10 kaupunkia Aasiassa

10 kaupunkia Aasiassa feature
Ulan Bator

Kerta kiellon päälle … uumoilin, että blogimme saattaisi pitää taukoa ainakin osan Aasian matkaamme, mutta päätin sitten kuitenkin vielä tarttua tähän monessa matkablogissa vähän eri muodoissa kiertäneeseen 10 kaupunkia teemaan. Matkalla lähelle tai kauas taisi aloittaa sen listaamalla vuoden 2023 suosikkikaupunkejaan, Reissukuume jatkoi laventamalla sen 10 suosikiksi kautta aikojen ja Merjan matkassa -blogistakin löytyy juttu otsikolla 10 x lempikaupunkini. Alunperin haaste taisi saada ideansa tästä CNN Travelin jutusta.

Vierastan hiukan näitä parhaat kohteet / koe ainakin nämä -tyyppisiä juttuja, sillä harva, jos mikään, tekemämme reissu on sellainen, ettenkö olisi sitä jälkikäteenkään ajatellen tehdä. Kaikkialla on jotain mielenkiintoista ja pienistä haasteistakin, tyyliin ehkä täällä ei ole kivoja kahviloita tai ehkä liikenne on kaaoottista, tapaamme jotenkin selvitä. Kaupunkejakin on seniori-ikäiselle paljon matkustavalla kertynyt jo jonkinmoinen joukko, joten lähestyn tätä(kin) haastetta taas vähän omalla twistilläni. Ensinnäkin ajattelin – vähän pitemmän ajan kuluessa – käsitellä tätä maanosittain. Aloitan Aasiasta, koska sinne olemme juuri nyt suuntaamassa. En myöskään valitse 10 ”suosikkiani” vaan annoin satunnaisgeneraattorin valita kaupungit Aasian kaupunkieni listasta (vajaat 60 kaupunki n. Iranista itään, ei kuitenkaan Oseanian aluetta Australiasta eteenpäin). Jokaiseen niihin olemme jostain syystä matkustaneet ja jokainen niistä on jollain tapaa jäänyt mieleen.

Eli, 10 kaupunkia Aasiassa, suuria ja pieniä, suosittuja ja luultavasti ihan tuntemattomiakin:

Bangkok

Bangkok oli yksi niistä paikoista, joista totesin joitakin vuosia sitten, että vaikka elleivät nyt ihan kaikki, niin ainakin tosi monet vähänkin matkailua harrastavat, ovat siellä käyneet, mutta me emme. Lopulta, suunnitellessamme matkaa Myanmariin, ryhmämatkan vaihtuessa vähäisen osallistujamäärän takia vain meille räätälöidyksi matkaksi, räätälöitimme samaiseen reissuun myös muutaman päivän Bangkokissa. Hotellivalinnassa auttoi kaupungissa useampaan kertaan jo ennen meitä vieraillut naapurimme ja päädyimme Chao Phraya -joen varrelle. Jokea pitkin matkasimme kätevästi myös useampaankin kaupungin nähtävyyksistä.

Bangkok ja sen ”pakolliset” temppelit tuli nähtyä, muutama puistokin ja iltamarkkinat. Tuli koettua kunnon kaatosade ja todettua, että isot ostoskeskukset ovatkin sitten todella isoja!

Bangkokin paras hotelli?

Shangri-La -hotellista kertovan jutun lisäksi kirjoitimme toki Bangkokista pari muutakin juttua, jos haluat palata Sinullekin luultavasti jossain määrin tutun kaupungin tunnelmiin.

Wat Pho Bangkok 10 kaupunkia Aasiassa
Wat Pho Bangkok

Hiroshima

Hiroshimassa kävimme maailmanympärimatkamme yhteydessä. Varsinaiseen matkanjärjestäjän ohjelmaan se ei kuulunut, mutta päätimme, että haluamme mieluummin nähdä Hiroshiman kuin Osakan ja niinpä uhrasimme yhden Osaka-päivän Hiroshiman hyväksi – onneksi junalla matka Japanissa taittuu nopeasti ja täsmällisesti! Hiroshimaan olimme etukäteen varanneet paikallisen oppaan, joka kierrätti meitä kaupungissa, jolloin näimme päivässä ainakin melkein kaiken oleellisen.

Hiroshima on paikka, jossa historia on läsnä ehkä enemmän kuin missään muualla. Vierailu kaupungissa on käynyt mielessämme monesti myöhemminkin, muistetaanhan sitä vuosittain kynttilätapahtumalla 6. elokuuta myös Suomessa. Atomipommit pudotettiin Hiroshimaan 6. elokuuta, Nagasagiin 9. elokuuta 1945. Euroopassa toinen maailmansota oli päättynyt jo aikaisemmin keväällä ja näiden pommien pudottamisen jälkeen Japani antautui ehdoitta ja sota päättyi myös Tyynellä valtamerellä.

HIroshima ja atomimpommistakin selvinnyt rakennus

Ho Chi Minh City (Saigon)

Ainakin vielä Saigonissa, siis Ho Chi Minh Cityssä, käydessämme kovin monet puhuivat Saigonista. Ehkä kaupungin uusi nimi nyttemmin on jo juurtunut paremmin.

Ison kaupungin monien nähtävyyksien rinnalla mieleeni ovat erityisesti jääneet luultavasti ihan hotellimme lähellä sijainneet lukuisat kukkakaupat – ja yllättävä kohtaaminen. Kerroimme tuolloin(kin) matkastamme blogissamme ellei nyt ihan reaaliajassa, niin kuitenkin matkan varrelta ja yksi lukijamme oli tajunnut, että olemme kaupungissa samaan aikaan kuin hänen vanhempansa, joiden kanssa olimme ystävystyneet edellisenä vuonna maailmanympärimatkallamme. Tytär toimi viestien välittäjänä ja onnistuimme järjestämään tapaamisen Vietnamissa! Sittemmin vierailimme jollain kotimaan reissullamme heidän kotonaan Pohjanmaalla.

Lukijatapaaminen Saigonissa

Asiapitoisempia juttuja kaupungista voit halutessasi lukea tästä.

HCMC 10 kaupunkia Aasiassa
Tuolla näköalatasanteellakin (pullistuma tuon harmaan rakennuksen seinässä) kävimme

Islamabad

Islamabad, Pakistanin pääkaupunki, oli sekin osa Pakistanin matkaamme keväällä 2023. Kaupunkiin pääsy oli aika hankalaa maassa tuolloin(kin) olleiden levottomuuksien takia, mutta kunhan lopulta pääsimme perille, niin kaupungissa oli paljon positiivista: mukava hotelli vähän keskustan ulkopuolella ja sen lähellä pieni ostoskeskus, jossa ihmiset olivat ystävällisellä tavalla turisteista kiinnostuneita, muutama mahtipontinen maan historiaa ja nykyaikaa valoittava nähtävyys ja kiva näköalaravintola vuorilla kaupungin yläpuolella.

Islamabadia kierrellen

Pakistan muistomerkki
Pakistan muistomerkki Islamabad

Kathmandu

Kathmandussa, Nepalin pääkaupungissa, vierailimme muutaman vuoden kaupunkia järisyttäneen ison maanjäristyksen jälkeen. Kontrasti turistin ja edelleen järistyksen jäljiltä aivan hotellin tontin vieressä telttakylässä asuvien paikallisten välillä on suuri. Kiersimme kuitenkin kaupungin tärkeimpiä nähtävyyksiä, joista monet olivat edelleen raunioina. Kansainvälisen avun turvin korjaustyöt olivat kuitenkin alkamassa. Freak Street ja lapsijumalatar jäivät ainakin kaupungista mieleen. Vierailu Nepalissa – ja erityisesti hippien aikoinaan kansoittamalla Freak Streetillä – olikin hyvä johdanto seuraavaan kohteeseemme eli Bhutaniin. Bhutan avautui turismille myöhään ja otti opikseen Nepalin tapahtumista. Siinä missä Nepalissa turistit pahimmillaan kerjäsivät elantonsa köyhiltä paikallisilta, niin Bhutan asetti turisteille sen verran suuren päivämaksun, että mahdollisesti pummeiksi päätyvät turistit karsiutuivat pois.

Kathmandu vuonna 2017

Kathmandun lisäksi samassa laaksossa on pari muutakin kaupunkia, Bhaktapur ja Patan, joissa niissäkin Kathmandussa kävijät yleensä vierailevat – niin mekin.

Kathmandu Durbar-aukio 10 kaupunkia Aasiassa
Kathmandu Durbar-aukio

Phuket

Olen ehdottomasti väärä henkilö kertomaan mitään Phuketista, sillä kävimme siellä jo vuonna 2000 emmekä sittemmin ole innostuneet palaamaan, emme Phuketiin emmekä esimerkiksi Phi Phi -saarille, jotka eivät vielä silloin olleet ilmeisesti läheskään niin ruuhkaisia kuin nykyisin. Kaupungista mieleeni jäi vain jokunen iltakävely ja muutama vierailu liikkeissä, joissa teetimme muutamia vaatteita, joihin emme pitemmän päälle sittenkään olleet edes kovin tyytyväisiä, mutta monet suosittelivat tuota tuolloin ja ehkäpä se miesten vaatteiden osalta olisi toiminut paremmin kuin naisten vaatteiden osalta.

Rantaelämään Thaimaan rannat, vaikka Phuketissa, ovat varmaan ihan ok, mutta kun rantaelämä ei ole meidän juttumme, nyttemmin vielä vähemmän kuin joskus kauan sitten.

Thaimaa 2000

Sagada

Valitsin tosiaan nämä kaupungit Aasiasta ihan satunnaisesti vierailemiemme kaupunkien joukosta. Sagada taitaa olla ainoa näistä, joka saattaa matkailua vähän enemmänkin harrastavalle olla tuntemattomampi. Se on pienen pieni kaupunki (runsaat 10 000 asukasta) Filippiinien pohjoisosissa, Luzonin saarella, joka on kuuluisa kallion kupeessa roikkuvista arkuista. Näiden arkkujen takia mekin Sagadaan päädyimme, mutta jalkauduimme kyllä vähän pieneen kaupunkiinkin, kävimme oikeasti mielenkiintoisessa museossa, jossa ennen tutustumista paikallisiin hautaustapoihin opimme niiden taustasta ja poikkesimme, toki, paikallisilla markkinoilla.

Sagadan riippuvat haudat

Koira konepellillä Banaue
Joku (jotkut) muutkin matkalla Banauesta Sagadaan

Singapore

Singapore on kaupunki, joka on osaltamme osunut matkan varrelle useita kertoja. Jokaisella kerralla olemme pysähtyneet kaupunkiin ainakin yöksi, ensimmäisillä kerroilla vietimme kaupungissa muutamia päiviäkin ja sen jälkeenkin kerran pitkän päivän, kun saavuimme Singaporen mainioksi väitetylle kentälle aamusta ja jatkolento oli vasta myöhään illalla. Toissakesänä matkalla Balille tutustuimme käytännössä vain upeaan lentokenttään, sillä yövyimme lentokenttähotellissa, sentään ns. landside, eli menimme immigrationin läpi ja saatoimme etsiä illallispaikan ison ostoskeskuksen uumenista.

Singaporesta parhaiten mieleemme ovat jääneet Sentosan huvipuisto, Rafflesin hotelli ja tietysti Singapore Sling ja viimeisimmältä vierailultamme kaupungissa Marina Bay Sands -hotelli ja Garden Bayn alue.

Välipysäkkinä Singapore

Marina Bay Sands Singapore 10 kaupunkia Aasiassa
Turistikuva Singaporessa

Ulan Bator

Ulan Bator, Mongolian pääkaupunki, on yksi niitä harvoja kaupunkeja, joihin olemme saapuneet ensimmäisen kerran junalla. Halusimme nimittäin edes häivähdyksen Trans-Siperia -kokemuksesta, mutta emme uskoneet viihtyvämme montaa vuorokautta raiteille, jolloin matkaksi valikoitui 36 tunnin mittainen väli Pekingistä Ulan Batoriin. Juna-matka oli oma kokemuksensa, mutta niin oli Ulan Batorkin. Kiersimme, tavoillemme uskollisena, toki kaupungin tärkeimpinä nähtävyyksiä, joista etenkin monet vanhat temppelit olivat todella kauniita. Jurtta-asumukset keskellä kaupunkiakin, siellä täällä, erottivat kaupungin kaikista muista. Mutta jäi meille ”omaakin aikaa”, jonka käytimme mm. vieraillen ”ylimääräisenä” kohteena dinosaurus-museossa ja ihanassa paikallisessa kahvilassa. Mongolian joku saattaa mieltää köyhäksi maaksi, mutta ainakin sen pääkaupungista löytyy myös paljon ihan länsimaisin silminkin katsottuna kivoja paikkoja!

Ulan-Batorista kirjoitin aikoinaan parikin juttua, yhden keskittyen temppeleihin ja toisen Tsingis-kaaniin (ja dinosauruksiin).

Ulan Bator Holiday Inn
Ihan oiva kahvilatarjoilu Ulan Batorissa

Varanasi

Siinä missä monet pitävät Intiaa hätkähdyttävänä kokemuksena, niin väittäisin, että Varanasi hätkähdyttää vielä muuten ehkä jo Intiaa kierrellyttäkin! Me aloitimme klassisella Pohjois-Intian kierroksella, kävimme Delhissä ja mm. katsomassa Taj Mahalin. Kävimme myös Jaipurissa, mutta Varanasin kaupunki Ganges-joen varrella oli vielä jotain ihan muuta! Ganges-joen rannalla pyhät miehet kylpevät joen luultavasti hyvinkin saastuneessa vedessä ja rannan rovioilla poltetaan kaupunkiin kuolemaan saapuneiden vanhusten (tai muuten kuolemansa aavistaneiden) ruumiita.

Mutta toki kaupunki elää myös elävistä vieraistaan, turisteistakin. Itselleni mieleen on jäänyt todella sinnikäs nuori postikortteja myyvä poika. Ohitimme tarjouksen matkalla aamun veneretkelle, jolta rantauduimme toiseen paikkaan mistä lähdimme. Jatkoimme kaupunkikierrosta vieraillen muutamissa temppeleissä – ja hetken päästä samainen poika oli taas tarjoamassa meille samaista korttinippua! Toisti vielä Lassen sanat, että ”maybe later”!

Varanasissa

Varanasi 10 kaupunkia Aasiassa
Ilta Ganges-joen varrella

Jatkan tätä 10 kaupunkia sarjaa joskus myöhemmin Euroopan, Pohjois-, Keski- ja Etelä-Amerikan, Afrikan, Lähi-idän ja Oseanian osalta.
Jos jokin näistä alueista kiinnostaisi Sinua enemmän kuin joku toinen, niin kerro se kommenteissa – ehkä tartunkin siihen sitten seuraavaksi!
Jos olet matkabloggaaja kirjoita ihmeessä oma kaupunkijuttusi, omalla tavallasi!

1. Tässä oli paljon kiinnostavia kaupunkeja. Varanasissa olisi mukavaa päästä joskus käymään. Valitettavasti matkamme sinne peruuntui vuonna 2020. Kathmandussa Pashupatinath-temppelissä muuten poltetaan myös kuolleita ihmisiä iltaisin. Oli varsin kiinnostava seremonia, kun siellä joskus kävimme.

Kiitos Mikko! Kiinnostavaa ja kiinnostavaa … aika kaukana länsimaisesta tavasta käsitellä kuolemaa. Iranissa olisiko olli Qomissa päädyimme seuraamaan miten kankaaseen käärittyä ruumista kannettiin kaupungin kadulla.

Kiitos Eveliina! Jos en nyt ihan väärin muista, niin olet ideoinnut useammankin ihan mukavan haasteen matkabloggaajille – kiitos niistä!

2. says: Daniel

Tämän arvonnan voittajiksi selviytyneistä kaupungeista olen käynyt Bangkokissa, Saigonissa ja Singaporessa. Näistä kolmesta mukavin on Singapore.

Sagadasta en ole koskaan kuullutkaan, tosin muistan lukeneeni kyllä postauksen noista riippuvista hauta-arkuista, eli olen sittenkin kuullut, mutta unohtanut kaupungin nimen.

Ulan Batorissa haluaisin sen eksoottisuuden takia joskus käydä, vaikka en oikein usko, että kaupunki varsinaisesti viehättäisi. Mutta olisi se silti näkemisen arvoinen.

Sarjan tulevista osista Etelä-Amerikka kiinnostaisi ehkä eniten. Mietin myös, olisiko Eurooppa perusteltua jakaa osiin, vaikkapa häpeilemättä rautaesiripun mukaan länteen ja itään.

Hyvää Aasian-matkaa!

Kiitos Daniel! Taitaa Mongoliankin mielenkiintoisimmat osiot olla Ulan Batorin ulkopuolella, mutta toki kaupunkikin ansaitsee muutaman päivän, jos sille suunnalle päädyt. Joo, voi olla, että 10 ei ole ihan hyvä luku jokaiselle maanosalle, mutta katsotaan miten tämän pienen ”sarjan” käy …

3. Kiitos linkkauksesta! Hieno kattaus kaupunkeja. Tässä mainittava heti, että eipä ole Bangkokissa tullut käytyä. Tämä on jo bucket listallakin.
    Tässä jutussa oli kuvaus useasta sellaisesta kaupungista, mihin heräsi kiinnostus itsekin joskus päästä.
    Vietnaminkaupungeista itse pidin enemmän jopa Hanoista. Saigon ei päässyt sykähdyttämään. En tiedä miksi.

Kiitos Sari! Sinäkin, kun itse olen tavannut luulla, että noin kaikki matkailua vähänkin harrastavat tuntevat kyseisen kaupungin kuin omat taskunsa :-) Minusta taas Vietnamissa Saigon oli monella tapaa kiva, mutta toki Hanoikin.

4. says: Olli

Hyviä kuvailuja! Itse olen noista kaupungeista käynyt Kathmandussa, josta olen käynyt Himalajalla kiipeilemeässä, Singaporessa, jossa olen ollut vaihto-opiskelemassa ja Bangkokissa, jossa olin uutena vuonna juhlimassa.

Kiitos Olli! Onhan siinäkin noita Aasian kaupunkeja ja ainakin pari ilmeisesti vähän enemmänkin tuttuja kuin vain lyhyeltä vierailulta.

Kiitos Kati! Euroopan osalta Daniel tuossa jo ehdotti jakoa läntiseen ja itäiseen Eurooppaan – harkitaan, niin jakoa kuin juttujen järjestystä kun näihin taas joskus palaan.

5. says: Ne Tammelat

Näistä vain Ho Chi Minh City on meillä käytynä ja Ilkalla Bangkok pikaisesti, joten tutkittavaa riittää vielä meilläkin Aasian osalta. Toivottavasti saadaan sitä täydennettyä tänä vuonna ainakin muutaman listalla olevan kaupungin osalta.

Kiitos Katri! Mekään emme ole itseämme erityisesti Aasia-faneiksi mieltäneet, mutta kyllähän kaupunkejakin sitten maiden myötä on kertynyt tuoltakin suunnalta.

6. says: Reissu-Jani

Näistä kaupungeista on tullut käytyä seuraavissa: Bangkokissa, Islamabadissa, Kathmandussa, Singaporessa ja Ulan Batorissa. Suosikkini näistä on selkeästi Bangkok, jossa olen käynyt useita kertoja ensimmäistä kertaa jo vuonna 1996 (kun matkustin ensimmäistä kertaa itse ulkomaille), erittäin hyvien jatkoyhteyksien vuoksi ja muutenkin meno on sopivan rentoa kaupungissa verrattuna supersiistiin ja sääntö-Singaporeen. Ulan Bator on jäänyt taas mieleen erittäin kovista ruuhkista vaikka maan on muuten lähes autio ja siitä että bussiaseman lähelle päihtynyt seurue yritti käydä väkivaltaisesti päälle. HCM Cityssä eli Saigonissa voisi käydä mitä jää vielä jäljelle. Omia suosikkikaupunkeja Aasiassa on Bangkokin, Kathmandun ja Singaporen lisäksi mm. Tokio (Japani), Luang Prabang (Laos), Thimphu (Bhutan), Soul (Etelä-Korea), Hong Kong (Kiina), Hanoi (Vietnam) sekä Samarkand (Uzbekistan).

Kiitos Jani! Meille lyhyehköltä visiitiltä Bangkokiin jäi aika neutraali mielikuva, ei paha, muttei nyt ihan erityisen innostavakaan. Ulan Batorin ruuhkat olivat kyllä ihan käsittämättömiä! Hong Kong oli aikoinaan ihan kiva kokemus, mutten ole varma, että haluaisinko edes enää sinne palata.

7. Vaikka olenkin aika paljon reissannut, niin aika hyvin olen saanut aina väisteltyä Aasiaa. En edes ole koskaan käynyt Thaimaassa! Näistä listasi kaupungeista olenkin käynyt vain Ho Chi Min Cityssä ja Singaporessa, joista molemmista kyllä pidin. Varsinkin Ho Chi Min City oli mielenkiintoinen kokemus. Tokio on viimeisin Aasian kaupungeista, missä olen käynyt, ja se oli sen verran hyvä kokemus, että voi olla, että seuraava Aasian-matka suuntautuu myös Japaniin – mutta ehkäpä jonnekin pikku kyliin ja luontoon. Tosin Mongoliakin voisi olla mielenkiintoinen, ja ainakin erilainen kohde.

Kiitos Heidi! Nyt pistät kyllä paremmaksi, jos olet onnistunut Thaimaan kokonaan ohittamaan! Mongoliakin on ihan omanlaisensa – suosittelen kesämatkaa, talvella siellä on aika jäätävän kylmää, ilmeisesti. Me olimme kesäkuussa, mikä oli jo ihan ok.

8. Minäkin olen yksi niistä, joka ei ole koskaan käynyt Bangkokissa. Tosin en koko Thaimaassakaan! Noista kaupungeista muutenkin vain Ulan Bator on käytynä. Se oli kiva kaupunki, erikoinen sekoitus uutta ja vanhaa: neuvostotyylistä ränsistyneisyyttä, ikivanhoja temppeleitä ja moderneja pilvenpiirtäjiä.

Jos ensi talven reissu onnistuu, niin listalle kohoaa luultavasti sitten myös se Bangkok ja ehkäpä myös Ho Chi Minh. Islamabadissa haluaisin käydä joskus…

Kiitos Cilla Maria! Selvästikin täällä on useampiakin Thaimaan enemmän tai vähemmän ohittaneita! Mutta kuten itsekin ajattelin, kaipa se Bangkokin kokeminen on matkailussa jossain määrin yleissivistystä, eli toivottavasti reissusi onnistuu!

9. says: Terhi

Tästä haasteestahan saisi monia erilaisia versioita, mutta jos tärkeysjärjestykseen täytyisi kaupunkeja laittaa niin se olisi tosi vaikea tehtävä jo siitäkin syystä, ettei koskaan ehdi tutustua koko kaupungin antiin. Usein kaupunkiin tutustuminen jääkin niihin ”pakollisiin temppeleihin” ja muihin pakollisiin nähtävyyksiin.
    Näistä kaupungeista Sagada oli minulle jopa nimeltään vieras. Japaninvierailullani taas skippasin Hiroshiman ja kävin siellä Osakassa :) ja viereisissä Kiotossa ja Narassa.
    Ulan-Bator ja Trans-Siberia ovat sellaisia ikuisuustoiveita jotka tällä hetkellä näyttävät vain etääntyvän kauemmaksi.

Kiitos Terhi! Itse olen aina vierastanut näitä ”koe ainakin nämä”, ”10 pakollista kohdetta” -tyyppisiä juttuja, sillä useimmat niistäkin on kuitenkin laadittu muutaman viikon kaupungissa/maassa oleskelun perusteella. Jokaisen pitää jokaisesta kohteesta löytää se oma tapansa tutustua siihen. Toki itsekin tapaan selvittää tärkeimmät nähtävyydet tai muut kohteet, mutten yleensä pidä melkein mitään niistä ihan pakollisina.

10. Minäkin olen tainnut tästä kirjoitella jonkun version jo vuonna 2018. Hankalaahan se on laittaa paikkoja järjestykseen kun ne ovat kaikki niin erilaisia ja omalla tavallaan mielenkiintoisia. Mutta ehkä sellaiset paikat ansaitsisi päästä listalle, mitkä on olleet itselle ne mieleenpainuvimmat. Kiva kun tästäkin voi olla niin monia näkökulmia.

Kiitos Paula! Niin, oli sitten kyse kaupungeista tai maista tai oikeastaan mistä vaan, niin kohteet ovat usein kovin eri sarjoissa, eikä niiden vertailu ole siinä mielessä reilua tai järkevää.

11. Hauska lukea eri bloggaajien versioita tästä haasteesta! Tuo Sagada ja sen roikkuvat arkut olivat aivan uusi tuttavuus tästä listasta. Varanasi on itsellenikin jäänyt mieleen, erityisesti joenrannan seremoniat, markkinoiden kiertely ja yleinen värien kirkkaus. Kaupunki saattaa tosiaan hätkähdyttää, mutta oli mielestäni ehdottomasti vierailun arvoinen!

Kiitos Sarianne! Varanasi oli kyllä aika ihmeellinen kaupunki. Filippiineilläkin kohteita riittää, Sagadan lisäksikin :-)

12. Kiva kun tästä lähti jokaisen kohdalla elämään ihan erilainen versio! :) Nämä kaikki on itselle ihan tuntemattomia kohteita, jostain syystä on varsin vähän tullut matkustettua Aasiassa. En mäkään ole käynyt koskaan Thaimaassa! Se on jännä, kuinka suosittu matkakohde se on, mutta mitä olen muiden matkabloggaajien kanssa ollut yhteydessä, niin tosi moni ei ole siellä vielä käynyt, hassua :)

Kiitos Elina! Sinäkin, siis Thaimaan osalta :-) Osa palaa sinne vuosittain, osa ei innostu kerrasta tai käy koskaan.

13. Mä en ole tästä haasteesta kuullutkaan, mutta tämähän olisi mainio toteuttaa.

Olisi vaan hankalaa laittaa paikkoja johonkin järjestykseen, mutta eiköhän sekin pienellä pähkäilyllä onnistuisi.

14. says: Oukkidoukki

Tässä tulee valtava matkakuume, kun tätä lukee. Kävin reilu 10-vuotta sitten Saigonissa (ja muualla Vietnamissa) ja nyt olisi niin mahtavaa päästä uudelleen. Kun meidän vauva syntyy, taidan varata matkan, laittaa hänet kantoliinaan ja lähteä reissuun :)

Kiitos kommentistasi! Ainakin jotkut taitavat tosiaan käyttää vanhempainvapaita reissaamiseen …mikset siis Sinäkin, jos kutkuttelee.