Merelle!

Kaupunkisoutuvene feature

Vesi, erityisesti meri, on aina kuulunut elämääni. Lapsuuden kesät ja vähän enemmänkin vietin Airiston rannalla. Sitten oli vuorossa purjehdusvuodet ja lopulta asetuimme asumaankin meren rannalle. Purjevene vaihtui moottoriveneeseen ja sekin vielä myöhemmin soutuveneeseen.

Miessaarenselkä ja vedet Vasikkasaaren ja Varsasaaren ympärillä (katso kartta) ovat tulleet tutuiksi, niin oikeina talvina jäällä hiihtäen kuin hyvinä kesinä soutaen. Viime keväänä emme kesäkuulle ajoittuneen Mongolian reissumme alla tulleet laskeneeksi soutuvenettämme veteen ja lopulta se jäi talviteloille koko kesäksi.

Tänä kesänä päätimme taas aktivoitua soutamisen tiimoilta. Myimme soutuveneemme ja rekisteröidyimme Skipperin kaupunkivenepalveluun. Samaan tapaan kuin kaupunkipyörät, 25 euron kausimaksulla, saa käyttöönsä kaupunkisoutuveneet melkein kotirannoillamme Haukilahdessa ja Nokkalassa, mutta myös Otsolahdessa ja Keilarannassa Espoossa ja Munkkiniemessä ja Töölönlahdella Helsingissä.

Skipperi kaupunkisoutuvene
Muutama esimerkkikuva Skipperin sivuilta veneen varaukseen liittyen

Kaupunkisoutuvene on helpoin vaihtoehto

Tällä viikolla kävimme ensimmäistä kertaa soutelemassa: Haukilahdesta Vasikkasaareen, Temppelisalmen läpi Nokkalan Majakalle ja takaisin Haukilahteen. Käytimme kolmen tunnin varausajan melkein kokonaan lähes tyynessä aamussa – ja loput siitä vielä Lassen puunatessa venettämme siistimpään kuntoon kun se oli aloittaessamme. Miehet ja veneet -yhdistelmä tuntuu aina tarkoittavan veneen pesemistä: näin se oli purjehdusvuosinamme ja näin se näyttää olevan vaikka kyseessä on lainavene!

Kaupunkisoutuvene Espoo
Valmiina lähtöön
Skipperi vene
Koekierros
Temppeli Espoo
Vasikkasaaren temppeli
Kaupunkisoutuvene
Kotirannassa kääntymässä
Varovasti veneessä liikkuen vaihdoimme välillä soutajaa
Skipperi G-laituri
… ja lopuksi veneen pesu!

Skipperin soutuveneet ovat tyyppiä Terhi 440, joka oli meille uusi tuttavuus Terhi Saimanin jälkeen, mutta ihan hyvä soudettava sekin oli! Skipperille onkin kuulemma tulossa vielä Terhi Saiman -tyyppisiäkin veneitä, joten ehkä joskus voimme palata taas senkin airoihin.
Veneitä ei voi varata etukäteen tietylle ajalle, vaan varauksen voi tehdä vaan Skipperin sivuilla vapaana olevalle veneelle. Sivulla toki näkee milloin mikäkin vene on vapautumassa. Me teimme ensimmäisen varauksemme aamulla hiukan ennen kymmentä, sillä Café Mellsten, josta laiturin avaimet ja pelastusliivit sai noutaa, avasi vasta kymmeneltä. Vene löytyi helposti G-laiturista ja matalalta laiturilta siihen pääsi helposti.

Jos Sinäkin mielit vesille Espoon tai Helsingin rannoilla, niin lue lisää Skipperin sivuilta ja käy ostamassa 25 euron kausikortti!

Perille asti Espoon saaristoon

Skipperin kaupunkiveneistä olimme kuulleet jo viime kesänä ja se osaltaan vaikuttikin päätökseemme myydä oma veneemme. Pari viikkoa sitten osallistuimme myös Visit Espoon järjestämään lehdistötilaisuuteen, jossa esiteltiin Perille asti -hankkeen myötä tälle kesälle kehiteltyjä uusia ratkaisuja Espoon saariston parempaan tavoittamiseen.

Pentala toukokuu 2019
Ravintola Påven Pentalan saaren rannassa toukokuisena aamuna

Näitä hankkeita ovat:

• Iltareittiliikenne Pentalaan
  • BOUT venekyyti -palvelu
  • Kotivenepaikasta vierasvenepaikka ja
  • tämä Skipperin kaupunkivenepalvelu

Pentalan saari oli vielä joitakin vuosia sitten täysin tavoittamattomissa ilman omaa venettä poislukien elokuiset Pentalan saaristopäivät. Viime kesänä avattiin Pentalan Saaristomuseo ja tänä kesänä tarjolla on siis myös Aava Linesin vesibussiyhteys saareen torstai-, perjantai- ja lauantai-iltaisin.

Me vierailimme viime kesänä Pentalassa yhtenä sadepäivänä (loistava valinta, eipä ollut ruuhkia!) ja tutustuimme Saaristomuseoon, jonka yllättäen opimme kuuluneen sukulaiselleni!

Gurlin talossa

BOUT venekyytiä voisi kutsua ”veneiden uberiksi”, mutta tätä kirjoitettaessa heidän sivuillaan kerrotaan vielä palvelun olevan tulossa. Ehkä vaatimus siitä, että yli 20 hv moottoritehoisten veneiden kyytejä tarjoavilta kuljettajilta vaaditaan vuokraveneen kuljettajankirja on hidastanut tarjontaa?

Satamapaikka.com -palvelu pyrkii kuitenkin lisäämään vierasvenepaikkojen tarjontaa Espoossa mahdollistamalla veneenomistajien paikkojen käytön heidän käyttäessään vierasvenepaikkoja vaikka Saaristomerellä. Se tarjoaa myös mahdollisuuden paikan varaamiseen etukäteen, mikä mahdollistaa veneilypäivän jatkamisen pitemmälle iltaan, kun ei tarvitse hakeutua satamaan ajoissa paikan takia.

Kesän saaristoliikenne alkaa

Uusista palveluista takaisin vanhoihin – tässä vielä linkki Espoon saaristoliikenteen kesän 2019 aikatauluihin, jos et sittenkään innostunut soutamisesta. Ja kieltämättä, monet saarista on sen verran kaukana, että vesibussi on soutuvenettä käytännöllisempi vaihtoehto.

Espoo saaristoliikenne

Visit Espoon Meri- ja Saaristo -sivustolla on monen monta vinkkiä merelliseen Espooseen. Rantaraitti ja sen kahvilat ovat osa elämäämme lähes aina kotona ollessamme ja useimpina kesinä teemme vähintään yhden retken johonkin ulkoilusaarista.

Kiitos Iida! Totta, pienellä rahalla pääsee käyttämään venettä, eikä tarvitse huolehtia siitä keväällä, syksyllä ja talvella.

1. Tosi hyvä palvelu tuo vuokravene. Ja tuo ”veneiden uber” on oiva konsti tälläisen veneisiin tottumattoman päästä vesille. Espoon saaristoliikenne ehkä vielä parempi. Täytyy siihen tutustua paremmin, juuri tässä mietin miten viettäisin päivän pääkaupungissa (tai sen alueella) jos tulisin reissuun lähtiessä Helsinkiin lentoa odotellessa niin aikaisin, että ehtisin nähdä hiukan pääkaupunkiseutuakin.

Kiitos Virpi! Saaristoliikenne on kyllä hyvä vaihtoehto, etenkin kun nyttemmin yhä useampi saari on saatu sen piiriin, esimerkiksi Pentala, joka oli pitkään lähinnä omien veneiden varassa.

Kiitos Iina! Vuokraveneet ovatkin melko uusi juttu, kesästä 2018, eli viime kesästä alkaen palvelu on ollut käytössä.

2. Veneily ei ole tuttua missään muodossa, mutta onpa hyvä idea, että on kaupunkiveneitä siinä missä -pyöriäkin. Kiva, ettei tarvitse olla omaa venettä vesille päästäkseen. Saaristomuseo Pentalo näyttäisi hyvällä säällä kiinnostavalta.

1. Kiitos Eija! Kaupunkisoutuveneet ovat hyvä idea, mutta jos ei koskaan ole ollut merellä soutuveneellä, niin kannattaa kyllä aloittaa jokseenkin tyynenä päivänä – meri on kuitenkin aina meri, eli ei ihan kesyin elementti.

3. Olisipa kiva päästä taas soutelemaan. Oulussa ei tuollaista vuokravenesysteemiä ole, vaikka veneitä onkin koko Toppilansalmi ja suisto kaikki rannat täynnä. Yleensä joka kesänä olen silti jollakin mökillä tms. päässyt vähän huopaamaan ja soutamaan :D Kun olin teini, kävin mummoni kanssa usein verkoilla ja silloin tuli soudeltua ihan omaksi ilokseenkin pitkin Päijännettä.

1. Kiitos Anna! Espoossakin oli aikaisemmin tilanne, että veneitä on kyllä rannat täynnä, meilläkin oli oma soutuvene, mutta satunnaiseen käyttöön sellaista ei löytynyt. Tämä tuntuu nyt meillekin hyvältä ratkaisulta, niin ei tarvitse askarrella sen oman veneen pienenkään ylläpidon kanssa – sen kun vaan soutaa.

4. Kiitos! Viime kesänä tuli vietettyä paljon aikaa Suvisaaristossa ja tuli hinku tutustua tuohon ”länsinaapuriin” vähän paremmin, siellä on varsinkin vesillä kaikkea kiinnostavaa koettavaa. Ja lapset rakastuisivat souteluun!

Kiitos kommentista! Espoossa, etenkin rannalla asuessa, merellä ja saaristolla on kyllä iso rooli, ympäri vuoden.