10 kaupunkia Länsi-Euroopassa

binibeca menorca feature
Myös Binibecan pieni kylä Menorcalla on kyllästynyt turisteihin (kuva vuodelta 2010)

Julkaistuani ensimmäisen 10 kaupunkia -jutun sain toiveita ja ehdotuksia tulevista listoista. Yksi ehdotuksista oli, että voisiko Euroopan jakaa “vaikka häpeilemättä rautaesiripun mukaan” länteen ja itään. Tässä onkin sikäli järkeä, että Nomadmanian noin 1 000 Euroopan kaupungin listalta olen onnistunut raksittamaan lähes 200, joten riittäähän siitä kahteenkin listaa. Rautaesiripun, jos joku ei muista missä se aikoinaan kulki, esittelin aikoinaan jutussamme Gdanskista, sillä sieltähän sen murtuminen alkoi.

Mainittakoon muuten vielä tuosta Nomadmanian Euroopan kaupungin listasta sellainen kuriositeetti, että kyseisen listan ensimmäistä sijaa maailmanlaajuisesti pitää hallussaan suomalainen Eki Siivonen 829 kaupungillaan. Eki kolusi aikoinaan Eurooppaa pitkälti polkupyörällä, joten noin kaikki reittien varren kaupungit tulivat enemmän tai vähemmän tutuiksi.

Tälläkin kertaa arpa – tai siis käytännössä Excelin satunnaislukufunktio – on valinnut jutun kymmenen kaupunkia Länsi-Euroopasta.
Valinta tuottikin onnistuneesti vain yhden kaupungin, Barcelonan, joka on ollut otsikoissa sen myötä, että turistit eivät ehkä enää nykyisin olisi kaupunkiin kovin tervetulleita, sillä erityisesti AirBnB:n myötä asukkaiden mielestä turistit ovat jo vallanneet heidän kaupunkinsa. Asiaa on kuitenkin jo korjattu, sillä viime vuodesta alkaen lyhyin sallittu aika vuokrata asuntoa on Barcelonassa kuukausi ilman erityistä lupaa. Viimeisimpinä uutisena tältä saralta satuin tätä juttuja jo kootessani lukemaan pienen uutisen siitä miten Menorcan saarella Binibecan kylän asukkaat ovat sulkeneet katuja turisteilta. Itse poikkesimme Binibecassa risteilyllä kesällä 2010 (katso jutun otsikkokuva), mutta silloin risteilylaivat olivat vielä kohtuullisen kokoisia, joten ongelma meistä turisteista oli ehkä vielä kohtuullisen kokoinen – nykyisin ilmeisesti jo kohtuuton.

Mutta jos suunnitelmissasi on matka Amsterdamiin, Barcelonaan tai Venetsiaan, vain muutamia Läntisen Euroopan turistimagneetteja mainitakseni, niin ehkä kannattaa miettiä toisenkin kerran. Ehkä vaikka tältä listalta löytyisi ihan mielenkiintoisia ja miellyttäviä vaihtoehtoja. Tai palaa siihen Nomadmanian lähes 1000 Euroopan kaupungin listaan (Nomadmania, MyTravels, MySeries, Urban, European Cities) ja valitse sieltä!

Barcelona

Barcelonassa olemme käyneet kolmesti. Ensimmäisen kerran juhannuksena 2005, silloin sisarentyttäreni ja hänen sen hetkisen poikaystävänsä kanssa. Majoituimme pieneen asuntoon La Ramblan sivukadulla – AirBnB:tä ei tainnut vielä silloin olla, mutta silloin meille oli tärkeää, että olemme kaikki yhden ulko-oven takana, jotta teinit eivät liian helposti livahtaisi omille teilleen. Päivä päivältä kaupungin ja lähiympäristön tultua jossain määrin jo tutuksi annoimme heidän kuitenkin liikkua enemmän ja enemmän kahdestaankin. Viimeisenä päivänä me lähdimme jo kahdestaan Güellin puistoon ja nuoret lähtivät rannalle – Barcelonahan on hienosti sekä kaupunki- että rantakohde.
Matka taisi muuten olla viimeinen, jolla luotimme edes jotenkin matkaoppaisiin kirjojen muodossa. Nuoret olivat etukäteen lukeneet matkaoppaasta, että Barcelonan eläintarhassa pitäisi olla valkoinen gorilla, Snowflake nimeltään, ja halusivat nähdä sen. Eläintarhassa sitten selvisi, että se oli kuollut jo muutama vuosi aikaisemmin!

Toinen kerta oli risteilypysähdys matkalla Gibraltarilta Ajaccioon kesällä 2010. Pääkohteeksemme valitsimme tuolloin Montserratin luostarin.

Kolmaskin vierailu oli lyhyt, vain perjantai-illasta sunnuntai-iltaan. Tuolloin osallistuimme Travelers’ Century Clubin kansainväliseen tapaamiseen kaupungissa, joka järjestettiin hienossa 1882 -hotellissa La Ramblan varrella ja iltatilaisuuksia mm. Barcelonan satamassa.

Tätä nykyä Barcelona taitaa olla yksi niistä Euroopan kaupungeista, jotka kehottavat turisteja palaamaan kotiinsa, joten saattaa olla, että mekään emme enää palaa kaupunkiin edes silloin kuin Sagrada Familia joskus valmistuu, jos valmistuu.

barcelona 10 kaupunkia Länsi-Euroopassa
Jäätelökesää 2005

Travelers’ Century Clubin kokouksessa Barcelonassa

Bergen

Bergen on ensimmäinen ulkomaan matkakohteemme pakollisen koronatauon jälkeen. Kesällä 2020 Norja oli yksi harvoja testeittä auki olevia kohteita ja vaikkemme varsinaisesti Nomadmania-alueiden keräilyyn panostakaan, niin siinä missä Suomessa kansallispuistot niin lähimaiden Nomadmania-alueet kelpasivat korona-ajan kohteiksi. Matkamme Bergeniinkin muutti muotoaan vielä kolmesti ennen toteutumistaan, mutta hyvä reissu siitä lopulta tuli! Yhdistimme Bergeniin myös Ålesundin ja kävimme päiväristeilyllä Geiranger-vuonolla.

Kaiken kaikkiaan kävimme korona-aikaan Norjassa kolmesti, Bergenin jälkeen seuraavana kesänä Trondheimissa ja Rørosissa ja vielä seuraavana keväänä Oslossa. Oslon matkaakin siirsimme kerran tai kaksi vältellen tilannetta, että perillä päätyisi koronatestiin ja sen myötä karanteeniin, mutta lopulta löytyi ajankohta, joka salli matkustamisen Suomesta Osloon ongelmitta tai ilman edes uhkaa ongelmista.

Opus XVI Bergen
Opus XVI -hotelli Bergenin keskustassa osoittautui oivaksi valinnaksi ja koronakauden pöytiin tarjoillun aamiaisen olisimme soineet jäävän käyttöön myös koronavuosien jälkeen!

Bergenin nähtävyydet

Cagliari

Cagliarin liepeillä kävin ensimmäisen kerran keväällä 2000 kun osallistuin johonkin SAP-konferenssiin. Huhtikuussa Sardinian rannoilla oli vielä kylmä enkä Cagliaristakaan nähnyt kuin vilauksen matkalla konferenssihotelliin ja parin päivän päästä takaisin lentokentälle.

Vuonna 2010 vietimme Välimeren risteilyllä sentään kaupungissa kokonaisen päivän. Muistaakseni laiva tuli kivasti jokseenkin keskustaan ja vietimme päivän kierrellen kaupunkia omatoimisesti.

cagliari 10 kaupunkia Länsi-Euroopassa

Kristina Katarinalla Länsi-Välimerellä

Dijon

Dijon Ranskassa taitaa olla yksi tämän listan tuoreimmista, eli kaupunki, jossa olemme vierailleet ihan äskettäin, siis syksyllä 2023. Albatrosin Champagneen keskittyvällä matkalla Dijonille oli varattu päivä, mutta se oli, Albatrosin mukaan, tarkoitus viettää tutustumalla Bournen viineihin. Pidimme kuitenkin Dijonia viinejä kiinnostavampana ja skippasimme päiväretken ja seikkailimme omatoimisesti Dijonissa paikallisen pöllön opastamana.

Dijon pöllö

Dijonin pöllön matkassa

Frankfurt am Main

Jos ensivierailuni edes Cagliarin lentokentälle oli työmatka, niin Frankfurtin lentokenttä oli vuosituhannen vaihteessa kenttä, jossa taisin käydä useimmin. SAPin vuosina kävin silloin tällöin pääkonttorissa Walldorfissa Heidelbergin liepeillä ja siis matka alkoi aina lennolla Frankfurtiin. Monet muutkin Euroopan kohteet tapasivat ainakin tuolloin olla kätevimmin tavoittavissa vaihtolennolla Frankfurtin kautta.

Joskus tuli vietettyä lyhyitä hetkiä kaupungissakin matkaohjelman pakottamana, mutta ensimmäisen kerran olimme kaupungissa turistina vasta osallistuessamme Travelers’ Century Clubin kokoukseen syksyllä 2014. Toki silloinkin kokoushotelli vei ison osan viikonlopusta, mutta kyllä me jotain kaupungistakin koimme.

Frankfurt Altstadt 10 kaupunkia Länsi-Euroopassa

ryhmäkuva Frankfurt
Otetaan tähän vielä kokouksen ryhmäkuvakin, siinä me olemme vasemmassa laidassa peräkkäin

Viikonloppumatka Frankfurtiin

Kiel

Kielin kaupunkikin on melko tuore tapaus ja siihenkin liittyy koronamuistoja. Keväällä 2022 jouduimme jo antamaan periksi ajatukselle, että emme matkusta kohteisiin, joissa joutuu perillä koronatestiin, sillä mahdollisen oireettomankin tartunnan tuottama yllättävä positiivinen tulos olisi tiennyt vähintään moraalisia ongelmia. Olimme kuitenkin varanneet Pohjanmeren risteilyn ja risteilylle lähtijät testattiin satamassa ennen laivaan nousua. Matkustimme siis edellisenä päivänä Kieliin ja jännitimme vuorokauden verran, että jatkuuko matka Pohjanmerelle vai miten tässä käy. No ihan hyvin siinä sitten kävi – ja hienoisesta jännityksestä huolimatta käytimme risteilyn lähtöä edeltävän vuorokauden tutustuaksemme Kieliin – ihan kivan tuntuinen kaupunki!

Kiel 10 kaupunkia Länsi-Euroopassa

Kiel – matka Kielistä Hampuriin

Palermo

Palermossa viihdyimme useamman päivän pääsiäisreissulla runsaat 10 vuotta sitten. Tuon reissun kokokohtia tuolloin olivat ehkä käynti Etnan lumisella huipulla ja päivät Lampedusan saarella, mutta kyllä Palermokin oli ehdottomasti vähän pitemmänkin vierailun arvoinen. Lampedusan vaatimattoman AirBnB-tyyppisen asunnon jälkeen reissun ensimmäinen vähän hienompi hotelli ja erityisesti sen kylpyhuone on jäänyt mieleeni. Ehkei se kylpyhuone (josta ei tullut otettua kuvaa) nyt niin erityinen ollut, ehkä kokemus jäi enemmänkin mieleen siksi, että Lampedusalla kylpyhuone käsitti lähinnä pesualtaan. Toki pidimme myös vanhasta kaupungista, kapeista markkinakujista, pienvenesatamasta ja Monrealin luostarista.

monreale
Palermon katedraali

Palermo ja Monreale

Santiago de Compostela

Santiago de Compostelaan päädyimme tietysti käveltyämme pyhiinvaellusreitin Bilbaosta Santiago de Compostelaan. No, ihan oikeasti emme sitä kävelleet, sillä tutustuimme reittiin Albatrosin matkalla, jossa aamupäivisin yleensä tutustuttiin jonkun matkan varrella olevan kaupungin nähtävyyksiin, iltapäivällä käveltiin 5-7 kilometrin pätkä Pyhän Jaakon reittiä ja illalla majoituttiin ihan kelvollisiin tietysti etukäteen varattuihin hotelleihin. Päivittäisten kävelyosuuksien varrella juttelimme myös satunnaisten kanssakävelijöiden kanssa ja useampikin heistä totesi, että pitäisikin joskus palata tänne turistina, sillä koko reitin kävelijöiden aika ja energia todellakin meni kävelemiseen ja päivän etapin jälkeen varusteiden ja itsensä huoltoon.

Santiago de Compostelaa kävimme ensin katsomassa korkealta mäeltä, eli näimme kaupungin ensimmäisen kerran kuten pyhiinvaeltajat sen näkevät kaupunkia lähestyessään. Seuraavana päivänä osallistuimme messuun kaupungin katedraalissa, kunnon pyhiinvaeltajien tapaan – vaikkemme nyt ihan kunnollisia olleetkaan. Santiago de Compostelasta jatkoimme vielä omatoimisesti Finisterraan asti, sillä niinhän oikeatkin pyhiinvaeltajat tekevät. Atlantin rannan tyrskyihinhän reitti vasta oikeasti taitaa päättyä.

Santiago de Compostela 10 kaupunkia Länsi-Euroopassa
Siellä se häämöttää, Santiago de Compostelan katedraali

Messun kautta maailman ääriin

Kaikki juttumme matkalta Bilbaosta Santiage de Compostelaan ja Finisteraan löydät halutessasi tästä

Strasbourg

Strasbourgissa poikkesin ensimmäisen kerran työmatkalla SAPin vuosina (taisi olla 2002). Pidin kaupungista kovasti ja kmySAPFinancials onferenssin ohjelma jätti jopa aikaa siihen tutustumiseen niin paljon, että yhtenä aamuna ehdin kiertämään koko keskustasaaren ympäri.

Ensivierailun jälkeen hahmottelin useampaankin otteeseen kertausreissua kaupunkiin, mutta suorien lentoyhteyksien puutteessa se jäi aina lopulta toteutumatta. Syksyllä 2019 onnistuimme lopulta sentään tekemään edes päivävierailun kaupunkiin osana Stuttgart, Bern, Basel ja Strasbourg -kierrosta, johon myös sisältyi pistäytyminen Büsingen Hochrheinissa.

Strasbourg-3835
Kyllä nämä maisemat vielä kolmannenkin vierailun hyvin kestäisivät!

Stuttgart, Bern, Basel ja Strasbourg

Vaasa

Tämän pienen kaupunkiarvonnan ainoa kotimainen voittaja on Vaasa! Vaasassa emme ole koskaan yöpyneet, mutta Suomen Unesco-kohteita ja majakoita kiertäessämme olemme päätyneet kahdesti Merenkurkkuun ja kummallakin matkalla tietysti myös Vaasaan. Ensimmäisellä kerralla, 2017, tutustuimme Vaasan kaupunkiin vähän laajemminkin sikäläisten ystäviemme opastamana. Toisella kerralla (2021) valitsimme muutaman uuden kohteen, kuten Strömsön ja Edvininpolun. Ystäviemme kautta saimme myös kummallakin kerralla vinkkejä Vaasan ravintoloista, kuten vaikka Seglis ja Strampen ja kahviloista/leipomoista, kuten Sweet, joka sittemmin on jo tainnut lopettaa. Myös Maxmon leipomon suklaakakku, jota ystävämme tarjosivat, oli todellakin suussa sulavaa! Varsinaista Vaasa-juttua en ole koskaan tullut kirjoittaneeksi, mutta Strömsöstä sentään!

vaasa 10 kaupunkia Länsi-Euroopassa
Merellistä Vaasaa

Ihan kuin Strömsössä

Lisää kaupunkeja listalle?

Seuraavat meille uudet Länsi-Euroopan kaupungit, jotka on tarkoitus “rastittaa” ovat ehkä Iraklion, jos viitsimme ilmastoidusta hotellista ja uima-altaan ääreltä Agios Nikolaoksesta Kreikan helteissä sinne lähteä, ja sen jälkeen syyskuussa Bari, Alberobello, Matera, Bergamo ja Como. Syyskuun Italian reissun aloitamme Roomasta, sillä se on jo jonkin aikaa ollut jotenkin merkittävien kaupunkien listassamme kertausvuorossa seuraavana. Mutta ajateltiin sitten samalla viipyä Italiassa vähän pitempään ja tyhjentää Italian “joskus olisi vielä kiva käydä” -listaamme vähän perusteellisemminkin.

Kaupunkilistaamme, josta joitakin vuosia sitten kirjoitin allaolevan jutunkin, olen edelleen käyttänyt jonkinlaisena ohjenuorana kaupunkilomien suunnittelussa, mutta siinä missä kovalevylläni oleva Excel on asian tiimoilta ajan tasalla, niin tuota alkuperäistä juttua en pariin vuoteen ole tullut päivittäneeksi. Siinä kuvattu idea on kuitenkin edelleen voimissaan!

200 + 30 kaupunkia

1. says: Daniel

Noista kymmenestä olen käynyt viidessä. Palermossa viimeistään havahduin siihen, että Välimeri ei erota vaan yhdistää. Palermo ja palermolaiset muistuttivat niin monin tavoin enemmän Tunisia kuin Milanoa, jotka molemmat olivat tuoreessa muistissa Sisilian-matkallani kauan sitten. Barcelona häviää minusta kilpailun Madridille, mutta olen vähemmistöä. Suurin osa kai pitää Barcelonasta enemmän, eikä se nyt huono kaupunki ole sekään. Frankfurtiin lensin viimeksi vuosi sitten, mutta kohteeni oli silloin Mainz, ja se olikin hyvä valinta. Frankfurtia mielenkiintoisempi.

Bergamo oli minusta oikein mukava pitkän viikonlopun kaupunki. Uskon, että viihdytte. Suosittelen valitsemaan hotellin yläkaupungista, siellä on mukava kävellä illalla päiväretkeläisten lähdettyä. Kirjoittelin Bergamosta Kerran Elämässä -sivustolle pari vuotta sitten.

Kiitos Daniel! Pitääkö sitä nyt välttämättä määritellä kummasta pitää enemmän, Barcelonasta vai Madridista? Olemme olleen kummassakin muutamaan kertaan ja kummatkin ovat olleet ihan kelpo kohteita. Bergamon ohitamme tällä kertaa nopeasti jäämättä varsinaisesti sinne ja jatkamme Comoon.

Kiitos Eveliina! Satunnaisuus nostaa tässä – kuten nostaisi oikeassakin elämässä – matkakohteiksi myös vähemmän suosittuja kaupunkeja, joissa pystyy useimmiten aika hyvin välttämään turistimassat.

Kiitos Suvi! Palermoa joku taisi tämänkin jutun kommenteissa kuvata melko ainutlaatuiseksi Italian kaupungiksi, eli kannattanee pitää suunnitelmasta käydä Palermossa kiinni!

2. Nauratti tuo matkaoppaan väärä tieto. No näinhän käy nykyäänkin blogijuttuja lukiessa. Yritän itse aina väliin laittaan tekstiin vuoden mistä puhutaan. Kun voi muuttua monikin tieto. Ravintoloita en tästä syystä kuin poikkeustapauksissa mainitse – ne muuttuvat varmasti eniten.

Kiitos Mari! Itse melkein skippaan kaikki blogijutut, joita ei ole kunnolla päivätty tai joissa ei ole kunnolla kerrottu, että miltä ajalta omakohtainen kokemus aiheesta on. Ravintoloiden osalta lähinnä huvittaa jutut, joissa kerrotaan vaikka Berliinin parhaista ravintoloista viikonloppumatkan kokemuksella kaupungista :-)

Kiitos Mikko! Bergen on tosiaan mukava kaupunkikohde, nähtävää ja tekemistä riittää useammalle päivälle ja lisää löytyy lyhyen matkan päästä kaupungin ulkopuolelta, vuonoristeilyn tai ihan vaan paikallisbussien matkassa.