissua ja kaupungin nähtävyydet on listattu jo valmiiksi. Nappasin täältäkin vielä vinkit :)

Kiitos kommentista! Tuoreempia vinkkejä kaupunkiin löytyy varmaan helposti, edellisestä edes pistäytymisestämmekin kun on jo taas aikaa.