Dominicalta
Saint Lucialle

lennot 2018 caribia

Matkamme viimeisenä iltana muistelimme hotellimme laiturilla Rodney Bayn laguunin rannalla sen kohokohtia rommin ja kuohuviinin äärellä – en pidä väkevistä alkoholijuomista, joten ryhmämme ensimmäisen rommi-illan jälkeen pyysin rinnalle kevyemmän vaihtoehdon ja sainkin, tietysti, Aventura palvelee!

Kuten jos Sint Maartenista, Saint Martinista ja Saint Kittsistä ja Neviksestä kirjoittaessani uumoilin, niin sen verran tiivis kiertomatka tämä on ollut, että kanavistamme vain Facebook on päivittynyt ”reaaliaikaisesti”, tähän tapaan:

Dominica

Dominicalla kävimme ensimmäisenä päivänä patikointiretkellä, josta ehdin jo kirjoittaa pienen jutunkin.

Ensimmäisen Dominica-päivämme pääaktiviteetti oli patikointi Soufrierestä Scotts Headiin. Molemmat pieniä hurrikaani Marian pahasti tuhoamia kyliä, jotka palasivat kertaheitolla 70-luvulle: sähköä saa generaattorista, jos sellaisen omistaa ja vesi haetaan astioilla säiliöistä. Kohtalaisesta kuumuudesta huolimatta selvisimme n. 2,5 tunnin patikoinnista – jees!
Kuvissa Dominican vehreyttä, joka alkaa jo hennosti palailemaan – hiekkarantojahan tällä saarella ei ole, mutta vihreää luontoa sitäkin enemmän.

Dominica puutarha Dominica Roseau

Toisen päivän vietimme pientä pääkaupunkia tutkien. Kasvitieteellistä puutarhaa ei käytännössä juuri nyt ollut olemassa, mutta värikäs kaupunki tarjosi toki muutakin.

Keskiviikkona kiertelimme pääkaupunki Roseauta. Kävimme myös kasvitieteellisessä puutarhassa, josta ei paljon ollut jäljellä. Tuo ison baobao-puun alle jäänyt bussi siellä oli kuitenkin 1970-luvun hurrikaanin jäljiltä, ei viime syksyisen. Paikallisen White Housen ovat kuulemma kiinalaiset suunnitelleet, rakentaneet ja rahoittaneet. Monet talot ovat vielä ilman kattoa tai muuten rikki myös pääkaupungissa.

Dominicassa myös hotellimme, Fort Young, oli elämys, josta lentokentällä lojuessani kirjoitin jo jutun blogiinkin.

Barbados

Barbadokselle saavuimme pääsiäisen alla, kiirastorstaina, joka näkyi etenkin pääkaupunki Bridgetownin lähellä liikenneruuhkina, kun ihmiset hoitivat viimeisiä käytännön asioitaan ennen pääsiäisen viettoa.

Meillä käytännön asiat olivat jo hoidossa ja käytimme kiirastorstai-iltapäivän saarikierrokseen ja pitkäperjantaina kiertelimme hiukan siihen mennessä hiljentyneessä Bridgetownissa.

Kahden Dominica-päivän jälkeen lensimme Barbadokselle ja asetuimme taloksi Oistinsin kaupunkiin etelärannikolla. Iltapäivällä ehdimme jo maaseutukierrokselle: Sandy Lanen golfklubi, jossa on pidetty mm. Tiger Woodsin häät, näköalapaikkoja parikin (Mount Hillaby ja Cherry Tree Hill), sokeriruokopeltojen halki (sokeriahan tarvitaan rommin valmistukseen), vanha sokeritehdas tuulimyllyineen, muutama lehmä, lammas ja vuohi ja vielä Bathsheban surffiranta ja Gun Hill erilaisine leijonineen :-) Huomenna sitten ehkä pitkäperjantain hiljentämään Bridgetowniin.

Pitkäperjantai oli Barbadoksella kostea, hetkittäin jopa sateinen. Aamupäivällä kävimme Bridgetownissa: risteilymatkustajien suosima Carlisle Bay oli hiljainen, samoin keskusta – ihmiset olivat kirkoissa. Magnoliat ja Pride of Barbados -kukat pitivät pienestä sateesta. Oistinsin pienen kylän Friday Night Fish Fry ei kuitenkaan pyhästä tai kosteudesta välittänyt. Me viihdyimme kuitenkin Oistinissakin enemmän rannalla kuin meluisissa ruokakojuissa – huvinsa kullakin.

Barbados saarikierros Barbados Bridgetown

Grenada

St Georgen, pääkaupungin, pienen kaupunkikierroksen teimme saarella olleen risteilyaluksen jo lähtiessä, ja vaikka tuolloin, pääsiäislauantaina, kaupunki ei vielä ollut hiljainen ja autio, niin mukavan rauhallinen kuitenkin.

Uusi päivä, uusi maa: Grenada. Ehdimme katsastamaan pääkaupunki St. Georges’ia päivän risteilijän jo tehdessä lähtöä, mikä kuulemma tapaa vähintään puolittaa hinnat kaupungissa. Mausteisiin emme keskittyneet, mutta Grenadan asemaa muskottipähkinän ja kaakaon tuottajana oli vaikea olla huomaamatta. Myös täkäläinen pääsiäisharrastus, leijojen lennättäminen näkyi kaupungilla. Illaksi vetäydyimme jo hotellille, Karibian rytmejä kuuntelemaan ja nauttimaan barbecue-illallista hiekkarannalla. Huomenna sitten merelle, mutta katamariinilla, ei laivalla.

Grenada ranta

Pääsiäissunnuntaina kaupunki olikin sitten jo autio, mutta vietimmekin pääosan päivää merellä. Valaat ja delfiinit kun eivät pääsiäispyhistä perusta.

Hiljainen pääsiäissunnuntai Grenadassa. Lähdimme aamulla valas- ja delfiiniretkelle, josta olin jo jossain vaiheessa tihkusateessa sanomassa, että tämä on tylsin veneretki, jolla olen ikinä ollut, mutta löytyihän niitä, edes delfiinejä, sitten lopuksi aika montakin! Sääkin selkeni, joten satamaan palattuamme kävelimme koko St Georgesin lahden ympäri todetaksemme, että rauhallista on: pääsiäissunnuntai ja päivä ilman yhtään risteilyalusta.

Grenada delfiinit Karibian saarikierros

Saint Vincent

Saint Vincent oli matkamme ainoa kohde, jossa vietimme vain yhden vuorokauden. Ehdimme kuitenkin kivasti iltapäivällä tutustumaan Kingstowniin ja seuraavana aamuna ennen lentoa sademetsään.

Saint Vincentin(kin) kohdalla vertailin mielessäni tällä kertaa valitsemaamme saarihyppelyä lentäen ja risteilyjä, joita niitäkin olemme useamman tehneet (tosin vaan yhden Karibialla). Näimme Saint Vincentistä luultavasti noin saman verran kuin risteilymatkustajat ehtivät nähdä, sillä aikaa olisi päiväseltäänkin ollut ½ päivän patikointiin ja pieneen kaupunkikierrokseen, mutta lentovaihtoehdon hyvänä puolena oli, että niitä ei tarvinnut tehdä peräkkäin ja kummankin pääsi aloittamaan levänneenä.

Aamulla vielä yksi silmäys Morne Rouge -rannalle ja sen jälkeen lento Saint Vincentille. Näkymää hotellihuoneen parvekkeelta hetken ihailtuamme kävimme tutustumassa Kingstowniin. Jos kävit kuvaamassa Kruunuvuoren vanhoja huviloita ennen kuin ne lakkasivat olemasta, niin olisit haltioissasi Kingstownin keskustan rapistuneista vanhoista taloista! Osuimme taas kaupunkiin hiljaiseen aikaan: satamassa oli kyllä risteilijä, mutta auringon jo melkein laskiessa risteilyvieraat olivat jo poistuneet kaupungista.

Tänään tutustuimme Saint Vincentin luontoon patikoimalla heti aamutuimaan 5 km (ja iPhonen mukaan 40 kerrosväliä) Vermont Trailiä sademetsässä. Papukaijat eivät yläilmoista osuneet kuviin, mutta kaakaopuun hedelmä sentään. Ja onhan se aasikin eläin ? Nyt jo suihkunraikkaana lentokentällä, suuntana kierromatkamme viimeinen saari (ja valtio) eli Saint Lucia ja Rodney Bay ?

Saint Vincent kaupunki Karibian saarikierros Saint Vincent patikointi

Saint Lucia

Ensimmäinen iltamme Rodney Bayssä muodostui juuri sellaiseksi kuin olin toivonut. Aloitimme iltakävelymme tutustuen Rodney Bayn marinaan, jonka halusin nähdä ajatellen sinne Atlantin yli purjehduksen päätteeksi saapunutta veljeäni, ja päätimme sen niemen toiselle puolelle hiekkarannalle auringonlaskua ihailemaan Spinnaker-ravintolaan, joka sekin tuntui olevan vahvasti mukana ARC-purjehdukseen osallistuneiden mielessä.

Sademetsän aamusta Rodney Bayn iltaan. Katsastimme marinan ja rannan, hyödynsimme Happy Hourin ja söimme illallisen Spinnakers-ravintolassa auringonlaskun aikaan. Huomenna vielä saarikierros ja ylihuomenna kolmen legin paluumatkalle.

Viimeinen matkapäivä ja viimeinen saarikierros Saint Lucialle. Pitihän sitä ponnistaa vielä yhden Unescon maailmanperintökohteen takia – ja Saint Lucian kasvitieteellisessä puutarhassa oli sentään kasvejakin, toisin kuin Dominicalla.

Parin viikon reissaamisen jälkeen lepopäivä uima-altaan reunallakin olisi jo ollut mahdollinen vaihtoehto, mutta ahkeroimme kuitenkin vielä tämänkin päivän ja kiersimme Saint Lucian saarta, kuten täällä tänään olleen Costa Magicankin matkustajat. Pääkaupunki Castries oli kuten mikä tahansa vähän isompi kaupunki, näkymät Marigot Baylle olivat kuin postikortista, kuten opas/kuljettajamme muisti korostaa ja Anse La Rayen kalastajakylästä löytyi edelleen myös menneen ajan tunnelmaa jääkaappimagneettikauppiaiden lisäksi.
Soufrieren alueella kävimme tietysti katsomassa Pitonit (Unescon maailmanperintökohde!) ja vesiputouksia niin tulivuoren alueella kuin kasvitieteellisessä puutarhassa. Banaaniviljelmiä oli vähän kaikkialla ja niitäkin pysähdyimme jossain vaiheessa katsomaan tarkemmin
Päivän päätteeksi sitten matkan päätösrommit hotellin laiturilla auringon laskiessa.Olihan siinä, yhdelle päivälle!

Saint Lucia Pitons Saint Lucia banaanit Karibian saarikierros

Hotelliranking

Totesin Fort Young -hotellista kirjoittaessani, että en jaksa oikein kiinnostua hotelleista, elleivät ne sitten ylitä tai alita mielestäni melko vaatimatonta vaatimustasoani reilusti.

Matkamme hotellit sijoittaisin paremmuusjärjestykseen näin:

• Dominica: Fort Young
  • St. Vincent: Grenadine House
  • Sint Maarten: Holland House
  • Barbados: Butterly Beach Hotel
  • Grenada: Kalinago Beach Resort
  • Saint Lucia: Harmony Suites

Grenadine House on kuulemma ruotsalaisomistuksessa oleva entinen brittikuvernöörin residenssi. Hotellin sijainti oli mahtava ja tosin kuin monessa muussa hotellissa myös palvelu oli erinomaista. Tämäkin hotelli saattaisi jopa ylittää sen kynnyksen, että voisin siitä vielä kirjoittaa joskus ihan omankin jutun.

Grenadine House
Näkymä huoneemme parvekkeelta Grenadine House -hotellissa

Holland Housen huone ja aamiainen ja sijainti olivat ykkösluokkaa, mutta henkilökunta ei.

Apartementos-tyyppiset hotellit olivat parin päivän yöpymisellä vähän turhia, etenkin kun lisäneliöiden kääntöpuolena oli usein suihkut, joista ei tullut kunnolla lämmintä vettä, lisämaksulliset tai muuten hankalasti käytettävät kassakaapit ja korkeintaan keskinkertainen henkilökunta.

Rodney Bayn Harmony Suites olisi nostanut sijoitustaan lämpimällä suihkulla, pistorasia ja peili -yhdistelmällä, joka olisi mahdollistanut tukan suoristamisen muutenkin kuin sokkona ja paremmin toimivalla ulko-oven lukituksella.

Lisää kuvia Facebookin puolella

Kirjoitan toki lisää juttuja matkamme kohteista, mutta niitä odotellessa Facebookin puolella on jo nyt lisää kuvia kohteista, eli jos et pode vakavaa Facebook-allergiaa, niin halutessasi voit katsella niitä täältä.
Samalla voit tietysti laittaa Facebook-kanavamme seurantaan, jos Sinulla on Facebook-tunnukset. Pelkkä kuvien katseleminen ei sitä tällaisella julkisella blogimme sivulla vaadi.

1. says: Sari

Tuo teidän reissu on varmasti ollut upea! Paljon nähtävää ja luonnonihmeitä. Tuskinpa itsekään raskisi noilla aikatauluilla ja noissa paikoissa rantapäivää viettää vaan menisin myös kuin mikäkin. Noita kuvia ja teidän reissua on facessa tullut seurattuakin.

Kiitos Sari! Olemme itsestämme vuosien mittaan oppineet, että vaikka päätyisimme rannalle, niin se rantapäivä loppuisi lyhyeen, tyypillisesti siinä 20 minuutissa, joten ei sen takia oikein kannata päiväsuunnitelmia tehdä :-)

2. Hiukan kyllä hengästyttää näin ripeältä kuulostava ja tuntuva reissunteko, mutta tuleepahan nähtyä paljon lyhyessä ajassa. Tällainen saarihyppely tuolla päin maailmaa olisi kyllä todella kiva joskus kokea. Itse en niin perusta ajatuksesta isoista risteilyaluksista, joten ehkä tällainen matkanteko voisi olla omakin juttu.

Kiitos Outi! Reissuryhmässämme olikin kymmenkunta ihmistä, jotka olivat tälle matkalle päätyneet siksi, että eivät pidä laivaelämästä. Me olemme nyt kokeilleet kumpaakin, laivaelämää ja saarelta toiselle lentäen ja kummassakin on puolensa. Hassua kyllä miten aina kun kuuluu ainakin hetkellisesti toiseen ryhmään, niin sitä samaistuu siihen – hurrasimme aina mielessämme kun olimme jollain saarella sellaiseen aikaan ettei laiturissa ollut yhtään risteilijää eikä kaduilla yhtään risteilymatkustajaa. Niinkuin ne nyt sitten olisivat jotenkin ”huonompia”, itsekin olimme sellaisia viimeksi vasta runsas puoli vuotta sitten :-)

3. says: Mimmu

Aikamoisen saarihyppelyn ootte tehnyt!!
    Nämä on semmoisia paikkoja joissa haluaisin itsekkin käydä joskus ja ehdottomasti olisi hieno nähdä useampi paikka kerrallaan!!
    Aikamoista tahtia ootte kyllä pitänyt yllä tuolla! :)
    Ihanan kuuloista ja näköistä, etenkin nuo sademetsät, merenrantahotellit ja delfiinit!
    Lähtisin bongaamaan niitä minäkin :)
    Surettaa nuo hurrikanin tuhoamat paikat ja miten elämä on muuttunut paikallisilla..
    Positiivista että turistit ovat palanneet seudulle, toivottavasti siitä hyötyvät myös paikalliset asukkaat.

Kiitos Mimmu! Meillähän ”matkailufilosofia” on pitkälti sellainen, että maailmalla olemme ”tutkimustöissä”, eli teemme täysiä päiviä turistina ja palaamme sitten nopeatahtisen reissun jälkeen kotisohvalle lepäämään, eli emme lomaile maailmalla :-)

4. Taas kerran niin kahdehdittavan ihanan kuuloinen matka. Olisi ihanaa kierrellä Karibiaa tuollaiseen tahtiin välillä – vaikka rakastankin risteilyitä, niin mukavaahan olisi jäädä ihan yöksi joillekin saarille. Barbadoksella olimmekin pari viikkoa, mutta St Lucia kolkuttelee vielä. Siihen saareen ihastuin aivan täysin!

Kiitos Teija! Meitä on ilmeisesti vähän kriteerillä kuin kriteerillä aina ainakin pariin ”junaan”. Tuossa ryhmässä käsittääksemme kaikki muut olivat sitä mieltä, ettei koskaan risteilylle. Me olemme muutamalla olleet, yhdellä myös Karibialla, ja jos nyt vaikka emme risteilyjä ja laivaelämää rakastakaan, niin käyhän sekin, välillä. Juuri nyt, kun tuota Karibiaakin on jo aika tarkkaan tullut kierreltyä, ei kyllä oikein tule mieleen sellaista risteilyä, jolle voisin kuvitella lähivuosina haluavani, mutta never say never …

5. Upea reissu teillä on ollut. Karibialle olisi kiva päästä juuri noita pikkusaaria kiertämään. Työkaverini oli samoilla vesillä risteilyaluksen kyydissä. Minkä kokoinen ryhmä teitä oli?

Kiitos Merja! Meitä oli 12 hengen ryhmä, Aventuran matkajohtaja mukaan laskien. Retket saarilla toteutttiin paikallisin oppain alkaen 2 hengen ryhmäkoosta ja ne, joilla me olimme, olivat useimmiten max 4 hengen ryhmiä, joten aika ”omatoimista” matkailua tämä kuitenkin oli.

6. says: Anni

Mielenkiintoista! Tuntuu, että ehditte nähdä paljon :) Olen itse haikaillut Karibialle jo pitkään ja oli kiva nähdä tällainenkin vaihtoehto esiteltynä risteilyn sijaan. Minkälaisen tavan valitsisitte tutustua Karibian saariin seuraavalla kerralla? :)

Kiitos Anni! Maabongareina, jotka eivät ole kiinnostuneita aurinkolomista eikä risteilyistäkään muutenkin kuin joissain tilanteissa kätevänä matkustusmuotona vastaus kysymykseen seuraavasta kerrasta on ehkä vähän outo, sillä seuraava kertamme tuolla suunnalla on luultavasti Dominikaaninen tasavalta + Haiti ja lentäen, mutta vain siksi, että nuo ovat kohteemme, ei siksi, että risteily/saarihyppely lentäen matkustusmuodolla olisi sen kanssa mitään tekemistä.

7. No siinäpä oli kohteita kerrakseen. Tällaiset kierrokset kuulostaa aina niin mielenkiintoisilta, ja haluaisin tehdä jonkun vastaavan, mutta sitten pelkään, että mitä jos haluankin jäädä jonnekin vähän pidemmäksi aikaa. Meillä haaveissa on vielä se Karibian risteily kunhan tuo vauva kasvaa vähän että pääsee lasten clubille. Mutta varmasti hieno reissu!

Kiitos Paula! Osa meistä maabongausta harrastavista väittää, että käydään ensin katsomassa *kaikki* paikat, jotta sitten tietää, että minne ehkä haluaa palata. Tosin tuo taitaa kyllä useimmilla olla itsepetosta, sillä sen *kaikki* -kierroksen jälkeen elämä on jo sen verran pitkällä, että kovin montaa paluuta ei ehdi tekemään. Mutta ehkei näistä kohteista nyt mikään ihan erityisesti houkutellut jäämään paljoa pitemmäksi aikaa, meillähän kuitenkin saattoi olla jopa kolme yötä per saari. Karibian risteily pienten lasten kanssa on varmaan helppo vaihtoehto – meidän osaltamme en seuraavaan Karibian risteilyyn ihan lähivuosina usko: yksi tuli kyllä tehtyä jokunen vuosi sitten vähän tätä reissua pohjoisemmille saarelle.