Norja
– enimmäkseen töitä

Norjan lippu

Päivitetty 16.5.2022 keväällä tekemämme Oslon matkan tiimoilta.

Ensimmäisen kerran kävimme Norjassa kesällä 1979 tuolloisella autollamme, keltaisella Renault 5 -merkkisellä autolla. Norja

Ajoimme Ruotsin läpi ja pysähdyimme mm. Lassen jo silloin Karlstadissa asuvan veljen luona. Oslossakin meillä oli paikalliset oppaat, sillä Lassen työkaveri Christer asui kaupungissa tuolloin perheineen.

Lukuisia työmatkoja

Sen jälkeen poikkesimmekin 1990- ja 2000-luvuilla Oslossa ja sen lähistöllä vain töiden merkeissä, kumpikin meistä. Tavallisten työpäivien ja kokousten lisäksi muistan ainakin yhden isomman kokouksen Sundvollenissa ja SAP Nordicin Kickoffin Lillehammerissa. Tosin Lillehammer meni kyllä tuollaisessa kokouksessa vähän hukkaan, sillä enimmäkseen olimme kuitenkin sisätiloissa.

Oslo keväällä 2022

Kolmannen kerran kävimme Oslossa keväällä 2022. Matkan pääkohteeksi voisi ehkä nostaa uuden Munch-museon, joka äskettäin pääsi myös Condé Nast Traveler’sin listalle The Best New Museums in the World: 2022 Hot List. Kävimme myös Kon-tiki -museossa ja tutustuimme Grünerlokkan kaupunginosaan ja sen naapuruston kauniisiin Damstredetin ja Telthusbakkenin puutalokatuihin.

Blogijuttuina voit tutustua näihin kohteisiin tästä:

Oslo – näe ja koe ainakin osa näistä

Tapamme mukaan teimme myös tästä matkasta kustannusyhteenvedon, eli tässä vähän suuntaviivoja Norjan hintatasosta:

Norjassa kaikki hyvin!

Oslossa keväällä 2012

Norjan kuninkaalliset

Edellisen kerran pistäydyimme Oslossa keväällä 2012 – ja puhtaasti sattumalta Norjan kansallispäivänä!
Matkan kimmokkeena taisi olla vanhenevat lentopisteet emmekä matkaa varatessamme emmekä vielä Osloon saapuessammekaan tienneet, että olimme sattumalta osuneet Norjan kansallispäivän juhlintaan. Hotellimme oli kuitenkin ajan tasalla ja tarjosi meille heti sisäänkirjautuessamme eturivin lippuja koululaisten kulkueen seuraamiseen ihan kuninkaanlinnan edestä. Juhlinta Oslossa näkyi todellakin koko kaupungissa koko päivän!

17. mai Oslo 2012

Oslo 17. mai (ja 18. mai)

Nordkapp

Samaisena vuonna (2012) kävimme myös Nordkappissa: autojunalla Kolariin ja siitä edelleen autolla aina Nordkappiin asti.

Lunni
Ihastuttavan söpö lintu tämä lunni – ja näitä siis Jäämerellä on miljoonittain.
Ja Norjassa näitä ei syödä (toisin kuin Islannissa).

Nordkapp

Huippuvuoret

Kesällä 2014 kävimme Norjallekin kuuluvilla Huippuvuorilla. Tässä jutussa linkit kaikkiin juttuihimme näiltä saarilta.

Huippuvuoret – mihin hintaan

Lofootit

Kesällä 2016 vietimme todella onnistuneen viikon Lofooteilla.
Kiersimme saaria Bodöstä vuokratulla autolla, jonka veimme lautalla yli Moskenesiin (ja takaisin). Matkat Bodöhön taittuivat lentäen.

Kaikki Lofooteista, Bodöstä – ja ruuasta

Hurtigruten?

Koronakesänä 2020 innostuimme jo ajatuksesta risteillä Norjan vuonoilla, pienen pätkän myös Hurtigrutenilla, mutta kun laivoilla ilmeni melko nopeasti kymmeniä koronatartuntoja luovuimme ajatuksesta.

Norjan risteily V3.0

Risteilyosuus typistyi lopuksi iltapäiväristeilyksi Mostraum-vuonolle ja päiväristeilyksi Geiranger-vuonolle. Mutta ihan hyvä reissu se silti oli – vuonojen lisäksi näimme Bergenin ja Ålesundin kauniit kaupungit.

Linkit tämän Norjan matkamme juttuihin löydät kootusti tästä:

Norja V3.0 euroina

Trondelag

Matkailun koronarajoitukset jatkuivat vielä kesällä 2021, joten jatkoimme Norja-matkailuamme, sillä täysin rokotettuina tie Norjaan oli auki ja Norjan koronatilanne oli sen verran rauhallinen, että matka sinne, etenkin Trondheimiin ja Rørosiin tuntui turvalliselta vaihtoehdolta. Helsingistä lensimme Oslon kautta Trondheimiin, jossa viivyimme muutamia päiviä. Trondheimista matka jatkui junalla Rørosiin, jossa myös olimme pari päivää ja sen jälkeen jatkoimme edelleen junalla Gardermoeniin, jossa yövyimme yhden yön lentokenttähotellissa ennen paluulentoa Helsinkiin. Oslossa emme tällä kertaa käyneet lainkaan. Yöpyminen lentokentällä oli vähän pakollinen juttu, sillä lentoja Helsinki – Oslo -välillä oli vasta muutamia päivässä ja nekin lennettiin pienillä koneilla, eli maailma ei tosiaan vielä elokuussa 2021 ollut ennallaan.

Trondheim – koe ainakin nämä

Kaikki Norja-juttumme, niistä uusimpana jutut keväältä, voit lukea tästä.

Trondelagin jälkeen olemme käyneet kaikki Norjan alueet Nomadmania-alueiden tarkkuudella eli:

• Lofoten and Vesterålen
  • Nord-Norge (Tromso, Narvik, Kirkenes)
  • Trøndelag (Trondheim)
  • Vestlandet (Bergen, Stavanger, Ålesund) and Sørlandet (Kristiansand)
  • Østlandet (Oslo, Drammen, Lillehammer, Skien)

joten ainakaan näiltä näkymin meillä ei enää ole Norjaan liittyviä kovin konkreettisia matkasuunnitelmia.

Meillä ensimmäinen Norjassa vierailu oli vuonna 1984 häämatkan ykkösosan ”Pohjolan pääkaupungit” yhteydessä. Vuonna 1991 kiertelimme lähinnä junalla Pohjoismaita, jolloin kävimme mm. uudelleen Oslossa, Bergenissä, Stavangerissa, Kristiansandissa, Lillehammerissa ja Trondheimissa. Viimeksi teimme risteilyn vuonna 2013 Tromssan kautta Huippuvuorille ja palasimme Nordkappin kautta.

Kiitos kaima! Hyvin olette tekin Norjaa kolunneet. Meillä tuo Bergen, Stavanger, Trondheim -seutu on vielä katsastamatta, mutta ehkäpä, vielä joskus.

2. Itse kävin Norjassa Nordkappissa kuusi vuotiaana. Minulla on jopa joitakin muistoja siitä. Paikka oli todella vaikuttava ja kylmä. Mutta mieli tekee kyllä päästä Norjaan uudelleen.

Kiitos Joanna! Taitaa olla aika usein Nordkappilla kylmä, sillä etenkin ensimmäisenä iltana siellä käydessämme tuuli kyllä luihin ja ytimiin asti. Seuraavina päivinä oli sitten taas ajoittain todella sumuista, mutta silloin ei myöskään niin kylmää enää.

Kiitos Karoliina! Siinä missä monet suomalaiset ovat käyneet monen monta kertaa Tukholmassa, niin Oslo taitaa moneltakin olla jäänyt. Suosittelen kyllä sitä yhden Tukholman reissun vaihtoehdoksi, vaikka sinne lentäen melkein pitääkin mennä.

3. Minä pidin kyllä Oslosta, mutta kovin kalliilta se kyllä tuntui. Mieheni on kesällä menossa Norjaan kalastamaan viikoksi. Kiinnostaisi itseänikin tuota luontopuolta nähdä Norjassa enemmän.

Kiitos Anna! Niinhän tuo on, Norjassa palkkataso ja sen myötä hintataso on korkea.

4. Norja on itseltä jäänyt melko vähäiselle. Lofooteilla käytiin pikimmiten mutta sekin jäi vain pikavisiitiksi. Keski Norja vuonoineen kiinnostaa myös ja erityisesti tuo risteily.

Kiitos Sari! Vaikka meillä Norjaa(kin) on jo paljon takana, niin veikkaisin, että eiköhän sinne vielä joskus taas päädytä. Vaikka Hurtigrutenille …