Sveitsi

Sveitsi feature

Blogimme karttasivun käyttöönoton yhteydessä kirjoitin muutamien maiden osalta yhteenvetojuttuja matkoistamme kyseiseen maahan. Yksittäisiä blogijuttuja näistä maista oli useita ja vaikka ne kaikki olisi voinut linkata karttaan kyseisen maan kohdalle avainsanalla, niin kokonaisuus vaikutti kovin hajanaiselta.

Sitten taas uudet matkat veivät mennessään ja vaikka olinkin tehnyt listaa maista, joista tällainen yhteenveto ehkä kannattasi tehdä, niin projekti ei edennyt. Mutta nyt, koronamarraskuussa, uusia matkoja odotellessa, palaan tähän projektiin muutaman maan osalta.

Lukiolaisen Geneve ja Zürich

Sveitsi oli yksi ensimmäisiä maitani. Seitsemäs, jos Suomi lasketaan.
Ensimmäisen kerran lähdin Sveitsiin mukaan isäni työmatkalle. Ote isäni päiväkirjasta helmikuulta 1974 kertoo asialliseen tyyliinsä:

13:10 (tiistai) Pirkon kanssa lentokoneella Kööpenhaminaan. Kiertelimme keskikaupungilla ja lounastimme Krogs fiskerestaurangissa. 20:00 edelleen Zürichiin ja sieltä Geneveen, jonne saavuimme 23:00. Majoituimme Le Richemondeen.

Aamukävelyllä Pirkon kanssa. Lounaalla Shipknown johtokunnan kanssa hotelli Presidentissä, jossa iltapäivällä johtokunnan kokous. Iltakävelyllä Pirkon kanssa keskikaupungilla. Yöllä oli satanut yli 5 cm lunta! Päivän kuluessa lauhaa lumisadetta.

3/4 tunnin aamulenkillä räntäsateessa Mon Repos -puistossa. Aamupäivällä Pirkon kanssa ostoksilla ja päivällä kävelyllä Mon Repos puistossa ja kasvitieteellisessä puutarhassa. Iltapäivällä Presidentissä kokouksessa. Illlalla Pirkon kanssa ABC-teatterissa katsomassa Papillon-elokuvaa.

Aamulla  (perjantai) 10:20 koneella Zürichiin, jonne Pirkko jäi. Jatkoin kotimatkaani 12:35 koneella Kööpenhaminaan, josta myöhästyneenä 15:35 Tukholman kautta Turkuun.

[…]

[…] Iltapäivällä (maanantai) Pirkkoa vastassa lentokentällä.

Omani oli niukempi: tiistailla merkintä ”13:10 Lähtö Sveitsiin” ja loppuviikon yli on vedetty vihreällä tussilla ”Sveitsi”.
Muistan kuitenkin, että lentomme Zürich – Geneve jatkoi Genevestä Etelä-Afrikkaan, matkalaukkuni kyydissä, mutta palasi se sieltä muutaman päivän päästä. Lentoyhtiö maksoi muutamalle päivälle välttämättömiä hankintoja Genevessä. Muistan lumisen Geneven. Muistan Papillon-elokuvan, sen ensimmäisen, mutten sitä, että olin ollut sitä isäni kanssa katsomassa. Ilmeisesti kävimme katsomassa englanninkielisen version elokuvasta ja lukion toisluokkalaisen englanninkielen taito riitti jo sen seuraamiseen.

Isäni palasi Suomeen perjantai-iltana osallistuakseen sunnuntaina Pirkan Hiihtoon. Vuosien 1960 ja 1994 välillä isäni osallistui tähän hiihtotapahtumaan 32 kertaa, joten hänelle oli tärkeää palata viikonlopuksi Suomeen. Minä jäin Zürichiin, jossa majoituin Garten-hotelliin Winterthurissa, joka isäni päiväkirjojen perusteella näytti olleen hänen ”kotinsa” Sveitsissä, jossa hän noina vuosina töiden takia usein kävi. Nyttemmin hotelli näyttää toimivan nimellä Park Hotel Winterthur.

Lauantaina tein päiväretken Zürichiin ja sunnuntaina koko päivä bussiretken, jolla käytiin mm. Bernissä.

kevat1974
Kelvollisia kuvia lukiolaisen Sveitsin matkasta ei kertynyt, mutta tässä kuva samalta keväältä
hotelligeneve
Le Richemond taitaa olla ihan kelvollinen hotelli Genevessä (kuva hotellisivustolta)

DECUS – Sveitsi

Zürich

Ensimmäiset n. 15 vuotta työelämässäni tein töitä silloisen Digital Equipment Corporationin minikoneiden parissa, alkuun PDP-11 -koneilla, myöhemmin VAX/VMS -koneilla, pääosin käyttöjärjestelmän parissa.

Noihin aikoihin näiden minikoneiden käyttäjät olivat maailmanlaajuisesti järjestäytyneet käyttäjäyhdistykseksi, joka järjesti Euroopassakin vuosittain viikon mittaisia symposiumeja, joissa käyttäjät jakoivat tietoa ja kokemuksia toisilleen. Elokuussa 1983 symposium järjestettiin Zürichissä.

Noina vuosina lentäminen jonnekin siten, että matka ulottui yli viikonlopun, oli oleellisesti halvempaa kuin lyhyemmät matkat, joten matkaan mahtui vapaapäiväkin, jonka käytin kaupunkikiertoajeluun (ja shoppailuun). Zürichinjärvi, Fraumünsterin ja Grossmünsterin kirkot, Yliopisto, ETH (Teknillinen korkeakoulu), Dolderin alue ja Bahnhofstrasse tuli siis katsastettua ensimmäisen kerran jo 1983.

3 x Geneve

Toimin DECUS Finlandin – Suomen Digital-tietokoneiden käyttäjäyhdistyksen – puheenjohtajana muutamia vuosia 1984 – 1986.

Puheenjohtajana edustin parhaimmillaan lähes 1 000 hengen jäsenistöä Genevessä järjestetyissä kokouksissa sen jälkeen kun puheenjohtajana olin luotsannut Suomen itsenäiseksi yksiköksi sen aiemmin toimittua osana DECUS Nordic -organisaatiota.

Keväällä 1985 kokous oli itse asiassa Ranskassa, Ferney-Voltairessa, mutta Ferney-Voltaire on käytännössä Geneven esikaupunki, joten silläkin reissulla tuli käytyä Genevessäkin.

Marraskuun 1985 kokous oli Geneven puolella ja poikkeaminen kaupungissakin onnistui vielä helpommin.

Tammikuun 1986 kokous, sekin Genevessä, jäi viimeisekseni työpaikan vaihtamisen myötä: siirryin työskentelemään Digital Equipment Corporationille keväällä 1986, eli siirryin käyttäjäpuolelta myyjän puolelle.

En ole kirjoittanut ravintolan nimeä muistiin, mutta mieleeni on joltain näiltä reissuilta jäänyt seitsemän ruokalajin illallinen hiukan keskustan ulkopuolelle sijaitsevassa ravintolassa – eipähän ole seitsemään ruokalajia tullut sen jälkeenkään illallisella kovin usein nautittua!

Pidin näistä EDC:n (European DECUS Council) kokouksista erityisesti siksi, että niihin eri Euroopan maista osallistuvat ihmiset työskentelivät kaikki suunnilleen saman tyyppisissä tehtävissä, mutta eri maissa ja kaupungeissa ja kokouksissa erityisesti lounailla ja illallisilla käydyt keskustelut tarjosivat hienoja näkökulmia eri Euroopan kolkkiin. Näillä matkoilla kohtasin kolleegoja koko Euroopasta, en vain hotellin tai ravintolan työntekijöitä tai taksinkuljettajia tai oppaita.

Sveitsi 1980-luku
Puheenjohtaja :-) – ja edes yksi säilynyt kuva sen aikaisista tietokoneista
Zürichin nähtävyyksiä jo 1980-luvulla kuvattuna

Digital – Sveitsi

Montreaux ja Lausanne

Vuosina 1986 – 1996 työskentelin Digitalille, jonka Euroopan pääkonttori sijaitsi Sveitsissä, Genevessä.

Elokuun viimeisellä viikolla 1990 osallistuin Hoskyns Project Management -kurssille Montreauxssa silloisen työnantajani, Digitalin, laskuun. Matka Montreauxiin taittui tuolloin pomppulennolla Brysselin kautta ja junalla edelleen Genevestä. Grand Hotel Suisse tarjosi ylelliset puitteet työviikolle, mutta kurssi tarjosi myös töitä varhaisesta aamusta myöhäiseen iltaan.

Caveau du Museum -ravintolassa nauttimallamme fondue-illallisella äidillinen tarjoilija varmisti, että olen ymmärtänyt, että fonduen kanssa on nautittava viiniä, ei vettä ja että vettä ei pidä nauttia seuraavan 12 tunnin aikanakaan, jotten juusto jähmettyisi vatsassa. Tiedä hänestä, mutta nautin tunnollisesti paitsi juustofondueta myös valkoviiniä.

Perjantai-iltapäivän saimme vapaata ja käytin sen iltapäiväretkeen läheiseen Lausannen kaupunkiin. Noina vuosina matkailu tarkoitti myös shoppailua, eli kiertelin Lausannen putiikkeja kuten myös lauantaina ennen klo 18:15 lentoa Zürichiin ja sieltä edelleen Helsinkiin Genevessä.

3 x Geneve

Heinäkuulta 1994 löytyy merkintä DCVC Introduction Training Genevessä torstaista perjantaihin. Osallistuin tilaisuuteen silloisen esimieheni kanssa, luultavasti siksi, että ohjelmistopuolen Operations Managerina tämä DCVC liittyi jotenkin raportointiin tai ennustamiseen – ei kyllä enää mitään hajua, että mitä nuo kirjaimet olisivat voineet tarkoittaa. Päiväkirjamerkinnöistä löytyy tältäkin reissulta maininta fonduesta.

Myös huhtikuussa 1995 kävin lähes päiväseltään Genevessä samaisen esimieheni kanssa vuoden 1996 budjettien tiimoilta. Ihan päiväseltään tuo ei ainakaan vielä tuolloin onnistunut, sillä lennot olivat aina pompulla Geneven tai Brysselin kautta, eli maanantaiaamun kokoukseen lähdettiin jo sunnuntaina. Näillä reissuilla ei Geneveä pahemmin kyllä nähnyt.

Joulukuussa samana vuonna oli vuorossa kaksipäiväinen System Integration Operations Meeting Genevessä. Pomppulennot ja lennot Brysselin kautta herkästi lakkoilevalla Sabenalla tarkoittivat pitkää paluupäivää, mutta kyllä sieltä Euroopasta jo tuolloin pääsi illaksi kotiin.

office of the future digital
Aikoinaan paljon julkisuudessa ollut Office of the Future Suomen Digitalin Espoon toimistossa
fondue
Juustofondue (kuva Pixabay)
Työpiste 90-luku
Työpaikalla kuvaaminen oli 90-luvulla pitkälti kiellettyä tai luvanvaraista.
Tässä sen sijaan kuva kotityöpisteestäni 90-luvun alussa.

Davos

Joulun 2001 vietimme Sveitsin Davosissa.

Parina päivänä kävimme hiihtämässä: olimme valinneet kohteeksi juuri Davosin sen murtomaahiihtolatujen takia. Laskettelemassakin kävimme kerran, vaikkemme varsinaisesti laskettelua harrastakaan. Kokeilimmepa kelkkailuakin Rinerhornin rinteessä. Kävelimme Davoser Seen ympäri ja teimme junalla päiväretken St. Moritziin.

Asuimme Hotel Nationalissa puolihoidolla, jossa tarjottiin sveitsiläiseen tapaan viiden ruokalajin herkullisia illallisia. Jouluillallisella oli tarjolla mm. viiriäistä ja peuransatulaa ja ruokalajien lomassa joululauluja ja jouluevankeliumi. Illallisen jälkeen kävimme vielä läheisessä kirkossa seuraamassa aattoyön jumalanpalvelusta.

Davos 2001 Sveitsi
Vuoden 2001 kuvien ”ongelmana” oli vähän turhan aikainen siirtyminen digiin.
Tuolloin ei myöskään tavattu ottaa kameroita ladulle tai rinteeseen!

Davos 2001 juna

Zürich ja Liechtenstein

Vuosina 2008-2010 kävimme ”keräilemässä” puuttuvia Euroopan pikkuvaltioita, San Marinon, Liechtensteinin ja Andorran. Vappuna 2009 vuorossa oli Liechtenstein ja helpointen sinne tuntui pääsevän Zürichistä. Zürichissä asui tuolloin myös ystäväpariskuntamme, joten saimme kivasti yhdistettyä samaan matkaan heidän tapaamisensa ja uuden valtion.

Aloitimme Liechtensteinista, jonne matkasimme Zürichistä ensin junalla Sargansiin ja sieltä eteenpäin bussilla Vaduziin. Rata Zürichistä Sargansiin kulki pitkälti järvien rannalla ja maisemat olivat häikäisevät!

Zürichiin satuimme samaan aikaan kun vuoden 2009 Jääkiekon maailmanmestaruuskilpailut ja meno kaupungilla oli ajoittain melko äänekästä, myös suomalaisissa kannustusjoukoissa, joihin pidimme kuitenkin etäisyyttä.

Zürichissä kävimme mm. katsomassa Chagall-ikkunoita Fraumünster-kirkolla ja nousimme köysiratajunalla ETH, Tekniselle korkeakoululle – ja istuimme iltaa ystäväpariskuntamme kanssa heidän kotonaan Regendorfsstrassella.

Zürich

Nokia – Sveitsi

Toisen kerran koin lumipeitteisen Geneven syksyllä 2010. Työmatka sekin, vaikka työnantaja oli vaihtunut – tosin Nokian rahoitusyksikkö työskenteli samassa toimistokompleksissa missä Digitalin Geneven toiminnot aikoinaan sijaitsivat. Olin onnistunut sopimaan tapaamiset perjantaille, joten Lasse lähti mukaan ja vietimme yhdessä viikonlopun kaupungissa.

Geneve 2010 Sveitsi
Toimistokompleksi, jossa tapasin käydä Genevessä kahden eri työnantajan tiimoilta
geneve
Perjantain ja lauantain välisenä yönä Geneve muuttui valkoiseksi

Bern

Syksyllä 2019 liitimme Stuttgartiin blogiyhteistyönä tekemäämme matkaan pienen roadtripin Sveitsin puolelle ja vietimme muutaman päivän Bernissä. Syyskuinen Sveitsin pääkaupunki tarjosi upeita näkymiä vuorille ja onnistuimmepa näkemään vilauksen Bernin karhuistakin!

Samaisella matkalla poikkesimme myös lyhyesti Baselin liepeillä ja Sveitsin pohjoisosissa matkalla Sveitsin ympäröimään osaan Saksaa, Büsingen am Hochrheinin eksklaaviin.

Bern – Sveitsin pääkaupunki

Stuttgart, Bern, Basel ja Strasbourg

Lopuksi

Kaikki blogimme jutut Sveitsistä pääset lukemaan myös tästä.

Ainakaan tässä tilanteessa, kun taidamme koronan takia menettää ainakin yhden kokonaisen matkailuvuoden, ei suunnitelmissamme ole matkoja Sveitsiin.

Tosin Sveitsin 26 kantonista 8 on vielä näkemättä, vaikka vähän jo tarkoituksellisesti valitsimme viimeksi Bernissä käydessämme reittimme siten, että saimme katettua mahdollisimman monta meille uutta kantonia. Mutta maabongausjärjestelmistä vain MTP (Most Traveled People) laskee jokaisen kantonin omana pisteenään, joten olkoon. Jos koronan jälkeen vielä palaamme maabongaukseen, niin keskitymme – kuten tähänkin mennessä – maihin ja TCC :n (Travelers’ Century Club) alueisiin.

Sveitsin kantonit

Kiitos Mikko! En ole päätynyt laskemaan vierailujani eri maissa, mutta saattaa hyvin olla, että jos laskisin, niin Sveitsi päätyisi aika korkealle, ehkä Ranskan ja Belgian kanssa ainakin viiden useimmin vieraillun maan joukkoon heti Ruotsin ja Tanskan jälkeen. Toki vierailujen lukumäärää kaikissa noissa mainitsemissani Keski-Euroopan maissa nostaa monet työmatkat, eli työnantajillani on ollut toimintoja niissä maissa, kuten siis Genevessäkin. Nyt viimeksihän kävimme Bernissä ja ehkä osittain siksi, että muistot sieltä ovat tuoreimmat, niin se jäi kyllä mieleen erittäin kauniina kaupunkina.

1. says: Daniel

”Jos koronan jälkeen vielä palaamme maabongaukseen…”

Näinkö tosiaan ajattelet, että matkailuharrastuksenne hiipuisi nyt tähän? Se olisi kyllä kurjaa. Eiköhän rokote kuitenkin mahdollista matkailun samaan tapaan kuin keltakuumerokotteen kanssa; WHO:n todistus, jota rajalla esitellään. Näin ainakin haluaisin uskoa.

Kiitos Daniel! Riippuu vähän siitä, että miten nopeasti matkailu palaa – jos en nyt ennalleen, niin ainakin jollain tapaa normaaliksi. Ehkemme kuitenkaan ensimmäisten joukossa ole lähdössä koronarokotusten ja -testien voimalla maahan, jossa on vielä monia rajoituksia voimassa. Ja jossain vaiheessa meillekin taitaa tulla vastaan matkailun takaraja iän ja/tai kunnon puolesta. Mutta aika näyttää – juuri nythän maailmassa niin monet asiat ovat tulevaisuuden osalta aika lailla sumussa.

2. says: Daniel

Juuri tänään Hesari kirjoitti, että Elon Musk kävi saman päivän aikana neljässä koronatestissä, samalla hoitajalla ja ne analysoitiin samalla laitteella. Kaksi positiivista, kaksi negatiivista. Minusta ei olisi lähtijäksi maahan, joka vaatii viime hetkellä PCR-testin, sen tulos kun voi olla arpapeliä.

Samoin rokotteesta ajattelen, että etunenässä en ole sitä ottamassa. Toki rokotuksia löytyy pitkät listat, kun tulee matkustettua sellaisiin paikkoihin, että niitä tarvitsee. Mutta pikavauhtia kehitetty, upouusi rokote ei kovasti houkuttele.

Mutta näistäkin huolimatta, kyllä meidän nyt täytyy uskoa, että se päivä vielä koittaa, kun matkailu on taas noin suunnilleen ennallaan!

2. says: Reissu-Jani

Olen käynyt kolme kertaa Sveitsissä (Chur-Interlaken-Zurich, Lugano, Basel,…) mutta pitääpä tarkistaa matkojen kantoneiden MTP ja NM pisteet kun tuli ajateltu kantonista toisen. Hyvä tuo kartta. Muuten hauska aikakertomus Sveitsin matkoihin ja ”oikeisiin ATK” hommiin. Itse aloittelin niitä 1980 luvulla kotimikrolla (Spectravideo?), MikroMikolla (mikä nimi!), ja myöhemmin yliopistossa juurikin VAX/VMS järjestelmillä. Hienoa oli se musta-vihreä ruutu 80*25 koolla, muistaakseni… ja ensimmäiset oikeat ohjelmistot tuli tällöin tehtyä Pascal ja Ingress ohjelmistokielillä, kunnes sitten siirryttiin työelämässä Unix-järjestelmien käyttöön.

Kiitos Jani! Näissä Euroopan muisteluissa työhistoriallani on osuutensa, sillä aika paljon minulle aikoinaan kertyi työmatkoja Eurooppaa, Sveitsin ohella Pohjoismaihin, Alankomaihin, Belgiaan, Saksaan ja Ranskaan, näihin nyt ainakin.

3. Olen käynyt Sveitsissä vuonna 2005 yo-kirjoitusten jälkeen tapaamassa silloin siellä asunutta enoani Baselissa. Ja nyt minulla sattumalta on siltä reissulta ostamani Swiss Military -t-paita, joka on kyllä jo hyvinkin kulahtanut, mutta kestävä se silti on ollut :)

Kiitos kommentistasi! Minulla oli pitkään, ehkä vieläkin jossain, sveitsiläinen monitoimityökalu – luultavasti yhtä laadukas kuin t-paitasi, eli jos sen löytäisin, niin luultavasti ihan käyttökelpoinen edelleen.

4. Melkoinen aikamatka Sveitsiin ja tietotekniikan kehitykseen! Sveitsi on kyllä upeiden maisemien maa, jossa itse on tullut käytyä lähinnä patikoinnin parissa ja pikaisesti läpiajellen osana Keski-Euroopan road tripia muutama vuosi taaksepäin. Tänä kesänä Tour du Mont Blanc -vaellukselle suunnatessa ajettiin pikkuteitä Sveitsin läpi Ranskan Alsacesta Chamonixiin, ja Montreaux siinä matkan varrella näytti kerrassaan upealta – harmitti kun ei ollut varattu aikaa pidempään pysähdykseen siellä.

Kiitos Anne! Monessa kohdin Sveitsissä maisemassa yhdistyvät järvien myötä vesi ja vuoret ja onhan se maisemana lyömätön yhdistelmä!

5. says: Asko Leppilampi

Olipa mielenkiintoista lukea työhistoriastasi ja etenkin suosikkimaastamme Sveitsistä. Olemme käyneet siellä todella usein.

Kiitos Asko! Alunperin totesin ”tarvitsevani” näitä maayhteenvetoja blogimme tietystä maasta kirjoittamieni juttujen kokoamiseksi, mutta muutamien pisimpään ”matkassa olleiden” maiden osalta näistä yhteenvedoista tuntuu kyllä muodostuvan samalla minielämäkertoja.

6. Hieno katsaus menneisiin reissuihin! Ja ihan mainio tuo tietokone tuossa 90-luvun kuvassa.. ha ha. Tuollaisia järkäleitähän ne tosiaan silloin olivat. Harmi ettei ole tullut pidettyä tuollaista päiväkirjaa omilta matkoilta.

Sveitsi maana houkuttelee kyllä kovasti. Omalla matkallani sinne ihastuin tosi paljon maahan, ja haluaisinkin kierrellä siellä enemmän. Tutuin paikka itselleni on Basel.

Kiitos Paula! Ihan tuossa muodossa valmiina minullakaan ei matkapäiväkirjoja ole, mutta sen sijaan päiväkirjat, joista löytyy hakemalla ihan kivasti yksityiskohtiakin, mutta karkeasti pitää kyllä muistaa, että noin minä vuonna jossain on käynyt, sillä etenkin vanhemmat päiväkirjat ovat ihan fyysisiä opuksia, joten hakeminen ei onnistu tietokoneen Search-toiminnolla :-) – uudemmat löytyvät sitten jo helpommin, jopa ihan blogistakin.
      Tuosta tietokoneesta vielä, ensimmäinen kotikoneemme oli ompelukoneen näköinen Osborne, sen jälkeen minulla oli pari Maciä, mutta lopulta siirryin kuitenkin PC:hen, kun sille puolelle oli kuitenkin helpompi löytää niin tukea kuin sovelluksiakin. Näin siis 90-luvun alussa, nyt tilanne voisi taas olla toinenkin, mutta en ole tullut vaihtaneeksi takaisin, vielä ainakaan.

7. says: Reeta / Tarinoita valoisista maisemista

Hauskaa läpileikkausta yhteiseen historiaasi Sveitsin kanssa. Itselle Sveitsi on tuntematon, mutta kyllähän sielläkin monta mielenkiintoista kohdetta olisi!

Kiitos Reeta! Kalliiksi mielletyssä Sveitsissä saa kyllä myös tavallaan rahoilleen vastinetta – kaikin puolin siistissä ja hyvin, kellontarkkuudella, toimivassa maassa on helppo matkustaaa.

8. Ihastuttavia nuo vanhat päiväkirjamerkinnät! Samoin kuin kuvat vanhasta tietotekniikasta. Näin datanomina minua kiinnostaa tämä aihe ihan matkailun ulkopuolellakin. Muistan ala-asteikäisenä käyttäneeni tuollaista samanlaista tietokonetta kuin mikä sinulla oli kotona.

Sveitsi taas ei ole Geneveä tutumpi. Olin siellä viikon vuonna 2014, pääasiallisena syynä koska halusin vierailla Euroopan hiukkasfysiikan tutkimuskeskuksessa. Kävin myös mm. YK:n päämajassa. CERNin vierailu oli pienimuotoinen pettymys, koska asiaan jo ennalta perehtyneenä avaruusfanina opastettu kierros ei tarjonnut oikein mitään uutta infoa, vaan se oli suunniteltu aivan ummikoille. Muistan, että Yhdysvalloista saapunut pariskunta oli aivan raivoissaan, että heidän matka meni ihan hukkaan tuon takia. Itselleni mieleen jäi ennen kaikkea mukava juttutuokio oppaana toimineen vanhan professorin kanssa.

Kiitos kommentistasi! Tuo tietokonehan on aikoinaan hyvinkin tunnettu ”kottaraispönttö-Mac”. YK:n päämajassa on tullut käytyä, mutta CERN ei ole riittävästi kiinnostunut. Minulle ummikkokierros olisi kyllä varmaan ollut ihan oikea vaihtoehto :-)

9. Olipas mukava kooste! Ihanaa, että muistoja yltyy noin pitkän ajan takaa ja pystyy niitä näin jälkikäteen muistelemaan ja miettimään ajan kulkua ja elämän kehittymistä eteenpäin. :) Sveitsi on ihan tuntematon maa vielä itselleni, en siis ole koskaan käynyt, mutta toiveena olisi joskus päästä. No, ehkä joskus. :) Tuo valkoinen vanha tietokone on todella mahtava! Meidänkin kotona oli vastaava, ehkä hieman tuoreempi mutta kuitenkin, silloin kun olin pieni lapsi. :D

Kiitos kommentistasi! ”Kottaraisenpönttöjä” taisi tosiaan olla aika monellakin noina vuosina. Meillä oli vielä yksi vanhempikin, Osborne-merkkinen, jolla saattoi jo silläkin pelata joitakin pelejä, vaikka ”Snake” -peliä.