Ulkokallan majakka

Ulkokalla feature

Jos Tauvon majakalle saattoi kävellä ja käynti Stubbenin majakalla vaati ystävällisen paikallisen veneilijän, niin Kalajoelta Maakallan saarelle järjestetään retkiä päivittäin. Ulkokallan majakalle retkiä ei ole, mutta olimme sopineet SeaKalajoki -yrittäjän kanssa retkestä Maakallalle omalla ryhmällä, jolloin voisimme tehdä myös kierroksen Ulkokallan majakkasaaren ympäri.

Kuten kaikki veneretket, tämäkin veneretki oli tietysti säiden armoilla, ja olimme sopineet, että kun edellisenä iltana saavumme Kalajoelle, niin otan yhteyttä. Siinä vaiheessa näytti siltä, että seuraavana päivänä, retkipäivänä, sää olisi vielä aamupäivällä aurinkoinen, mutta iltapäivällä sateen todennäköisyys kasvaisi. Ei siis huolta – vai.
Yllättäen, vaikka olimme mailitse sopineet aamulähdöstä, niin yrittäjä ilmoittikin, että lähtömme olisi kello 14. Vähän harmittavaa, etenkin kun viiden hengen ryhmästämme yhdelle ei iltapäiväaika ollut mahdollinen, joten ryhmämme supistui neljään henkeen.

Seuraavana aamuna tarkistin uudelleen säätiedotuksen ja iltapäivä näytti edelleen huonolta, joten päätin vielä kerran haastaa yrittäjän ja muistuttaa, että olimme kyllä sopineet aamulähdöstä. Ei auttanut.

Keramiikka Isopahkala
Ulkokallan majakka Keramiikka Isopahkalan liikkeessä

Hei, me pääsemmekin rantautumaan Ulkokallaan!

Vietimme sitten aamupäivän kierrellen hiukan Kalajoella. Kävimme keramiikkapajassa, jonka edustalla oli pieni majakka, katsomassa mm. Ulkokalla-aiheisia mukeja ja Kalajoen vanhassa osassa, Plassissa, ja nautimme nopeaksi tarkoitetun lounaan ABC:llä paremman vaihtoehdon puutteessa. Kesken lounassalaattia sain puhelun yrittäjältä, joka sen sijaan, että olisi peruuttamassa retkeä sään takia, kysyi, että mitä mieltä olisimme, jos kävisimmekin myös Ulkokallan saarella! Meidän ei tietenkään tarvinnut asiaa miettiäkään – tähän me alunperin olimme halunneet, mutta uskoimme, kun meille kerrottiin, että se ei olisi mahdollista. Nyt se kuitenkin kuulemma onnistuisi siten, että rantautuisimme ensin Maakallaan, jossa siirtyisimme paikallisen kalastajan veneeseen ja hän veisi meidät Ulkokallan saarelle. Majakkasaarelle ei tosiaan tehdä kaupallisia retkiä ja maihinnousu saarelle on rajoitettu paikallisille kalastajille, jotka ilmeisesti kuitenkin voivat tuoda mukanaan myös ”kavereitaan”. Nythän tämä kuullosti jo upealta – tosin taivas Kalajoen yllä tummeni koko ajan uhkaavasti.

Saavuimme kuitenkin, kaikki neljä, venerantaan sovitusti. Kippari soitti vielä kaverilleen Maakallassa ja kyseli miltä sää siellä näyttää ja saatuaan ilmeisesti rauhoittavan tiedon, lähdimme matkaan. Noin puolen tunnin venematka sujui hiukan pomppuisissa merkeissä, mutta sujui kuitenkin. Vasta ihan viime metreillä, Maakalla jo lähestyessämme, taivas aukeni. Upeat salamat halkoivat näkymää taajaan ja vettä satoi kaatamalla. Rantauduimme Maakallaan, mutta jäimme veneeseen odottamaan sateen taukoamista tai ainakin heikkenemistä. Ja niinhän se vähän ajan päästä taukosikin, ukkoskuuro, ja pääsimme siirtymään samassa laiturissa olevaan kalastajan avoveneeseen, jolla jatkoimme lyhyen matkan Ulkokallan saarelle.

Maakallan rannassa sataa

Sateessa

Ulkokallan majakka

Ulkokallan majakka sijaitsee parinkymmenen kilometrin päässä Kalajoen kaupungista Ulkokallan saarella Perämerellä. Saarella on ollut majakka jo vuodesta 1856, jolloin rannikkopitäjien kalastajille annettiin lupa pitää saaressa merkkitulta. Saari on noin 400 metriä pitkä, ja noin 200 metriä leveä. Sen korkein kohta on vain noin neljä metriä merenpinnasta. Nykyisen, vuonna 1871 valmistuneen tiilisen majakkatornin on suunnitellut Axel Hampus Dahlström. Mustavalkoisen majakan korkeus on 13,7 metriä. Majakan yhteydessä on majakanvartijoiden rakennus.
Ulkokallan majakka oli miehitetty vielä 1970-luvun alussa. Tuolloin saarella asui neljä majakanvartijaa, jotka työskentelivät pareittain kahden viikon vuoroissa. Miehitys lopetettiin 1974, kun majakka automatisoitiin viimeisenä Perämeren majakoista. Sumusireeni ja radiomajakka poistettiin 1976 ja majakka varustettiin tutkamajakalla 1979.

Ulkokallalla keskityimme, tietysti, ensin majakkaan, jota kuvasimme edestä ja takaa – tai siis kiersimme majakkaa siinä määrin kuin se oli mahdollista, sillä täälläkin saaren kasvillisuus ei tee etenemistä kallioilla helpoksi. Näitä kallioita ja niiden välisiä pieniä niittyjä turistit eivät ole tallanneet kuluneiksi poluiksi. En muista, että missään, vuosikausiin, olisin nähnyt sellaisia määriä metsämansikoita kuin tällä pienellä saarella!

Ulkokallan majakka Ulkokallan majakka Ulkokallan majakkaUlkokallan majakkaUlkokallan majakkametsämansikoita

Majakan lisäksi saarella on muutamia kalastusmajoja – ja kalastajia. Yhden kalastusmajan seiniin on kiinnitetty hylkeiden räpylöitä ja onpa siinä kokonaisia hylkeen nahkojakin. Hylkeitä täällä on pyydetty aina – ja pyydetään edelleen. Itämeren hylkeethän eivät ole uhanalaisia siinä missä saimaannorpat ja muutaman päivän päästä tästä retkestämme Ulkokallan saarelle mekin näimme niitä veneretkellä Merenkurkun edustalla ehkei nyt satoja, mutta ainakin kymmeniä.

Madventures Suomi -ohjelmassa Riku ja Tunna itse asiassa kävivät hylkeenpyynnissä talvisissa Kallankarien, eli Maakallan ja Ulkokallan maisemissa. Ohjelma taitaa edelleen olla katsottavissa Ruudussa.

Ulkokallan majakka Ulkokalla Ulkokalla Ulkokallan majakka

Lopulta olimme kuitenkin nähneet riittävästi Ulkokallan majakkaa ja oli aika palata – ei kuitenkaan vielä Kalajoelle, vaan Maakallan saarelle. Mutta Maakallan itsehallintoalue on sekin sen verran kova juttu, että se ansaitsee vielä oman juttunsa, joten palataan siihen vielä vähän myöhemmin!

Ulkokallan vierailustamme tulikin sitten lopulta onnistuneempi kuin etukäteen olimme ajatelleetkaan. Enkä voi olla ajattelematta, että järjestyiköhän tuo rantautuminen saarelle siksi, että yrittäjä kuitenkin poti hiukan huonoa omatuntoa jo sovitun suunnitelman yksipuolisesta muuttamisesta – mutta oli niin tai näin, niin loppu hyvin, kaikki hyvin!

Ulkokalla satama
Kalastajavene Ulkokallan satamassa – horisontissa näkyy kaukana Maakalla

Ulkokalla Ulkokalla

, ,

1. Onpa symppiksen näköinen saari, nuo punaiset mökit säväyttävätaina yhtä paljon! Kuvien perusteella teillä tosiaan kaikesta huolimatta taisi kokonaisuutena arvioiden käydä varsin hyvä tuuri säiden puolesta loppujen lopuksi. Varsin outoa tuo odottamaton suunnitelmien yksipuolinen muuttaminen, eipä ole tainnut tulla itselläni sellaista vastaan. Lopulta sekin taisi kääntyä eduksenne, kun pääsitte käymään myös Ulkokallan majakkasaarella.

Kiitos Mikko! Tämä heinäkuu oli kyllä upea myös meriretkien kannalta – kaupungissa oleiluahan helteet eivät sitten tainneet suosiakaan.

2. No kappas! Minut vietiin juuri viikko sitten syntymäpäiväyllätyksenä Maakallaan. Me osallistuimme ihan tällaiselle normaalille yhteisretkelle, eli meillä ei ollut mahdollista käydä Ulkokallassa. Hienolta näyttää sekin! Ja tuo Maakalla tosiaan on aikamoinen erikoisuus itsehallintoineen.

3. Majakkasaaret ovat ihania! Valitettavan harvalla on silti tullut käytyä ja tästä saaresta en ollut ennen kuullut edes. Mutta näyttipä symppikseltä. Hylkeen räpylät olisivat kyllä olleet mulle eläinystävänä liikaa, olkootkin etteivät nämä hylkeet ole uhanalaisia. Mutta kaikki, mitä reissatessa näkee, ei ole aina kivaa ja hyvä niin.

Kiitos Maarit! Hylkeen räpylöistä tuli mieleeni, ettet varmaan sitten myöskään olisi pitänyt alkuillan lenkillä näkemästäni näystä, jossa varis söi kania tien laidalla :-)

4. says: Stacy

Upea reissu! Minulta harmittavasti puuttuvat molemmat Kallat. Enköhän joskus korjaa puutteen. Karikukko on myös kiva aina, vaikka olen nähnyt niitä myös Perussa – laaja esiintymisalue himmentää hohtoa. Geokätköilijät pyrkivät saarille, koska saarikätköt täyttävät joidenkuiden himoitsemien haastekätköjen ehtoja. Maakallalla on pari purnukkaa, mutta Ulkokallalla ei.

Kiitos Stacy! Noilla Länsirannikon saarilla näki kyllä paitsi majakoita myös kivasti erilaisia lintuja, niin saarilla kuin merellä.