Kotimme Andalusiassa

Parador Ronda

Vietimme osan tammikuusta Andalusiassa – toivoen ohittavamme ainakin talven liukkaimmat jalankulkukelit Etelä-Suomessa. Ajatus matkasta oli olemassa jo vähän pitempäänkin, mutta matkaan liittyvät varaukset teimme vasta noin viikko ennen lähtöä.

Lennot Malagaan ostimme Finnairin pisteillä (60 000 + verot 52,66). Tuossa vaiheessa Finnairin suorat lennot kahdelta olisivat maksaneet rahalla ostettaessa n. 900 euroa. Pistelentojen kiva puoli onkin, kuten jo joulukuussa toteuttaessamme äkkilähdön Kööpenhaminaan totesimme, että niiden hinta ei vaihtele ostamisajankohdan mukaan. Saatavuus voi toki vaihdella, mutta ainakin näillä parilla reissulla paikkoja löytyi toivomillemme ajankohdille. Auton veimme tapamme mukaan lentokentällä P5:een ja maksoimme paikoituksesta 87 euroa.

10 päivän matkamme jaoimme Sevillan, Rondan ja Malagan välillä 6 + 2 + 2 päivää. Sevillassa halusimme asua väljemmin, sillä viettäisimmehän kaupungissa melkein viikon. Rondassa ja Malagassa valitsimme hotellin, sillä 2 yön takia emme halunneet säätää sen enempää.

Huoneisto vai hotelli

Vuosi sitten viettäessämme viikon Alicantessa valitsimme hotellin, mutta pienen sviitin. Sevillassa päätimme vähän epäröiden valita majoituksen huoneistossa – epäröiden mm. siksi, että AirBnB-konsepti ei ihan hirmuisesti meitä viehätä. Pienten keskustahuoneistojen poistuminen asuntomarkkinoilta turisteille vähentää asuntojen tarjontaa kaupungin varsinaisille asukkaille ja pahimmillaan turistit, mekin, häiritsemme talon muita asukkaita rampatessamme portaissa vakituisia asukkaita ehkä vähän enemmän. Amsterdamissa, Barcelonassa tai Venetsiassa emme harkitsisikaan huoneistovaihtoehtoa. Huoneistot varasimme kyllä Booking.comin kautta, sillä AirBnB:n jonkun tietovuoden jälkeen poistin sieltä tilini, jota en edes ollut siihen mennessä ehtinyt kertaakaan käyttääkään.

Toinen hienoinen syymme epäröintiin oli huoneistoihin liittyvät mahdolliset ongelmat. Hotelleissa huoneen pystyy useimmiten tarvittaessa vaihtamaan tai mahdollinen ongelma pystytään korjaamaan nopeasti, mutta jos huoneisto on joltain osin huono, niin sen vaihtaminen tai ongelman korjaaminen on haastavampi juttu. Tämän takia varasimme Sevillassa ensin huoneiston 3 vuorokaudeksi ajatuksena, että jatketaan varausta vasta kun olemme nähneet huoneiston. No, käytännössä varausta ei voinutkaan jatkaa, sillä keskustahuoneistomme ei ollutkaan enää vapaana loppuviikolle siinä vaiheessa. Toisaalta ihan hyvä, sillä loistavasta sijainnistaan huolimatta huoneisto oli erityisesti pesutilojen osalta todella pieni ja lisäksi kylpyhuoneessa oli koko ajan tuulettamisesta huolimatta vähän outo haju. Toinen huoneistomme Trianassa oli isompi ja freesimpi ja itse asiassa kotikulmien vaihtaminenkin 3 päivän välein oli lopulta ihan kivaa.

Huoneistomajoituksissa söimme aamiaiset ”kotona”, vaikka lähiseuduilla olisi kummassakin tapauksessa ollut kahviloitakin. Jotenkin vaan aamurutiineihimme sopii parhaiten aamiainen jo ennen kaupungille lähtöä. Hotelleissakin tapaamme yleensä ottaa huonevaihtoehdon aamiaisella.

rocio Espanja kustannukset
Mm. näillä kuvilla ainakin me ihastuimme Trianan huoneistoomme. Kuvat ovat kyllä paristakin eri asunnosta samassa talossa ja jonkun niistä arvioissa valiteltiin kadun puolella olevan asunnon meluisuutta. Meidän (nro 3) oli sisäpihalle, eli näköalaa ei ollut, muttei meluakaan.

Magno Apartments Hernando Colon

Calle Hernando Colonin yhden makuuhuoneen asuntomme sijainti ei olisi voinut olla keskeisempi. Sevillan katedraali, Giraldan torni, Real Alcazar ja Santa Cruzin kaupunginosa olivat kaikki niin lähellä, että niissä kussakin saattoi käydä erillisillä retkillä ja poiketa niin halutessaan välillä vaikka vaan tunniksi ”kotiin”. Keskeisestä sijainnistaan huolimatta makuuhuoneen ikkunat olivat pienelle hiljaisemmalle kadulle eikä ainakaan meitä meteli haitannut missään vaiheessa. Ravintoloita oli lähistöllä enemmän kuin mitä kukaan voinee toivoa – ainoa ongelma, että piti opetella lounasaika (13-16), sillä sen jälkeen ei oikein löytynyt ruokaravintoloista, joista olisi saanut ruokaa ennen klo 19.

Huoneiston ulkonäkökin viehätti silmääni, ainoana miinuksena oli vähän kolkompi keittiö, jossa vielä tiskialtaan yläpuolen valon katkaisia oli meiltä hukassa – tai ehkä sitä ei ollutkaan. Pienen pienessä kylpyhuoneessakin olisi pärjännyt vaikka viikon, mutta sitä tuulettamisesta huolimatta vaivannut omituinen lievä viemärin(?) haju ei saanut meitä kaipaamaan sitä, tai oikeastaan koko asuntoa, Trianaan muutettuamme.

Lähimpään pieneenkin ruokakauppaan, Carrefour Expressiin, oli jonkin verran matkaa. Jos olisimme asunneet samalla sijainnilla hotellissa, niin se ei olisi haitannut, sillä juomia olisi toki saanut ihan alakerrastakin, mutta esimerkiksi aamiaiselle toivomiamme jogurtteja ei.

Kolmen vuorokauden majoituksesta maksoimme 213 euroa, eli 71 euroa vuorokausi.

Sevilla Espanja kustannukset
Perillä, me ja kaksi lentolaukkuamme, joilla pärjättiin hyvin 10 päivää.

Sevilla huoneisto Espanja kustannukset

Sevilla huoneisto
Pienen pienen kylppärin laskutilaksi muodostui olohuoneen hylly. Makuuhuoneessa olisi ollut tilaakin, mutta jostain syystä yöpöydäksi oli valittu melko huonosti käyttökelpoinen malli vinoine hyllyineen.
Tee-se-itse -aamiainen kovin paljoa esillepanoon panostamatta :-)
Sevilla huoneisto Espanja kustannukset
Kotikatu Calle Hermando Colonin puolelta ja makuuhuoneen pieneltä parvekkeelta

Magno Apartments Rocio

Trianan huoneiston valintaamme vaikutti paitsi houkuttelevat kuvat ja kiva sijainti Trianassa Guadalquivir-joen toisella rannalla myös se, että se oli saman ketjun hallinnoima, jonka arvelimme lupaavan suunnilleen samanlaista tasoa. Huoneisto vastasikin hyvin melko korkeisiinkin odotuksiimme, eli enpä nyt oikeastaan keksi mitään negatiivista itse huoneistosta! Tässäkin asunnossa oli yksi makuuhuone, mutta niin se kuin olohuone olivat isompia ja keittiöratkaisu kodikkaampi. Kylpyhuonekin oli tilava ja kiiltävän valkoinen – pari pienenpientä muurahaista tapoin sen lattialta jonain aamuna, mutta mitään isompaa ongelmaa niistä ei ollut. Täällä pesimme jopa muutaman koneellisen pyykkiä, varmuuden vuoksi, vaikka kotiin tullessamme totesimme, että olisimme kyllä pärjänneet ilman sitäkin. Keskusta-asunnossammekin oli pyykkikone, mutta vielä silloin emme sitä tarvinneet.

Muuttoon liittyen olimme Booking.comissa sopineet, että onnistuisiko näin: lähdemme keskustan huoneistostamme klo 11, kävelemme Trianaan ja jätämme laukkumme sinne klo 12, vaikka huoneiston siivous olisi vielä menossa. Kuulemma ok. Olimme alaovella sovitusti, mutta kukaan muu ei siellä sitten ollutkaan. Whats Up -viesteihin saimme automaattisen vastauksen, että numero toimii vasta klo 13 jälkeen. Lopulta soitin ”Emergency numeroon”, josta tyyppi ihmetteli, että enkö ollut saanut avainboxia auki saamallani pin-koodilla. No en ollut, koska viesti koodista tuli vasta arviolta puoli tuntia soittoni jälkeen! Puhelimessa sain kuitenkin sitten koodin ja sen myötä saimme avaimen ja pääsimme huoneistoon, joka olikin jo siivottu, eli pääsimme asettumaan taloksi saman tien. Booking.comissa antamani pisteet laskivat kyllä hiukan tämän kommunikointihaasteen takia, vaikka huoneisto muuten olisi voinut saada meiltä vaikka täyden kympin!

Mercado do Triana oli kivan lähellä tätä huoneistoa, samoin Trianan pääkatu, eli ravintoloista, kahviloista tai pienistä herkkukaupoista ei tälläkään suunnalla ollut pulaa. Dia ja paikallinen Lidlkin löytyivät ihan kohtuuetäisyydeltä.

Kolmen vuorokauden majoituksesta maksoimme 222 euroa, eli n. 74 euroa vuorokausi.
Hinta muuten nousi vähän sinä aikana kun vielä mietimme seuraavaa siirtoamme, eli jos olisimme varanneet tämän jo etukäteen Suomessa, niin hinta olisi ollut jopa vähän halvempi kuin keskusta-asuntomme.

Triana huoneisto
Viinipullo viimeistelee kivasti huoneen siivouksen!

Triana huoneisto Espanja kustannukset

Kotikatumme, Rocio, ja täälläkin tee-se-itse aamiainen

Parador-hotellit

Syksyllä 2014 osallistuimme Albatrosin Pyhiinvaeltajien reitillä Pohjois-Espanjassa -matkalle. Albatrosin matkoilla ei todellakaan asuttu Parador-hotelleissa, mutta oppaamme näytti niitä meille useammassa kaupungissa ja kiinnostukseni heräsi. Sittemmin luin matkablogeista muutaman jutun, joissa oli yövytty nimenomaan Parador de Ronda -hotellissa Rondan rotkon reunalla ja ajattelin, että tämä se nyt on!

Parador-hotellit ovat uniikkeja ja tasokkaita hotelleja kaupunkien parhailla paikoilla tai  luontokohteiden läheisyydessä Espanjassa.
Monet niistä sijoittuvat vanhoihin palatseihin tai muihin historiallisesti arvokkaisiin rakennuksiin, jotka samalla on näin onnistuttu säilyttämään. Hotellit ovat Espanjan valtion omistamia ja ne suunnattiin alunperin lähinnä kotimaisille turisteille. Nykyisin Paradores-ketjun hotelleja on jo lähes sata ympäri Espanjaa. Parador de Rondan lisäksi piipahdimme Parador de Málaga Gibralfaron aulassa korkealla Malagan yllä.

Parador-hotelleja
Parador-hotelleja ympäri Espanjaa ml. Kanarian saaret

Parador de Ronda

Parador de Ronda sijaitsee ihan rotkon reunalla, Plaza de Espanan ja Puente Nuevon välittömässä läheisyydessä Rondan entisessä kaupungintalossa. Jokaisessa huoneessa on oma parveke ja parvekkeilta upeat, avarat näköalat Rondan rotkoon, tuolle kuuluisalle sillalle ja aluetta ympäröivään vuoristoon. Aamiainen on loistokas ja sisältää myös pöytiin tarjoiltuja lämpimiä vaihtoehtoja. Tarjolla olisi ollut myös lounas ja illallinen, mutta skippasimme ne, kuten yleensäkin hotellien ravintolat. Täällä hotellin ravintola olisi kyllä luultavasti ollut Rondan parhaita, ellei paras, mutta vierastimme etukäteen sitoutumista ja lopulta illallisella ei enää olisi mahtunutkaan. Mutta ei hätää, kyllä Rondassa ravintoloita riittää, alkaen McDonaldsista, joka sijaitsi ihan hotellin vieressä!

Pääosin hotelli olikin juuri niin upea kokemus kuin olin odottanutkin. Kylpyhuoneen osalta oli kuitenkin ongelmia vanhassa vaikkakin arvokkaassa ja tyylikkäässä rakennuksessa. Ensimmäisenä iltana totesimme, että useimpina kertoina kun vedimme vessan se jäi melko äänekkäästi valuttamaan vettä jatkuvasti. Ratkaisimme sen ensiapuna olemalla vetämättö vessaa yön aikana ja valitimme asiasta aamulla. Aamupäivällä joku kävikin sitten purkamassa ja kasaamassa huoneemme vessan uudelleen ja sai kuin saikin ongelman poistumaan. Ok. Seuraava ongelma tuli kun illalla ajattelin käväistä suihkussa. Onneksi pidän kunnolla lämpimästä vedestä ja ajattelin valuttaa vettä ennen suihkuun astumista. Onneksi, sillä suihkusta tuli melko tumman ruskeaa vettä. Viiden minuutin valuttamisen jälkeen vesi kuitenkin kirkastui ja näytti pysyvänkin kirkkaana, eli ilmeisesti vaan jokin osa putkistoa oli onnistunut olemaan välillä käyttämättä. Mutta silti, maksaessaan hotellihuoneesta yli 200 euroa yö, ei varsinaisesti ole varautunut tällaisiin ongelmiin!

Parador de Rondassa kaksi yötä aamiaisineen maksoi 418 euroa, eli 209 euroa per yö, standardihuoneessa. Väistimme onnistuneesti moneen otteeseen meille ehdotetun upgraden porealtaalliseen huoneeseen.

Parador de Ronda Espanja kustannukset
Parador de Ronda Plaza de Espanan suunnalta – rotkon suunnalta voit ihailla sitä Ronda-jutustamme

Parador de Ronda Espanja kustannukset Parador de Ronda

Kylpyhuoneselfie ja Paradorin aamiainen – tuo jogurtilta näyttävä purkki osoittautui kermavaahdoksi, joka taisi olla tarkoitettu nautittavaksi joidenkin kakkujen kanssa, joten se korvaantui vielä tavallisella jogurtilla. Lämpimät churrot tuli syötyä jo ennen niiden kuvaamista :-)
Parador de Ronda
Parador de Rondalla on uima-allaskin rotkon reunalla, mutta tammikuussa se ei ollut käytössä

Parador de Ronda Espanja kustannukset

Malaga – Hotel Brö

Malagan hotellin osalta menimme helpoimman kautta, eli varasimme saman hotellin, jossa tuttavapariskuntamme oli yöpynyt vain joitakin viikkoja aikaisemmin, ja josta he olivat pitäneet. Sijainti oli kelvollinen, matkaa niin rannalle kuin Plaza de la Constitucionille vanhaan kaupunkiin oli alle kilometri. Itse hotelli oli siisti ja moderni ja huoneessa oli kaikki tarvittava, vaikkei se iso ollutkaan. Sisäpihan reunalla olevasta huoneesta ei ollut näköalaa paitsi viherseinälle, mutta eipä ollut meteliäkään.

Huonetta myytiin aamiaisella tai ilman, mutta lopulta söimme molemmat aamiaiset hotellin buffasta, joka sisälsi kaiken meidän kaipaamamme – lämpimiä vaihtoehtoja lukuunottamatta. Huoneessamme ei ollut kahvikonetta tai vedenkeitintä, mutta toisaalta aulassa oli kahvi(tee)automaatti, josta sai ilmaiseksi kahvia vaikka vuorokauden ympäri.

Hotellin nimi oli tarkkaan ottaen varauksessamme Hotel Brö – Adults Only. Malagassa tapaamamme tuttava kommentoi heti, että ai, se gay-hotelli. Piti sitä kyllä suosituksena, eli sellaiset ovat kuulemma erityisen siistejä. Minulle ei selvinnyt mistä hän sen tietää, mutta ehkä sitten näin on ja Adults Only tulee siitä, että lasten ei haluta näkevän samaa sukupuolta olevia pareja. Itse en kyllä kauheasti jäänyt miettimään vaikka aamiaisella, että minkälainen suhde samassa pöydässä istuvilla on ja ainakin osa heistä oli samanlaisia, jopa suomalaisia, pariskuntia kuin mekin.
Minulle ei myöskään selvinnyt mistä nimi Brö juontaa alkunsa, ö-kirjain kun ei taida kuulua espanjalaisiin aakkosiin.

Kahden vuorokauden majoituksesta maksoimme 201 euroa, eli n. 100 euroa per yö, sisältäen siis aamiaiset, jotka vielä tammikuussa maksoivat 12 euroa per nuppi per päivä – tätä juttua kirjoittaessani hinta näyttää nousseen 14 euroon.

Yhteensä 10 vuorokauden majoituksemme näissä neljässä hotellissa maksoivat 1 054 euroa.

Malaga Brö Espanja kustannukset

Malaga Brö
Hissiselfie ”viidakkohississä” ja aulan kahvipiste

12 euron aamiainen

Malaga – Sevilla – Ronda – Malaga

Malagan lentokentältä matkasimme lentokenttäjunalla Malaga Maria Zambranon asemalle ja sieltä edelleen junalla Sevillaan. Junaliput olimme ostaneet etukäteen ajatuksella, että 11:30 lennolta ehtii hyvin 14:15 junaan. Ehtikin, vaikka 11:30 lento oli vastatuulen takia Malagassa vasta 12:15. Toisaalta ostamamme junaliput olisi saanut siirtää/perua vielä viime tipassakin. Sevillassa otimme Uberin rautatieasemalta hotellille.

Sevillasta Rondaan matkasimme bussilla. Bussiliput ostimme etukäteen netistä ja ehkä olikin hyvä, että ostimme, sillä bussi oli jokseenkin täynnä. Matka-aika oli runsas 2 tuntia ja matka linja-autoasemalle/linja-autoasemalta taittui käsimatkatavaroilla matkustaessamme hyvin kävellen, sillä etäisyys kummassakin päässä oli luokkaa kilometrin verran.

Myös Rondasta Malagaan matkasimme bussilla, matka-aika tällä välillä vajaa 2 tuntia. Malagan päässä matkaa linja-autoasemalta hotellillemme oli sen verran, että turvauduimme taas Uberiin. Kuten myös Malagasta lähtiessämme matkalla lentokentälle.

Siirtymistä maksoimme seuraavasti:

• Junaliput Malagan lentokentältä Sevillaan 98 euroa (kahdelta)
  • Bussiliput Sevilla – Ronda 28 euroa
  • Uber Sevillassa 12 euroa
  • Bussiliput Ronda – Malaga 24 euroa
  • Uberit Malagassa 23 euroa

eli kaikki yhteensä 185 euroa.

Junalla Sevillaan Espanja kustannukset

Pääsymaksuja vaikka kuinka!

Malagassa havahduimme omatoimimatkailun siihen puoleen, että kun mitään ei ole maksettu etukäteen, niin ”kaikki maksaa” enemmän tai vähemmän. Viime vuonna etenkin kaukomatkamme ostimme usein valmiina paketteina, vaikkakin meille räätälöityinä, ja silloin perillä retket kuuluivat jo hintaan, eli oppaamme hoitivat tarvittavat pääsyliput tai muut maksut.

Sevillassa kävimme monen monessa kohteessa, joista muutamaan suosituimpaan ostimme liput netistä etukäteen – opittuamme, että näin kannattaa toimia, kun Real Alcazarin kohdalla vaihtoehdoiksi tarjottiin osta liput netistä, eli naputtele puhelimella tarvittavat tusinan verran kenttiä kohdalleen, tai jonota tämä arviolta 100 metrin jono.

Näin paljon rahaa kului Sevillaa kiertäessämme:

• Real Alcazar 14 euroa (kahdelta)
  • Risteily Guadalquivir-joella 36* euroa
  • Kiertokävely Santa Cruzin (Juderia) alueella 30 euroa
  • Giraldan torni ja Sevillan katedraali 13 euroa
  • Setas de Sevilla (Metropol Parasol) 32* euroa
  • Real Maestranza (Härkätaisteluareena ja -museo) 12 euroa
  • Flamenco-show Trianassa 40 euroa
  • Keramiikkamuseo 3,20 euroa
  • Metroliput 3* euroa

Tähdellä merkityt olivat täysihintaisia lippuja, pääosassa kohteita oli tarjolla ihan mukavan suuruisia eläkeläisalennuksia, eli jos alle 65-vuotiaana kaavailet isoa kierrosta Sevillan nähtävyyksillä, niin varaudu maksamaan vielä vähän enemmän.
Sevillan metro ei nyt varsinaisesti ole kohde, mutta laitoin sen tähän listaan, sillä olisimme yhtä hyvin voineet kävellä parin aseman välin, jonka ajoimme Trianasta Plaza Espanalle lähinnä kokeaksemme Sevillan siistin ja hyvin toimivan metron.

Malagassa kävimme vain linnoituksella, jonne liput kahdelta maksoivat 3 euroa. Yhteensä maksoimme siis pääsylipuista Sevillassa ja Malagassa 186 euroa.

Sevilla jokiristeily
Jokiristeilyllä näimme myös useita Sevillan vuoden 1992 maailmannäyttelyn rakennuksia. Ilmeisesti sopivan kaukaa, sillä joku kommentoi meille, että Hop On Hop Off -busseista katsottuna ne näyttivät jo aika ränsistyiltä, useimmat.

10 vuorokautta, 1565 euroa

Kaiken kaikkiaan tammikuinen talvipakoreissumme maksoi tällä kertaa 1 565 euroa + 60 000 Finnairin pistettä, eli vajaat 800 euroa nuppi. Viime vuonna 7 vrk Alicantessa maksoi 569 euroa nuppi, mutta yöpymisvuorokausia oli silloin siis 3 vähemmän ja tällä kertaa 2 Parador de Ronda -yötä nostivat kyllä hintaa reippaasti. Toisaalta nyt kaikki lennot menivät pisteillä, Alicanten paluulennon ostimme viime vuonna Norwegianilta rahalla. Eli vertaile nyt sitten siinä :-)

Ruokaan käytimme lisäksi rahaa noin 430 euroa (hotelliaamiaiset eivät sisälly tähän lukuun), eli jokseenkin saman verran, mitä käyttäisimme 10 päivässä ruokaan Suomessa. Matkalla syömme enemmän ravintoloissa, eli Espanjan hiukan halvemmasta hintatasosta, etenkin ruokakaupoissa, summa nousee sitten melkein Suomen tasolle ”ravintolalisän” myötä. Ehkä tyypillisin päivän aterian hinta kahdelta oli meidän tapauksessamme luokkaa 25-30 euroa.

Espanja ruokaa
Hampurilaista sai myös iltaviideltä, jos siis ei ehtinyt lounaalle klo 13-16
Tapaksiakin tuli tietysti nautittua. Ensikosketus pulloon, josta ei saa ilman suurempaa väkivaltaa korkkia irti. EU-uudistus, joka on tulossa Suomeenkin – en pitänyt! Taidankin siirtyä aikaisempaa enemmän pulloista tölkkeihin tämän myötä.
, , , ,

1. Tuo muuten on hyvä muistutus, että pistelentojen hinta ei vaihtele ostoajankohdan mukaan. Itsekin suhtaudun varsin skeptisesti AirBnB-konsepti, mutta kai sillä jossakin on paikkansa. Varsin mukavalta nuo kaikki majapaikat omaan makuun vaikuttaisivat. Ja tuosta korkkiuudistuksesta en ollut kuullutkaan, eipä kuuulosta hyvältä. Onneksi kovin usein ei tule zeroa tai muutakaan ostettua, mutta silloin tällöin kyllä.

Kiitos Mikko! Niin huoneistoissa kuin hotelleissa on puolensa ja riippuu tietysti matkailijasta, että kumpaa preferoi. Meille kyllä yleensä hotelli sopii paremmin, kahteen henkeen emme tarvitse kovin paljoa tilaa, eli isot talot ovat joka tapauksessa poissa laskuista ja hotellien sijainti on yleensä parempi.

2. says: Mari/Kodinvaihtaja

Meidän muu perhe on kodinvaihtajina vaativaa. He haluaisivat aina omakotitalon, ei osakeyhtiötyylistä huoneistoa. Itseä ei haittaa vaikka muitakin altaalla, tyypillisesti aika vähän. Paikalliset ovat altailla lähinnä viikonloppuisin.

Kiitos Mari! Meille sijainti on tärkeä ja veikkaisin, että mitä isompi talo, ehkä altaineen kaikkineen, niin sitä todennäköisemmin se ei sijaitse kaupungin keskustassa, eli ei meille :-) Mutta hyvähän se on, että on erilaisia vaihtoehtoja kun on erilaisia matkailijoitakin. Tuo kodinvaihtohomma lienee kuitenkin eettisesti kestävämpi kuin AirBnB, jos ne asunnot kohteessa ovat pääosan oikeasti jonkun asuntoja, mutta toisaalta ne eivät taida ihan toimia tällaisilla sanotaan nyt vaikka 3 päivän asumistarpeilla.

3. Vaikka me vuokrataankin pääsääntöisesti asuntoja, niin juurikin Venetsiassa ja Barcelonassa olemme suosineet hotelleja. Käytin aiemmin tosi paljon AirBnB:tä, mutta nyt emme ole käyttäneet sitä moneen vuoteen vaan varaamme myös lyhytaikaiset asunnot Booking.comin kautta. Itseäni AirBnB:ssä alkoi rassata kaikenlaiset piilokulut ja usein myös huonolaatuiset asunnot, joilla on tarkoitus kiskoa vain järjetöntä ylihintaa. Homeinen yksiö saattaa maksaa enemmän kuin kunnollinen hotellihuone.
    Heh, tuttua tuokin, että päätyy vaihtamaan paikkaa vähän turhankin tiheästi. Varsinkin kun me ei varata mitään hyvissä ajoin, niin välillä sitä päätyy etsimään uutta majapaikkaa yön tai kahden välein. Andalusiassa teimme tuota joskus 6 viikkoa putkeen ja se oli kyllä vähän uuvuttavaakin, varsinkin kun olimme silloin olleet tien päällä yhtä soittoa puoli vuotta.

Kiitos Tanja! Ehkä jos haluaisi asua samassa osoitteessa pitemmän aikaa pitäisi olla liikkeellä TODELLA hyvissä ajoin ja vuokrata sitten kalustettu kämppä vaikka kuukaudeksi vaikka siellä sitten viipyisikin vain pari viikkoa. Voisi tulla edullisemmaksi – mutta toisaalta jos se kämppä sitten osoittautuisi huonoksi, niin … Tosiaan, hotelleissa on etunsa!

4. Kivannäköisiä majapaikkoja ja hyvä ajatus ottaa huoneisto, jos viipyy pidempään kuin pari yötä. Vuoden vaihteen Bangkokin lomalla asuimme koko viikon samassa hotellissa. Myöhemmin mietin, että olisi toisaalta ollut kiva vaihtaa hotellia muutaman yön jälkeen lähemmäs jokea. AirBnB:sta minulla on kokemusta vain Suomen osalta enkä ole siitä kovin innostunut, vaikka joskus niitäkin selaillut.

Kiitos Merja! Tuossa on puolensa ja puolensa – vaihto vaihtaa kivasti myös maisemia, mutta toisaalta onhan siinä pieni vaivakin. Tällä kertaa olimme liikkeellä vaan käsimatkatavaroilla, mikä kyllä helpotti kamojen kasaamista muuttoa varten ja mahdollisti muuton parinkin kilometrin päähän ihan kävellen.

5. Mielenkiintoinen reissu teillä kyllä ollut :) Tuo Sevilla olisi kanssa sellainen, missä haluaisin kovasti käydä, tunnelmallisessa paikassa tuo teidän kakkosmajoitus siellä. Ja näihin Parador-majoituksiin täytyy tutustua vielä enemmän, että millaisia vaihtoehtoja löytyy ympäri Espanjaa, tuollaiset uniikit ja historialliset majoitukset kiinnostavat!

Kiitos Emilia! Sevilla on kyllä yksi niitä Espanjan kaupunkeja, joka kannattaa kokea Madridin ja Barcelonan ohella, vaikkei sinne suoria lentoja olekaan – mutta tuo Malagasta pari tuntia junalla Sevillaan reitti on kyllä helppo!

6. Ensimmäinen kuva on kyllä upea. Itse tykkään ottaa huoneiston kun reissataan. Toki ollaan välillä hotellissa ja B&B on toinen meidän juttu. Huoneisto on siitä hyvä kun voi tehdä sen oman aamupalan, eikä tarvitse mennä tiettyyn aikaan, vaan omaan aikaan.

Kiitos Melissa! ”voi tehdä oman aamupalan” – tämän paremmuudesta tai huonommuudesta voi tietysti olla montaa mieltä :-) Tuo vapaa aikataulu on kyllä hyvä juttu, mutta toisaalta sen aamupalan eteen pitää sitten vähän tehdä töitä, alkaen kaupassa käynnistä.

Kiitos Kati! Ihan kivasti tosiaan minunkin mielestäni onnistuimme majoitusvalinnoissa, etenkin ajatellen sitä, että varaukset tehtiin noin viikko etukäteen, tai tuon toisen huoneiston osalta vasta paikan päällä, eli pari päivää ennen.