Tukholma: Skyview ja risteily siltojen alla

Tukholman siltojen alla

Kaupunkeja kerratessamme olemme viime vuosina pyrkineet liittämään jo osittain tuttuun kohteeseen aina jotain uuttakin. Madridista teimme retken Toledoon, Hampurista Schweriniin, Prahasta Cesky Krumloviin, Brysselistä Gentiin ja Bruggeen.
Tukholmassa viivyimme vain pari päivää, mutta pari meille uuttakin juttua saimme mahdutettua näihinkin päiviin.

Skyview

Globenissa olimme käyneet joskus kauan sitten venemessujen tiimoilta ennenkin, mutta tämän on täytynyt olla ennen vuotta 2010, jolloin nykyiseltä nimeltään Ericsson Globen ulkoseinälle rakennettiin pallon muotoiset näköalahissit.

Ennen hissimatkaa Skyviewn aulassa näytetään lyhyt video, jossa kerrotaan Globenin alueen monista areenoista ja Skyviewn rakentamisesta. Globe on maailman suurin pallomainen rakennus ja nykyisin sen seinämiä ylös nousevat lasiset pallon muotoiset hissit ovat nekin ainutlaatuisia maailmassa. Mielenkiintoisin yksityiskohta videossa oli mielestäni se, jossa selitettiin miten rakennustyössä käytettiin mm. vuoristokiipeilijöitä, jotka olivat tottuneet liikkumaan ja työskentelemään korkeuksissa.

Skyview Ericsson Globe Tukholma Skyview Ericsson Globe Tukholma

Nousu hissillä ylös oli kesy – kuin hitaasti ja hiljaa kuin nousu kuumailmapallolla. Paitsi ilman kuumailmapallon sivuttaista liikettä.
Näkymät ylhäältä olivat lähes kirkkaana päivänä hyvät ja pallon sisällä oli hyvät opasteet, joissa kuvattiin eri suunnissa näkyviä rakennuksia. Opasteissa mainittiin myös Skogkyrkogårdenin hautausmaa, joka on Unesco-kohdekin. Ehkä seuraavalla kerralla Tukholmassa pitääkin käydä siellä!

Skyview Ericsson Globe Tukholma Skyview Ericsson Globe Tukholma Skyview Ericsson Globe TukholmaSkyview Ericsson Globe Tukholma

Skyview Ericsson Globe Tukholma
Maailman katolla – tai ainakin Ericsson Globen katolla

Tukholman siltojen alla

Olemme paitsi asuneet Tukholmassa vierailleet siellä monen monta kertaa, myös purjeveneellä, joten ajatus veneretkestä Tukholman siltojen alla tuntui tällä kertaa kivalta tavalta kerrata kaupungin näkymiä.

Valitsimme risteilyajankohdaksi toisen kaupungissa viettämämme päivän aamun ja ostimme liput netistä aamiaisen lomassa muutamaa tuntia ennen sen lähtöä. Lippujen ostaminen ennakkoon taisikin olla hyvä ratkaisu ainakin vielä elokuussa, sillä juuri valitsemamme lähtö tuli ihan täyteen. Saimme myös vinkin olla paikalla reilusti ennen laivan lähtöä, jos haluaisimme valita paikat ja asetuimmekin muodostuvaan jonoon jo varttia vaille ja pääsimme ikkunoiden ääreen.

Strömkajenilta Hammarbyn kanavalle

Parin tunnin risteily lähtee Strömkajenilta Grand Hotellin edestä ja käy ensimmäiseksi noutamassa mahdolliset Nybroplanilta mukaan tulevat matkustajat. Tämän pienen mutkan myötä näimme laivasta myös Dramatiska Teaternin ja Strandvägenin hienot talot.

Seuraavaksi vuorossa on Djurgårdenin rannat: Junibacken, Vasa-museo ja Gröna Lund. Mahtuupa väliin satamahuumoriakin kirahviksi naamioituneen nostokurjen muodossa. Vasahamnin pienvenesatama näytti täydeltä, kuten kai aina.

Tukholman siltojen alla
Aikoinaan asuimme Tukholmassa Bredängissä, mutta miten olisi tämä punaisten parvekkeiden talo Östermalmilla?

Tukholman siltojen alla Tukholman siltojen alla Tukholman siltojen alla

Sen jälkeen laiva suuntasi Hammarby Sjöstadin rannoille ja edelleen Hammarbyn kanavalle. Tästäkin menimme aikoinaan purjeveneelläkin suunnatessamme Mälaren-järvelle. Rannoilla näkyy paitsi uusia kivan näköisiä merellisiä asuinalueita myös joitakin asuntolaivoja.

Mälaren-järvella

Södermalmin etelärannalla laivan yllättävän hyvä opastus, niin sisällöltään kuin tekniseltä laadultaan, kertoo rannalla aikoinaan sijainneista kylpylärakennuksista, joita käytettiin peseytymiseen talvisin, kun rannalla ei voinut pakkasen takia peseytyä kuten kesäaikaan. Suuren Södersjukhusetin edustalla rinteessä on pieniä siirtolapuutarhapalstoja ja -mökkejä.

Rannalla olevan vanha puisen suuren viskitynnyrin kohdalla opastus intoutuu kertomaan miten vodkavyöhykkeellä sijaitseva Ruotsi on maailman paras myös vodkan valmistuksessa – mikäänhän ei vedä vertoja Absolut-vodkalle. Muutenkin opastus onnistuu hyvin poimimaan useammassa kohdassa mukaan tarinaan ruotsalaisuuden erinomaisuuden: täällä ei vakkaa kätkeä kannen alle vaan kerrotaan kaikille halukkaille miksi me olemme maailman parhaita!

Siirtolapuutarha Södermalmin eteläisellä rannalla
Vanha kylpylärakennus
Viskitynnyri, joka kirvoitti opastuksen Absolut-vodkan mainostamiseen

Teemme vielä kierroksen Västerbron alta Kaupungintalon edustalle. Kaupungintalon viereinen Waterfront-kongressikeskus on muuttanut maisemaa tältä osin hiukan, muttei huonompaan suuntaan.

Paluumatkalla näemme paremmin Kungsholmenin rantoja ja opimme, että Kungsholmenin rannat kiertäisi vaan 9 kilomentrin kävelylenkillä – ehkä seuraavalla kerralla? Långholmenin kohdalla opastus kertoo vuonna 1993 tapahtuneesta Jas Gripen -onnettomuudesta, jossa lentäjä pelastautui heittoistuimella ja kone syöksyi Långholmenin saarelle kenenkään loukkaantumatta.

Lilla Essingenin kierto sopii meille, saarella asuville, loistavasti. Pääsemme näkemään yhden yön kotitalomme mereltä käsin.

Paluumatka takaisin Hammarbyn sululle ja edelleen Gamla Stanin ohi lähtöpisteeseen heittäytyy ajoittain jo hieman tylsäksi ja opastus kehottaakin käyttämään tilaisuutta hyväkseen ja nauttimaan kahvion antimista.

Lilla Essingen

Risteilylaivoja

Risteilylaivasatamassa ollut Ponant-varustamon uusi Le Dumont-d’Urville alus innostaa taas tutkimaan rantoja. Olimme juuri hetki ennen Tukholmaan lähtöämme sattumata kuulleet Risteilykeskukselta tästä varustamosta ja sen ehkä ihan erityisesti maabongareita kiinnostavasta risteilystä Ushuiasta Kapkaupunkiin.

Laivan rantautuessa jo Strömkajenille pääsemme näkemään siltaa pitkin Gamla Staniin menossa olevan hevoskulkueen: taitavat valmistautua Kuninkaanlinnan vahdin vaihtoon. Ruotsin lippukin liehuu linnassa, eli kuningaskin lienee kotona. Kauan sitten osuimme kaupunkiin vappuaattona, kuninkaan syntymäpäivänä, ja kävimme, tietysti, mekin, vilkuttamassa hänelle!

Tukholman siltojen alla
Hop On Hop Off -bussien lisäksi Tukholmassa liikennöi myös veneitä samalla idealla

1. says: hanna

Kiitos näistä! En ole koskaan käynyt Tukholmassa, joten arvostan kaikkia vinkkejä joita sinne saa – matkaan kun haluaisin käydä jossain vaiheessa!

hanna

Kiitos Hanna! Tukholma on ehdottomasti matkan arvoinen, ylellisesti laivalla tai edullisesti lentäen, nopeimmillaan meno aamulennolla ja paluu illalla.

Kiitos Marjut! Minusta Tukholmassa oli ihan mukava asua. Iso asia pitempiaikaisessa oleskelussa jossain maassa on kielitaito ja osasin ruotsia riittävän sujuvasti pystyäkseni juttelemaan työkavereiden kanssa, lukemaan lehtiä ja seuraamaan televisiota, joten en tuntenut itseäni kovinkaan ulkopuoliseksi. Samalla logiikalla olen miettinyt, että englanninkielisissä maissa voisin vaikka asuakin, mutta maat, joiden kieltä en osaa, eivät niinkään houkuttele.

2. says: Veera Bianca

Punaisten parvekkeiden talosta saa muuten todella hyviä pannukakkuja aamiaiseksi, haha! Tämä oli kiva postaus, itse tulee mentyä Tukholmassa niin niiden omien tuttujen paikkojen perässä että pitäisi muistaa välillä tutustua mitä kaikkea muuta kaupunki tarjoaa :)

Kiitos Veera! Ehkä siis ensi kerralla yritämmekin tutustua ko. rantaan rannan puolelta :-)