Barcelona

Barcelona feature

Artikkeli päivitetty 16.12.2020 vuoden 2005 päiväkirjoihin perustuen.

Vietimme juhannuksen 2005 Barcelonassa sisarentyttäreni Sadun ja hänen poikaystävänsä Anssin kanssa.

Heti rannalle

Matka Barcelonaan taittui Finnairin suorilla lennoilla ja majoituimme siellä kalustettuun asuntoon La Ramblan sivukadulla (L’Hospital). Asunnon löysimme netistä – ja vaikka vanhan keskustatalon porraskäytävä vähän aluksi hirvittikin oli itse asunto äskettäin remontoitu, siististi kalustettu ja varustettu (by Ikea). Ilmastoinnista tosin olisi kannattanut maksaa (päivällä lämpöpötilat olivat 30 asteen paremmalla (?!) puolella) joten pelkkä tuuletin ei paljoa öisin viilentänyt.

Asetuttuamme palasimme La Ramblalle, söimme patonkilounaan ja kävelimme rantaan, jossa pohdimme sopivaa tekemistä: rannalle, köysiradalle vai turistibussiin – ja päädyimme taksilla rannalle! Satu kävi kastautumassakin, vaikkei hänelläkään ollut uimapukua. Rannalta palasimme köysiradalla. Illalla kiertelimme vielä illallisen jälkeen hiukan kaupoissa (El Cortez Ingles) ja kävimme lopuksi vielä donitsipaikassa jälkiruuilla.

Eläintarhassa – ja taas rannalla

Aamiaisen jälkeen taksilla eläintarhaan, jossa oli erityisesti tarkoitus nähdä kuuluisa valkoinen albiinogorilla, mutta kertoivat sen sitten kuolleen jo marraskuussa! Näimme kuitenkin delfiininäytöksen, kenguruita, sarvikuonoja, virtahevon ja surikateja (en ollut ennen niitä nähnyt). Eläintarhan jälkeen jatkoimme läheiselle rannalle, jossa Satu ja Anssi kävivät uimassa – lueskelin hiukan varjossa ja Lasse käveli meidän väliämme :-)

Rantakahvilassa hedelmiä ja juotavia lounaaksi ja sitten (ruuhkassa) taksilla takaisin kämpille. Anssi ja Satu jäivät taas vähäksi aikaa ensin kaupungille. Me olimme ensin iltapäivällä ”kotona” vähän aikaa, mutta sitten tapasimme Sadun ja Anssin kävelykadulla ja pienen etsimisen jälkeen menimme syömään espanjalaista ruokaa, tapaksia ja paellaa – ei nyt ehkä toista kertaa syömisen arvoista, paella ainakaan …

Alkuillasta Satu ja Anssi kiertelivät keskenään kauppoja. Satu löysi sitten parin vuoden etsimisen jälkeen Luis Vutton –kopiolaukun ja lompakon 21 eurolla ja oli ikionnellinen. Myöhemmin nuoret houkuttelivat meidätki ulos, kun näkivät soihtukulkueen kävelykadulla. Istuimme katukahvilassa yksien lasillisten verran. Illalla vähän levotonta kun naapurustoissa ampuivat paukkupommeja ja raketteja ja koirat haukkuivat.

Sagrada Familia ja Casa Mila – ja rannalla

Taksiretkeilyä Gaudi-kohteissa: Sagrada Familia, Casa Mila ja muita rakennuksia samaisen kadun varrella. Välillä cokis/kahvitauko. Huvin vuoksi metrolla takaisin, vaikka taksi olisi voinut olla neljältä halvempikin. Kämpillä suunnilleen kääntymässä ja sitten taksilla uimarannalle. Tällä kertaa oli kyllä tarkoitus mennä uimahalliin, mutta se oli loppuunmyyty, joten päädyimme taas rannalle.

Kämpillä taas välillä suunnilleen kääntymässä ja sitten syömään Hardrock Cafe Barcelonaan – ruokaa oli paljon ja kaikki ihan täynnä jo ennen jälkiruokaa, valitettavasti. Hitaasti kävellen takaisin sieltä, nuoriso omia teitään, vielä hitaammin.

Shoppailua ja Park Guel/rannalla

Aamupäivällä shoppailua, osittain yhdessä, osittain erikseen. Satu osti pikkusiskollekin Luis Vutton -kopio laukun ja lompakon. Ostin limenvihreät sandaalit, jotka ainakin ostohetkellä vaikuttivat löydöltä, mutta saa sitten nähdä (kokemus on osoittanut, että monet matkoilta ostetut vaatteet, eivät loppujen lopuksi sitä sitten olekaan). Lounastauko Hardrock Cafessa.

Iltapäiväretket erikseen, Satu ja Anssi rannalla, omin päin taksilla edes takaisin ja me metrolla Park Guelissa (jotain 5 metroasemaa meiltä pohjoiseen + 1200 m kävely suuntaansa, 33.5 asteen helteessä!).

Palasimme kämpille n. klo 18, ja soittelin sitten jo Sadun ja Anssin perään pariin otteeseen, kun kyllästyimme odottelemaan ja kun he lopulta tulivat n. 19:15, niin me lähdimme jo La Ramblalle alkudrinkeille odotellessamme heidän vaatteiden vaihtoa. Syömässä melko olemattomassa italialaisessa ravintolassa, lähellä, mutta kallis.

Kuvia matkasta voit katsoa klikkaamalla tästä tai kuvasta.