Saint Kitts ja Nevis

Saint Kitts ja Nevis Basseterre

Karibian kiertäminen lentäen ja hotelleissa asuen ei ole edullisin tapa tutustua Karibian valtioihin, mutta toisin kuin risteilyllä, voit tehdä omat reittivalintasi.
Maalis-huhtikuun taitteessa tekemämme matkan perustana oli Aventuran Eteläisen Karibian saarikierros, jonka senkin valitsimme pitkälti meille loistavasti sopivan reitin perusteella. Saint Kitts ja Nevis ei kuitenkaan kuulunut valmiin kiertomatkan ohjelmaan, mutta ei ongelmaa – lähdimme matkaan pari päivää ennen muuta ryhmää ja teimme päiväretken tähän läntisen pallonpuoliskon pienimpäänkin valtioon.

The Mother Colony of the West Indies

Saint Kitts ja Nevis kuuluu edelleen Brittiläiseen kansainyhteisöön, vaikka se itsenäistyikin 1983. Paitsi pienin valtio alueella se on siten myös uusin itsenäinen valtio Karibialla. Neviksen saaresta oli tulla oma valtionsa vuonna 1988, mutta ajatus ei kansanäänestyksessä saanut vaadittavaa enemmistöä.

Jos vaikka valtiona Saint Kitts ja Nevis onkin alueen uusin, niin siirtomaiden historiassa se on alueen vanhin. Eurooppalaiset asettuivat alueella ensimmäisenä Saint Kittsille, jota sen takia kutsutaan ”The Mother Colony of the West Indies”. Ehkä pieni saari oli helppo ottaa haltuun ja tuonaikaiseen tapaan paikallinen väestö pitkälti tapettiin pois alta.

Pienkoneella Sint Maartenilta

Päiväretkemme Saint Kitts ja Nevikselle alkoi varhaisen aamun tunteina Sint Martenin pääkaupungissa Philipsburgissa. Aamulennon Basseterreen, Saint Kittsin saarella sijaitsevaan pääkaupunkiin piti lähteä klo 7, joten lähdimme Philipsburgista klo 5. Vaikka lentokentät Karibialla ovatkin pieniä ja välimatkat saarilla lyhyitä, niin lentokentällä pitää olla ajoissa. Pienellä kentällä sisääntsekkaus suljetaan hyvissä ajoin ennen lennon lähtöä ja jos olet siitä myöhässä, niin et pääse lennolle.

Tällä kertaa ajoissa oleminen, aamuhämärissä Princess Julianan tuolloin vielä teltassa olevalla lentokentällä, ei kuitenkaan taannut ajoissa olevaa lentoa. Lentomme kyllä lähti ajallaan, mutta kentällä rullatessaan lentäjät tekivät pienelle koneelle rutiinitarkastuksia ja tulivat siihen tulokseen, että eivät olleet ihan tyytyväisiä, joten takaisin ja koneen vaihtoon.
Mutta parempi niin, kun että olisimme pudonneet mereen!

Princess Juliana airport 2018 Princess Juliana airport 2018 Princess Juliana airport 2018

Tunnin aamukylmässä lentokenttäterminaalin virkaa hurrikaani Irman jäljiltä esitettävässä teltassa odoteltuamme pääsimme kuitenkin lopulta matkaan. Kannattaa huomata, että Karibian lämmössäkin monet sisätilat ovat sen verran reippaasti ilmastoituja, että päiväretkellekin on hyvä ottaa jotain pitkähihaista mukaan.

Lento Saint Kittsille kesti vaan 25 minuuttia ja maahantulokaavakkeen täyttämisen ja passintarkastuksen jälkeen olimme omillamme lentokentän ovella.

Maisemajunalla saaren ympäri?

Etukäteen olimme kevyesti suunnitelleet kiertävämme saaren maisemajunalla, jonka asema olikin mukavasti kävelyetäisyydellä lentokentältä, mutta osuimme sitten paikalle vääränä päivänä. Juna ei kuljekaan joka päivä, ja tämä perjantai oli yksi niistä päivistä, jolloin se ei kulkenut. Ehkä siksi, että saarella ei tänään ollut yhtään risteilijää.
Saimme kuitenkin käydä katsomassa junan, myös sisältä, mutta sen jälkeen oli palattava lentokentälle.

Saint Kitts ja NevisSaint Kitts ja NevisSaint Kitts ja Nevis

Upea Brimstone Hill

Muutamat samalla lennolla tulleet matkustajat olivat jo jatkaneet kentältä matkaansa, mutta onneksi muutama taksi oli sentään vielä paikalla. ”Neuvottelimme” yhden niistä kanssa retkestä Brimstone Hillille, joka sekin oli päivän suunnitelmissamme. Neuvottelusta ei kuitenkaan varsinaisesti ollut kyse, sillä vakiohinta saarikierrokselle tuntui olevan 50 dollaria, mutta pääsimme lopulta ainakin matkaan. Linnoitus sentään oli auki myös tänään, asia, jonka vielä varmistimme oppaaltamme.

Matkaa Basseterrestä linnoitukselle on parikymmentä kilometriä ja vaikkakin jollain bussillakin voisi päästä Sandy Point Townin liepeille, niin rantatieltä olisi vielä aikamoinen kipuaminen linnoitukselle, joten taksi lienee ainoa järkevä vaihtoehto linnoituksella vierailuun.

Brimstone Hillin linnoitus on Unescon maailmanperintökohde, jonka suunnittelivat brittiläiset insinöörit, mutta jonka rakensivat Afrikasta tuodut orjat – kuten luultavasti afrikkalaista alkuperää oleva oppaamme kärkkäästi kertoo. Linnoitus on yksi alueen, ja laajemminkin, Amerikan parhaiten säilyneitä.

Brimstone Hill Saint KittsBrimstone Hill Saint KittsBrimstone Hill Saint Kitts

Linnoituksen historia ulottuu aina 1600-luvulle: ensimmäiset tykit asetettiin mäelle jo 1689.  Sata vuotta myöhemmin linnoitusta pidettiin jo valloittamattomana: ”The Gibraltar of the Caribbean”. 1850-luvulla britit hylkäsivät linnoituksen, mutta 1900-luvun alussa aloitettiin hiljalleen sen korjaaminen ja 1973 Prinssi Charles kävi avaamassa silloin nykyiseen kuntoonsa restauroidun Walesin prinssin linnakkeen. Myös kuningar Elisabeth näyttää käyneen täällä vuonna 1985. Unescon maailmanperintökohde linnakkeesta tuli 1999.

Brimstone Hill Saint Kitts
Walesin prinssin linnoitus

Taksikuskimme/oppaamme osoittautui monelle tapaa löydöksi – joko hänellä oikeasti oli henkilökohtaista historiaa linnoitukselta tai sitten vaan hyviä tarinoita, mutta ei sillä oikeastaan kannaltamme ollut väliä. Joka tapauksessa oli kiva kuunnella juttuja siitä, miten oppaamme nuorena poikana kiipesi näitä rinteitä kavereidensa kanssa päästäkseen linnoitukselle maksamatta pääsymaksua ja miten Carib-olut on tämänkin saaren parasta, ihan erityisesti siksi, että hän on työskennellyt tuossa tehtaassa vuosikymmeniä.

Yliopistoja muttei apinoita

Etukäteen olin myös lukenut siitä, että Saint Kitts ja Nevis saa tuloja paitsi turismista, myös opiskelijoista, sillä saarella on useita amerikkalaisia yliopistoja, jotka houkuttelevat opiskelijoita Yhdysvaltoja edullisimmilla elinkustannuksilla. Matkalla linnoitukselle näimmekin useamman yliopistokampuksen: lomasaarella opiskelukin voisi ehkä tuntua osittain lomalta.

Saint Kitts ja Nevis yliopistot

Eläimet tiellä saattoivat olla joko ihan asukkaiden, tai sitten juuri näillä main sijainneen ison eläinlääketieteellisen yliopiston ”harjoituseläimiä”

Toinen asia, josta olimme etukäteen lukeneet, olivat saarelle suurina määrinä levinneet vihermarakatit. Niitä emme kuitenkaan onnistuneet näkemään, paitsi yhden täytettynä linnoituksen museossa ja toisen kuolleena rantatiellä. Oppaamme kuitenkin harmitteli niitä, syövät kuulemma kaiken hänen puutarhassaan jos suojaukset eivät ole kohdallaan. Ilmeisesti ne tulevat kuitenkin enemmän esille vaikka rantaravintoloiden liepeille Basseterressä vasta auringon jo laskiessa ja silloin me olimme jo matkalla lentokentälle.

Linnoituksen jälkeen suuntasimme Basseterreen, jossa opas esitteli meille vielä hiukan paikkoja pienessä kaupungissa ja vei meidät lopulta  Food Courtin alueelle  lounaalle. Tässä vaiheessa kiitimme hyvästä palvelusta ja vakuutimme selviävämme loppupäivän ihan itse.

Saint Kitts ja Nevis Basseterre FoodcourtSaint Kitts ja Nevis Basseterre

Retki Nevikselle

Lounaan jälkeen suuntasimme timantti- ja t-paitakauppojen ohi rantakadulle ajatuksena katsoa siellä käytävää kalakauppaa, mutta päädyimmekin lauttaterminaaliin ostamaan pikaisella päätökselle vielä liput lauttamatkalle Nevikselle.
Olimme niin Philipsburgissa meitä kyydinneeltä kuljettajalta kuin Saint Kittsin oppaasta ymmärtäneet, että lauttamatka saarten välillä on ihan lyhyt, vartti tai puoli tuntia ehkä, joten hyppäsimme juuri lähdössä olevaan lauttaan, sen verran kuitenkin asiaa selvittäen, että tiesimme Nevikseltä lähtevän lauttoja takaisin Saint Kittsille ainakin klo 16 ja 17, ja kummallakin ehtisimme vielä paluulennollemme.

Ihan noin lyhyt The Narrows -salmen ylitys ei ainakaan tuona päivänä liikenteessä olleilla lautoilla ollut, pikemminkin 45 minuuttia, mutta jäi meille sentään runsas tunti aikaa ihmetellä todella hiljaista elämänmenoa Neviksen pääkaupungissa, Charlestownissa.

Nevis
Alexander Hamilton, yksi Yhdysvaltain perustajaisistä, on syntynyt Charlestownissa

Nevis NevisNevis

Basseterre

Basseterrellekin jäi vielä hetki aikaa ennen siirtymistä lentokentälle. Olisi jäänyt enemmänkin, jos olisimme etukäteen tienneet, että iltalento Sint  Maartenille on sekin tunnin myöhässä – ja jos olisimme uskaltaneet käyttää ajan Basseterressä sen sijaan, että olimme kuuliaisesti ajoissa lentokentällä.

BasseterreSaint Kitts ja Nevis Basseterre

Basseterre Saint Kitts ja Nevis
Tämän verran sentään vielä sokeriruoko”teollisuutta” on jäljellä Saint Kittsissä: sokerijuoman puristusta Basseterressä

Päivä on tietysti pieneenkin valtioon vähän, jopa Euroopan minivaltioissa, kuten Liechtensteinissa ja San Marinossa olemme olleet myös yötä, mutta tällä kertaa nyt näin, halusimme mieluummin kolme peräkkäistä hotelliyötä samassa osoitteessa Philipsburgissa kuin yhden siellä ja toisen täällä ja kolmannen taas siellä.

Öinen Maho Beach

Jo öinen laskeutuminen Maho Beachin yli Princess Julianan lentokentälle pienkoneella, jossa saattoi seurata läheltä lentäjien työskentelyä, oli kiva kokemus sekin. Isolla koneella simulaattorissa päiväsaikaan laskeutuminen tuolle kentälle ei ollut ihan helppoa, mutta pimeällä, selkeässä valo-ohjauksessa, homma näytti ihan kesyltä!

Maho beach by night

1. Me käytiin tuolla risteilyn yhteydessä ja muistaakseni vietettiin ihan vaan ranta- ja kaupunkipäivä. Tuosta turistijunasta olen lukenut risteilymme jälkeen muualtakin. Se olisi voinut olla hauska tapa tutustua saareen. Meidän vierailupäivänä se olisi varmasti ollut toiminnassakin, kun risteillen nimenomaan oltiin liikkeellä.

Kiitos Teija! Ihan mukavalta kaupungilta tuo Basseterrekin kyllä vaikutti – ja kukin tavallaan, joskus ranta- ja kaupunkipäivä on varmaan juuri oikea vaihtoehto.

2. Kyllä se kai niin on, että jos mielii saariin tutustua, on risteily syytä unohtaa. On kyllä saari jotensakin niin kaukainen ja mielenkiintoinen. Varsinkin tuo Nevis vaikutti mielenkiintoiselta. Ilmastoitujen huoneiden viileys on niin totta ja niissä viileyksissä voi jopa kylmettää itsensä!

Kiitos Sari! Kyllä niistä saarista ”maistiaiset” saa risteilylläkin, etenkin, jos lähtee laivarannasta vähän pitemmällekin retkeilemään. Tosin sitten, ainakin helpoimmalla tavalla, eli laivayhtiön retkiä käyttäen, tulee niistäkin risteilyn perushinnan päälle ihan kunnolla hintaa, pitemmistä ja ”paremmista” retkistä ainakin.

Kiitos Rami! Muistelinkin Sinun jo aiemmin maininneen, että olet käynyt myös tuolla. Ja tosiaan, kyllä siihen retkeen Neviksen puolelle menee sen verran aikaa, että näin jälkikäteen ajatellen, ei olisi ehkä siihen laivaan kannattanut ihan noin vaan hypätä :-)

3. Nämä Karibian matkakertomukset ei kyllä yhtään auta matkakuumeeseen. Meillä on syksylle varattu matka Karibian auringon alle Guadaloupelle. Ilmeisesti saarella ei olisi ollut niin suurta väliä, kun maisemat ovat kaikissa noin upeita! :)
    varmasti hieno kokemus tuo pienkoneella pimeällä laskeutuminen. :)

Kiitos Sisko! Kaikilla saarilla on osittain samoja elementtejä, mutta kaikki ovat myös erilaisia. Kaikkein erilaisin muista Karibian saarista lienee Dominica, joka on ainoa, josta puuttuu ”hiekkarantaturismi” kokonaan, mutta sen sijaan siellä on paljon luontokohteita.

4. Minä olen haaveillut pitkään Karibian matkasta enkä tiedä mikä olisi paras tapa tutustua eri paikkoihin – mukavaa lukea muitakin kuin risteilykokemuksia. Upea matkakertomus joka saa matkakuumeen nousemaan – jälleen kerran!

1. Kiitos Karoliina! Kummallakin on puolensa, niin risteilyllä kuin saarihyppelyllä lentäen, mutta Karibialla on kyllä monta kivaa kohdetta ja monella saarella myös kivasti erilainen historia.

5. Minua aina kiehtoo tällaiset ”pienin valtio” -jutut. Olipas mielenkiintoista kurkistaa taas pallonpuoliskolle, missä en ole vielä koskaan vieraillut. Loistava idea ottaa pari päivää ”etumatkaa” ja tutkia mielenkiintoiset kohteet ennen muuta reittiohjelmaa.

Kiitos kommentistasi! Kaukolentojen yhteydessä yritämme aina varmistaa myös sen, ettei lähellä ole jotain kohdetta, jossa haluaisimme myös käydä – ettei sitten turhaan lennellä pitkälle monta kertaa.

6. Harmi, ettei juna kulkenut, mutta käytitte kyllä päivän muuten erittäin tehokkaasti. Meiltä on St Kitts oikeastaan kokonaan näkemättä, koska vuosia sitten siellä risteilyn yhteydessä tehtiin niin kuin tekin nyt, että otettiin lautta Nevisille. Nyt tällä viimeisimmällä risteilyllä Star Clippers menikin suoraan Nevisille, joten hyvin yllättäen ollaan käyty siellä nyt kaksi kertaa. Mitään varsinaista tekemistä ei olla kummallakaan kerralla oikein keksitty. :D

Kiitos Elina! Taidattekin sitten, jopa Maailmanmatkaajaporukat huomioiden, olla ehkä ainoita suomalaisia, jotka ovat käyneet Neviksellä kahdesti :-)
      Näimme jonkun noista purjelaivaristeilijöistä Saint Lucialla eikä sekään ollut Castriesissa, eli taitavat satamamaksujen ja/tai muiden syiden takia pyrkiä menemään pienempiin satamiin nuo pienemmät alukset. Joskus se voi olla hyväkin juttu, mutta itse olisin tuolla kyllä mieluummin päätynyt Saint Kittsille.