Kaupallinen yhteistyö: The Barö

Kiinnostuimme entisinä purjehtijoina The Baröstä heti kun näimme siitä ensimmäiset kuvat. Ajatus majoituksesta Barösundin rannalla tuntui ihanan merelliseltä – ja kesäiseltä. The Barötä hehkutettiin kansainvälisesti Travelpulsen jutussa World’s Happiest Country Offers New Destination Experiences  ja kotimaassa Iltalehden jutussa Luksusloma Suomessa: viisi ylellistä vaihtoehtoa muutamia mainitakseni.

Kun uusi hotelli sitten avattiin kesäkuun alussa ja meille tarjoutui tilaisuus yöpyä siellä, lähdimme innolla matkaan!

The Barö -hotellin huoneet on sijoitettu Barön salmen rannan kallioille rivitalomaisesti toinen toistensa viereen siten, että kaikki huoneet avautuvat merelle. Tällä hetkellä kahteen ketjuun sijoittuvien huoneiden väliin jää The Berg -ravintola, jonka kesäterassilla ainakin näin kesän hellepäivinä toimi myös hotellin respa helposti lähestyttävänä.
Korona-aikaan rakennettu hotelli on myös alusta alkaen panostanut etä-asiointiin, eli sisäänkirjoittautumisessa tarvittavat tiedot voit halutessasi syöttää kaikki netissä etukäteen ja perillä saat nopeasti ja yksinkertaisesti huoneen avaimen. Myös uloskirjautumisen voi hoitaa netissä. Kohtaamisia henkilökunnan kanssa ei oikeastaan kuitenkaan kannattaisi välttää, sillä ainakin me tapasimme vierailullamme vain ystävällisiä, iloisia ja avuliaita ihmisiä!

Ravintolasta huoneisiin kävellään vaaleasta puusta toteutettuja kauniita polkuja pitkin. Ehkä puusta toteutetuilla reiteillä on haettu helppokulkuisuutta, ehkä niillä on haluttu suojella saariston kallioluontoa tai molempia, mutta toimii! Korkealla mäellä kulkureitti laajenee monitasoiseksi aurinkoterassiksi, josta useampikin vieras löytää samana aikaan oman alueensa. Myös huoneiden välissä olevat ulkoterassit tarjoavat mahdollisuuksia oleskella luonnossa, mutta kuitenkin mukavasti.

Hotellin paikoitus sijaitsee muuten pienen matkan päästä hotellilta (katso kartta tästä). Matkatavaroiden takia auton voi toki ajaa hotellin eteenkin tullessa tai lähtiessä, mutta vierailun ajaksi tilaa autolle löytyy parkkipaikalta, joka on lähempänä tietä kuin hotellia. Meillä oli vain kevyet kantamukset, joten emme ajaneet autoamme lainkaan hotellille asti.

The BergThe Barö

Huone merinäköalalla

Kahden hengen huoneet eivät ole kovin isoja, mutta toimivia. Muhkean sängyn lisäksi huoneissa on takka ja mahdollisuus istua ison ikkunan edessä ihaillen joko takkatulta tai merimaisemaa (arvaa kumman valitsimme 25 asteen helteellä). Ihan tarkkaan ottaen meren näkee puiden lomasta, mutta hyvä niin, rakennus maastoutuu kauniimmin rannan kallioille. Keittiöalueella on hyvin varustettu jääkaappi ja kahvikone ja baaripöytä toimii hyvin myös työpöytänä jos joku, vaikka matkabloggaaja, haluaisi tässä ympäristössä käyttää aikaa kannettavan tietokoneen parissa.

Iso kylpyhuone on ylellinen sadesuihkuineen ja Balmuirin pyyhkeineen kaikkineen – vain valaistus jätti hiukan toivomisen varaa. Kuten niin usein hotelleissa, valaistus jää tasolle tunnelmallinen. Tarkkaan ottaen valaistuksessa on kyllä useampi taso, eli aika kirkkaallekin lamput saa, mutta ehkä sitten johtuen siitä, että ulkona oli aurinkoisessa säällä niin kirkasta, tuntui, että vaikka kylpyhuoneessa oli hiukan vaikea löytää oikeat valaistusvaihtoehdot vaikka ripsivärin levittämiseen. Mutta toisaalta, kuka nyt oikeastaan sitäkään tarvitsisi kesähelteellä :-)

The Barö kylpyhuone

Retkiä lähiseudulla

Aurinkoterassien ja ravintolan lisäksi The Barö tarjoaa tekemistä vaikka pyörä- ja kanoottivuokrauksen muodossa. Rantasaunan voi varata omalle seurueelle tai käydä avoimessa aamusaunassa.

Vuokrapyörillä (tavallisella tai sähköpyörällä) voi lähteä retkelle lähiseudulle, mikä toki onnistuu kävellenkin. Me teimme kävellen iltaretken läheiselle Barösundin lossille, hyppäsimme lossin kyytiin ja kävimme katsomassa salmen toisella rannalla sijaitsevan pienen sataman palveluineen. Autojen osalta lossille näytti kertyvän pientä jonoakin kesäiltana, mutta jalankulkijat mahtuvat aina mukaan. Salmen toisella puolella on sataman lisäksi pieni ruokakauppa, kahvila, myymälöitä, joissa myydään matkamuistoja ja jopa merellisiä vaatteita, jos kaipaat täydennystä garderoobiisi ennen illallista. Jos viivyt Barössä pitempään ja haluat kokeilla The Berg -ravintolan lisäksi muita seudun ravintoloita, niin Scola-ravintola löytyy sekin täältä.

Tulevana lauantaina tätä kirjoittaessani, eli 10.7. Barösundissa vietetään klo 9 – 13 Barösundin päivää, joten tuolloin seudulla on tarjolla paitsi upea hotelli ja ravintola myös kesätori, käsitöitä, sisustustuotteita, kynttilöitä, koruja ja elävää musiikkia. Kesätori on auki muinakin kesälauantaina koko kesän ajan (klo 9-14) ja heinäkuussa myös tiistai-iltapäivisin (klo 12-16).

The Barö sauna
Barösundin lossi BarösundBarösundin satama
Barösundin lossi

The Berg -ravintola illasta aamuun

Me palasimme kuitenkin takaisin illalliselle The Barön The Berg -ravintolaan, jonka ruoka osoittautui maistuvaksi taiteeksi. Jälkiruokafanina olin erityisen kiinnostunut tonkapapua sisältävästä annoksesta, josta en vielä sen pöytään tullessakaan ymmärtänyt, että missä se ”papu” on, mutta ystävällinen tarjoilija kehotti etsimään jäätelöpallon alta – ja sieltähän se löytyi, ”tonkapapuvanukas”, ehkä sitä sellaiseksi voisi kutsua. Kuten netistä löytämäni kuvaus väitti, niin vähän tuo maistui vaniljalle ja neilikalle, ainakin.
(Kirjoitan tätä juttua viikko vierailumme jälkeen ja tällä välillä ravintolan menu näyttää jo hiukan muuttuneen, eli juuri nyt tuota tonkapapujälkiruokaa ei ole tarjolla, mutta toki muita ihan hyvältä vaikuttavia vaihtoehtoja. Minkähänlainen on Inkoon pannukakku?)

The Berg The Barö

Kasvisalkuruuassa oli grillattuja porkkanoita, tattaria ja rakuunaa
The Berg tonkapapujälkiruoka
Tonkapapua, raparperia ja mantelia -jälkiruoka
Tonkapapuvaahtoa, siellä se on, jäätelöpallon alla!

The Barö

Hyvin nukutun yön jälkeen palasimme The Berg -ravintolaan aamiaiselle. Olemme nauttineet aamiaista sadoissa hotelleissa ympäri maailmaa ja voisi kuvitella, että olemme jo nähneet tällä saralla kaiken, mutta väärin! The Berg onnistui vielä yllättämään. Aamiaisemme löytyivät kahdesta isosta puisesta laatikosta, paikallisen puusepän kuulemma valmistamista bentoboxeista. Laatikon ylimmässä kerroksessa oli leikkelelautanen ja seuraavassa leipää (jota sai pyydettäessä lisää), jugurttia ja chiatuorepuuroa. Mehun ja kahvin/teen sai hakea itse sisältä ravintolasta – muutenhan näinä kesäpäivinä ravintolan iso terassi tuntui olevan kaikille ainoa oikea vaihtoehto kesäisen aamiaisen nauttimiseen. Hiukan jäin, huonotapaisena, kaipaamaan aamiaiselle myös jotain pientä herkkuvaihtoehtoa, mutta sellaista siihen ei sisältynyt, joten nyt piti jaksaa olla järkevä ja muistella, että tulihan sitä jälkiruokaa juuri eilen syötyä.

The Berg aamiainen The Berg aamiainen The Berg aamiainen

Aamiaisen jälkeen kiertelimme vielä hetken rantakallioilla, rannalla ja lehtometsässä. Venekunnat Barösundin satamassa heräilivät uuteen päivään ja ohitsemme kulki vene toisensa jälkeen, purjein tai moottorilla. Vehreässä metsässä kukkivat kurjenpolvet ja lehtomaitikat, joiden ruotsinkieliset kutsumanimet svenska flaggan tai natt och dag, ovat niin paljon kuvaavampia ja hauskempia kuin lehtomaitikka.

Mutta meidän oli aika jatkaa matkaa …

Barösund

Kurjenkelloja Barösundsvenska flaggan lehtomaitikka

Billnäs – Barösund – Mustio

Barösundiin, Inkooseen, on pääkaupunkiseudulta alle tunnin ajomatka, meiltä, Espoosta, vielä vähemmän. Me ajoimme Barösundiin Billnäsin ruukin kautta, jossa poikkesimme lounaalla Scarlett O’Karis -ravintolassa ja kotimatkalla puolestamme poikkesimme Mustion linnassa, jossa vierailimme aikoinaan sen verran myöhään syksyllä, että emme enää nähneet yhtään kukkivaa lummetta lummepolun varrella: nyt onnisti.

Scarlett O'Karis
Mustio lummepolku

1. Tämä olikin itselleni ihan uusi tuttavuus. Näyttää kyllä erittäin hienolta paikalta. Majoitus itsessään on tyylikäs ja sijainti vaikuttaisi myös olevan kohdillaan. Täytyypä itsekin pitää paikka mielessä, kun etelärannikolle tulee seuraavaksi lähdettyä.

Kiitos Mikko! Upea paikka – ja upea sijainti. Huone – ja pöytäkin ravintolassa – kannattanee kyllä varata ajoissa, sillä ainakin nyt ensimmäisen kesän osalta paikka on myynyt ilmeisen hyvin.

2. Tuntuu että tänä kesänä kaikki on saaristossa. No, pääsinhän mäkin Ruissaloon asti Turussa! ?
    Tyylikäs hotelli sisältä, mut tuo laatikkomainen ulkopuoli ei mun silmää miellytä. Tykkään enemmän niistä punaisista mummon mökeistä.

Kiitos Anna! Kuten Teija jo tuossa ehtikin todeta, niin makuja on monia ja hyvä, että on erilaisia vaihtoehtojakin :-)

3. Tätäkin katselin jo teidän Instagramista, ja näyttää kyllä tosi hienolta! Upea maisema, ja todella tyylikkäästi rakennettu kaikki luonnon ääreen. Aiemman kommentoijan, Annan, mielipiteestä poiketen minä pidän kyllä valtavasti tuosta laatikkomaisesta ulkokuoresta!

Kiitos Teija! Minäkin pidän modernista ja selkeästä designista – ja ihan erityisesti täällä ulkotilojen vaaleasta puusta.

4. says: Ne Tammelat

Kerrassaan tyylikäs majoitus! Sisustus ja värimaailma osuvat kyllä lähes täydellisesti omaan makuun ja upeasti sovitettu kaikki yhteen luonnon kanssa. Näytti jo Instagramin puolella tosi hienolta reissulta, oli kiva päästä lukemaan tästä kokonaisuudesta.

5. says: Anmarien

Ihanaa kun Suomeen tulee uusia mielenkiintoisia paikkoja, joissa on jotain erityistä ja kokemukseen panostettu! Pitääkin tutustua tarkemmin tuohon ruokatarjontaan ja millaista tuolla olisi syksymmällä tai talvella, jos vaikka lähtisi viikonlopuksi rentoutumaan.

Kiitos kommentistasi! Kesän osalta The Barö taitaakin olla aika tiukkaan myyty. Itsekin jäin miettimään, että voisi olla mielenkiintoista kokea tuo ympäristö myös vaikka talvella!

6. says: Eve

Moikka,

Olen varannut kesäksi matkan tuonne, eikö Baröön pääse ihan autolla ajaen koko matkan?

Näyttää aivan ihanalta ?

Taisi olla tosiaan niin, että tuonne pääsi autolla perille ilman, että matkalla olisi edes ollut lossimatkaa – ihan satavarmasti en tätä nyt muista, mutta sen muistan, että autolla pääsi kyllä perille. Parkkipaikka on kyllä vähän kaukana, mutta jos matkatavaroita on paljon, niin taitaa sinne voida tavaroiden jättämistä varten ajaa ihan viereenkin, mutta sen jälkeen auto pitää viedä parkkiin vähän kauemmas.