Meteora – näin vierailet siellä helposti

Holy Trinity Meteora

Meteora ja sen luostarit on Kreikan toiseksi suosituin kohde Ateenan Akropoliksen jälkeen – eikä ihme, sillä luostarit korkealla kallioiden päällä pienine puutarhoineen ovat jotain ihan muuta kuin peruskirkot tai -linnat. Unescon maailmanperintökohdestatus ei Meteorankaan kohdalla petä!

Ateenasta on matkaa Meteoraan n. 350 kilometriä – vähän pitkä matka ajettavaksi, meistä ainakin. Tarjolla on myös pitkän päivän bussiretkiä, mutta ei se, että istuu matkan turistibussissa tee siitä lyhyempää. Valitsimme lopulta junavaihtoehdon, joka osoittautuikin kaikin tavoin mukavaksi. Tai melkein kaikin tavoin: 7:20 Ateenasta lähtevä aamujuna oli kieltämättä hiukan aikainen lähtö, kun hotellimme aamiainenkin alkoi vasta 6:30.

Ostimme 2 päivän retken Viatorin kautta ja retkeen kuului:

• menomatka junalla Ateenasta Kalambakaan
  • kuljetus asemalta hotellin Kalambakassa
  • hotelliyö Kalambakassa
  • illallinen ja aamiainen hotellilla
  • aamupäiväretki Meteoraan
  • kuljetus hotellilta asemalle Kalambakassa
  • paluumatka junalla Kalambakasta Ateenaan

Junamatkat olivat omatoimisia ja matka kestää suuntaansa vähän yli 4 tuntia. Junat Kalambakaan lähtevät Ateenan rautatieasemalta, joka on Larissan metroaseman vieressä.
Retken saattoi valita 3 tai 4 tähden hotellilla ja hotellivalinnan kanssa niputettuna on junaliput 2. tai 1. luokassa. Valitsimme 4 tähden hotellin (Divani), joten saimme myös 1. luokan junaliput, mutta junailu 2. luokassakin olisi luultavasti ollut yhtä mukavaa. 1. luokan vaunussa istuimme 6 hengen kabinetissa vastakkain siinä missä 2. luokassa olisimme istuneet vierekkäin, mikä olisi voinut olla jopa kotoisampaa. Ainakin 1. luokan kabinetissä oli tarjolla pistorasiat jokaiselle paikalle, muttei wifiä.

Junalla Meteoraan
Riemunkirjava juna Ateenasta Kalambakaan

Meteora auringonlaskun aikaan

Hotellille asetuttuamme kävimme kaupungilla lounaalla. Kalambaka on pieni 12 000 asukkaan kylä, jossa kaikki tarvittava on yhden runsaan kilometrin mittaisen pääkadun varrella.

Iltapäiväohjelmaksi Viatorin retkiesite suositteli muutamaa paikallista museota. Olimme kuitenkin kärsimättömiä pääsemään itse Meteoraan, joten ostimme vielä samaksi illaksi retkipakettiimme kuulumattoman auringonlaskuretken Meteoraan varmistettuamme sen aikataulun (16:30 – 20:30) ja hotellin illallisen aikataulun (19:30 – 21:30) – eli ehdimme hyvin niin retkelle kuin illalliselle.

St Stephen Meteora
St. Stephenin luostari – tänne ei tarvitse kiivetä, pienen sillan ylittäminen riittää

Iltaretki käsitti käynnin yhdessä alueen kuudesta luostarista (St. Stephen), lukuisia valokuvauspysähdyksiä muiden luostareiden edustalla tai paikoissa, joista ne näki hyvin. Kävimme myös Neitsyt Marian kirkossa Kastrakin kylässä (alueen toinen pieni kylä, joka kylläkin on nyttemmin kasvanut käytännössä kiinni Kalambakan kylään). Kirkkokin oli lievästi mielenkiintoinen, vaikka se taisikin olla ohjelmassa enemmän siksi, että luostarien kiinnimenoajan ja auringonlaskun ajan väliin tarvittiin jotain tekemistä. Kirkon jälkeen ajoimme auringonlaskua ajatellen alueen suosituimmalle katselupaikalle, katsoimme/kuvasimme auringon laskun ja palasimme hotelleille – meidän osaltamme sopivasti illalliselle.

Auringonlasku Meteoralla

Kolme luostaria reippaillen

Seuraavana aamuna olimme hiukan huolissamme siitä, että olisiko aamupäiväretki ihan samanlainen kuin iltaretki, mutta lohduttauduimme sillä, että ainakin valaistus aamulla olisi erilainen kuin illalla. Mutta huolehdimme ihan turhaan: retket olivat lähes kokonaan erilaiset!

Aamupäiväretkellä aloitimme näköalapaikalta, joka oli juuri se oikea aamupäivälle siinä missä iltaretki päättyi juuri oikealle paikalle auringonlaskua ajatellen.

Ensimmäinen luostari, jossa kävimme oli Holy Trinityn luostari. Pienen ryhmämme oppaan mukaan useimmat aloittavat Great Meteoronista, joten me aloitimme tästä. Valinta oli sikälikin hyvä, että vierailemistamme neljästä luostarista kiipeäminen tänne oli rankin kokemus, joten se oli hyvä tehdä aamulla kun oli vielä aavistuksen viileämpää ja energiaa oli ehkä vähän paremmin. St. Stepheniä lukuunottamatta matka kaikkiin vierailemiimme luostareihin tarkoitti arviolta pari sataa porrasta alas laaksoon ja saman verran tai vähän enemmän ylös luostariin – ja sitten tietysti samaa reittiä takaisin.

Holy Trinity Meteora
Näköala Kalambakan kylään Holy Trinity -luostarin näköalatasanteelta.
Jutun otsikkokuvassa näkyy luostarin sijainti kallion huipulla.

Roussanoun luostari sijaitsi siten rinteessä, että sitä saattoi autolla lähestyä niin ylhäältä kuin alhaalta ja ryhmäretkessä oli se etu, että pikkubussimme saattoi jättää meidät ylös ja noutaa alhaalta. Kävelimme siis polun alas luostarille asti, toki jonkin verran portaita taas ylös itse luostariin, mutta paluu bussille oli vain kävelyä portaita alaspäin sen sijaan, että olisimme nousseet ne alkumatkan parisataa porrasta ylöskin.

Roussanou Meteora
Roussanoun luostari – turistin nousevat tännekin portaita pitkin, mutta tavarat ja asukkaat liikkuvat nykyisin kaapelivaunulla

Great Meteoron luostari oli viimeinen kohteemme ja kieltämättä siellä käyntikin oli, erityisesti jo kahden luostarin jälkeen ja syyskesän helteessä, pienoinen urheilusuoritus, mutta selvisimme toki siitäkin, vesipullon voimalla.

Yhden tai kahdenkaan päivän vierailulla ei ole mahdollista käydä kaikissa kuudesta luostarissa, sillä jokainen luostareista on kiinni yhden tai kaksi päivää viikossa. Jos luostareiden kirkot seinämaalauksineen kiinnostavat aivan erityisesti, niin kannattaa tarkistaa ainakin Great Meteoron aukiolopäivät ennen retken varaamista. Koko Meteoran status Unescon maailmanperintökohteena perustuu kuulemma Great Meteoron kirkon seinämaalauksiin.
Useimmat luostarit ovat auki klo 9 – 17 välillä, jotkut vähän vähemmän, jotkut vähän enemmän. Lisäksi jotkut pitävät keskipäivällä tauon.

Great Meteoron luostari
Great Meteoron luostari – ja muutama ihminen matkalla luostariin/luostarista

Pukeutuminen

Olimme etukäteen lukeneet luostarivierailujen asettamisista vaatimuksista matkavaatetukselle: polvet ja hartiat peittoon! Naisille luostarit tarjoavat housujen päälle kietaisuhameen, joten kunhan yläosassa on edes lyhyet hihat, niin homma on hoidossa. Itselläni oli mukana iso musta trikoohuivi, jota käytin myös lämmikkeenä lentomatkalla ja tarvittaessa aurinkosuojana, ja se kävi hyvin tarvittavasta hameesta, eli en tarvinnut luostareiden (ilmaiseksi) tarjoamia hameita. Yhdessä luostarissa näin miten yksi mies käännytettiin pois liian lyhyiden shortsien takia – jostain syystä hänelle ei tarjottu mahdollisuutta lainahameen käyttöön. Näin jälkikäteen sanoisin, että naiselle paras asu olisi ollut pitkähkö hame, sillä caprit, joiden päälle oli kiedottu vielä iso huivi hameeksi, oli kyllä luostareiden kyykkyvessoissa vähän työläs yhdistelmä!

Meteora

Valmiin retken hinta

Viatorilta ostamamme retki maksoi 4 tähden hotellilla ja 1. luokan junalipuilla 390 euroa kahdelta. Auringonlaskuretkestä maksoimme vielä 50 euroa kahdelta.

Omatoimisesti ostamalla junaliput ja hotellin ja retken (tai retket) erikseen ja vaikka kulkemalla tarvittavat muutamat siirtymät Kalambakassa taksilla, olisi luultavasti säästänyt hiukan, mutta myönnän olleeni sen verran laiska, että päädyin helpoimpaan ratkaisuun, eli valmiiseen pakettiin. Alkuperäinen ajatuksemmehan koko tämän syksyisen Kreikan matkamme osalta oli ostaa se pakettina Albatrossilta!

Ihan omatoimisestikin vaikka vuokra-autolla voi Meteoran aluetta kierrellä, mutta ainakaan päiväretkellä ei käynyt kateeksi vuokra-autolla liikkuvia, jotka joutuivat jättämään autonsa jo satojen metrien päähän luostareista, sillä ihmisiä oli vaan niin paljon: pikkubussilla liikuttaessa kuljettaja saattoi aina jättää meidät parhaaseen kohtaan ja palata sitten myöhemmin hakemaan meidät parhaasta kohdasta, joka ei aina ollut sama, josta olimme kävelyretken aloittaneet.
Muista turisteistahan Meteorassa ei pääse eroon oli sitten liikkeellä omatoimisesti tai pienemmän tai isomman ryhmän kanssa: päivittäin alueella vierailee kuulemma n. 20 000 ihmistä.

Pidin myös kummankin retken opastuksesta, vaikka joidenkin juttujen osalta ne menivätkin jo vähän päällekkäin. Kaiken Meteorastakin voi varmasti lukea netistäkin, mutta itse pidän siitä, että joku kertoo tarinan juuri kohteessa ja höystää sitä muutamalla jutulla paikallisten elämästä näiden kallioiden juurella.

Blogijuttuna, ehkä jopa juttuina, palaamme Meteoraan vielä myöhemminkin, mutta tällä ehkä Sinäkin pääset halutessasi alkuun!
Päivitys: Linkki  4.11.2019 julkaistuun Meteoran luostarit -juttuun.

Lisää kuvia Meriharakan Facebook -sivuilla

Lopuksi vielä linkit pariin Meteora-kuvakokoelmaan Facebook-sivuillamme, jota tapaamme päivittää matkalla ehkä ajantasaisimmin. Kuvathan ovat katsottavissa vaikket Facebookia itse käyttäisikään.

1. Mielenkiintoinen kohde ja varmasti matkan arvoinen! Omasta mielestäni retken hinta oli varsin kohtuullinen eikä tarvinnut itse säätää ja varailla mitään ylimääräistä.

Kreikassa on paljon nähtävää, joten Manner-Kreikkaan pitäisi tehdä joku reissu, missä tulisi Meteorakin omin silmin nähty – mielellään myöskin ilta-auringossa.

Kiitos Rami! Me koluamme tällä kertaa nyt Manner-Kreikkaa sen verran tarkkaan, että seuraava Kreikan reissu suuntautuukin sitten varmasti taas saaristoon? Rhodokselle ehkä …

2. Olen katsellut Pargan ym. valmismatkoja, koska jos nappaisi sellaisen, olisi jo paljon lähempänä Mateoraa, kuin jos lentäisi Ateenaan. Harmittavasti hinnat ovat vaan aika suolaisia, joten taitaa jäädä tämä nyt kevääseen. No eipä tuolla kiire ole. Luostarit ovat tuolla kököttäneet jo tovin, joten eiköhän ne siellä säily : )

”Ainakin 1. luokan kabinetissä oli tarjolla pistorasiat jokaiselle paikalle, muttei wifiä.” Käyttääkö ihmiset vielä wifiä junissa tai busseissa. Mulla ainakin kännykän netti toimii hyvin ja ei maksa mitään ylimääräistä. Paketit on niin suuria, että voi huoleti ulkomailla kaksi viikkoa käyttää (navigointi, netti, pelaaminen) ja ei täyty rajat lähellekään. Tai no jos suoratoistopalvelusta tai Youtubesta suoraan katsoo, niin sitten kyllä loppuu. Hotellissa wifi on kiva, että saa läppärin siihen, mutta muuten en kyllä itse sitä tarvitse.

Kiitos Anna! Meistä tämä junavaihtoehto oli oikeasti helppo ja rento tapa käydä Meteorassa, Ateenastakin käsin.
      Kännykän paketin ominaisuudet vaikuttavat tietysti tuohon käyttääkö sitä ulkomaillakin ja miten paljon – tarvittaessa käytänkin. Streamaukseen harvemmin on tarvetta, kun tapaan ladata iPadille Netflixistä ”matkan verran” materiaalia ja lisäksi sillä on aina nippu lukemattomia ekirjoja. Enemmän tuo wifi tuli siksi mainittua, että junanaapurit sitä kaipailivat, taisivat tulla Euroopan ulkopuolelta eivätkö olleet ostaneet paikallista SIMiä.

2. says: Raija

Helpoin tapa todellakin mennä Meteoraan on se että ostaa valmismatkan Pargaan ja sieltä sitten retken Meteoraan. Jos on useampia henkilöitä seurueessa, voi vuokrata auton . Kannattaa ehkä yöpyä jossain reitin varrella. Jotkut ovat yöpyneet Metsovossa mikä on todella kiintoisa kylä.

Kiitos kommentistasi Raija! Tosin tuo juna Ateenastakaan ei ollut mielestäni huono vaihtoehto :-)

4. says: Raija

Pargasta on helppo mennä retkelle Meteoraan. Olen ollut Meteorassa kaksi kertaa Pargan lomien aikaan. Siellä pysähdytään myös mielenkiintoisessa Metsovon kylässä.

5. says: Raija

Pargasta on tosi helppoa mennä retkelle Meteoraan. Pitkä päivä siitä toki tulee. Käydään myös ihanassa Metsovon kylässä joka on myös kiva nähtävyys.

Kiitos Esa! Meteora taitaa olla vähän kaukana kaikesta – ei tuo 200 km ihan ”vain” ole ainakaan edestakaisin. Mutta on se kyllä toisaalta matkan arvoinen!

3. Ateenasta haaveilin tämä syksynä mutta aikataulusyistä se vaihtui Lontooseen. Meteoraa mietin yhdeksi käyntikohteeksi mutta ei liene järkeä lähteä sinne asti, varsinkin jos aikaa vain viikonloppu ja Ateenassakin riittää nähtävää. Valmiit retkipaketit ovat käteviä, käytän niitä itsekin aina mahdollisuuksien mukaan.

Kiitos Merja! Ehkei ihan viikonlopussa, mutta parilla päivällä pidennetyssä sellaisessa, ehtisi jo Meteoraankin.

4. Meteora on ollut haaveissani jo useamman vuoden. Olen auttamaton Kreikka-fani, ja olisi jo korkea aika nähdä Kreikasta muutakin kuin saaria. Kuulostaa siltä, että tässäkin paikassa pitää varautua hirmuiseen ihmismassaan. Harmillista vaikkakin ymmärrettävää.

Kiitos Paula! Maabongarina, joka välillä kertaa muitakin kohteita, olen kyllä ollut oikeastaan nyttemmin hyvinkin tyytyväinen harrastukseen, joka vie harvinaisempiin kohteisiin, joissa turisteja ei juurikaan ole. Vaikka Euroopan kesässä niitä kyllä riittää, luultavasti noin kaikkialla :-)

5. says: Raija

Pargasta on muodostunut jokavuotinen lomakohde. Siksi sieltä on tullut käytyä valmisretkellä myös Meteorassa. Käydään myös kivassa vuoristokylässä eli Metsovossa joka on taas ihan oma tarinassa. Sieltä saa hyvää savujuustoa jota ei myydä missään muualla.

Kiitos Raija! Olen vielä kirjoittamassa yhden jutun Meteorasta ja pitäneekin sen yhteydessä muistaa taas mainita tuo Parga – vaikka hyvinhän tuo Ateenastakin junalla järjestyi.