Rotkon reunalla Rondassa

Ronda Puente Nuevo

Jo noin kymmenen vuotta sitten vietimme syksyisen – ja pitkälti sateisen – viikon Aurinkorannikolla, tuolloin tukikohtana Fuengirola, jossa ystävillämme oli vielä tuolloin asunto. Fuengirolan rantabulevardin lisäksi teimme retkiä lähiseudulle, Marbellaan, Puerto Banukseen, Mijakseen, Malagaan, jopa Granadaan ja Alhambraan. Lopulta viikko loppui tuolloin kuitenkin kesken ja Ronda jäi kokematta. Siitä alkaen se on roikkunut listallani kohteita, jotka vielä joskus haluaisin nähdä. Kymmenen vuotta siihen meni, mutta nyt on Rondakin nähty ja koettu.

Bussilla tai junalla Rondaan

Saavuimme Rondaan bussilla Sevillasta, matka kesti runsaat kaksi tuntia nopeimmalla vaihtoehdolla – hitaampiakin oli tarjolla, mutta emme keksineet syytä valita sellaista. Rondasta jatkoimme kahden yön jälkeen samoin bussilla Malagaan, jonne matka kesti vajaat kaksi tuntia. Rondaan päässee ainakin Malagasta myös junalla, mutta ainakin toivominamme ajankohtina matka-aika olisi ollut melkein tupla. Saimme myös sosiaalisen median kanavissamme vinkin, että linja-autoasema on lähempänä keskustaa kuin juna-asema – tosin eroa taitaa olla vain joitakin satoja metrejä. No, joka tapauksessa, tulimme Rondaan ja lähdimme Rondasta bussilla ja kävelimme kevyesti linja-autoasemalta hotellillemme, Parador de Rondaan Plaza de Espana -aukiolla, ja takaisin.

Jos olisimme käyneet Rondassa syksyllä 2012, olisimme varmaankin tyytyneet päiväretkeen, mutta odotettuamme vierailua tässä yhdessä Euroopan vanhimmassa kaupungissa yli vuosikymmenen, tuntui väärältä ohittaa se päiväretkellä, joten olimme varanneet kaupungille  vajaat kaksi vuorokautta, eli viivyimme siellä kaksi yötä ja siis yhden kokonaisen päivän.

Damas Sevilla Ronda
Bussi Sevillasta Rondaan – ja myöhemmin bussi Rondasta Malagaankin – oli ihan täynnä, eli kannattaa ostaa liput etukäteen netistä!

Puente Nuevo

Perille saavuttuamme ja aikamme elämämme ensimmäistä Parador-hotellia ja huoneemme parvekkeelta avautuvaa näköalaa ihasteltuamme lähdimme tutustumaan pienen kaupungin halkovaan El Tajo -rotkoon ja etsimään näkymää rotkosta Puente Nuevo -sillalle. Rotko on syvimmillään 120 metriä syvä tai korkea, riippuen tietysti katsooko sitä ylhäältä rotkon reunalta vai alhaalta Guadalev -joen partaalta. Rotkon yläreuna tuli meille tutuksi – asuimmehan ihan sen äärellä, mutta ihan alhaalla virtaavan pienen joen tasolle emme missään vaiheessa laskeutuneet.

Puente Nuevo, uusi silta, ei näytä kovin uudelta eikä se sitä olekaan – onhan se valmistunut jo vuonna 1793. Edellinen paikalla ollut siltä romahti vuonna 1735 ja vei mennessään 50 henkeä, mutta tämä uudempi on nyt siis kestänyt jo yli 200 vuotta. Syytäkin on kestää, sillä nykyisin sillalla ei ainakaan päiväsaikaan taida olla minään hetkeä 100 henkeä vähemmän ihmisiä.

Parador de Ronda -hotelli
Hotellimme, Parador de Ronda, sijaitsi aivan rotkon reunalla, okealla Puente Nuevo
Parador de Ronda -hotelli näköala
Näköala hotellilta Mirador de Ronda -näköalapaikalle
Näköala ensimmäiselle retkikohteellemme eli tuolle pienelle kielekkeelle tuossa kuvan keskivaiheilla, jossa näkyy ihmisiä pieninä pisteinä

Puente Nuevo yhdistää Rondan vanhan ja uuden kaupungin, La Ciudadin ja El Mercadillon, toisiinsa. Plaza de Espana on uuden kaupungin puolella ja lähtemällä siitä ylittämään siltaa ja kääntymällä oikealle Calle Tenoriolle päätyy Plaza de Maria Auxiliadoralle, josta lähtee kivetty polku alas rotkoon. Toki voit myös naputella käyttämääsi karttaohjelmaan vaan paikaksi Mirador Puente Nuovo de Ronda, eli uuden sillan näköalapaikan. Matka alas ei ole kovin pitkä ja pääosin laskua/nousua lukuunottamatta helppokulkuinen. Ihan lopussa pienelle kielekkeelle vievä, ehkä jo epävirallinen osuus, on sateella luultavasti liukasta maastoa, mutta normaalisti ihan käveltävissä sekin, niin alas kuin ylös.

Ronda

Jo paluumatkalla, edelleen ihan freesinä :-)
Ronda vanha kaupunki
Santa Marian kirkko vanhassa kaupungissa

Puente Viejo

Rondassa on Puente Nuevon lisäksi kaksi muutakin siltaa, Puente Viejo ja Puente de San Miguel, jotka kävimme katsastamassa seuraavana päivänä. Laskeuduimme alas vanhan kaupungin kujia aina Felipe V:n kaarelle ja vanhaan arabialaiseen kylpylään (Banos Arabes), ylitimme vanhan sillan ja kävelimme takaisin rotkon toista reunaa, Jardine de Cuencan terasseja pitkin. Terasseiltakin on ihan kiva näkymä uudelle sillalle, eli kannattaa hyvinkin käydä katsomassa tuo silta kummaltakin puolelta. Näkymä kaupunkiin vanhalta sillalta tai etenkin näköalapaikalta vähän ennen sillalle laskeutumista, muistuttaa viimeistään mieleen myös sen, että Ronda on yksi rannikon valkoisista kaupungeista, pueblo blancoista.

Rondan ympäristössä on myös tarjolla useita patikointireittejä jos pelkät kävelykierrokset ylös ja alas näköalapaikoille eivät riitä. Meille ne riittivät hyvin! Historiaa ja kulttuuria kaupungissa on tarjolla useamman kirkon ja museon verran, mutta koska säät suosivat meitä tällä kertaa Rondassakin, tyydyimme kävelykierroksiin. Näköalareittien lisäksi kiertelimme vanhan kaupungin rauhallisia kujia viipyen hetken myös aukiolla Santa Marian kirkon edustalla kuunnellen ja katsellen hurjaa kellonsoittoa sen tapulista. Ehkä se romanttisena matkakohteenakin mainostettu Ronda löytyy näiltä kujilta …

Felipe V:n kaari ja Puente Viejo
Puente Viejo ja Padre Jesus -kirkko

Näkymä Puente de San Miguelille Puente Viejolta
Puente Nueva ja Cuencan puutarhan terassit

Taiteilijoiden Ronda

Parador-hotellin edustalta kannattaa myös kävellä rotkon reunaa uuden kaupungin puolella tällä puolella olevalle näköalapaikalle (Mirador de Ronda la Sevillana) ja kuljeskella sen äärellä olevassa puistossa (Alameda del tajo). Uuden kaupungin puolella olisi ollut tarjolla täälläkin härkätaisteluareena ja -museo, mutta totesimme, että yksi moinen per viikko riittää. Rondan härkätaisteluareena on sekin yksi Espanjan (ja siis sen Euroopankin) vanhimpia, eli vuodelta 1784. Puiston ja härkätaisteluareenan kulmilta löytyvät myös Orson Wellesin ja Ernest Hemingwayn patsaat. Molemmat miehet ovat aikoinaan viihtyneet kaupungissa. Orson Welles on saanut jopa oman katunsa kaupunkiin. Paseo de Orson Welles on sekin härkätaisteluareenan ja pienen puiston kulmilla. Orson Wellesin tuhkat on haudattu hänen ystävänsä, kuuluisan matadorin, Ordonezin, Rondan tilan maille. Hemingwayn romaanin Kenelle kellot soivat yksi kohtauksista on saanut inspiraationsa tosielämän tapahtumista, jotka tapahtuivat Rondassa Espanjan sisällissodan aikana. Rondan lisäksihän Hemingway viihtyi Espanjassa myös Pamplonassa.

Rotkon reunalla voi myös halutessaan tehdä pienen kokeen koskien syvän rotkon yllättävää mikroilmastoa. Rotkon reunalta sinne varovasti tiputtamasi kuiva lehti ei yllättäen putoakaan rotkoon vaan lähtee leijailemaan ylöspäin!
Yllättävää on ehkä myös, että vaikka Ronda onkin vain tunnin matkan päässä Aurinkorannikolta, niin sijainti Serrania de Ronda -vuoristossa tarkoittaa, että lämpötilaero rannikolle voi olla suurikin. Lähtöaamunamme Rondassa oli 2 astetta lämmintä siinä missä muutaman tunnin kuluttua Malagassa lämpötilat lähentelivät 20 astetta. Toki päivällä, auringonpaisteessa, Rondassakin lämpötilat nousivat reippaasti yli 10 asteen.

Nuestra Senora de la Mercedin kirkko Ronda
Ronda taiteilijat
Niin Orson Welles kuin Ernest Hemingway olivat kiinnostuneita härkätaisteluista ja häristä Espanjassa
Ronda Las Maravillas
Voisin vaikka suositella Las Maravillas -ravintolan tapaksia, kuten vaikka tätä minihampurilaista
Ronda auringonlasku
Auringonlasku Rondassa
Ronda linja-autoasema
Aamun lämpötila ja Rondan linja-autoasema talsiessamme sinne aamukymmeneltä lähtevään bussiin

Jos haluaisit katsoa vielä enemmän kuvia Rondasta, niin tässä vielä linkki Facebookissa matkamme aikana Rondasta julkaisemiimme kuviin:

, , ,

1. Mainiot näkymät kyllä jo hotelliltakin, niitä katselisi mielellään. Ja tuo silta on kyllä hieno! Tuo onkin muuten yllättävää, että siellä on niinkin viileää. Yleensähän sisämaassa on rannikkoa lämpimämpää. Mihin tuo muuten perustuu, että lehti ei putoa rotkoon?

Kiitos Mikko! Eiköhän kyse ole lämpötilaeroista rotkossa ja sitä ympäröivällä tasanteella. Seurasimme sivusta espanjankielisen ryhmän kiertokävelyä Rondassa ja näimme miten opas kehotti ihmisiä tiputtamaan rotkoon kuivia lehtiä ja sitten hämmästymään, kun ne eivät pudonneetkaan, heti ainakaan. Espanjankielinen selostus, etenkään vähän kauempaa kuunneltuna, ei kuitenkaan auennut meille, emmekä sitten tulleet asiasta Rondassa muiltakaan kysyneeksi.

Kiitos Eveliina! Kyllä ne lehdet lopulta putoavatkin, mutta tosiaan ensin, vaikka tiputat ne alaspäin, niin ne lähtevät ylöspäin, mutta eivät nouse loputtomiin asti ylöspäin :-)

2. Ronda on ollut pitkään mielessä ja majoittuminen Paradorissa. Toivottavasti toteutuu mahdollisimman pian, sillä tämäkin postaus taas Rondan kiinnostusta lisäsi. Olisi itselle sopiva parin päivän kohde Costa del Solin rad tripillä, kun aikaisemmat lomat olen siellä mennyt golfin ehdoilla.

Kiitos Rami! Ai Sinullakin Ronda on ollut jo pitempään listalla :-) Meillä kesti yli 10 vuotta ennen kuin sille löytyi sopiva hetki, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan tai jotain tähän suuntaan.

3. Oi Ronda, Rondasta on aina mielenkiintoista lukea, sillä se on itsellekin sellainen kohde mihin tahtoisi palata. Kävin siellä perheeni kanssa nuoruudessa ja sinne olisi kiva palata näin aikuisiällä uudestaan oman perheen kanssa. Se on jotenkin niin nättiä seutua ja kaupunki myös kaunis. Alkaa tuntumaan siltä, että lähivuosina saa suunnitella jotain Espanja roadtrippiä, sen verran paljon nähtävää aurinkorannikolla on. Oli hyvä päätös, että olitte siellä kahden yön verran sen sijaan että olisi piipahtanut siellä vain päiväretkellä. Tuo rotko on kyllä mieletön!

Kiitos Elina! Aurinkorannikolla on tietysti paljon nähtävää, kuten Rondakin, mutta hiukan taitaa myös olla kyseessä tietynlainen harha: Niin monet suomalaiset viettävät tuolla aikaa ja kertovat itse kukin löytämistään kohteista somessa tai jopa blogijuttuina, että kokonaisuudesta syntyy mielikuva, että täällä on ainakin 100 pientä kylää, jotka ”pitää” nähdä. Tarkkaan ottaen samanlainen joukko ei samanlaisia, mutta omanlaisiaan kyliä löytyy luultavasti myös eri seuduilta vaikka Ranskasta tai Italiasta, mutta ne eivät ole niin laajalti esillä, kun ei ole niin suurta joukkoa suomalaisia innokkaasti jakamassa kokemuksiaan niistä somessa. Tästä syystä emme aio ainakaan Aurinkorannikon lukuisten kylien takia palata sinne, mutta jos jossain saumassa nyt tarvitsisimme talvella kesäisempää säätä ja yhtälö sääennuste ja vaikka lentotarjonta kohtaisivat Malagan osalta, niin sitten ehkä.

4. Parador on kyllä upea! Maisemat niin sanotusti kohdillaan teidänkin huoneessa. Me emme ole tuolla koskaan majoittuneet, mutta lähes joka kesälomalla tulee Rondassa käytyä ja hotellin terassilla istuskeltua. Itselleni Ronda on tosi tuttu paikka, tukikohdastamme Esteponasta ajaa kaupunkiin noin tunnin. Ja myös maisemat matkan varrella ovat upeat, joten mikäs siinä.
    Yksi lemppariravintoloistamme on muuten sijainnut rinteessä rotkon toisella puolella juurikin Paradoria vastapäätä. Viime keväänä ravintola oli kuitenkin joutunut laittamaan lapun luukulle, kuten moni muukin yrittäjä Rondassa. Itselle kaupungin näkeminen korona-aikana ilman turisteja korona-aikana oli eksoottinen elämys (myös Puente Nuevo on siis todistetusti joskus ollut lähes tyhjä), mutta monelle paikalliselle bisnekselle tuo oli valitettavasti tosiaan kohtalokasta aikaa.

Kiitos Jenni! Hotellin terassi oli tammikuussakin tänä vuonna sen verran kansoitettu, ettemme päätyneet siinä istuskelemaan kertaakaan – ja miksi olisimmekaan, saatoimmehan istua parvekkeella pari kerrosta ylempänä omassa rauhassamme :-) Joo, joissakin kohteissa joidenkin paikkojen osalta koronasulut muuttivat maailmaa pysyvästikin, mutta toisaalta tietysti kysynnän palautuessa saattaa taas syntyä uuttakin tarjontaa. Sääli toki heitä, joille muutos tarkoitti ehkä henkilökohtaista tragediaa.

5. Kattava postaus Rondasta, kiitos! :) Itse tullut Andalusian paikoista kunnolla käytyä vasta Granadassa ja Cabo de Gatan luonnonpuistossa lähellä Almeriaa. Enemmän tullut viestettyä aikaa Costa Blancalla. Mutta esim Ronda kyllä houkuttelisi Etelä-Espanjan paikoista, kaupungin lisäksi voisi tosiaan lähteä kiertelemään lähitienoita ja vaikka patikoimaan jonnekin :) mahtavat nuo näköalat tuolta hotellilta, sinne siis vähintään terassille jollei yöpymään ?

Kiitos Emilia! Rondan lähistöllä on, kuulemma, tosiaan myös tarjolla paljon hienoja patikointireittejä. Me vaan olemme sen verran omituisia otuksia, että tykkäämme erottaa urheilun ja matkailun ja harrastamme siis kävelyä kyllä lähes päivittäin kotikulmilla, mutta maailmalla pysymme mieluummin nähtävyyksien äärellä.

Kiitos Sari! Siitä vaan sitten Ronda nyt vuorostaan listallesi, kun sen meidän listallamme juuri sain ruksattua nähdyksi :-)

Kiitos Kati! Jos uusintavisiittejä tapaa harrastaa, niin miksei – tuskin Ronda kyllä on paljoa muuttunut vuosien mittaan. Omalta osaltani uskon, että vaikka paikka hieno olikin, niin yksi kerta riittänee, sillä useimmiten suuntaamme uusiin kohteisiin.