Trondheim – koe ainakin nämä

Trondheim feature

Viivyimme Trondelagin pääkaupungissa Trondheimissa kaksi kokonaista päivää. Hotellimme, Thon Nidaros, sijaitsi lähellä rautatieasemaa, mutta samalla se kohtuukokoisessa kaupungissa oli kävelyetäisyydellä kaikkialta.

Nämä ehdimme kokemaan kahdessa päivässä:

Nidelva-joki ja Gamle Bybro

Saavuimme Trondheimiin iltalennolla Oslosta. Olimme saaneet hotellista vinkin, että 21:15 lähtisi lentobussi kaupunkiin ja ehdimme kuin ehdimmekin 21:05 laskeutuneelta lennolta bussiin. Illan jo vähän hämärtyessä saavuimme Trondheimin keskustaan ja ylitimme ensimmäisen Nidelva-jokea yllättävistä silloista ja bussin pysähtyessä hetkeksi liikenteen takia katsoin valaistuja ravintoloita rannalla ja ajattelin, että näyttääpä täällä viihtyisältä!

Seuraavana aamuna otimme ensimmäiseksi kohteeksemme vanhan kaupungin, Bakklandetin, mutta jo matka sinne kulki joen rantaa ja vaikka rantaa kummaltakin puolelta kehystävät rakennukset eivät ehkä ole ihan niin vanhoja ja tai värikkäitä kuin Bergenissä tai Ålesundissa, niin kyllä näitäkin rantoja ihan mielellään katselee.

Vähän myöhemmin, vanhaa kaupunkia jo kierreltyämme katsomme vielä vanhan kaupungin kohdalla jokea ylittävää siltaa, Gamle Brota, toisesta suunnasta ja lähellämme penkillä istuva nainen alkaa jutella meille, suomeksi. Hän on kuulemma asunut Norjassa jo 40 vuotta eikä ole nyt koronan takia käynyt Suomessa pitkään aikaan.

Punainen, koristeellinen, Gamle Bybro yhdistää uuden ja vanhan ja on luultavasti yksi Trondheimin kuvatuimmista kohteista, jokirannan talorivistöjen ohella,

Nidelva Trondheimin nähtävyydet Nidelva Trondheimin nähtävyydet Nidelva Trondheimin nähtävyydetGamle Bybro Trondheimin nähtävyydet Gamle Bybro Trondheimin nähtävyydet
Trondheim Trondheim

Bakklandet ja pyörähissi

Viime kesän Bergenin reissun jäljiltä vertaamme myös Bakklandetia Bryggenin alueeseen Bergenissä ja toteamme senkin ehkä vähän uudemmaksi, tavallisemmaksi, mutta kuitenkin viehättäväksi, ihmisen mittaiseksi alueeksi olla ja elää. Mukulakivikatujen varrella on pieniä värikkäitä puutaloja, ruusuja paikoitellen kuin Visbyssä, taidegallerioita, pieniä sisustusliikkeitä, kahviloita ja ravintoloita.

Kiipeämme välillä ylemmälle kadulle ja näkymä kattojen yli joen suuntaan ja Nidaroksen katedraalille on kaunis. Satumme myös näkemään autoharrastajan pihan, jossa on hienoja vanhoja autoja ja vanha traktori. Kaikenlaista! Kiipesimme ylös nähdäksemme Trondheimin pyörähissin yläaseman ja laskeudumme alas sen vieressä kulkevaa katua pitkin. Valitettavasti kohdallemme ei osunut yhtään ylös matkalla olevaa pyörää, mutta pyörähissin ala-aseman ohjeista saa kyllä käsityksen hissin toimintaperiaatteesta. Trondheimin pyörähissi on kuulemma ollut ensimmäinen laatuaan.

Gamle Bybron kupeessa, Bakklandetin puolella on Antikvariatet-niminen kahvila-ravintola, joka sisustukseltaan muistuttaa kirjastoa tai kirjakauppaa. Aktikvariatetin terassillakin on pieni kirjasto, eli kokoelma kirjoja vaikka ohikulkijoiden mukaan poimittavaksi. Valitettavasti norjan kielen opintoni ovat edelleen aloittamatta,

Bakklandet Trondheimin nähtävyydet Bakklandet Trondheim Bakklandet Trondheim Bakklandet Trondheim pyörähissi

Bakklandet Trondheim pyörähissi
Emme nähneet hissiä toiminnassa, mutta katso tästä sen toimintaa esittelevä Youtube-video

Bakklandet Trondheim Bakklandet Trondheimin nähtävyydet

Graakallbanen ja Bymarka

Seikkailtuamme hetken torilla, Trondheim Torgilla, joka nimestään huolimatta on kauppakeskus, ei tori, vaikka sen edessä onkin iso aukio ja Olav Tryggvasonin patsas pylvään nokassa ja syötyämme lounaan, päätämme, että nyt riittää vanhat jutut hetkeksi lähdemme raitiovaunuretkelle.

Nidaroksen katedraalia väitetään maailman pohjoisimmaksi goottiseksi katedraaliksi ja samaan tapaan Graakallbanenia, joka kulkee keskustasta Bymarkan ulkoilualueelle (St. Olavs Gate – Lian), väitetään maailman pohjoisimmaksi raitiovaunureitiksi. Tosin se on saanut tämän aseman hieman jälkijättöisesti sen myötä, että raitiovaunuliikenne Arkangelissa lakkasi. Lataamme siis julkisen liikenteen, täällä atb:n, sovelluksen ja ostamme liput Lianiin asti. Saamamme vinkin perusteella valitsemme paikat vasemmalta puolelta, mikä osoittautuukin hyväksi valinnaksi, sillä osa Graakallbanenin ideaa on katsella aina vaan ylemmäs nousevan vaunun ikkunasta yli Trondheimin avautuvia näkymiä.

Päätepysäkillä, Lianissa, nousemme raitiovaunusta ja teemme lyhyen kävelyn Lianvatmetin rannalla. Täältä lähtisi myös monen monta lyhyempää ja pitempää vaelluspolkua, talvella hiihtolatua, Bymarkanin metsiin, mutta käveltyämme jo pitkin ja poikin Trondheimin kaupunkia tyydymme vain lyhyeen kierrokseen metsässä ja palaamme takaisin St. Olavs Gatelle, nyt koko ajan alaspäin menevän raitiovaunun kyydissä.

Trondheim torget
Trondheim torget – ja sen vähän outo iso rakennelma

Graakallbanet Trondheimin nähtävyydet Graakallbanet Graakallbanet

Hurtigruten-laituri ja Rockheim

Toisen Trondheim-päivämme aamuna lähdimme tutkimaan merellistä Trondheimiä. Reitti sinne keskustasta, Midtbyenistä, kulki rautatieaseman vierestä ratojen yli vievää kävelysiltaa pitkin. Jo kaukaa ylhäältä näimme, että juuri näinä hetkinä Trondheimin ohittaa kaksikin Hurtigrutenin laivaa, joten melkein juoksimme rantaan nähdäksemme uljaat Kong Harald- ja Nordlys-laivat. Jostain syystä kumpikaan niistä ei ainakaan tänä aamuna pysähtynyt Trondheimiin, eli Hurtigruten-liikenne ei taida sekään vielä olla palautunut normaaliksi. Mutta komeasti laivat tervehtivät toisiaan Trondheimin vuonossa!

Ihan normaalilta elämä ei näyttänyt myöskään rannalla sijaitsevan ison Clarion-hotellin osalta. Myöhemmin huvikseni asiaa Clarion-hotellien sivulta tarkistaessani sain selville, että itse asiassa Trondheimissa on 6 Clarion-hotellia, mutta niistä vain puolet ovat tänä toisena koronakesänä auki. Mutta emmehän me oikeastaan Clarionia olleet tulleet katsomaan vaan arkkitehtuuriltaan näyttävää Rockheimia, eli norjalaisen musiikin museota. Senkin osalta tyydyimme kuitenkin rakennukseen, itse museossa emme käyneet. Ehkä pitäisi ensin käydä Triplassa Suomen vastaavassa museossakin! Samaisella rantakaistaleella olisi ollut myös Pirbadet -uimala, mutta uiminenkaan ei ollut tänä aamuna ohjelmassamme.

Hurtigruten Trondheim Rockheim Trondheimin nähtävyydet Hurtigruten Trondheim

Munkholmen

Sen sijaan suuntasimme takaisin Midbyenin rannalle, nyt kalatorin Ravnkloanin rantaan. Netti väitti kalatorin olevan auki vaan lauantaisin, mutta kyllä se oli arkipäivänäkin auki ainakin jossain määrin. Turskaa, lohta, katkarapuja tai kuningasrapujakin pakasteesta, olisi ollut tarjolla, siinä missä Bergenissä pääsi ihmettelemään eläviä kuningasrapuja.

Mutta emme me tänne olleet tulleet kuningasrapujen takia vaan Munkholmenin takia. Trondheimin edustalla sijaitseva pieni saari on suosittu retkikohde ainakin kesäisin ja paitsi kivan kesäisen lyhyen meriretken ja puistomaisen saaren pienine myymälöineen ja kahviloineen, saari tarjoaa myös monivaiheisen katsauksen Trondheimin ja Norjan historiaan.

Aikoinaan Munkholmenin saarella teloitettiin ihmisiä ja merkittävimpien henkilöiden päät asetettiin seipään nokkaan varoitukseksi muille. Sittemmin saarella on toiminut luostari, siitä on tehty linnoitus, joka muutettiin vankilaksi ja toisen maailmansodan aikana saarella oli ilmatorjunta-asema. Historian kerroksellisuus näkyy edelleen saarella, luostarin päällä sijaitsee nyt kahvila, linnoituksen kellari on toiminut vankilana ja iso, avara halli, jonka akustiikka on upeaa, on aikoinaan toiminut ruutivarastona. Linnoitusta ympäröivällä muurilla on siellä täällä nähtävissä vanhoja ilmatorjunta-asemia. Onpa saarta aikoinaan käytetty karanteeniinkin, ei kuitenkaan korona-aikaan vaan mustan surman aikoihin.

Linnoitukseen sisälle pääsee vaan opastetulla retkellä, eli jo Ravnkloanin rannan lippukioskista retkilippuja ostaessaan kannattaa sanoa kyllä yritykselle myydä liput myös opastetulle retkelle. Me kävimme Munkholmenissa klo 11 lähtevällä lautalla ja pienen saarikierroksen ja linnoitukseen tutustumisen jälkeen ehdimme takaisin Trondheimiin klo 12:15 lähtevään veneeseen.

Trondheim satama
Matka Munkholmenille alkaa Trondheimin ”sisäsatamasta”

Munkholmen Trondheim
Munkholmen Trondheimin nähtävyydet Munkholmen Trondheim Munkholmen Trondheim Munkholmen Trondheim Munkholmen Trondheim

Nidarosin katedraali

Munkholmenista rantauduttuamme lähdimme kävelemään kaupungin keskustaa halkovaa Munkegatania sen toiseen päähän, eli Nidaroksen katedraalille. Kuten monet vanhat kaupungit, Trondheiminkin kaupunki on palanut monta kertaa. Vuoden 1681 palon jälkeen kaupunki jouduttiin rakentamaan melkein kokonaan uusiksi ja silloin kiinnitettiin aikaisempaa enemmän huomiota siihen, että osa kaduista oli riittävän leveitä toimiakseen paloesteina ja yksi näistä kaduista on Munkegatan. Nidaroksen katedraalin suunnalta katua katseella seuraten sen lopussa häämöttää Munkholmen.

Nidaroksen katedraali on peräisin 1000-luvulta ja se on keskiajalla ollut Pohjois-Euroopan tärkein pyhiinvaelluskohde. Vielä nykyisinkin ihmiset kävelevät 640 kilometrin matkan Oslosta Nidaroksen katedraalille samaan tapaan kuin Santiago de Compostelaan Pohjois-Espanjassa. Reitti kulkeen Dovrefjell – vuoren yli ja Oppdal -laaksoa pitkin. Kieltämättä komea kirkko on myös toiminut kautta aikojen Norjan kuninkaallisten kruunajaiskirkkona ja muun muassa prinsessa Märtha Louise ja nyttemmin jo edesmennyt Ari Behn vihittiin tässä kirkossa.

Nidaroksen katedraalin torniinkin olisi päässyt kiipeämään, opastetuilla retkillä, mutta juuri sinä iltapäivänä kun kävimme kirkossa, seuraavat vapaat paikat retkelle olivat vasta tuntien päässä, joten skippasimme kiipeilyn. Kryptaan sen sijaan pääsi omatoimisesti ja odottamatta, joten poikkesimme sielläkin ja totesimme sen itse asiassa ihan vaikuttavaksi paikaksi.

Nidaros
Researchgate -sivulta otettu ilmakuva Nidaroksen katedraalista ja Arkkipiispan palatsimuseosta

Nidaros katedraali

Munkegatan
Munkegatan, jonka päässä siintää Munkholmen

Arkkipiispan palatsimuseo

Nidaroksen katedraaliin joutuu ostamaan lipun, mutta samalla lipulla pääsee katsomaan viereistä Arkkipiispan palatsimuseota. Kruununjalokiviäkin olisi tarjolla, mutta ne jätimme väliin.

Nidaroksen katedraali on kaunis, mutta Arkkipiispan palatsimuseo on ehkä vielä kauniimpi, ainakin museosarjassa. Norjan arkkipiispojen asuntona 1200-luvulla ollut rakennus on yksi Skandinavian vanhimmista maallisista rakennuksista. Pienessä museossa on useampia osia, joista erityisesti aula ja siihen sijoitettu vanha kaari on mitä kaunein. Kannattaa myös kiivetä toiseen kerrokseen, jossa on esillä Nidaroksen katedraalin historia pienoismalleina vuosisatojen ajan. Katedraalin julkisivu, jota turistit nyt erityisesti päätyvät ihailemaan, on melko uusi lisäys siihen.

Nidaros katedraali Trondheimin nähtävyydet
Nidaros katedraali Nidaros katedraali Trondheimin nähtävyydet

Kristianstenin linnoitus

Kristianstenin linnoitukseen emme tällä kertaa ehtineet – ja jos rehellisiä ollaan, niin tuskin palaamme Trondheimiin – mutta näiden jo luettelemieni kohteiden lisäksi se taitaisi olla seuraavaksi tärkein kohde Trondheimissä. Luultavasti jopa tärkeämpi kuin Graakallbanen, vaikka se meitä kiinnostikin. Saksalaiset miehittivät Trondheimin(kin) toisen maailmansodan aikana käyttääkseen sitä sukellusveneiden tukikohtana ja Kristianstenin linnoitus toimi tuolloin niin vankilana kuin teloituspaikkana norjalaiselle vastarinnalle. Kristianstenin linnoitus kannattaisi ehkä liittää Bakklandetin retkeen, sillä sen yläpuolellahan se sijaitsee.

Thomas Angells gate
Kristianstenistä ei tullut otettua kaukaakaan kuvaa, mutta tässä sen sijaan kuva Thomas Angellsin kävelykadusta, joka sekin on ihan kiva kohde Trondheimissa

Tyholttårnet

124 metriä korkeassa radiotornissa 80 metrin korkeudessa olevasta pyörivästä ravintolasta (Egon, Tyholttårnet) saimme parikin suositusta, mutta torni ravintoloineen ja näköalatasanteineen jäi meiltä sittenkin vain pisteeksi kaupunkikuvassa – mutta eiköhän sekin kuitenkin ansaitse paikkansa otsikon Trondheim – koe ainakin nämä alla! Sen sijaan söimme ukkoskuurojen välissä viimeisenä Trondheimin iltanamme ihan hotellimme lähellä olevassa Three Lions Pubissa, josta netti kaikessa viisaudessaan väitti tarjottavan kaupungin parhaat fish & chipsit

Tyholttårnet näkyy aika monesta paikasta Trondheimissa, vaikkei ihan keskustassa olekaan

1. Oho, tässä tulikin paljon uutta tietoa. En tiennyt, että Trondheimissa on noin värikkäitä joenrantataloja, todella kauniita. Enkä toisaalta tiennyt tuosta katedraalistakaan, joten Trondheim toden totta voisi olla mahdollinen matkakohde.

Kiitos Mikko! Viime kesän kohteemme Bergen ja Ålesund ja nyt tämä Trondheim ”kelpaavat” mielestämme hyvin ainakin parin-kolmen päivän kaupunkilomalle, ehkä jopa neljän päivän, ainakin Bergen ja Trondheim – ei lopu kohteet ihan heti kesken. Noita kauniita rantataloja on kaikissa näissä kolmessa kaupungissa, Bergenin Brygge on ehkä näistä tunnetuin, mutta on Ålesundkin tosi kaunis tältä osin.

2. Onpa tosi kaunista! Olen käynyt itse Trondheimissa monta kertaa lapsena, mutten kertaakaan aikuisiällä. En olekaan ajatellut, että sinne voisi tosiaan mennä myös lentäen ja loppumatka bussilla. Norjan olen jotenkin Osloa lukuunottamatta ajatellut kohteeksi, minne mennään omalla autolla.

Kiitos Teija! Tosiaan monet tuntuvat suuntaavaan Norjaan, erityisesti sitten Pohjois-Norjaan, kun mindset on, että sinne ajetaan pohjoisen kautta tai vähän normaalimmissa oloissa Ruotsin läpi. Me emme pidä pitkästä automatkoista, etenkään jos siitä iso osa on ihan vaan pakollista siirtymää, joten lento + tarvittaessa vuokra-auto tuntuu paremmalta vaihtoehdolta, myös Norjan osalta. Lentoja Osloonhan on hyvin, nytkin, ja Oslosta eteenpäin sisäisiä lentoja moneen kaupunkiin.

3. Me ollaan jo neljän reissun verran koluttu Pohjois-Norjaa ja kun Vaasassa asutaan ja tästä on suora laivayhteys ruotsiin, niin ollaan ajateltu että seuraava Norjan reissu suuntautuisi Trondheimiin, kun melkein vastapäätä on. Kiva oli lukea Trondheimista ja palaan varmasti tähän postaukseen sitten jossain vaiheessa kun matka on ajankohtainen, odotukset on kyllä korkealla! En sitten tiedä koska uskaltaa sinne lähteä, voihan toki ruotsin läpi ajaa pysähtymättäkin, heh (mikäli korona-aikaan matkustaa..). Oon siis aika arka tuon koronan suhteen, vaikka kohta molemmat rokotukset onkin.

Kiitos kommentistasi! Trondheim on kyllä parin – kolmen päivän reissun arvoinen hyvinkin. Ja mitä koronaan tai Ruotsin läpi ajamiseen tulee, niin tilannehan elää koko ajan, eli kannattaa tsekata tilanne aina välillä uudelleen. Elokuun alussa, kun Norjassa kävimme, niin tilanne niin Norjassa kuin Ruotsissa oli parempi kuin Suomessa!

4. Huokailen vain täällä kun katselen näitä kuvia. Norja on kyllä mahdottoman kaunis maa! Joskus olisi kiva tehdä sellainen kunnon kierros Norjassa, jossa voisi ajella paikasta toiseen vaikka parikin viikkoa. Nähtävää varmasti kyllä riittäisi. Hauskaa, että satuitte heti tapaamaan myös suomalaisnaisen siellä

Kiitos Paula! Suomessa asuvalla Norja on myös tuollainen ”pidennetty viikonloppu” -matkakohde, jonne on helppo palata, vaikka juuri vähän eri kohteisiin siellä kerta kerran jälkeen vaikka.