Järvisydän – testissä uusi Kotahotelli

Järvisydän Linnansaari

Kaupallinen yhteistyö: Hotel & Spa Resort Järvisydän

Ruoka- ja ravintolamedia Toptaste listasi äskettäin Järvisydämen Suomen viidenneksi parhaaksi hotelliksi, samaan seuraan mm. Hotel Kämpin ja vaikka Imatran Valtionhotellin kanssa. Järvisydän sijaitsee Rantasalmella, hiukan syrjässä valtaväyliltä, valtateiden 5 ja 6 välimaastossa. Matkaa pääkaupunkiseudulta sinne kertyy lähtöpaikasta riippuen ainakin 300 kilometriä, lännestä vähän enemmänkin. Julkisilla pääsee Savonlinnaan tai Varkauteen, joista kummastakin hotelli järjestää pyydettäessä taksin loppumatkalle. Harkitsimme hetken juna/taksimatkailua, mutta päädyimme lopulta kuitenkin lähtemään matkaan omalla autolla. Menomatkalla pidimme pitemmän tauon Miekankoskella, paluumatkalla Tertin kartanossa.

Järvisydän ei ole ketjuhotelli, ei tyyliltään eikä omistukseltaan. Omistaja, Markus Heiskanen, edustaa sukunsa 11. polvea matkailuyrittäjänä ja on johtanut Järvisydäntä runsaat 10 vuotta. Tänä aikana alueelle on investoitu miljoonia ja taas miljoonia euroja ja rakennettu kylpylä ja lisää majoitustiloja. Keväällä 2017 valmistunut kylpylä on vetänyt hyvin kävijöitä ja meneillään oleva luontomatkailuboomi sopii sekin hyvin yhteen Järvisydämen kanssa.

Järvisydän

Monen monta huonetyyppiä

Suunnitellessasi matkaa Järvisydämeen ensimmäinen haaste on sopivan majoituksen valinta. Järvisydämessä tämä ei tarkoita valintaan perushuoneen, vähän paremman huoneen ja ehkä sviitin välillä, vaan majoitustyyppejä on paljon enemmän.

Me päädyimme uuteen Kotahotelliin, jossa samaan rakennukseen on keskikodan ympärille sijoitettu 7 pientä sviittiä, joissa kussakin on makuuhuoneen lisäksi pieni keittiö, eteinen ja tietysti kylpyhuone. Kotia on kolme, eli sviittejä yhteensä 21. Keskikota oli ihan jännä joskaan korona-aika ei nyt varsinaisesti houkutellut eri sviiteissä majailleita toisilleen vieraita ihmisiä yhteiseen tilaan – isommalla omalla porukalla tila olisi varmaan mitä parhain tapaamis- ja kokoontumistilana. Äänitaiteilija Kirsi Ihalaisen luoma äänimaailma loi kotaan myös ihan oikeaa luontofiilistä.

Kotahotelli Järvisydän Kotahotellin sydän Kotahotelli Järvisydän Kotahotelli Järvisydän

Kotahotelli Järvisydän
Kotahotellin sviittejä ei varsinaisesti mainosteta maisemalla, mutta siinä se on, metsämaisema
Meriharakat kotasviitissä
Kotasviitissä on helppo hymyillä :-)

Muita vähän hulppeampia vaihtoehtoja edustavat rannalla kelluvat House Boatit ja Maisemasviitit. Kuten tietysti myös useammantyyppiset huvilat ja mökit rinnehuviloista rantahuviloihin ja kelomökkeihin. Jos ajatus muuttamisesta kesken lyhyttä reissua ei olisi tuntunut niin rasittavalta, niin melkein olisin saattanut valita yhdeksi yöksi Kotahotellin ja toiseksi House Boatin! No toisella kertaa sitten.

Yhtenä vaihtoehtona tarjolla on myös perinteinen hotelli, jos nyt Elämyshotellia perinteiseksi voi kutsua. Hotellihuoneissa on parvekkeet ja hotellin hyvänä puolena on sen keskeinen sijainti alueella – Kotahotellista on hiukan matkaa rantaan, ravintolaan ja kylpylään.

Järvisydän elämyshotelli
Elämyshotelli sijaitsee ihan ravintolan ja vastaanoton vieressä
Järvisydän maisemasviitit
Maisemasviitit
Järvisydän rinnehuvilat
Rinnehuvilat
Järvisydän houseboatit
Rannassa on kolme asuntolaivaa

Ruokaa ravintolassa, keittiön pöydän ääressä tai luonnossa

Kahden vuorokauden vierailumme aikana ehdimme syödä aamiaisen niin ravintola Piikatytössä kuin kotahotellin pienen huoneistomme keittiön pöydän ääressä.
Piikatytön aamiaiselta löytyi kaikki ainakin meidän aamiaiseemme oleellisesti kuuluvat elementit ja vähän sen ylikin, kuten vaikka mahdollisuus paistaa omat vohvelit, jopa kahdella vohveliraudalla, eli jonotkin, jos niitä edes oli, pysyivät kohtuullisina. Vohvelien kanssa (tai ilman niitä!) saattoi aamiaisella myös nauttia jäätelöä – taitaa olla ainoa paikka aika pitkään aikaan, kun millään hotelliaamiaisella olen nähnyt jäätelöä olevan tarjolla. Pitihän sitä(kin) kokeilla.
Toiseksi aamuksi pyysimme aamiaisen huoneeseemme toimitettuna, jonne se sitten saapuikin vähän ennen aamuyhdeksää isoon kassiin pariin kulhoon ja muutamaan pussiin pakattuna. Jossain vaiheessa jäimme miettimään, että eihän meiltä kysytty mitään toiveita huoneaamiaisen suhteen, mutta ehkä sitten on helpompaa toimittaa kaikille sama laajahko kattaus kuin kysellä niitä toiveita. Kahvin ja teen sai keittää itse, mikä ei tietenkään ollut ongelma, sillä keittiössämme oli niin kahvikone kuin vedenkeitinkin. Lämpimät ruuat olisi voinut lämmittää mikrossa.

Järvisydän aamiainen
Aamiainen itse kerättynä
Jäätelöä aamiaiseksi
… jäätelöllä kuitenkin täydennettynä :-)
Järvisydän aamiainen
Huoneeseen toimitettu aamiainen (kahdelle)

Illallisistakin söimme toisen ravintola Piikatytössä takkatulen ja kynttilän valossa – tunnelmallista, mutta melkeinpä liian pimeää. Meidän lisäksemme aika moni muukin näytti etsivän puhelimestan taskulamppua menua lukeakseen! Kolmen ruokalajin illallisen pääruuan sai valita kala/liha/kasvisvaihtoehdosta siinä missä alku- ja jälkiruuat oli ”vakioitu”. Ehkäpä niistäkin olisi voinut neuvotella ainakin jos olisi ollut jotain allergioita, mutta meillä ei ollut siihen tällä kertaa tarvetta. Palvelu pelasi aina laskun saamiseen asti: korona-aikaan pöytävaraukset alkoivat tiettyinä aikoina ja siinä vaiheessa kun olisimme jo olleet valmiita lähtemään seuraavat olivat juuri tulleet ja me jäimme jotenkin katveeseen pitkäksi aikaa.
Seuraavana päivänä noudimme Bistrosta salaatit, jotka söimme taas keittiömme pöydän ääressä samalla aamuisen norpparetken valokuvia selaten – ihan kuin kotona siis!

Järvisydän illallinen
Kynttilänvalossa nautitun illallisen menuna parsakeittoa ja luomumaalaisleipää, luomukaritsan potkaa ja sitrusmantelikakkua
Järvisydän salaatit
Bistron salaattien kala- ja vuohenjuustovaihtoehdot

Eväitä luonnon helmassa

Patikointiretkelle saimme mukaan pienen eväsrepun, jossa oli makkaraa, sinappia, ketsuppia, pähkinöitä ja suklaata ja tietysti juomista. Makkaratkin päädyimme lopulta syömään ”kotona”, sillä iltapäivä oli hiukan sateinen ja seuraavan sadekuuron hiukan jo uhkaillessa ulkona istuskelu ei oikein innostanut. Makkaranpaistoon olisi kuitenkin ollut ihan hyvät fasiliteetit Pirunkirkkovuoren reitin varrella olevan Metsäkahvilan ulkotakassa. Metsäkahvilan kermavohvelit kävimme kuitenkin testaamassa kylpyläreissun jälkeen!

Saarikahvila jäi meiltä jäädä testaamatta, kun emme valinneet aktiviteetiksi melontaretkeä! Kaarnetsaareen olisi kyllä päässyt jollain veneelläkin, mutta tällä kertaa aika ei riittänyt siihen.

metsäkahvila vohveli

Tunnelmallinen Järvikylpylä

Uimiseen ei tänä keväänä ole ainakaan pääkaupunkiseudulla ollut juurikaan mahdollisuuksia koronan suljettua uimahallit moneksi kuukaudeksi. Varsinaisesti uimaan ei Järvikylpylässäkään pääse, ellei sitten kierrä ympyrää kauniissa keskusaltaassa tai uskaltaudu Saimaaseen, joka kyllä vielä toukokuussa ainakin minun makuuni oli liian kylmä! Vähän myöhemmin  kesällä ulkona ”äärettömän” luonnonvesialtaan äärellä voisi hyvinkin viihtyä, ainakin kuivalla maalla.

Mutta kaunis se on, Järvikylpylä. Kylpylä on louhittu kallion sisään ja sisustuksessa on käytetty kiveä ja vanhoja uppotukkeja. Altaita on sisällä ja ulkona, poreilla ja ilman. Kuudesta saunasta (hamami, höyrysauna, infrapunasauna, kivisauna, maisemasauna ja uppotukkisauna) testasimme oikeastaan vain maisemasaunan. Saunojen käytössä ohjeistettiin näin korona-aikaan, että seurue kerrallaan, mikä sopisi tietysti hyvin useimmille varmaan aina, mutta kieltämättä siitä vilkkaampaan aikaan syntyisi helposti vähän jonoja.
Myrskysuihkua ihmettelimme etäältä: ämpäri katossa antoi vähän osviittaa siitä, mitä saattaisi olla odotettavissa, mutta ei meille, ei tällä kertaa!
Norppakivillekään emme tällä kertaa, aamupäivään sijoittuneella kylpylävierailullamme, jääneet lämmittelemään.

Aamupäivällä kylpylässä oli hyvin väljää, vaikka päätellen vaikka autojen määrästä hotellin parkkipaikoilla, hotellivieraita oli tälläkin toukokuisella viikolla paikalla ihan reippaasti. Iltaisin, klo 18 jälkeen, kylpylä on rauhoitettu vain aikuisille.

Järvikylpylä Spa

Korona-aikaan aamuhiljaisessa kylpylässä pystyi uimaankin :-)
SIinä ne ovat, lämmitetyt norppakivet, ihmisille
Ulkoaltaalla oli toukokuussa vielä vähän turhan viileää

Järvikylpylä Spa

Aktiviteetteja moneen lähtöön

Järvisydän on omassa rauhassaan. Lähimpiin kaupunkeihin, Varkauteen ja Savonlinnaan on matkaa 40-50 kilometriä, joten Järvisydämeen tullaan viihtymään, ei vaan yöpymään. Luonnon keskellä, Linnansaaren kansallispuiston kupeessa, luonto on lähellä ja siihen tutustumiseksi on tarjolla vuodenajasta riippuen monia erilaisia aktiviteetteja. Keväinen Järvisydän tarjoaa ainakin norpparetken, josta jo kerroinkin, retkiä kansallispuistoon, nuotioretken erätulille tai poroja porokylässä. Haukivedelle pääsee myös ”hienommin” iltaisin toteutettavalla samppanjaristeilyllä.

Norpparetkellä Linnansaaren kansallispuistossa

Omatoimisesti luontoon voi lähteä samoilemaan alueen luontopolulle tai vuokrata fatbiken pyöräretkeä varten tai kanootin melontaretkelle. Kylpylässä on  tarjolla on jooga- ja pilatestunteja. Norpparetken lisäksi kiersimme kävellen vajaan 3 kilometrin mittaisen Vuorten reitin. Reitti kierteli vaihtelevassa maastossa niin soilla (pitkospuilla) kuin kallioilla ja oli hyvin merkitty. Metsä tosin oli tainnut käydä jo hiukan ahtaaksi, sillä ilmeisesti melko äskettäin toteutetut pyöräreitit pätkivät sitä paikoitellen vähän kurjasti. Myös frisbeegolfille oli varattu tilaa metsässä: ensin olimme ihmeissämme polkua katkovien muoviteippilinjojen kanssa, mutta päätimme sitten rohkeasti alittaa ne ja jatkaa matkaa, kun yhtään golffaajaakaan ei näkynyt. Myös Järvisydämen alueella edelleen jatkuvat monet rakennustyöt vähän rikkoivat metsän tunnelmaa.

Vuorten reitti Järvisydän Vuorten reitti Järvisydän Vuorten reitti Järvisydän Vuorten reitti Järvisydän Vuorten reitti Järvisydän

Järvisydän herättää tunteita

Kuten jutun alusta saatoit jo lukea, kävimme Järvikylpylässä kutsuttuina vieraina, joten teoriassa saatoit olettaa, että kerromme paikasta vaan positiivisia asioita. Taisit kuitenkin jo huomata, jos tänne asti pääsit, ettei ihan kaikki mennyt ihan nappiin, mutta kokonaisuus osaltamme jäi kyllä vahvasti plussan puolelle. Järvisydän on kuitenkin erilainen ja sen myötä herättää herkästi tunteita suuntaan jos toiseenkin.

Äskettäin käynneistään Järvisydämessä ovat kirjoittaneet mm. Matkaunelmia -blogia kirjoittava Kristina (Järvisydän – ainutlaatuisia elämyksiä Savon sydämessä) ja Reissukuume -blogia pitävä Eveliina (Pettymysten Järvisydän: totuus kylpyläkuvien ja maisemasviittien takaa).

matkaunelmia reissukuume

Kristinan vierailu Järvisydämen kotasviitissä oli ollut kaikin puolin onnistunut, mutta Eveliinan kohdalla useampikin yksityiskohta jätti toivomisen varaa alkaen siitä että maisemasviitistä ei avautunutkaan maisemaa järvelle – eli vinkkinä, jos varaat maisemasviitin, niin kysy vähintäänkin kysy sen sijainnista, ettei tule vääriä odotuksia.

Asioita löytyy kuitenkin usein erilaisia  näkökulmia: Kristina piti siitä, että kylpylän saunoissa oli lempeät löylyt, mutta Eveliinan mielestä niin saunat kuin altaat olivat turhan viileitä. Meistäkin kokeilemamme maisemasauna ei ainakaan ollut liian kuuma, mutta altaiden vesi oli kyllä ehdottomasti riittävän lämmintä.

Erilaisia odotuksia

Maisemasviittiä Eveliina kuvaa keittiön osalta näin: ”… luvattu keittotila piti sisällään mikroaaltouunin, minimaalisen jääkaapin ja tiskialtaan. Liettä ei ollut, ja Cupsolo-keittimen jokaisesta kapselista olisi pitänyt maksaa euro. Yleensä näitä kuuluu edes muutama huoneen hintaan, mutta ei Järvisydämessä.” Meille pieni keittiö, kuten pieni jääkaappikin riitti hyvin, mutta tuo kahvikapseleiden hinnoittelu ensimmäisestä alkaen kyllä hiukan nauratti: ehkä vähän pihiä.  Perusmatkavarustuksemme tapaa kuitenkin käsittää myös pienen purkillisen murukahvia, joten kapseleista ei tullut ongelmaa.

Ruuan osalta niin Kristina kuin Eveliina olivat käyneet Järvisydämessä meitä hiukan tiukempien koronarajoitusten aikaan, jolloin kaikki ateriat oli toimitettu huoneisiin, siinä missä me pääsimme testaamaan myös ravintola Piikatytön. Eveliinan mielestä ateriat olivat niukkoja, Kristinalla ei ollut valittamista ja meiltä ainakin huoneeseen toimitetusta aamiaisesta jäi osa syömättäkin, sen verran runsas se oli – ja jogurttien makukin osui kohdalleen. Leivän ystävänä voisin olla Eveliinan kanssa kuitenkin samaa mieltä, että leipää aamiaiseen kuului aika niukasti. Huoneen toimitettavien aamiaisten osalta saattaisi olla paikallaan kysellä vähän ihmisten toiveita, tätä mekin vähän ihmettelimme.

Järvisydän-kortti

Yhteenvetona, Järvisydän on hieno kokonaisuus ja sen sijainti Linnansaaren kansallispuiston kupeessa on mainio. Jotkut yksityiskohdat eivät välttämättä aina mene ihan nappiin, mutta Sinuna ottaisin riskin ja kokeilisin! Tai ehkä oletkin jo kokeillut? Jos, niin kerro oma mielipiteesi Järvisydämestä.

1. Ei ole tullut Järvisydämessä käytyä, mutta toisaalta paikka kyllä kiinnostaa erittäin paljon jo pelkästään noiden ristiriitaisuuksien vuoksi. Ja kyllähän tuo kylpylä näyttää varsin hienolta. Ja rauhalliselta se näyttää myös ainakin noin aamulla. Ehkä oman vierailun voisi koittaa ajoittaa hetkeen, kun rajoituksia ei sillä hetkellä juuri ole.

Kiitos Mikko! Rauhallinenhan tuo koronatilanne tuolla suunnalla on kait olut jo jonkin aikaa, mutta tietysti onhan se vähän inhaa kerätä aamiaista vaikka maski suun edessä. Jos tuonne päädytte, niin kannattanee tsekata vaikka vastaanotosta, että mitä juuri silloin arvelevat kylpylän asiakastilanteesta ajan funktiona, jos siellä haluaa joskus jatkossakin ruuhkia vältellä.

2. says: Timo Virtanen

Järvisydämmen ongelmat tiivistetysti:
      1.Henkilökunta joutuu liian tiukille (epäsiistit huoneet, kiukkuinen palvelu, todella pitkät odotusajat kaikessa jne)
      2. Paikka on tullut liian suureksi.Koko ajan rakennetaan jotakin.Viehättävät metsät ja kalliot ovat täynnä kauheita pyöräilyreittejä. Miksi vieläkin pitää laajentua, eikö se lopu koskaan? Ihmiset tulevat paikalle luonnon takia ja nyt ympäröivä luonto on pilattu. Miksi vesiskoottereita kansallispuistoon?
      3. Kaikki tällaiset foorumit/kirjoitukset ovat aina yrityksen palkkaamia mainoksia. Rehellisiä mielipiteitä on vaikea löytää. Hienot nettisivut ja kuvat antavat liian täydellisen kuvan paikasta.
      4. Paikalliset asukkaat on unohdettu: rakentamisessa ja laajennuksissa ei kuunnella muita asukkaita, jatkuva rakentaminen tuo vuosia jatkuvan melun (räjäytykset, työmaaliikenne, jne).

Järvisydämmen hyvät puolet:
      1. Todella hienot ja persoonalliset rakennukset (paitsi maisemakodat).
      2. Ruoka on pääsääntöisesti todella hyvää.
      3. Suojainen satama.
      4. Erilaiset saunat

Kiitos kommentistasi ja perusteellisesta pohdinnastasi kohteen tiimoilta. Tuo laajamittainen rakentaminen ja sen vaikutukset lähimetsässä, ”luontopolun” varrella, pysäyttivät kyllä meidätkin hetkeksi. Ei siellä enää oikein ollut luontofiilistä, metsässä.

2. says: Daniel

Huhheijaa tätä Suomen touhua. Olen laiska lukemaan näitä kotimaa-aiheisia postauksia, mutta Suomen viidenneksi paras hotelli -maininta sai minutkin sitten kiinnostumaan. Ja mitä on tarjolla? ABC-aamiainen, kunhan ymmärtää ottaa omat murukahvit mukaan. Raakalautaa ja puupökkelöitä. Todella surullista, jos tuo on Suomen viidenneksi paras hotelli. Kylpyläosasto sentään näyttää ihan kivalta.

Kävin kurkkaamassa hintoja. Heinäkuussa tuolla yöpyisi 399 eurolla yhden yön. Tai no, sanotaan 400, jos haluaa sen kahvikupillisen juoda. Olen täysin sanaton.

Kiitos taas kommentistasi Daniel! Luksus (?) tuolla suunnalla näyttää tosiaan vähän erilaiselta kuin vaikka Euroopan suurkaupungeissa. Tuo tyyli jotenkin kyllä sopii tuohon kansallispuiston kupeeseen vaikka itsekin pidän enemmän skandinaavisen vaaleaa tyylikkäänä, kuten vaikka Regatta Spa Hangossa. Hintataso taitaa asettua kysynnän ja tarjonnan mukaan ja tuollakin tasolla Suomesta löytyy ainakin tähän aikaan, kun monet eivät halua lähteä maailmalle koronatestien tai -todistusten kanssa sähläämään – jopa toukokuussa, jolloin ei ollut mikään erityinen loma-aika, parkkipaikat ainakin olivat lähes täynnä isoja ja komeita autoja :-)

3. says: Ilona

Itse vierailin siellä juuri viikonloppuna ja tunnelmat ovat edelleen vähän ristiriitaiset. Meille piti olla varattuna Elämyshotellin huone suuremmalla poreammeella, mutta oli vain pienempi. Huoneesta puuttuivat myös yöpöydät. Palvelu oli vaihtelevaa ja buffeteissa ahdasta. Itse hotelli, ravintola ja kylpylä upeat, mutta kalliolla rakennusjätettä ja parvekkeet likaiset. Kasvohoito ja hieronta aivan ihania ja viihdyimme kaikesta huolimatta. Viimeistelyyn ja henkilökuntaan kannattaisi panostaa enemmän.

Kiitos Ilona! Elämyshotellin huoneita emme nähneet, mutta Kotahotellissa oli yöpöydät ja keittiön pöytä toimi tyydyttävästi työpöytänäkin – pahimmillaanhan hotellihuoneessa ei voi työskennellä paitsi sängyssä maaten. Tuo osittain keskellä rakennustyömaata oleminen vähän meitäkin häiritsi mm. luontopolulla, mutta ehkä tilanne sen osalta paranee piankin.

4. Järvisydän on ollut haaveissa seuraavalle Suomen matkalle. Luin kyllä tuon Eveliinankin postauksen ja siitä jäi kyllä vähän kysymyksiä. Mukavaa, että te viihdyitte! Omaan makuun saunassa pitää ehdottomasti olla kuuma, täällä Ausseissa kun ei kunnon löylyjä saa missään. Ja kieltämättä kahvikapseleiden hinnoittelu ensimmäisestä alkaen kuulostaa pihiltä. Pikkujuttu tietysti.

Kiitos Anna! Itse asiassa noista saunoista on juttua kylpylän yhteydessä Järvisydämen sivuilla – jokaisen saunan kohdalla on mainittu sen lämpötila, eli siinä mielessä kommentti, että maisemasaunassa ei ole tarpeeksi kuuma on vähän huono, koska siellä ainakin kun me siellä pistäydyimme, oli luultavasti juuri se sille määritelty 70 astetta. Mutta siis kuumempiakin saunoja löytyy!
      Kahvikapseleihin sain vielä tarkennuksen, että kuulemma niitä on huoneessa kahdessa paikassa, korissa teepussien kanssa = ilmaisia ja cappuccinoa minibaarissa muiden juomien kanssa ja vaan jälkimmäiset maksavat sen euron verran kupilliselta.

5. Järvisydän on ja pysyy listallani, ja toivottavasti vielä tämän vuoden puolella tulisi käytyä testaamassa se. Minusta on vain hyvä, että myös niitä huonoja puolia tuodaan esille. Näin hotelli voi parantaa toimintaansa ja toisaalta matkailijoilla on realistiset ennakko-odotukset paikasta, eikä näin pettymyksiä pääse syntymään. Eihän kaikki negatiivinen ole kaikille negatiivista, vaan kaikki kokee asiat omalla tavallaan.

Kiitos Teija! Näin – lisäksi taitaa olla niin, että mitä persoonallisempaan kohteeseen mennään, niin sitä enemmän syntyy mielipide-eroja siitä, että minkä kukin kokee hyväksi ja minkä huonoksi.

6. Minä jo odottelinkin tätä teidän Järvisydän -postausta kun tiesin, että olette sinne menossa. Itse tykkään juurikin tällaisista persoonallisista paikoista mutta en, jos se ei näytä siistiltä. Jonkun muun blogista katselin kuvia ja jotenkin siitä ulko-alueesta puuttui sellainen harmonia. Tai ehkä siellä silloin rakennettiin jotakin. Mutta sisältä tuo teidänkin huone näyttää kivalle, ja kylpylä ehdottomasti kyllä myös.

Hassua jos kahvista joutuu maksamaan ekstraa. Tuosta yhdestä kommentista jo näinkin korjauksen, mutta kyllä minäkin olisin ymmärtänyt asian väärin siellä ollessa. Jos siis puhutaan vain kahvikapseleista eikä selitetä tarkemmin. Muistan saaneeni muuten yhdessä paikassa jäätelöä aamiaisella; Katajanokan vankilahotellissa. Lapset oli siitä tosi riemuissaan, ja heti tuli sellainen lomatunnelma, kun aamiainen päätettiin jäätelöön. Tuo vohvelien paistaminen sen sijaan on täällä USA:ssa normijuttu lähes joka hotellissa, mutta en tykkää niistä todella paksuista vohveleista mitä täällä on. Suomen vohvelit on yleensä vähän erilaisia ja parempia.

Kiitos kattavasta postauksesta Pirkko. Järvisydän on ollut meidänkin listalla jo pitkään.

Kiitos Paula! Alueen yleisilme ei tosiaan kokonaisuutena ole kovin yhtenäinen, mutta alueittain siitä kuitenkin löytyy mielestäni kauneuttakin, esimerkiksi Houseboatien alue rannassa tai juuri näiden Kotahotellien alue, miksei Elämyshotellikin piha-alueineen. Maisemasviittien osalta rustiikkinen raakalautailme menee jo ehkä vähän yli :-)

7. Järvisydän on omalta kohdalta vielä kokematta. Olen lukenut kokemuksia niin puolesta kuin vastaan ja se on herättänyt ristiriitaisia ajatuksia. Positiiviset näkemykset ovat yleensä olleet yhteistyöpostauksia. Kiva, että te kerroitte rehellisesti myös epäkohdista. Ja onhan se myös niin, että jokainen kokee asiat omalla tavallaan. Jollekin saunan löylyt on lempeät kun joku toinen taas haluaisi sähäkämmät höyryt.

Kiitos Merja! Näinhän se on, että ihmiset pitävät vähän eri asioista oli kyse sitten vaikka ruuan määrästä tai saunan lämpötilasta.

8. Mielenkiintoista lukea erilaisia kokemuksia samasta paikasta. Kiva, että kerroit juttuja niin perusteellisesti ja monista näkökulmista. Teidän majoitusvalinta vaikutti tunnelmalliselta ja hyvältä valinnalta.
    Saapi nähdä, jos tänne tulisi mentyä joku päivä. Mua kiinnostaisi erityisesti norpparetki ja nuo kansallispuiston huudit.

Kiitos Emilia! Norpparetket ovat viime viikkoina olleet julkisuudessa, sillä niidenkin osalta vastuullisuus on tärkeää, eli norpista pitää tosiaan jäädä riittävälle etäisyydelle etteivät ne häiriinny.

9. Hienoa, että teillä oli onnistunut loma ”ristiriitaisuuksien” Järvisydämessä. Kieltämättä oma kokemus oli myös sellainen puolisekoileva, mutta ei sellainen, etten voisi suositella Järvisydäntä edes yhden kerran vierailuksi. Yhdistettynä norppasafariin siellä on käsissä myös hieno lomapaikka. Mutta jotenkin tietyissä asioissa tuntuu, ettei homma ole ihan kasassa, jokin prosesseissa ei ole ehkä ihan viimeistelty. Nämä kaupalliset yhteistyöt tuntuvat sujuvan selkeästi sutjakammin kuin perusvierailut ja se kieltämättä herättää vähän ajatuksia…

Kiitos Sonja! Järvisydän taitaa tosiaan olla sellainen paikka, että kannattaa käydä, ainakin kerran, ja muodostaa oma näkemyksensä paikasta. Siihen saattaa niin ihastua kuin vihastuakin :-)

10. Mukava lukea teidän reissustanne tänne myös, nyt kun tosiaan on viime aikoina ollut paljon erilaisia kokemuksia paikasta ilmoilla. Rehellisyys on tärkeää myös yhteistöissä ja kiva, että nostitte esille myös näitä muiden tekemiä tekstejä. Olen samoilla linjoilla, jokainen meistä kokee asiat eri tavoin ja odotukset ja toiveet ovat erilaisia, parhaiten tietää kun menee itse katsomaan ja kokeilemaan. :) En tiennytkään, että siellä on noin monta eri majoitustyyppiä, valinnanvaraa siis löytyy ainakin!

Kiitos kommentistasi! Majoitusvaihtoehtojen moninaisuus on tietysti myös pieni haaste sekin, eli kannattaa tuonne suunnatessa tutustua eri vaihtoehtoihin riittävän hyvin, että osaa tehdä itselleen sopivimman valinnan.